handdator

Visa fullständig version : Vi som bor i trånga utrymmen eller tänker börja göra det!


Snobbe
2011-12-11, 22:04
Tänkte eftersom jag bor på 24kvm och jag chansar på att många här bor i studentlägenheter osv så det måste finnas gott om folk med små lägenheter? Så en compact living tråd e väl inte helt fel.

Just nu något jag letar efter är ett bord för att använda som bänkskiva. typ 80-100cm högt som är ihopfällbart så man kan gömma undan det. Någon som vet om något liknande existerar? Det får inte vara lägre än 80cm för då blir det nog bara jobbigt o använda den som bänkskiva.

Största tipset jag kan ge åt folk som inte har sovalkov är sängskåp. Välbyggda såna är helt grymma.

Men ja alla tips och frågor om compact living är välkomna i tråden :) Gärna bilder osv på lägenheter eller smarta lösningar e också grymt!

G_lund
2011-12-11, 22:10
L4yJGTPUR_0

Vastrix
2011-12-11, 22:18
Jag bor på 23 m^2...

Vad skall du använda bordet till? äta, soffbord? skrivbord? en variant är att kombinera skrivbord o matbord, en annan är att ha ett bord som sitter med häng-järn i väggen o kan fällas ner när det inte används. Jag har 'kombobord' men saknar å andra sidan soffbord...

Imni
2011-12-11, 22:25
Har bott på 20 kvm och 10 (!) kvm. 20 går ganska bra men 10 var riktigt trångt. Speciellt eftersom jag är en person som strösslar allt omkring mig. Det räckte med att man ställde väskan på golvet så var man tvungen att kliva över den för att ta sig någonstans i rummet och det kändes direkt stökigt. Att jag sedan hade 3 kvm balkong gör att man förundras över hur byggarna tänkte...

Annars gillar jag att bo trångt, fast kanske inte 10 kvm-trångt. 30 funkar kanoners. Har bott på 65 och det kändes bara för stort hela tiden.

hugok
2011-12-11, 22:26
Jag kommer att bo på 18 kvadrat efter årsskiftet. Ett sånt sängskåp, är det något man monterar på en vanlig säng eller är det liksom hela paketet? Antar att det är ungefär som en garderob med en säng i så man kan stänga om sej.

Glen
2011-12-11, 22:38
Loftsäng är grymt enligt min mening, dock kan det krävas en viss takhöjd för att man ska slippa den där klaustrofobiska känslan.

KlopFer
2011-12-11, 22:40
Min favoritvideo, en del inspiration :)

juWaO5TJS00

Carolinew
2011-12-11, 23:00
Bor på 31,5 kvadrat och tycker att det är precis lagom när man bor själv. Bodde i en tvåa på 55 kvadrat innan men där kände man sig bara ensam, använde i princip bara ett av rummen ändå.

Hade säkerligen kunnat bo på mindre än 30 också, det handlar ju bara om hur effektivt man lyckas använda ytan. Videon som Klopfer postade är ju ett bra exempel på det, där hade jag gärna bott!

agazza
2011-12-11, 23:08
Köp en bänkskiva på rusta för några hundringar och kraftiga gångjärn så du får ett utfällbart barbord.

Loftsäng är kung också.



Men jag hade nog själv bara investerat i mycket bänkyta, förvaringsutrymme och en schysst soffa för jag sover bara på den ändå.

Jockefoten
2011-12-11, 23:09
I slutet på sommaren köpte jag en lägenhet på 40kvm Och visst man får tänka till lite. Inte köpa den största soffan eller ett enormt köksbord. Jag tycker mindre är mycket bättre, när jag pluggade delade jag en 70kvm stor lägenhet med två andra och den var ständigt stökig. Nu är det i princip omöjligt att stöka ner och städningen tar inte många minuter.

Fredron
2011-12-11, 23:15
Jag funderar på att flytta till en 20kvm studentlägenhet. Måste bara lista ut hur jag ska få plats med allt.
Säng och skrivbord med 2 datorskärmar är ett måste, sen vill man ju få plats med liten soffa samt tv så man kan umgås där, men ser inte riktigt hur bord med datorstol + säng + soffa ska få plats.

spange
2011-12-11, 23:17
gick från typ 300m2 föräldrahem till 18m2 lägenhet i uppsala i augusti, förvånansvärt vad fort man vänjer sig. Fast jag jagar något större, oj vad jag önskar mig ett längre kontrakt för en lite större lya, rätt obekvämt att bo trångt.

TREX
2011-12-11, 23:29
Min favoritvideo, en del inspiration :)

juWaO5TJS00

Surt bara när sängen krånglar/inte går att dra ur efter 2h övertid på jobbet efter en 280/h månad.

Personligen hade jag fått klaustrofobi av toaletten och duschen.

Snobbe
2011-12-11, 23:58
Jag kommer att bo på 18 kvadrat efter årsskiftet. Ett sånt sängskåp, är det något man monterar på en vanlig säng eller är det liksom hela paketet? Antar att det är ungefär som en garderob med en säng i så man kan stänga om sej.

Den vi hade så var det ett helt paket, någon hade köpt en säng och sen byggt ett sängskåp runt den. Så det var som en vanlig 120cm säng som åkte upp på väggen. Sjukt nice kostade runt 6k begagnat. Och vi fick den sålt efter för 5k.

Köp en bänkskiva på rusta för några hundringar och kraftiga gångjärn så du får ett utfällbart barbord.

Loftsäng är kung också.



Men jag hade nog själv bara investerat i mycket bänkyta, förvaringsutrymme och en schysst soffa för jag sover bara på den ändå.


Ska kolla på bänkskiva osv. Det jag tänkte först var o hänga en böjbarbänkskiva på väggen. Men får se om jag kan få de nså stor och stabil som jag faktiskt vill ha den isf...

Olegh
2011-12-12, 00:12
25 flådiga kvadrat här. Det jag saknar mest är ett fullstort kök med bra arbetsytor. Tror jag. Och ett stort bra köksbord också.

Ang. loftsäng så är det sjukt ovärt. Går det att på något sätt klämma in en riktig säng så år det tveklöst värt det. Skönare och smidigare.

tjabon
2011-12-12, 00:32
Jisses folk.....
20 kvm har jag till mina 2 katter.

Oxe
2011-12-12, 00:42
jag fick klaustrofobi när jag fick min lägenhet en liten två på 46kvm ... som jag fortfarande har kvar som tillflykts ort/förvaringsutrymme... men det är jobbigt att bo så litet... (under hänseende att man är en socialperson med en umgängeskrets)

LizaK
2011-12-12, 02:01
Jag bor på 23kvm.
Blev stor omställning då min förra lägenhet låg på nästan 63kvm. Det känns dock bara skönt. Har precis vad jag vill behöver - kök - klädkammare - helkaklat badrum - hall - vardagsrum med sovalkov - balkong. Nära stan ligger den också, vilket för mig är guld eftersom jag ofta har ärenden där.

Anyway. Ang bänkskiva. Finns det inte skivor på IKEA.. Rusta som någon nämnde.. samt antagligen på byggvaruhus? Någon av intresse måste du väl ändå hitta om du tar dig dit?
Att välja en massiv är nog en god idé - skulle plankan vara för stor skulle du bara kunna såga till den utan att den blev ful.

/Liza

Matsa
2011-12-12, 03:50
I slutet på sommaren köpte jag en lägenhet på 40kvm Och visst man får tänka till lite. Inte köpa den största soffan eller ett enormt köksbord. Jag tycker mindre är mycket bättre, när jag pluggade delade jag en 70kvm stor lägenhet med två andra och den var ständigt stökig. Nu är det i princip omöjligt att stöka ner och städningen tar inte många minuter.

Min erfarenhet är nästintill den motsatta, det blev mycket lättare att hålla ordning när jag flyttade från en etta till en tvåa. I den mindre lägenheten tyckte jag alltid att det var stökigt eftersom jag inte hade plats att göra av allt, nu har jag mycket bättre möjligheter att hålla skiten organiserat.

Uppgraderingen i storlek är faktiskt bara 48-57 kvadrat så det är ju inte så mycket, det som gör skillnaden är ett extra rum och mer förvaringsutrymme. Gotta have space for your stuff!

MvgN5gCuLac
(Denna kändes relevant...)

Snobbe
2011-12-12, 08:14
25 flådiga kvadrat här. Det jag saknar mest är ett fullstort kök med bra arbetsytor. Tror jag. Och ett stort bra köksbord också.

Ang. loftsäng så är det sjukt ovärt. Går det att på något sätt klämma in en riktig säng så år det tveklöst värt det. Skönare och smidigare.

+1 jag vill aldrig ha en loftsäng. Klättra upp och ner för den där skiten är otroligt jobbigt till slut. Inte minst när man kommer hem 04:30 med krogragget.

Jag har alkov med en säng som jag lyft upp så jag kan ha förvaring under.

Jag bor på 23kvm.
Blev stor omställning då min förra lägenhet låg på nästan 63kvm. Det känns dock bara skönt. Har precis vad jag vill behöver - kök - klädkammare - helkaklat badrum - hall - vardagsrum med sovalkov - balkong. Nära stan ligger den också, vilket för mig är guld eftersom jag ofta har ärenden där.

Anyway. Ang bänkskiva. Finns det inte skivor på IKEA.. Rusta som någon nämnde.. samt antagligen på byggvaruhus? Någon av intresse måste du väl ändå hitta om du tar dig dit?
Att välja en massiv är nog en god idé - skulle plankan vara för stor skulle du bara kunna såga till den utan att den blev ful.

/Liza

Jo själva skivan är inget problem att skaffa men jag vill kunna få bort den enkelt. Så att när jag lagar mat ta fram den o använda den som yta och sen kunna plocka undan den.

shut teh face
2011-12-12, 09:36
Bor just nu på 83 kvm och strax 140 kvm, men då har man familj.

Skulle jag vara själv så skulle jag vilja ha 35-40 kvm, inte större.. blir så "stort" och ensamt då.

hahavaffan
2011-12-12, 10:01
Väggförvaring is the shit om man bor litet. Ikeas Bestå-serie kan man tapetsera med, så får man en jävla massa osynlig förvaring.

Snobbe
2011-12-12, 10:05
Bor just nu på 83 kvm och strax 140 kvm, men då har man familj.

Skulle jag vara själv så skulle jag vilja ha 35-40 kvm, inte större.. blir så "stort" och ensamt då.

35-40kvm hade nog varit perfekt för mig. Några extra kvm på kök och badrum och lite större vardagsrum så hade det varit perfekt för mig. Men 24kvm funkar också:)

shut teh face
2011-12-12, 10:10
Jag skulle dock ha problem med 20 kvm, jag måste ha ett bra hyfsat stort kök som man kan arbeta i, sen gärna badkar i en hyfsad WC.

Det bästa hade nog varit en stor etta, kanske 50-60 kvm, så kunde man ha tvättmaskin och torkmaskin också.

Halice
2011-12-12, 11:41
Bor på 22 kvm just nu och får plats med ganska mycket. Visserligen har jag slängt väldigt mycket saker som jag inte ens använde. Har man inte använt det på ett år så kasta det.

Ikea expedit sväljer väldigt mycket. Speciellt när man har lådorna som passar till. Där får man plats med allt möjligt.

Sänglådor att ha under sängen är annars ett väldigt bra sätt att förvara på.




Jo själva skivan är inget problem att skaffa men jag vill kunna få bort den enkelt. Så att när jag lagar mat ta fram den o använda den som yta och sen kunna plocka undan den.

Ett klaffbord av en mer stabil modell kanske skulle passa.

Spartansk
2011-12-12, 12:12
Att använda en stor bokhylla som "vägg" är bra skit.

kettlebellGuden
2011-12-12, 12:32
Måste säga att jag är imponerad och fascinerad av den här tråden. Jag och sambon bor på 115 kvadrat och tycker det är på tok för litet. Ska ta och sno en del tips härifrån tråden helt klart.

Madame
2011-12-12, 13:23
Jag bor på 33 kvm, det är alldeles lagom!

Ibland kan jag önska att jag hade större, men det handlar egentligen inte om att jag behöver det utan bara tror att mina förvaringsproblem skulle lösa sig då. Och jag har upptäckt att det går att lösa det ändå, i min lilla lägenhet. Det handlar mer om kreativa idéer.


Jag har bott på 72 kvm med min exsambo.
Det var för stort, jag blev stressad av att det var tomma utrymmen som inte känndes maximalt utnyttjade, och att det blev stökigt.
Jag gillar bättre att ha lite mindre, då blir jag tvungen att tänka till hur jag ska ha det och organisera mera.

Som någon sa så är ikeas bestå helt kung att tapetsera en vägg med! Jag skulle gjort det om det inte var för porslinspanthern (och kandelabern) :D
Har bara en "prydnadsyta" och det är ovanpå mina beståskåp i en länga som ett sideboard. Sätter jag en vägg av skåp där har jag helt ärligt ingenstans som poslinspanthern kan ligga :( :D

Snobbe
2011-12-12, 14:37
Bor på 22 kvm just nu och får plats med ganska mycket. Visserligen har jag slängt väldigt mycket saker som jag inte ens använde. Har man inte använt det på ett år så kasta det.

Ikea expedit sväljer väldigt mycket. Speciellt när man har lådorna som passar till. Där får man plats med allt möjligt.

Sänglådor att ha under sängen är annars ett väldigt bra sätt att förvara på.




Ett klaffbord av en mer stabil modell kanske skulle passa.

