handdator

Visa fullständig version : Hur ska man äta om man tränar på morgonen?


cranker
2011-12-12, 14:40
Hej.

Brukar vakna runt 10-11:00 ungefär, ibland äter jag vanlig frukost men känner mig ofta väldigt trött på passen. Precis som magen tar hand om maten fortfarande.
Har börjat hoppa över frukosten vilket underlättar lite, sen äter jag ett riktigt rejält mål efteråt istället.
Så hur är bäst att lägga upp din frukost om man vill vara så pigg som möjligt någon timme senare?

Tack på förhand.

Pepz
2011-12-12, 14:44
en/tre kopp kaffe och ett stort glas vatten

Pretorian
2011-12-12, 14:46
Jag blir sällan pigg efter att ha ätit något. För min del handlar det mer om bra sömn. När åt du senast om du går upp vid 10-11?

Sheogorath
2011-12-12, 14:47
Hej.

Brukar vakna runt 10-11:00 ungefär, ibland äter jag vanlig frukost men känner mig ofta väldigt trött på passen. Precis som magen tar hand om maten fortfarande.
Har börjat hoppa över frukosten vilket underlättar lite, sen äter jag ett riktigt rejält mål efteråt istället.
Så hur är bäst att lägga upp din frukost om man vill vara så pigg som möjligt någon timme senare?

Tack på förhand.

En liten dos (säg 2 msk) snabba kolhydrater (maltodextrin eller druvsocker <- finns på ICA som "Dextropur") och ett par koffeintabletter innan och sedan rejält med frukost/brunch efter passet är min melodi. Har du ätit vettigt efter föregående träningspass och resten av föregående dag bör du ha tillräckligt med energi för att prestera bra utan frukost.

cranker
2011-12-12, 15:41
Jag blir sällan pigg efter att ha ätit något. För min del handlar det mer om bra sömn. När åt du senast om du går upp vid 10-11?

Sover 8-9h minst. Sista målet varierar, men runt 00.00-01.00, glas mjölk och en macka.

En liten dos (säg 2 msk) snabba kolhydrater (maltodextrin eller druvsocker <- finns på ICA som "Dextropur") och ett par koffeintabletter innan och sedan rejält med frukost/brunch efter passet är min melodi. Har du ätit vettigt efter föregående träningspass och resten av föregående dag bör du ha tillräckligt med energi för att prestera bra utan frukost.

Låter bra, bör inte kaffe fungera också?

Sheogorath
2011-12-12, 15:44
Sover 8-9h minst. Sista målet varierar, men runt 00.00-01.00, glas mjölk och en macka.



Låter bra, bör inte kaffe fungera också?

Jag tycker kaffe funkar hyggligt men upplever starkare effekt av motsvarande mängd koffein i tablettform. Det stämmer också överens med de studier som gjorts där man jämför de två. Det finns m.a.o. något i kaffe som förtar den ergogena effekten hos koffeinet.

karlingen
2011-12-12, 15:47
http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Exhale_
2011-12-13, 17:24
Ska du träna innan frukost bör du inta något tillskott av protein/aminosyror innan träningen för att förhindra en alltför negativ proteinbalans över resterande delen av dagen.