handdator

Visa fullständig version : Vilket nobelpris skulle du vilja vinna?


Pudzianovski
2011-12-10, 20:10
1. Om du fick vinna ett av nobelprisen. Vilket skulle du vilja vinna och varför? Vad skulle du önska att du upptäckt?


Själv brukar jag drömma om att få det i medicin för att jag hittat botmedlet för cancer. :)


Lite tråkig fantasi kanske.....men men :thumbup:

Jens.Andersson
2011-12-10, 20:28
Kemi då kanske eftersom det är det jag sysslar med. Fysik eller Medicin också. Eller ja, det
enda jag inte vill vinna är väl litteraturpriset.

Proxy
2011-12-10, 20:29
Nobelpriset för bäst fysik! *flex* :smash: *nudge* *nudge* *wink* *wink*

Jockefoten
2011-12-10, 20:29
Litteratur. Skulle minst vilja vinna Fredspriset, ett jäklar skämt.

olle lindblad
2011-12-10, 20:32
Medicinpriset för att ha kommit på ett universellt botemedel mot cancer vore något.

rajjan_dammit
2011-12-10, 20:38
Ig Nobelpriset

hidden
2011-12-10, 20:49
Bäst deffad.

Herr Oberst
2011-12-10, 20:54
Nobels krigspris som bästa krigsherre

LoveMachine
2011-12-10, 21:05
Nobels krigspris som bästa krigsherre
Peace to my enemies

Mest:
Nobelpriset i fysik helt klart. Nu är jag väl inte helt opartisk då jag forskar inom fysik. Men jag hade sagt samma sak för tio år sedan eller för den delen när jag var tio år. Ska man drömma så vore en teori som binder samman kvantfysik och relativitetsteori ganska så fett. Annars skulle en ny kosmologi som antingen klarar sig utan mörk materia eller helt "enkelt" hitta den mörka materian vara mycket värdigt fap-material.

Minst:
Ekonomi eller Fredspris. Det första eftersom det på den nivån är pseudovetenskap det andra eftersom man pissat på sitt eget rykte på senare år.

olle lindblad
2011-12-10, 21:07
Ekonomipriset är inte heller ett nobelpris. Personligen tycker jag att Riksbanken kunde hålla en egen utdelning av det.

Angel
2011-12-10, 21:12
Medicin eller litteratur.

Cilia
2011-12-10, 21:18
Litteratur också minst fredspriset.

stevebc
2011-12-10, 21:23
Fysik, tveklöst.

Peace to my enemies

Mest:
Nobelpriset i fysik helt klart. Nu är jag väl inte helt opartisk då jag forskar inom fysik. Men jag hade sagt samma sak för tio år sedan eller för den delen när jag var tio år. Ska man drömma så vore en teori som binder samman kvantfysik och relativitetsteori ganska så fett. Annars skulle en ny kosmologi som antingen klarar sig utan mörk materia eller helt "enkelt" hitta den mörka materian vara mycket värdigt fap-material.

Minst:
Ekonomi eller Fredspris. Det första eftersom det på den nivån är pseudovetenskap det andra eftersom man pissat på sitt eget rykte på senare år.Haha, fett! Skriv gärna mer om vad du forskar om någonstans.

Håller med om "minst". Fredspriset har blivit godtyckligt och ekonomi är lite meh i jämförelse med fysik.

Alkro
2011-12-10, 21:35
Fysik för att ha konstruerat den första farkosten som kan färdas snabbare än ljuset och således lyckats kolonisera universum.

Krampus
2011-12-10, 21:39
Fysik om intresset fick styra men medicin av rent moraliska skäl.


*Ajuste.. ETT var det.. Fysik då. Screw you guys!

LoveMachine
2011-12-10, 21:46
Fysik, tveklöst.
Haha, fett! Skriv gärna mer om vad du forskar om någonstans.

Doktorand i rymdplasmafysik med inriktning mot magnetosfärsfysik på KTH. Eller på (typ) svenska; hur solvinden och jordens magnetfält växelverkar. Bland annat de processer som ligger bakom norrsken och vissa massiva strömavbrott. (http://en.wikipedia.org/wiki/March_1989_geomagnetic_storm) Ska försöka smyga in lite forskning åt astrofysik-hållet och kanske lite kosmologi. Rymdplasma är i princip en beskrivning av 99 % av universums materia, så lite ska det gå att vidga sina vyer utanför utan att gå utanför ämnet.

Aight
2011-12-10, 21:46
Ekonomi, och ja jag vet att det inte är något "riktigt" pris. Men få ett pris utfärdat av världens äldsta centralbank är inte heller fel :D

hugok
2011-12-10, 21:54
Fysik alla dagar i veckan. Det är det som intresserar mej och det som enligt mej har mest inverkan på lång sikt. Medecin eller kemi hade inte varit helt fel heller rent prestigemässigt, men inga ämnen som intresserar mej. Litteratur eller fredspriset hade jag i princip bara blivit glad för pengarnas skull.

Lallle
2011-12-10, 21:57
medicin eller litteratur.

+1

Tolkia
2011-12-10, 22:03
Medicin eller kemi ligger ju närmast det jag sysslar med (när man kommer ned tillräckligt långt i storleksnivå blir ju gränserna mellan medicin och kemi ganska flytande), men litteratur vore förstås också awesome.

Fredspriset får mig att vilja fälla tantyttrandet "det var bättre förr"; jag tycker att det har devalverats rätt rejält. Eller ja, de har typ skämt ut sig.

olle lindblad
2011-12-10, 22:05
Ren nyfikenhet Tolkia, vad sysslar du med?

stridis
2011-12-10, 22:08
Skulle ärligt hellre vinna Fields-medaljen. Man får inte vara över 40 så bäst att sätta igång i så fall.

polka_griis
2011-12-10, 22:40
Medicin helt klart! Fast fysik är väl coolare fast det är jag inte lika intresserad av eller bra på.

Litteratur och fredspriset är ju ett skämt. Kemi känns rätt så överflödigt? Känns som att de som får priset i kemi lika gärna skulle kunna få det i antingen medicin eller fysik, på den nivån suddas ämnesgränserna ändå ut så pass mycket.

Oxe
2011-12-10, 22:45
Vilket får man mest pengar för ???

Fatalist
2011-12-10, 23:04
Litteratur eller fejk-priset inom ekonomi bara för att få komma in gratis på alla innekrogar.

David Brent
2011-12-10, 23:07
Fysik skulle jag säga vore det roligaste att få i.

Tolkia
2011-12-10, 23:23
Litteratur och fredspriset är ju ett skämt.
Varför är litteraturpriset ett skämt?

Eddie Vedder
2011-12-10, 23:34
Litteraturpriset utan tvekan. Att kalla ett Nobelpris i litteratur för ett skämt är ju... ja ett rent skämt. Litteraturens betydelse för mänsklighetens utveckling går hand i hand med vetenskapen som jag ser det. Jag tror nog ytterst få stora vetenskapsmän inte skulle hålla med om det.

filmjölk
2011-12-10, 23:43
Fredspriset. Det skulle jag må bäst av att få som en slags muta för att inte starta fler krig, sedan skulle jag göra just det och stoltsera med fredspriset och skratta åt alla.

Herr Oberst
2011-12-11, 00:03
Fysik för att ha konstruerat den första farkosten som kan färdas snabbare än ljuset och således lyckats kolonisera universum.

Just en snygg grej att få pris för. Upptäcka nya planeter som vi kan bo på så slipper vi bry ett skit om vår nuvarande går åt helvete (bespara mig miljömuppstrams om växthusmyter och annat trams)

Aight
2011-12-11, 00:09
Fredspriset. Det skulle jag må bäst av att få som en slags muta för att inte starta fler krig, sedan skulle jag göra just det och stoltsera med fredspriset och skratta åt alla.

Hehe. Tur att det bara är teoretiskt och inte hänt på riktigt *rolleyes*

MtotheM
2011-12-11, 02:01
Fysik.

polka_griis
2011-12-11, 10:26
Varför är litteraturpriset ett skämt?
Inte för att litteratur är oviktigt, det är det verkligen inte. Men hur avgör man vad som är bra litteratur? Är det inte alldeles för subjektivt för att en exklusiv kommitté ska kunna sitta och bestämma. Jag kan då inte förstå vad det är som gör vissa av pristagarna så mycket bättre... Sen känns det faktiskt precis som med fredspriset att det är lite väl mycket politik och PK-ism inblandat.

När det kommer till vetenskapen är det lättare att avgöra vad som är en betydande upptäckt tycker jag.

C.E.J.
2011-12-11, 10:44
Fysik.

Kan inte någon moderator lägga till en poll så man slipper läsa varenda inlägg?

MasterChief
2011-12-11, 10:50
Fysik.