handdator

Visa fullständig version : Axelskada


Arnoldski
2011-12-11, 03:57
Hej!

jag är 33 år gammal och har tränat på gym av och till under ca 7 år. Mindre regelbundet senaste åren eftersom vi har två små hemma.
Jag är 180 lång och väger ca 85 kg.

Efter mitt torsdagspass fick jag hemskt ont i axeln och det sitter i än. Jag upplevde inte något enskilt tillfälle där det gjorde on utan det kom som smygande efteråt.

Övningarna var:
1 - viktade chins, 2 - hantelpress, 3 - raka mark, 4 - bakre delta i maskin
Alla utom den sista är jag mycket van med varför jag misstänker den som boven i dramat även fast det kanske kunde vara chinsen också.

Jag har svårt att sätta fingret på exakt var det gör ont konstigt nog. Det känns som att det är på axelbenet (skelettet) och snarare framsidan än baksidan. Idag gjorde jag bänkpress, rodd och sidolyft utan att det kändes konstigt.

Det gör lite ont hela tiden men jag kan provocera fram mer akut smärta om jag för in armen framför kroppen (med böjd armbåge och armen horisontell), i synnerhet när armbågen närmar sig bröstbenet. Lyfter jag sedan i det läget hela armen uppåt, fortfarande framför kroppen gör det extra ont.

Kan nån hjälpa mig lista ut vad jag gjort, vad jag bör göra och kanske än viktigare -vad jag inte bör göra, vore jag mycket tacksam.

Mvh,
Andreas

Arnoldski
2011-12-11, 16:14
Jag kan tillägg aatt jag tror att det blev värre av gårdagens bänkpass, trots att jag inget kände i direkt anslutning till passet.
Jag kan också tydligare sätta fingret på vart det gör ont. Det är ganska långt ut på axelns ovansida, precis där det är som benigast. Det är däremot inte en specifik punkt utan hela det beniga området. Där är smärtan skarp, medans den känns mer stum, domnande i det omgärdande området.

Mvh,
Andreas

nyrjoh
2011-12-11, 18:02
Låter som AC-leden. Den brukar svara på de rörelser du beskriver. Smärtar det även i toppläget i sträckning uppåt?

Arnoldski
2011-12-12, 04:44
Menar du alltså ifall jag sträcker armarna rakt uppåt mot taket?
Isf ja, men jag tror inte det max-smärtar så.