Mja jag behöver något jag kan få bort helt. Ett halvt bord funkar inte heller.

Eddie Vedder
2011-12-12, 15:35
22 kvadrat. Två cyklar ett skrivbord, en bred säng och en ganska skrymslande byrå där TV:n står på. Plus mer skit. Ja det är trångt. :) Särskilt cykeln som står på trainern eftersom står tvärs över golvet.

Torwald
2011-12-12, 15:39
29 kvm med sambo här. Det suger riktigt mycket. Efter storstädning håller det sig prydligt i MAX en eftermiddag. Det är totalt hopplöst att hålla snyggt.

Sambo uppskattar inte mina prylbaserade hobbies. Föreslog att offra soffbordet för att få plats med trainer till cykeln. Inte populärt.

musmatta
2011-12-12, 16:00
Bodde på 18 kvadrat med tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin.
Bäddsoffa, klaffbord och förvaring i taket är viktigt. Stora speglar är inte att undrskatta.

Jockefoten
2011-12-12, 16:02
Min erfarenhet är nästintill den motsatta, det blev mycket lättare att hålla ordning när jag flyttade från en etta till en tvåa. I den mindre lägenheten tyckte jag alltid att det var stökigt eftersom jag inte hade plats att göra av allt, nu har jag mycket bättre möjligheter att hålla skiten organiserat.

Uppgraderingen i storlek är faktiskt bara 48-57 kvadrat så det är ju inte så mycket, det som gör skillnaden är ett extra rum och mer förvaringsutrymme. Gotta have space for your stuff!

[Y]MvgN5gCuLac[/YT]
(Denna kändes relevant...)

Jag har också en tvåa. ;)

Vinter
2011-12-12, 16:23
Bytte upp mig från 25 till 38 kvadrat i somras. Enda tipset jag kan ge är att organisera upp förrådet ordentligt och använd det flitigt. Bla genom att sälja av gamla saker istället för att bara bunkra dem i källaren.

Ademius
2011-12-12, 20:17
Det var för stort, jag blev stressad av att det var tomma utrymmen som inte känndes maximalt utnyttjade, och att det blev stökigt. Oj, jag är helt tvärtom. Sen är jag väl lite av en minimalist också. Jag bor i en lägenhet på 28 kvm som känns väldigt liten. Jag saknar riktigt kök (har endast kokvrå) och mer plats för folk och mer tom yta egentligen. Nu har jag tryckt in så mycket jag kunde på den lilla yta jag hade, det ser förjävligt ut enligt mig. Jag gillar inte när det känns inträngt och att saker står på ett ställe för att de måste inte för att man vill ha det så. Jag skulle gärna bo i en tvåa själv med ett riktigt sovrum, vardagsrum och kök med en normalstor hall så att man slipper trängas så mycket. Nog för att jag med lätthet skulle kunna använda mer yta, men en tvåa känns mer realistiskt själv i längden också. I längden tror jag inte heller att jag skulle trivas i en etta.

shut teh face
2011-12-12, 21:20
Min erfarenhet är att det blir sjukt stökigt när man har litet, så är det bara liksom.

Du kommer hem från en resa och ställer en stor väska i hallen (som syns från alla andra "rum") = stökigt.

Vi har nu en 2a på 83 kvm som är rätt stor, hallen får plats med barnvagn och massa grejer utan att det känns "stökigt". :)

Halice
2011-12-21, 10:26
Nu har jag STOR-städat min lägenhet på 22 kvm.

Det tog ca 30 min.:thumbup:

En utav de största fördelarna med att bo litet!

The_RobRoy
2011-12-21, 11:37
Bor själv, större än någonsin tidigare. Hemma i Solna hade jag en välplanerad 2:a på 43 kvadrat, den var precis lagom. Nu har jag en sjukt oplanerad 3/4:a på kanske 75 kvadrat (lite oklart med lägenhetsstorlek här i Hong Kong). Jag har kokvrå och stort vardagsrum + 3 små sovrum och dubbla toaletter :)

Men det passar väldigt bra att ha extra sovrum och toalett, när det kommer så pass mycket folk på besök som det gör.

olwe
2011-12-21, 11:49
Jag och min tjej bor i 13 kvadrat.

Snobbe
2011-12-21, 12:32
Nu har jag STOR-städat min lägenhet på 22 kvm.

Det tog ca 30 min.:thumbup:

En utav de största fördelarna med att bo litet!

Inte när man lämnat ett berg med disk också:(

Olegh
2011-12-21, 12:42
Städning går ju bara fort om man har en jättehög lägsta nivå på stökighet. Annars är det ju tusen och en prylar som ska flyttas på när man ska städa..