handdator

Visa fullständig version : Säker halsträning (sternocleidomastoid)?


martinan
2011-12-11, 00:42
Jag är rätt deffad, men halsen ser ut att tillhöra en chipsätande soffliggare som aldrig satt på sig ett par löparskor. Jag gillar inte detta av rent utseendemässiga skäl, synliga halsmuskler skall det vara.

När jag googlat på övningar som finns för att träna halsen, hittar jag bara sådant som strider mot min självbevarelsedrift. Vissa övningar ser rent akrobatiska ut. Jag frågade en allmänläkare om vad han trodde om neck flexion med vikt, och fick svaret att man skall undvika att skjuta huvudet fram och tillbaka (särskilt under belastning).

I det här fallet prioriterar jag säkerhet framför resultat, så jag undrar vilka övningar det finns som är säkra och som ändå ger åtminstone LITE resultat för sternocleidomastoid? Övningen behöver alltså inte primärt aktivera sterno.

Tack så mycket!

Fredrik_S
2011-12-11, 00:52
men neck flexion med vikt är ju inte att skuta huvudet fram och tillbaka det är att tippa huvudet nedåt och tillbaka... plus hur mycket träningslärar för nackmusklerna ingår i en allmänläkares utbildning egentligen...

Du får komma ihåg att det är extremt mycket säkrare för en läkare att säga saker man ska undvika. Vila/avvakta är universalrådet som ges i fruktansvärt många fler fall där korrekt träning hade varit ett bättre botemedel mot problemet

martinan
2011-12-12, 00:59
Med tippa, menar du att man låter huvudet rulla fram och tillbaka?

willtjam
2011-12-12, 01:12
Övning för splenius: http://www.exrx.net/WeightExercises/Splenius/WtNeckExt.html

Övning för sternocleidomastoid: http://www.exrx.net/WeightExercises/Sternocleidomastoid/WtNeckLateralFlex.html

martinan
2011-12-12, 01:22
Tack, verkar vara en bra sida det där.

hugok
2011-12-12, 12:18
Du kan skaffa en nackhuva för att köra splenius också. Då kan du ta stöd av att hålla händerna på knäna istället för att hålla i vikten. När jag började träna nacken fick jag tipset att köra väldigt lätta vikter och många reps, aldrig under 20 reps. Börja på 2,5 kg vikten och när man klarar 100 reps utan vila på den så ökar man till 5 kg osv.