handdator

Visa fullständig version : Vila mellan set (hur länge är "inte för kort"?)


Mjölkprotein
2011-12-11, 15:00
Har läst såna här trådar, och ni säger mestadels "vila inte för kort tid, bättre att vila för länge" och "stressa inte"..

Men nu är det så att jag har ett jävligt tajt schema eftersom jag konfirmerar mig, spelar badminton,styrketränar och pluggar såklart. På tisdagar är det riktigt tajt, på andra dagar kan jag gå efter känsla.

Jag tränar för styrka och jag satsar på att vara med i SL-tävlingar i framtiden.
Kör för tillfället SL 5x5.

Hur många minuter bör vara "tillräckligt" att vila om man har ett tajt schema? (Ska skriva ihop ett minut-för-minut schema för tisdagen - SÅ INGA MINUTER GÅR I SPILLO!)

Det är inte så att jag har minuter på mig att äta när jag kommer hem, men jag vill helst inte slösa bort massa onödig tid på att vila för länge eller bara barra runt...

Tacksam för svar, och JAG HAR KOLLAT I ANDRA TRÅDAR - som sagt.

Crocker
2011-12-11, 15:11
Kör när du känner dig redo, svårare är det inte. 3-15 min, men 5x5 är svårt med tidsbrist.

EeJay
2011-12-11, 15:47
För att fylla på dina ATP-nivåer till en god explosiv nivå bör du vila MINST 10:1 förhållande till arbetsfasen.

limenka
2011-12-11, 16:09
Personligen vilar jag cirka 2-3 min när det är 5 repare. Annars föredrar jag ~5-10min setvila om jag kör tungt.

Spridis
2011-12-11, 17:21
http://www.ergo-log.com/fiveminutesrest.html


http://www.ergo-log.com/2or5minutesrest.html
Athletes who are aiming for pure strength on the other hand are better off training with longer rest periods. That’s the cautious conclusion that the researchers draw from the positive effect of the LR training on the maximal isometric force. "LR training may create more optimal training stimuli for maximal strength development than SR training", write the Finns.

Bult1
2011-12-11, 19:46
Vilar ni minuter? Jag kör 10-20 sec för att få en så bra efterförbrännings effekt som möjligt :)

Pjotor
2011-12-11, 19:56
Baka in vilotiden genom att växla övningar varje set.

Om du har så mycket annat som är viktigt så behöver du prioritera. Räkna inte med att kunna ligga på topp på precis allt hela tiden.

Crocker
2011-12-11, 19:57
Vilar ni minuter? Jag kör 10-20 sec för att få en så bra efterförbrännings effekt som möjligt :)
Trolololololo?

Rusk
2011-12-12, 01:23
jag kör 3 min setvila i böj, mark och bänk, med den setvilan så behöver jag inte sänka vikten och jag kör 4 x 4-6 i böj och bänk samt 10 - 6 - 3 (reps) i mark.
Setsen körs 1 rep från failure.
Antar att det är olika från person till person när det kommer till setvilan, vissa behöver mer vila för att kunna lyfta samma eller mer vikt igen.

ceejay
2011-12-12, 01:31
när man känner sig redo och lika stark som senaste setet ;)

Jishuku
2011-12-12, 01:47
Beror väl lite vad målet är. Själv är jag bara brydd i vikten på första setet (efter alla uppvämningsset), så kort vila som tvingar mig sänka vikterna på följande set gör mig ingenting. Och rent tillväxtmässigt tycker jag mig få bättre resultat med kortare vila.

Vill man däremot låta muskeln återhämta sig så mycket som möjligt mellan varje set så krävs det längre tid för det.

Och ja, man kan vila enbart 10-20 sekunder.. i allmän folkmun kallas det "rest pause".

Damien Thorne
2011-12-12, 06:26
Personligen vilar jag cirka 2-3 min när det är 5 repare. Annars föredrar jag ~5-10min setvila om jag kör tungt.

Jag också :D

regus
2011-12-12, 07:36
Vilar tillräckligt länge för att klara av det jag hade tänkt att klara av på det passet. Det brukar bli mellan 40 sekunder och 3 minuter.

Clabben
2011-12-12, 08:32
när man känner sig redo och lika stark som senaste setet ;)

+1.

Och har man nu trevligt på gymmet och det blir en del snack emellanåt och tiden på passet blir längre så kommer inte dina resultat utebli för det...

z_bumbi
2011-12-12, 09:00
Eftersom det bara gäller ett pass per vecka så är frågan om det spelar någon större roll om du vilar kortare och/eller kör lite lättare/mindre just det passet. Om inte annat verkar du inte ha något val så lägg ut övningarna du kör och se om du kan komma runt tidsbristen med kortare vila, stryka set/övningar, köra superset och/eller set in set på vissa övningar.

Spartansk
2011-12-12, 11:28
Beror på hur bra bok jag har.