handdator

Visa fullständig version : Kreatin och läsk


Metal_boy_
2004-01-08, 01:47
Har hört från en polare att man inte ska dricka läsk tiden när man använder kreatin för att kreatinet inte funkar då är detta sant?? jag dricker lightläsk tänkte om det hade nått med sockret i colan att göra..kan jag fortsätta dricka läsk eller är detta bara skitsnack??

Berry
2004-01-08, 09:51
Det har förekommit rapporter om att koffein (vätskedrivande) skulle motverka effekten av kreatin. Det kan nog ha varit koffeinet i colan din polare syftade på, när ham rekommenderade dig att inte dricka läsk.

jonte2
2004-01-08, 11:59
Originally posted by Berry
Det har förekommit rapporter om att koffein (vätskedrivande) skulle motverka effekten av kreatin. Det kan nog ha varit koffeinet i colan din polare syftade på, när ham rekommenderade dig att inte dricka läsk.


så kaffe ska man hålla sig undan när man är i en kreatinkur?.... blir nog jävligt svårt

King Grub
2004-01-08, 12:00
Originally posted by jonte2



så kaffe ska man hålla sig undan när man är i en kreatinkur?.... blir nog jävligt svårt

Det är en fördel, ja. Kaffe, te, cola och koffeintabletter. :(

LunaSpice
2004-01-08, 12:20
Det är in gen fara om man låter det gå 5-6 timmar mellan kaffe och kreatinintag samt att man dricker rejält med vätska. Då har det mesta av koffeinet hunnit lämna systemkretsloppet.

King Grub
2004-01-08, 12:23
Originally posted by LunaSpice
Det är in gen fara om man låter det gå 5-6 timmar mellan kaffe och kreatinintag samt att man dricker rejält med vätska. Då har det mesta av koffeinet hunnit lämna systemkretsloppet.

5-6 timmar utesluter ju en koffeinboost innan träningspasset i alla fall. :cryout:

LunaSpice
2004-01-08, 12:26
Originally posted by King Grub


5-6 timmar utesluter ju en koffeinboost innan träningspasset i alla fall. :cryout:

Jepp, istället får man då se till att vara rejält utvilad och kolhydratsfylld. :D

z_bumbi
2004-01-08, 12:49
Vad är det som gör att koffeinet inte är bra?
Är det bara att det är vätskedrivande så är det ju bara att dricka aningen mer.

Berry
2004-01-08, 13:11
Originally posted by z_bumbi
Vad är det som gör att koffeinet inte är bra?
Är det bara att det är vätskedrivande så är det ju bara att dricka aningen mer.

Anledningen som angavs i artikeln jag läste var koffeinets vätskedrivande egenskaper.

Starke_arvid
2004-01-08, 14:58
Originally posted by Metal_boy_
Har hört från en polare att man inte ska dricka läsk tiden när man använder kreatin för att kreatinet inte funkar då är detta sant?? jag dricker lightläsk tänkte om det hade nått med sockret i colan att göra..kan jag fortsätta dricka läsk eller är detta bara skitsnack??


Ju lägre pH-värde du har desto snabbare sker reaktionen från kreatin till kreatinin som du inte är ute efter. Koldioxiden i själva läsken har lågt pH-värde, men så även har din mage bland alla safter så det spelar inte så stor roll om du dricker Läsk Under en kur, men större skillnad om du blandar kreatin med läsk!

MvH // S-A

nordland
2004-01-08, 15:48
vet inte om det där riktigt stämmer. Det finns tydligen engelska studier som pekar på att kreatin ock koffein funkar bra ihop. många företag har börjat kombinera dessa i olika produkter.

Prankie
2004-01-08, 16:07
Vätskebindande egenskap är ju bara en bieffekt av kreatin, men frågan är måste kreatin binda vatten i muskeln för att det ska kunna ge bättre återhämtning mellan setet?

z_bumbi
2004-01-08, 16:21
Prankie: Ställ dig frågan vad det är som binder vattnet också, binder du upp vatten genom att tillföra kreatin så måste kroppen få lika mycket från en annan källa för resten av kroppens funktioner.
De flesta som tränar bäljar ju i alla fall i sig stora mängder vatten så problemet är nog inte så allvarligt.

mini2
2004-01-08, 16:57
Kan Vi dra en slutkontenta

Sverker
2004-01-08, 20:44
Borde bli :

Det går alldeles utmärkt att använda kreatin samtidigt som man under dagen dricker kaffe eller läsk. Bara man inte blandar de tillsammans för att det låga pH förstör kreatinet.

Samt att man dricker rikligt med vanligt vatten också under dagen.

Eller ?

För mig fungerar det alldeles utmärkt med både kreatin och kaffe/läsk.

z_bumbi
2004-01-08, 20:49
Sverker: Jo om man gör ett sammandrag på tråden blir det nog så men just ph:t är jag väldigt tvivlande till. Är det man dricker surare än magsyran så tycker jag synd om tänder och matstrupe mm. :)

aliquis
2004-01-09, 00:49
På websidan för creapure står det att man bör undvika produkter som innehåller koffein då man tar kreatin. Anledningen har jag dock inte uppfattat som att koffein är vätskedrivande (även om det iofs borde minska lite på trycket i cellerna och kanske ge lite sämre tillväxt) utan istället bero på att kreatinet visserligen upptas, men att återskapandet utav ATP-molekyler försämras. Kanske pga högre fettförbränning och större användning av fett som energikälla istället? vad vet jag. En till två koppar te eller dylikt hade väl inte visat sig störa något dock.

Vad gäller spekulationerna om ph så fanns det ju någon fabrikant som talade om att deras produkt hade ett så bra ph och att nedbrytningen gick mycket långsammare osv, ställer mig dock lite skeptisk till det då det ju heter att man skall blanda kreatinet tills det löst sig (vilket jag sällan orkar) och att det är när det går någon dag utan att man konsumerar det som det blir förstört, inte ett par timmar.

Sverker
2004-01-09, 06:56
z_bumbi !
Det är ju en ganska kort tid som kreatinet är i magsäcken där det är mycket surt. Kreatinet förs ju snabbt vidare ned till tolvfingertatmen som har betydligt högre pH.


" men att återskapandet utav ATP-molekyler försämras. Kanske pga högre fettförbränning och större användning av fett som energikälla istället? vad vet jag. "


När fett används som energikälla dvs aerobt, så finns det ingen användning för kreatinet.
ATPproduktionen rullar på snabbt när fettet förbränns och det finns hela tiden tillgång till nyproducerad ATP.

Det är ju när det blir anaerob förbränning som det blir brist på ATP och användningen av kreatin ( kreatinfosfat ) ökar.