handdator

Visa fullständig version : Inte varit sjuk på snart 1,5 år?


TrainInsane
2011-12-11, 20:46
Nu är det så att jag varit rätt noga med kost och ätit bra och proteinrikt, men för den skullen inget maniskt ätande efter någon tråkig diet. Utan rolig, god och nyttig mat och en unnar mig mycket gott också.

I kosttillskottsväg tar jag vassle efter träningen, ibland eaa, multivitamin och 4-5 kapslar omega 3 med extra d-vitamin. Är noga med hygienen.

Men är det inte lite konstigt att jag aldrig behövt vila från träningen sedan oktober 2010, alltså 15 månader.

Är det fler som sällan är sjuk? Kan det vara vitaminer och omega 3 som hjälpt mig extra utöver kost och hygien? När jag började vara noga med det slutade de vanliga sjukdomar som man vanligen kan ha.

King Grub
2011-12-11, 20:48
Jag var sjuk någon gång förra årtionet, och det helt utan tillskott.

Victuhh
2011-12-11, 20:51
Jag är sjuk ca 1 gång om året..

TrainInsane
2011-12-11, 20:51
Inte ens lite lätt sjuk? Nu pratar jag inte om några feta influensor, feber, fet magsjuka och liggandes en vecka i sängen för det har jag nästan aldrig varit.

Jag har bara varit lite snuvig nån gång på 2 år snart, känns nästan konstigt då ofta folk runtomkring mig har åkt på både halsfluss, magsjuka och feber i omgångar. :D

Barbastark
2011-12-11, 20:53
Hur gör ni? Jag är sjuk i alla fall 3ggr/år. Äter också nyttigt.

TrainInsane
2011-12-11, 20:53
Aldrig huvudvärk, inget ont i halsen, ingen feber, ingen magsjuka nada helt enkelt på två år.. jag har inte tagit medicin på 12 år (opererade halsmandlarna då), inte ens alvedon.. känns lite skumt då många runt mig knaprar det som godis haha!

IronBug
2011-12-11, 20:54
Dricker ni Noni juice? :O

StNicholaus
2011-12-11, 20:54
Nu är det så att jag varit rätt noga med kost och ätit bra och proteinrikt, men för den skullen inget maniskt ätande efter någon tråkig diet. Utan rolig, god och nyttig mat och en unnar mig mycket gott också.

I kosttillskottsväg tar jag vassle efter träningen, ibland eaa, multivitamin och 4-5 kapslar omega 3 med extra d-vitamin. Är noga med hygienen.

Men är det inte lite konstigt att jag aldrig behövt vila från träningen sedan oktober 2010, alltså 15 månader.

Är det fler som sällan är sjuk? Kan det vara vitaminer och omega 3 som hjälpt mig extra utöver kost och hygien? När jag började vara noga med det slutade de vanliga sjukdomar som man vanligen kan ha.

Du lever väl ett hälsosamt liv, helt enkelt.
Kommer själv inte ihåg när jag var sjuk sist. Jag tror det var våren 2005.

Dreas
2011-12-11, 21:02
Hur gör ni? Jag är sjuk i alla fall 3ggr/år. Äter också nyttigt.Vad är nyttigt?

Barbastark
2011-12-11, 21:06
Vad är nyttigt?

Grönsaker eller frukt till varje måltid, multivitamin, omega 3, tillräckligt med protein.

mikeni
2011-12-11, 21:30
Hur gör ni? Jag är sjuk i alla fall 3ggr/år. Äter också nyttigt.
Allt förklaras väl inte av kosten.

Jag är max sjuk en gång varannat år och då blir jag bara lite snorig i några dagar.

Strand93
2011-12-11, 21:35
Har faktiskt inte heller varit sjuk den senaste tiden. Sist jag var sjuk var i våras, så har alltså bara varit sjuk en gång detta år. Utöver det knappt snuvig eller så :)

Barbastark
2011-12-11, 21:36
Hur gör ni? Jag är sjuk i alla fall 3ggr/år. Äter också nyttigt.

Allt förklaras väl inte av kosten.

Skrev att jag också äter nyttigt eftersom det var det bla TrainInsane skrev som sak dem "gjorde", för att på så sätt få fram andra saker dem kanske gör eller inte gör som kan vara anledning till deras friskhetsstreak.

Dreas
2011-12-11, 22:07
Grönsaker eller frukt till varje måltid, multivitamin, omega 3, tillräckligt med protein.Okej, det är din definition av nyttigt alltså.

King Grub
2011-12-11, 22:19
Jag äter inte "nyttigt" men blir inte sjuk ändå.

Zorban
2011-12-11, 22:25
Jag äter inte nyttigt för fem öre, inga vitamintillskott, inget omega 3 eller liknande, och har nog inte varit sjuk på iaf 7-8 år, förutom någon lindrig förkylning någon gång kanske. Sist jag hade feber var i högstadiet, för över 10 år sedan.

