handdator

Visa fullständig version : Kan man bli sjuk av kreatin?


Graafen
2011-12-12, 12:33
Som titeln lyder.

Kan man vara extra känslig mot kreatin så man utvecklar förkylningssymtom?

Anledningen till att jag frågar är för att 2 år sedan när jag "lallade" runt på gymmet började med kreatin för att efter 1-2 veckor dra på mig en dunderförkylning. Inget jag tänkte mer på då.

Hade sedan träning som projektarbete när jag gick i 3an på gymnasiet och körde då kreatin och var förkyld i jämna mellanrum, ofta runt 2 månader emellan förkylningarna. Inget jag tänkte mer på då.

Men sedan för kanske 3 månader sen började jag med kreatin igen och blev då förkyld efter 2 veckors användning. Började tycka detta va lite lustigt så slutade med kreatinet och varit "förkyldfri" sedan dess.

Slutligen så tog min pwo slut så jag köpte en Jack3d vilket innehåller kreatin. Gått på den en vecka nu och har idag börjat få förkylningssymtom som snuva och nästäppa (börjar vanligtvis så för mig).

Min fråga är: Är det bara en slump och jag nojjar sönder eller finns det några belägg för att man skulle kunna vara känslig mot kreatin och utveckla förkylningssymtom? Tränar för övrigt efter en 4-split, sover bra och trycker runt 200-220g protein om dagen samt runt 3000-3200kcal på 76kg alá 186cm.

King Grub
2011-12-12, 13:09
Det finns gott om anekdoter om saken, men inga vetenskapliga belägg för det.

Graafen
2011-12-12, 17:04
Lustigt, för jag gillar verkligen kreatin användning men ska jag bli förkyld varje gång så påverkar det bara träningen negativt.

Nickz0
2011-12-13, 21:07
Lustigt, för jag gillar verkligen kreatin användning men ska jag bli förkyld varje gång så påverkar det bara träningen negativt.


** Lite offtopic **

Jag tagit kreatin i snart 2månader, och märkt att nästan varje gång jag snyter mig är de blod ( allstå inte näsblod ). Och att jag känner mig lite lätt snuvig, då ja började med kreatinet :p

Roggan76
2011-12-14, 10:58
En gissning kan ju vara att om man klarar av att träna lite hårdare än annars så kan man bli lite överansträngd, därmed förkyld eller lite bristningar i blodkärlen i snoken.

Inte helt far fetched väl?

Sniggel
2011-12-14, 15:12
En annan gissning är att där är en korrelation mellan kreatinintag och hur seriöst man tar träningen. Dvs de som tar kreatin, tränar fler timmar i veckan och tar därmed i fler hantlar och skivstänger. Vilket i sin tur innebär att de oftare kommer i kontakt med en massa förkylningsvirus. Vilket ökar risken att de ska peta sig i näsan med ett finger där det finns gott om förkylningsvirus.

Graafen
2011-12-14, 17:09
Tränade lika hårt innan med en annan pwo som inte innehöll just monohydrate, så det känns svårt att tro. Ska iaf sluta gå på monohydrat/pwo's som innehåller det och se sen..

Sniggel
2011-12-15, 11:55
Tränade lika hårt innan med en annan pwo som inte innehöll just monohydrate, så det känns svårt att tro. Ska iaf sluta gå på monohydrat/pwo's som innehåller det och se sen..

Du är en person. Dessutom är det vanligt att man letar mönster när något händer. Blir man sjuk och man har gjort en förändring av något slag är det lätt att man misstänker förändringen.
De som tar kreatin som inte blivit sjuka i samband med detta kommer inte skriva här?
Varför?

För att det inte hade varit en intressant frågeställning:
"Hej nu är det så här att jag har börjat ta kreatin. Men jag har inte blivit förkyld. Vad beror detta på? :confused:"

Det jag menar är att de som skriver i tråden om dessa samband har råkat ut för något samtidigt som de utsatt sig för något. Och det kan vara en slump.
Att de råkat ut för de flera gånger (varje gång) kan också vara en slump med tanke på hur många människor det finns som provat kreatin som också hade varit benägna att ställa frågor på ett forum om saker de undrar.

Graafen
2011-12-15, 12:15
Mycket möjligt det du säger... Kanske finns dem som är extra känsliga mot kreatin? Men nu finns det ju inga studier som visar detta så då är det ju omöjligt att veta.

Tycker personligen det är konstigt bara för är i princip aldrig förkyld annars så lite nojjig blir man ju då man endast blivit förkyld så fort man gått på en monohydrate innehållande produkt. Dock inte fått förkylningar av andra kreatin som inte är monohydrate så det kanske som sagt bara är en slump :D

Fishtank
2011-12-15, 12:17
** Lite offtopic **

Jag tagit kreatin i snart 2månader, och märkt att nästan varje gång jag snyter mig är de blod ( allstå inte näsblod ). Och att jag känner mig lite lätt snuvig, då ja började med kreatinet :p

Samma för mig
Blodig varje morgon då jag snyter mig
Får se hur det blir då cykeln är slut :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk