handdator

Visa fullständig version : Upptaget ur en "stor" proteinshake?


pTw
2011-12-11, 14:49
Hejsan Kolo. Sitter just nu med body science egna vasslekoncentrat. Doseringen ligger rekommenderat på ett dl-mått som motsvara 23g protein. Personligen för att uppnå 200g per dag kan jag behöva ta dubbla doseringen i en shake.

Ett par kompisar till mig påstår att kroppen har svårt för att ta upp allt detta på en och samma gång utan istället urinerar ut det. Är detta sant?

Tack på förhand!

Kauppi
2011-12-11, 14:54
varför bara få i dig 200g protein genom vassleprotein? ät proteinrik mat också!

Bjern
2011-12-11, 14:56
Sprid förslagsvis då ut shakes under dagen.

Sheogorath
2011-12-11, 14:59
Hejsan Kolo. Sitter just nu med body science egna vasslekoncentrat. Doseringen ligger rekommenderat på ett dl-mått som motsvara 23g protein. Personligen för att uppnå 200g per dag kan jag behöva ta dubbla doseringen i en shake.

Ett par kompisar till mig påstår att kroppen har svårt för att ta upp allt detta på en och samma gång utan istället urinerar ut det. Är detta sant?

Tack på förhand!

Jag får i mig 200 g protein med bara 1 proteinshake om dagen. Gryn, bröd, pasta osv är alla proteinrika livsmedel förutom animalier som mjölk, ost, kött mm.

Men för att svara på din fråga: det finns vissa belägg för att det finns en övre gräns för hur mycket vassle du kan ta upp på tom mage (30 g). Hur länge man i så fall måste vänta till nästa shake vet ingen. Det är inte ens säkert att det stämmer att det finns en så låg gräns. Men du vill vara på den säkra sidan låter du det gå någon timme mellan shakerna sålänge magen är tom, eller tar större portioner vassle endast om du har mat i magen ("riktig" mat, inte sockerlösning).

pTw
2011-12-11, 15:00
varför bara få i dig 200g protein genom vassleprotein? ät proteinrik mat också!

Ekonomin är inte den bästa då mina föräldrar är separerade och lite annat men min kost under bulken nu innefattar kanske 100-130g protein och 4000kcal. Men de där extra proteinerna är något jag behöver få i mig genom pulvret.

bustz0rz
2011-12-11, 15:01
Du kan absolut ta en proteindrink på 46g protein. Är du orolig att protein skulle gå till spillo(genom att bajsa ut det. Skulle du kissa ut protein är du sjuk och bör uppsöka läkare) så ta proteindrinken i samband, eller efter, en måltid.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Pepz
2011-12-11, 15:08
eller ta en shake vid två tillfällen istället för en stor

Strand93
2011-12-11, 18:09
Du kan absolut ta en proteindrink på 46g protein. Är du orolig att protein skulle gå till spillo(genom att bajsa ut det. Skulle du kissa ut protein är du sjuk och bör uppsöka läkare) så ta proteindrinken i samband, eller efter, en måltid.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Haha, det fick mig att garva utan att jag vet varför. Läste bara den raden och då var det fan kul ;)

ont; dela upp dina shakes istället för att ta det vid bara ett tillfälle. Jag brukar ta en shake på morgonen och vid behov ta en till shake senare på kvällen.

mattilainen
2011-12-11, 20:47
varför inte dela upp i två omgångar?