Handlar nog väldigt mycket om att inte utsätta sig för dumma saker som gör en sjuk, aka hygien.

Morty
2011-12-11, 22:34
Alla är olika. Skönt att slippa vara sjuk. Nåt år var jag sjuk 5 gånger. I år har jag haft en matförgiftning, en magsjuka och en förkylning. Nu är eventuellt en till förkylning på G, men jag hoppas på att slippa den.

Sniggel
2011-12-12, 10:04
Umgås du (öppen fråga till vem som helst) med barn?
Tvättar du händerna efter att du:
* Skakat hand med någon?
* Hållt i t ex ett handtag på en buss?
* Tränat på gymmet?
Är du mycket inomhus tillsammans med familjen eller andra människor?
Har du ett jobb där du träffar mycket (nya) människor?

Ado2000
2011-12-12, 10:37
Umgås du (öppen fråga till vem som helst) med barn?
Tvättar du händerna efter att du:
* Skakat hand med någon?
* Hållt i t ex ett handtag på en buss?
* Tränat på gymmet?
Är du mycket inomhus tillsammans med familjen eller andra människor?
Har du ett jobb där du träffar mycket (nya) människor?


Hmm tror inte att det finns många som inte duschar efter att dom varit på gym då måste handtvättning ingå på nåt sätt där


Själ brukar jag vara sjukt lr milt förkyld minst en gång om året men detta året har det inte varit nånting alls tror vitamintabletterna och omega-3n har gjort sitt faktiskt och vad det gäller dom som inte varit sjukt på flera år tror jag bara det handlar om riktigt bra gener helt enkelt

Macroman
2011-12-12, 10:39
Är heller aldrig sjuk nuförtiden. Var sjuk senast påsken 2010 då jag blev förkyld på skidsemestern (oturligt nog...). Mer än 1,5 år sedan alltså. Innan dess var det nog lika länge sedan.

Tror det beror på att jag är noga med handhygienen och tvättar händerna ofta. Innan Vasaloppet i vintras var jag extra nojig och körde med handsprit också. Äter väl hyfsat nyttigt men inte överdrivet. Handhygienen är nyckeln tror jag.

Sniggel
2011-12-12, 11:30
Hmm tror inte att det finns många som inte duschar efter att dom varit på gym då måste handtvättning ingå på nåt sätt där


Själ brukar jag vara sjukt lr milt förkyld minst en gång om året men detta året har det inte varit nånting alls tror vitamintabletterna och omega-3n har gjort sitt faktiskt och vad det gäller dom som inte varit sjukt på flera år tror jag bara det handlar om riktigt bra gener helt enkelt

Jo fast man kanske sticker hem först innan man duschar och under den tiden kanske man petar sig i näsan eller ögonen. Eller att man gör dessa aktiviteter på gymmet utan att först tvätta händerna.

Numse
2011-12-12, 15:34
Vissa har bra immunförsvar, andra har det inte. Jag tror att det främst beror på gener, men också hur man äter och hur aktiv man är. Jag har inte blivit sjuk på några månader nu (ta i trä) men de runt omkring mig på jobbet blir sjuka hela tiden. Det har gått runt en förkylning här hela laget runt två gånger nästan, alla utom jag. Jag är den enda som tränar och den enda som äter relativt spartanskt med mycket protein, sallad, frukt och tillskott.

Hygien har naturligtvis en stor del med saken att göra.

catchinglingdong
2011-12-12, 15:41
Hade 41 graders feber i en vecka i oktober. tappade 8 kg*gah!* Men gick upp lika fort:smash: Det är snitt med 1 gång om året, magsjuk vart 5:e år kanske. Äter väl inte direkt "nyttigt"

martikainen
2011-12-12, 16:04
5 sjukdagar under hela mitt "vuxna" liv (skola och jobb, är nu 24år) började äta grönsaker när jag blev 22 och insåg att det inte är okej att peta i maten... äter aldrig frukt, aldrig fisk, äter otroligt ensidigt, dvs jag kan äta lasagne 5dagar i veckan i ett halvår innan jag byter maträtt.

Tränar som en tok (vilar för sällan tyvärr) tvättar sällan händerna mer än när jag själv varit på toa. Träffar aldrig småbarn knappt men mycket husdjur (är pällsallergiker) har hund själv också.

Jag tror inte på att maten har så stor roll för mitt immunförsvar, men mitt levnadssätt spelar nog in, trots mycket påfrestingar så verkar kroppen vara resistent mot mycket, det enda jag egentligen blir sjuk av är maginfluensorna som kommer och gå ibland.

Dock har jag en del huvudvärk men det beror oftast på vätskebrist och koffeinberoende.

tilläggas kan att jag som barn hade astma och föddes 7veckor för tidigt, låg på sjukhus nästan dagligen mina första år, har jag förbrukat mina sjukdagar? ;)