handdator

Visa fullständig version : Instabila knäböj


Rakanichy
2011-12-10, 12:16
Jag har ett problem med mina böjar.

Har hört att knäna skall gå i samma riktning som fötterna, jag har testat alla möjliga bredder o vinklar, men jag måste verkligen forcera ut knäna så mycket att jag blir väldigt svag i böjen.

Jag undrar om jag ska köra adduktioner / Abduktioner. Och isåfall vilken av dem?

Tack på förhand

EeJay
2011-12-10, 14:14
Om man har problem med att hålla knäna över fötterna är det oftast gluteus medius som är för svag. Den tränar du lättast med enbensövningar. till exempel utfall eller enbensknäböj i en utfallsstance(stå alltså långt fram med ena foten och bak med andra och böj medans du låter fötterna stå kvar)

SkyA
2011-12-11, 13:01
som EeJay skriver - tillägg att ställ dig framför en spegel och fokusera på att hålla knäet rakt (inte faller inåt eller liknande)

Du kan även testa att vinkla ut foten en aning i leg extention maskin (kör ett ben i taget)

Rakanichy
2011-12-11, 13:04
Jag har nu kollat på So you think you can squat. Skall börja med Glute Ham-raises och har lärt mig en hel del. På tisdag blir det upp till bevis.

EeJay
2011-12-11, 13:14
Jag har nu kollat på So you think you can squat. Skall börja med Glute Ham-raises och har lärt mig en hel del. På tisdag blir det upp till bevis.

Sjukt tung övning och stimulerar inte gluteus medius lika bra som enbensövningar (den stimuleras när du behöver hålla balansen)

the_matsson
2011-12-11, 18:44
Du kan även testa att vinkla ut foten en aning i leg extention maskin (kör ett ben i taget)

Eh, what? Låter inte vettigt.

Jag säger: Vinkla foten mer framåt. Mycket lättare att ha ett knä som är stadigt i sidled då.

SkyA
2011-12-11, 19:50
Eh, what? Låter inte vettigt.

Jag säger: Vinkla foten mer framåt. Mycket lättare att ha ett knä som är stadigt i sidled då.

Kan inte svara för fysilogin bakom (litar på min sjukgymnast att ha koll på de delarna) men för mig så är träningseffekten och muskelutvecklingen på lårmusklen som fäster på insidan av knäet märkbar. Vinklar ut foten/benet en aning och slappnar av i fotleden.

En kompletterande övning som hjälpt mig bygga den musklen extra och därmed stärka hela knäet i sidled (och bla motverka att knäskålen hamnar ur led)