handdator

Visa fullständig version : Att bry sig om vad andra tycker...


Maejn
2011-12-11, 13:30
Hej kära Koloiter.

Jag har ett problem som jag börjat märka av allt mer på senare tid, har aldrig sett det som ett problem tidigare (kanske för att jag inte haft det, men jag vet inte).

Jag känner att jag bryr mig allt för mycket om vad folk i min omgivning tycker om mig, och försöker därför påverka det. Därför händer det ibland att jag inte fattar beslut som jag själv står för eller agerar annorlunda i vissa situationer eftersom att jag inte vill framstå som en idiot.

Visst, kanske inte verkar så illa, men för mig är det rent åt helvete att behöva byta personlighet för att passa in.

Självklart är det jag själv som bestämmer över mitt agerande, men att ha känslan av att folk kommer tycka att jag är dum i huvudet om jag säger / gör si eller så är riktigt jobbig.

Finns det något jag kan göra åt detta, någon som känner / har känt likadant som vill dela med sig av några tips kanske?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Tack!

Scratch89
2011-12-11, 13:40
I vilka situationer?

Maejn
2011-12-11, 13:42
Det kan vara på jobbet, ute på krogen, i stort sett kan det vara överallt.

Snobbe
2011-12-11, 13:44
Hej kära Koloiter.

Jag har ett problem som jag börjat märka av allt mer på senare tid, har aldrig sett det som ett problem tidigare (kanske för att jag inte haft det, men jag vet inte).

Jag känner att jag bryr mig allt för mycket om vad folk i min omgivning tycker om mig, och försöker därför påverka det. Därför händer det ibland att jag inte fattar beslut som jag själv står för eller agerar annorlunda i vissa situationer eftersom att jag inte vill framstå som en idiot.

Visst, kanske inte verkar så illa, men för mig är det rent åt helvete att behöva byta personlighet för att passa in.

Självklart är det jag själv som bestämmer över mitt agerande, men att ha känslan av att folk kommer tycka att jag är dum i huvudet om jag säger / gör si eller så är riktigt jobbig.

Finns det något jag kan göra åt detta, någon som känner / har känt likadant som vill dela med sig av några tips kanske?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Tack!

Jag är likadan, det var mycket värre förut men fortfarande en del såhär. För mig så handlar det om dåligt självförtroende. Vilket gör att jag har svårt att göra vad jag vill utan att jag tänker efter hur andra personer kommer tycka om det jag gör. Och det enda jag kan säga som har förbättrat det för mig är att faktiskt göra något skit som är skitdumt och sen märka hur ingen bryr sig och du överlevde iaf... Så nästa gång du tänker sådär tänk efter igen och försök göra det du faktiskt vill och du kommer se att allting faktiskt gick helt ok iaf.

Nordenator
2011-12-11, 13:46
Det är väl snarare osunt att inte anpassa sig till sin omgivning till viss del? Nu kanske jag inte har en personlighet som modellera, men självklart beter jag mig inte likadant i alla sociala situationer.

Snobbe
2011-12-11, 13:49
Det är väl snarare osunt att inte anpassa sig till sin omgivning till viss del? Nu kanske jag inte har en personlighet som modellera, men självklart beter jag mig inte likadant i alla sociala situationer.

Fast jag tror att han menar att han övertänker allt. Man kan bry sig till viss del men inte om allt osv.

För några år sedan hade jag problem att ens dansa på krogen för att jag alltid tänkte hur alla andra tyckte det såg ut när jag dansade.... Om folk skulle tänka på det och blablabla. Enda sättet jag löste det på var att gå o dansa varje gång jag var på krogen till slut sket jag fullständigt i vad folk tycker... Detta var hur det var för mig iaf. Nu vet jag inte om TS är likadan.

Maejn
2011-12-11, 14:03
Tack Snobbe. Du lyckas beskriva det till 100% så som jag känner. Ska försöka tänka på de tips du givit mig.

Snobbe
2011-12-11, 14:56
Jag tar faktiskt gärna emot alla andra tips folk kan ha för o förbättra självkänsla också. Har länge funderat på om man ska gå o snacka med någon men vet inte hur jag skulle tycka om det. Det blir ju bättre för varje år som går men fortfarande förjävligt jobbigt.

Jokester
2011-12-11, 14:58
Att sluta bry sig om vad andra tycker och bli mer öppen blir man inte bara för att man vill det. Det tar en massa tid och en massa träning på att bara vara. Enklaste sättet för de flesta är antagligen ute på krogen när man fått lite alkohol i sig.

willtjam
2011-12-11, 15:51
Att sluta bry sig om vad andra tycker och bli mer öppen blir man inte bara för att man vill det. Det tar en massa tid och en massa träning på att bara vara. Enklaste sättet för de flesta är antagligen ute på krogen när man fått lite alkohol i sig.

