handdator

Visa fullständig version : Vitamintillskott vid elit


-Knox-
2011-12-11, 16:23
Hej

Vissa hävdar att det räcker gott och väl med en balanserad kost för att få i sig tillräckligt med vitaminer och antioxidanter. Några säger att vid hård fysisk ansträngning kan det vara bra med ett tilskott av dessa. Jag har använt mig av typ "enomdan" hittils.
Men de som verkligen kör stenhårt, alltså elitnivå inom idrott ex Charlotte Kalla. Vad tar de för tillskott för att kanske kunna ducka för både 1 och 2 förkylningar per år?
Förr i tiden minns jag att någon pratade om något som hette victell elite. Vad används idag? anledningen till frågan är att jag arbetar med många människor och är relativt "utsatt" för förkylningsvirus, bakterier mm. Sen kör jag väl inte på elitnivå men what the hell....

Crocker
2011-12-11, 16:25
Att något räcker är rätt skevt från min synpunkt att säga, människor är olika..
Förmodligen räcker det, men helt säkert är det ju inte.
Vad som används idag?? Vad menar du, hälsopreparat/vitaminer/mineraler/antioxidanter/vitamineraler?

-Knox-
2011-12-11, 16:26
Ja vilka produkter använder sig eliten idag av? de lär ju använda sig av något slags vitamintilskott?

Crocker
2011-12-11, 16:27
Nej alla gör inte det, förmodligen använder de olika?

-Knox-
2011-12-11, 16:30
Jo det är väl säkert så, var intresserad av vilka produkter! någon med insikt?

Eddie Vedder
2011-12-11, 16:43
Tillskott av antioxidanter kan vara direkt kontraproduktivt för träningsresultaten. Multivitaminpreparat är sällan något man tar för att undvika förkylning. Då är nog handsprit en bättre investering.

Pepz
2011-12-11, 16:49
Ja vilka produkter använder sig eliten idag av? de lär ju använda sig av något slags vitamintilskott?

det är tyvärr rätt svårt att få fram eftersom det är så hysch hysch i sverige om en elitidrottare använder kosttillskott.
massvis som tar det men få som vågar stå för det

Rikard Jansson
2011-12-11, 16:53
du kan ju fråga forumets elitidrottare! stefanj dricker bara kaffe har jag för mig

Bjern
2011-12-11, 18:03
Syrran(Anna Haag) äter överhuvudtaget inga tillskott, förutom sportdryck ifrån hennes sponsor. Helt enkelt därför att hon inte vågar, ifall att det är något som ger utslag på något av alla test som hon gör.

-Knox-
2011-12-11, 20:44
Varför skulle antioxidanter vara kontraproduktivt för träningsresultaten?

Eddie Vedder
2011-12-11, 21:37
Varför skulle antioxidanter vara kontraproduktivt för träningsresultaten?

Därför att kroppens egna förmåga att anpassa sig till träningens påfrestningar i sig behövs för att få en träningseffekt. Hypotesen är då att kroppens egna försvar inte "tränas" och "skäms bort" om man säger så. Det finns massor skrivet om det.

Fairing
2011-12-12, 08:37
det är tyvärr rätt svårt att få fram eftersom det är så hysch hysch i sverige om en elitidrottare använder kosttillskott.
massvis som tar det men få som vågar stå för det

Det lär bli ändring på det nu när ett av Sveriges mest folkära landslag börjar käka Fairing. Dom utvärderade tom olika fabrikat under 4 månader.

Stefan Nystrand har käkat Fairing under ganska många år och är Fairing profil så det finns en del elitidrottare som vågar stå för vad dom äter :D

-Knox-
2011-12-12, 10:16
Vilka produkter använder sig då Stefan Nystrand av?

Fairing
2011-12-12, 10:20
Vilka produkter använder sig då Stefan Nystrand av?

Kre alkalyn , Rapid Hydro blend , Omega-3, Complete vitamin som bas

Amino rush , KCG som tillägg vid hårdare träning.

Pepz
2011-12-12, 10:25
Det lär bli ändring på det nu när ett av Sveriges mest folkära landslag börjar käka Fairing. Dom utvärderade tom olika fabrikat under 4 månader.

Stefan Nystrand har käkat Fairing under ganska många år och är Fairing profil så det finns en del elitidrottare som vågar stå för vad dom äter :D

curlinglandslaget? ;)

fan vad kul egentligen. Fairing har alltid haft bra grejer.
Ja Nystrand visste jag om. men det är extremt många som kör kosttillskott. men på grund av de styrande organens motvilja till kosttillskott så är det fult med kosttillskott (och även alla idioter som skyller på kosttillskott vid doping)

Bättre istället att organen testar produkter för de tävlande skull.

Fairing
2011-12-12, 10:27
curlinglandslaget? ;)

fan vad kul egentligen. Fairing har alltid haft bra grejer.
Ja Nystrand visste jag om. men det är extremt många som kör kosttillskott. men på grund av de styrande organens motvilja till kosttillskott så är det fult med kosttillskott (och även alla idioter som skyller på kosttillskott vid doping)

Bättre istället att organen testar produkter för de tävlande skull.

En ledtråd kan vara att det går utför....;)

Sniggel
2011-12-12, 10:29
Det lär bli ändring på det nu när ett av Sveriges mest folkära landslag börjar käka Fairing. Dom utvärderade tom olika fabrikat under 4 månader.

Stefan Nystrand har käkat Fairing under ganska många år och är Fairing profil så det finns en del elitidrottare som vågar stå för vad dom äter :D

Kul att höra med en lite öppnare syn på kosttillskott!
Bra marknadsföring för Fairing också ;)

Zorgus
2011-12-12, 10:30
Som sagt, många elitidrottare "vågar" inte ta kosttillskott eftersom de är rädda för att åka dit på tester. Så säger de utåt i alla fall. Man får väl hoppas att de istället äter en fullgod kost som innehåller allt de behöver, och att denna kunskap finns hos de ansvariga. Med tanke på skadehistoriken hos vissa kända idrottsprofiler tvekar jag dock att så alltid är fallet...

Fairing
2011-12-12, 10:33
men det är extremt många som kör kosttillskott. men på grund av de styrande organens motvilja till kosttillskott så är det fult med kosttillskott .

Ja , vi har nog sålt eller sponsrat kosttillskott till dom flesta(en jäkla många i allafall) på elitnivå

Jag kommer ihåg när Spårvägen friidrott utalade sig mot kosttillskott i media för många år sedan. Samma personer beställde in kosttillskott till ALLA elitidrottare i klubben.

Pepz
2011-12-12, 10:56
En ledtråd kan vara att det går utför....;)

aha fotboll. det har ju gått utför sen -94

Ja , vi har nog sålt eller sponsrat kosttillskott till dom flesta(en jäkla många i allafall) på elitnivå

Jag kommer ihåg när Spårvägen friidrott utalade sig mot kosttillskott i media för många år sedan. Samma personer beställde in kosttillskott till ALLA elitidrottare i klubben.

ja och denna dubbelmoral är ren idioti. spel för galleriet..
de äter bara risifrutti och flingor....

Exhale_
2011-12-12, 11:04
Ju mer du tränar desto större energibehov har du och med det kommer mer vitaminer/mineraler om du inte väljer att leva på skumtomtar och vassleprotein. Det brukar inte vara några problem att tillgodose vitaminer och mineraler för elitidrottare. Det är mer att tänka på hygien och nutritionstimingen runt passen som är viktigt!

z_bumbi
2011-12-12, 11:24
Ju mer du tränar desto större energibehov har du och med det kommer mer vitaminer/mineraler om du inte väljer att leva på skumtomtar och vassleprotein. Det brukar inte vara några problem att tillgodose vitaminer och mineraler för elitidrottare. Det är mer att tänka på hygien och nutritionstimingen runt passen som är viktigt!

Fast eftersom en stor del av undersökta idrottare underäter energi så kan man inte räkna med att det sker automatiskt och dessutom med tanke på hur dåliga kostkunskaperna är generellt så ska man kanske inte räkna med att alla har så stor koll på vad de bör äta för att ens sköta återhämtningen. Hur många 17-18 åringar känner du som du skulle lita på kan sköta om kosten helt själva? Nu är de flesta undersökningarna jag har kollat på från Kanada men om vi gissar att det samma gäller här så finns det en hel del fördelar med att tillföra vissa tillskott. I större klubbar med bra ekonomi så finns det också en anledning att klubben fixar käk i samband med träningar och matcher och det är inte för att de ska vara snälla och låta idrottarna spara in de 20-30 kr per dag det skulle kosta att fixa det själva.
Sen bör man självklart inte börja med tillskottsbiten utan kolla igenom kosten men det är förvånande få idrottare som genom sin klubb får tillgång till kostgenomgångar och ffa uppföljningar och att plugga in det på egen hand kan vara ganska så svårt då det finns väldigt många olika varianter på vad som är "bäst".

Exhale_
2011-12-12, 11:44
Det förutsätter ju som du skriver att de når energibehovet. Jag kan ha fel i min uppfattning av idrottare på elitnivå men jag har alltid trott de är pålästa och kan sköta sin kost. Att lagidrottare kanske har mindre kunskaper har jag dock utgått från.

Är det som undersökningarna säger rätt så kanske jag bör ändra min uppfattning i frågan :)