Men det kan leda till otroligt mycket ångest eftersom man troligtvis gör nånting utanför sin "comfort zone". Alkohol är nog inte vägen att gå. KBT?

Sandra81
2011-12-11, 17:39
Hej kära Koloiter.

Jag har ett problem som jag börjat märka av allt mer på senare tid, har aldrig sett det som ett problem tidigare (kanske för att jag inte haft det, men jag vet inte).

Jag känner att jag bryr mig allt för mycket om vad folk i min omgivning tycker om mig, och försöker därför påverka det. Därför händer det ibland att jag inte fattar beslut som jag själv står för eller agerar annorlunda i vissa situationer eftersom att jag inte vill framstå som en idiot.

Visst, kanske inte verkar så illa, men för mig är det rent åt helvete att behöva byta personlighet för att passa in.

Självklart är det jag själv som bestämmer över mitt agerande, men att ha känslan av att folk kommer tycka att jag är dum i huvudet om jag säger / gör si eller så är riktigt jobbig.

Finns det något jag kan göra åt detta, någon som känner / har känt likadant som vill dela med sig av några tips kanske?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Tack!

Finns det något som har hänt i ditt liv när du var ung som gjort att du blivit såhär?

Pungis
2011-12-11, 18:00
Ens riktiga jag kanske inte passar alla, i alla situationer..
Därför får man ibland justera sig själv lite efter sällskap och samanhang. Jag ser inte något konstigt i det.

Idefi
2011-12-11, 18:14
Skiter fullständigt i vad okänt folk tycker om mig. Det enda jag bryr mig om är hur ens närmaste kompisar och släkt tycker om en.
Man kan inte bli gillad av alla och man kan inte gilla varenda person själv. Jag kommer aldrig att ändra på mitt sätt att vara :)

Jokester
2011-12-11, 18:25
Men det kan leda till otroligt mycket ångest eftersom man troligtvis gör nånting utanför sin "comfort zone". Alkohol är nog inte vägen att gå. KBT?

Ja, och det är precis sånt som gör att man slutar bry sig och öppnar upp sig mer. Alla har vi gjort saker vi ångrar. Det handlar om att sluta älta och låta det påverka framtiden. Att dansa på krogen är väl ett gyllene exempel.

Oxe
2011-12-11, 18:35
Svaret måste vara tunga knäboj och tunga marklyft då kommer du vara så pass mör och disträ att du inte kommer orka bry dig om dig omgivning

Yes
2011-12-11, 18:39
Svaret måste vara tunga knäboj och tunga marklyft då kommer du vara så pass mör och disträ att du inte kommer orka bry dig om dig omgivning
Haha, det sjuka är att det ligger ett visst mått av sanning i det. Dagarna efter ett hårt pass är man alltid lite mer chill. :D

Snobbe
2011-12-11, 18:50
Haha, det sjuka är att det ligger ett visst mått av sanning i det. Dagarna efter ett hårt pass är man alltid lite mer chill. :D

Håller med. Speciellt på väg hem från gymmet så kunde jag inte bry mig det minsta av vad folk tycker eller tänker.

willtjam
2011-12-11, 18:56
Ja, och det är precis sånt som gör att man slutar bry sig och öppnar upp sig mer. Alla har vi gjort saker vi ångrar. Det handlar om att sluta älta och låta det påverka framtiden. Att dansa på krogen är väl ett gyllene exempel.

Jag tänkte mer att man kanske säger nånting, en hemlighet eller whatevva, bara för att man känner sig mer säker och öppen och sen ångrar sig då man aldrig skulle ha sagt det i nyktert tillstånd. Enter: ångest!

Men du har ju rätt, att det i grund och botten handlar om att ändra sitt tankesätt genom att utsätta sig för situationer som man inte gillar, men väldigt lugnt och i sin egen takt, för att vänja sig allt eftersom.

Madame
2011-12-11, 20:48
Om du vänder på steken då; hur mycket tycker å tänker du om dina närmaste och precis allt de gör? Troligtvis är du mer fokuserad på hur du själv framställer dig än på vad de gör. Och då kan man dra slutsatsen att de är lite likadana, de har nog också fullt upp med sitt eget och orkar nog inte lägga all sin energi på att döma ner dig. Och de är dina kompisar liksom, varför skulle de orka umgås med nån de inte gillar?


Sen undrar jag varför det är viktigt att du framstår som så himla bra hela tiden. Varför ser du det som att du måste rätta dig för att passa in hos dem, tycker du att de står över dig i rang på nåt sätt?


Vad händer om du gör något som dina vänner tycker är "fel" eller inte coolt? är det hela världen?
Och hur gör du de gånger dina vänner inte håller med dig/tycker att du har rätt osv, trots att du försökt anpassa dig för att passa in? hade det inte varit lättare att ta emot någons ogillande om du faktiskt helt uppriktigt står för det du säger, tycker och är?

EDITH: Många frågor. Du behöver inte svara i tråden om du inte vill, för jag undrar inte för min skull, utan jag tycker mer att det kan vara bra frågor att reflektera kring och besvara för sig själv.

mattilainen
2011-12-11, 21:05
jag har absolut inga problem att folk tittar på mig. Speciellt inte när jag har rätt. Jag kan gå och kräva tillbaka 1 kr om en beställning på burger king eller mcdonalds har tagit för mycket betalt. Många tycker att man är löjlig eller skäms att göra det samma. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om mig så länge jag själv tycker jag gör rätt. Sen är jag väldigt social och har lätt för att få kontakt med andra människor.

Jag har nog insätt att vad jag än gör så spelar det ingen roll vad jag gör. Dessa människor kommer inte komma ihåg mig. De kommer inte tänka på mig och de kommer snabbt att glömma bort mig. Varför ska jag ändra mig när de ändå kommer glömma bort mig? Nu pratar jag om typ göra "skämmiga saker" på stan, i affärer, på krogen etc.

Att argumentera kring något har jag heller inga problem med så länge jag själv vet att jag kan det jag argumenterar om.

Vissa av mina kompisar kan tycka jag är löjlig eller skäms för vissa saker (fast dom själva skulle vilja kunna göra det samma) och då menar jag främst det här med att byta varor i butiker, få pengar tillbaka om något varit fel (kanske har maten varit äcklig eller något inte fungerar som det skulle). Som en gång skämdes min kompis över mig när han köpte olja för 503 kr. På hyllan stog det 495 kr och han betalade alltså 503 kr. Jag påpekade detta och han svarar direkt "Men skit samma" för han "orkar inte" eller rättare sagt vågar inte säga något. Även om det är en skitsumma för både mig och han så tycker jag det är rätt att få det för 495 kr. När vi kommer ur affären sa han "Jag skulle aldrig kunnat med.."

Har skrivit tillräckligt mycket nu och hoppas mina tankar om mig på något vis kan få dina tankar i rullning :)

Pelle2
2011-12-11, 21:59
Matti.. strongt att kräva tillbaka dina kronor och inte bry dig om de nedrans felräknande biträdena ;D:smash:

Jokester
2011-12-11, 22:06
Matti: Helt rätt, jag ser till skillnad från många andra svenskar upp till folk som säger vad de tycker och inte skäms för att tycka som de tycker.

Snobbe
2011-12-11, 22:07
Beroende på vad det är så kan jag orka kräva pengar tillbaka. Är det på ICA och jag har köpt en produkt och enda anledningen till att jag t.ex. köpte 3 pepsi max är för att man får mängdrabatt så går jag självklart o kräver tillbaka det jag tappade. Men om det är 500 spänn och dom ,drar 3 spänn för mycket så orkar jag inte:)

TREX
2011-12-11, 22:09
Är det inte en åldersgrej? När man kommer upp i åldrarna slutar man ju bry sig rent allmänt om allt och alla.

mangemani
2011-12-11, 22:51
Är det inte en åldersgrej? När man kommer upp i åldrarna slutar man ju bry sig rent allmänt om allt och alla.

nu vet jag inte hur det ligger till generellt, men så tror jag det var för min del iaf.
när man var yngre så brydde man sig om allt i det alla sade, det påverkade en en hel del.
vet inte riktigt när det hände, eller vad som hände, men när jag blev äldre så avtog det där allt mer och mer och i dagsläget(och detta kanske låter jävligt kallt nu) så bryr jag mig inte om någon eller något, bokstavligen talat, tex får en okänd på gymmet en stång över halsen/bröstkorgen pga att h*n ej orkar, ok,so what, rycker på axlarna och tänker "träna ej med vikter du ej kan hantera idiot".
de enda och absolut enda jag bryr mig om är mig själv, min familj, mor och far, syskon etc och de som jag väljer att kalla för vänner, deras ord och åsikter kan påverka mig då de betyder något för mig.

mattilainen
2011-12-11, 23:06
Matti.. strongt att kräva tillbaka dina kronor och inte bry dig om de nedrans felräknande biträdena ;D:smash:

tror du inte förstod vad jag ville få fram alls, faktiskt. Klandrar dig dock inte.

Minimjölk
2011-12-13, 08:47
nu vet jag inte hur det ligger till generellt, men så tror jag det var för min del iaf.
när man var yngre så brydde man sig om allt i det alla sade, det påverkade en en hel del.
vet inte riktigt när det hände, eller vad som hände, men när jag blev äldre så avtog det där allt mer och mer och i dagsläget(och detta kanske låter jävligt kallt nu) så bryr jag mig inte om någon eller något, bokstavligen talat, tex får en okänd på gymmet en stång över halsen/bröstkorgen pga att h*n ej orkar, ok,so what, rycker på axlarna och tänker "träna ej med vikter du ej kan hantera idiot".de enda och absolut enda jag bryr mig om är mig själv, min familj, mor och far, syskon etc och de som jag väljer att kalla för vänner, deras ord och åsikter kan påverka mig då de betyder något för mig.

Det du beskriver har nog inte enbart eller ens något med ålder att göra.

Barbastark
2011-12-13, 11:54
Hej kära Koloiter.

Jag har ett problem som jag börjat märka av allt mer på senare tid, har aldrig sett det som ett problem tidigare (kanske för att jag inte haft det, men jag vet inte).

Jag känner att jag bryr mig allt för mycket om vad folk i min omgivning tycker om mig, och försöker därför påverka det. Därför händer det ibland att jag inte fattar beslut som jag själv står för eller agerar annorlunda i vissa situationer eftersom att jag inte vill framstå som en idiot.

Visst, kanske inte verkar så illa, men för mig är det rent åt helvete att behöva byta personlighet för att passa in.

Självklart är det jag själv som bestämmer över mitt agerande, men att ha känslan av att folk kommer tycka att jag är dum i huvudet om jag säger / gör si eller så är riktigt jobbig.

Finns det något jag kan göra åt detta, någon som känner / har känt likadant som vill dela med sig av några tips kanske?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Tack!

Kan vara svårt att sluta bry sig om vad andra tycker om en, eller kanske snarare "sluta låta andra bestämma vad ens eget värde är". Detta är även något jag själv jobbar med.

Jag tror att dem flesta, medvetet eller omedvetet oftast försöker göra det som genererar det bästa resultatet. Eftersom mycket av det de flesta eftersträvar i livet har att göra med relationer till andra människor så kan detta väldigt lätt leda till att man försöker anpassa sitt eget beteende till vad man tror att andra kommer tycka om, för att i sin tur få de resultat från sin omgivning som man vill ha. Tex kärleksrelationer, vänner, jobbrelaterat eller bli omtyckt i allmänhet.

Men det är här saker och ting blir motsägelsefullt, Min upplevelse är: för att få detta ovan och samtidigt vara lycklig så krävs ett gaska grundläggande skifte i sin världsbild. Du kan aldrig få detta ovan och samtidigt vara fri och lycklig om du försöker anpassa ditt beteende till vad du tror andra kommer gilla FÖR att få dem att gilla dig. Does not work. Jag upplever att ens mål måste istället vara något i linje med att agera utefter vad du värderar, vad du anser är rätt, utefter vad du upplever är genuint och ett uttryck för vem du är.

Jag har själv ganska svårt att applicera detta på mig själv, trots att jag lyckats med det flera gånger, och trots att när jag väl gjort det så är resultaten närmast magiska. Detta just eftesom det hela är så motsägelsefullt. Det går emot min logik på ett sätt. Se själv: "Du kan inte få andra att gilla dig genom att försöka få andra att gilla dig". "Andra kommer gilla dig när du slutar försöka få andra att gilla dig".

Nu har jag ramblat på ett tag så dags att avsluta ;)

Så avslutar med den "regel" som jag upplever täcker in allt detta ovan:
Din "kraft" kommer ALLTD finnas där du väjer att hämta din bekräftelse ifrån. ALLTID.

Att behåla sin kraft är nyckeln till att få tillgång till sitt fria genuina jag. Att ha kontakt med sitt genuina jag och till 100% stå för det är den skönaste känsla som finns. Man känner sig bokstavligt talat så j-vla kraftfull! Man känner sig helt orubblig. Som att man kan göra vad som helst. För att inte tala om det sociala. Det blir ett skämt, allt funkar, allt flyter. Låter det som jag hyper det? Överdriver? Det gör jag inte. Detta är THE SHIT! Jag tror seriöst att detta är nyckeln till lycka.