handdator

Visa fullständig version : Nasa har funnit "ny jord"!


LeBron
2011-12-10, 01:44
http://www.nasa.gov/mission_pages/kepler/main/index.html

http://img.ibtimes.com/www/data/images/full/2011/12/06/200684-kepler-22b.jpg

A newly discovered planet is eerily similar to Earth and is sitting outside our solar system in what seems to be the ideal place for life. The planet's confirmation was announced Monday by NASA along with other Kepler telescope discoveries. (Dec. 5)

The new planet — named Kepler-22b — has key aspects it shares with Earth. It circles a star that could be the twin of our sun and at just about the same distance. The planet’s year of 290 days is even close to ours. It likely has water and rock.

The search for Earth-like planets circling other stars is heating up, but the latest discovery is not too hot at all. It’s not too cold, either. Instead, the temperature on the newly announced planet Kepler-22b could be just right for life — about 72 degrees, a perfect spring day on Earth.


Spied by NASA’s Kepler space telescope, Kepler-22b marks the best candidate yet for a life-bearing world beyond our solar system, project scientists said Monday.

If it has a surface, it ought to have a nice temperature,” said Kepler’s lead scientist, Bill Borucki, during a teleconference Monday.

“It’s right in the middle of the habitable zone,” said Natalie Batahla, a Kepler scientist, referring to the narrow, balmy band of space around any star where water can be liquid. “The other exciting thing is that it orbits a star very, very similar to our own sun.”

The actual temperature on Kepler-22b hinges on whether the planet has an atmosphere, which, like a blanket, would warm the surface. Even without an atmosphere, Borucki said, the planet would likely be warm enough to host liquid water on its surface.

Tror ni det finns olja där? :D

stajv
2011-12-10, 01:46
pliiiiiiiiis låt mig leva när det kommer aliens!

Fordon
2011-12-10, 01:46
nån annan som har hittat den planeten eller vill Nasa bara ha mer cash till deras verksamhet? :D

LeBron
2011-12-10, 01:54
nån annan som har hittat den planeten eller vill Nasa bara ha mer cash till deras verksamhet? :D

no clue! Råkade snubbla över detta :)

C.E.J.
2011-12-10, 03:16
Vilken tur, de har rock där! Palla bo på en planet utan rock! We built this planet on rock 'n roll!

Benny01
2011-12-10, 08:19
Ja tycker detta e sjuuuukt intressant. Visar det sig att det finns vatten så booom. Aliens.


jag e mer nyfiken på om det är möjligt att resa dit? Har jättedålig koll på "ljusår" och dylikt. Någon som kan förklara om astronauter i dagsläget hade kunnat åka dit under en livstid? Hinner man dit och tillbaka tom?

C.E.J.
2011-12-10, 08:41
Ja tycker detta e sjuuuukt intressant. Visar det sig att det finns vatten så booom. Aliens.


jag e mer nyfiken på om det är möjligt att resa dit? Har jättedålig koll på "ljusår" och dylikt. Någon som kan förklara om astronauter i dagsläget hade kunnat åka dit under en livstid? Hinner man dit och tillbaka tom?

Det ligger 600 ljusår från jorden, så nej man kan inte överleva en resa dit med nuvarande teknik.

Sheogorath
2011-12-10, 08:45
Det ligger 600 ljusår från jorden, så nej man kan inte överleva en resa dit med nuvarande teknik.

...och inte med en teknik där man reser med ljusets hastighet heller. :(

TREX
2011-12-10, 08:46
I dagsläget med den teknik vi förfogar över skulle det väl ta ca 7 miljoner år att ta sig dit, tyvärr.

Är nog 100 år innan vi skurit ner det avsevärt.

Pepparkakssmurfen
2011-12-10, 08:48
I dagsläget med den teknik vi förfogar över skulle det väl ta ca 7 miljoner år att ta sig dit, tyvärr.

Är nog 100 år innan vi skurit ner det avsevärt.

Chuck Norris!

Sverker
2011-12-10, 08:51
http://www.nasa.gov/mission_pages/kepler/main/index.html




Tror ni det finns olja där? :D


Kan NASA visa att planeten har en atmosfär. Ifall atmosfären innehåller syrgas ska det nog också finnas olja där.

Men med restiden är 600 år dit och 600 år tillbaka. Vi bör inte kunna exploatera oljan innan vår egen olja tagit slut:(

Yxel
2011-12-10, 09:27
Jätteintressant och jada jada jada, men faktum kvarstår, vi kommer aldrig ta oss dig :)

Spinkis
2011-12-10, 09:28
Finns det Olja där? Vad ska vi göra med den?

snej
2011-12-10, 09:50
Så det tar 600 år att resa dit, om man reser i ljusets hastighet? Och ljusets hastighet är max (sägs det). Men svarta hål då, då ploppar man bara ut på andra sidan i en annan tid dessutom. Det måste ju vara lösningen. Så gör vi.

Yxel
2011-12-10, 09:54
Så det tar 600 år att resa dit, om man reser i ljusets hastighet? Och ljusets hastighet är max (sägs det). Men svarta hål då, då ploppar man bara ut på andra sidan i en annan tid dessutom. Det måste ju vara lösningen. Så gör vi.

Idén är väl ett maskhål, där man kröker rummet och på så sätt kan "teleportera" sig.

DanielF
2011-12-10, 10:02
...och inte med en teknik där man reser med ljusets hastighet heller. :(

Inte riktigt sant.
Pga längdkontraktionen enligt Einsteins speciella relativitetsteori så skulle sträckan vara 0 om man färdades i ljusets hastighet.
Om man färdas med 99,999% av ljushastigheten skulle resan "bara" ta drygt två år.

Dissector
2011-12-10, 10:14
Inte riktigt sant.
Pga längdkontraktionen enligt Einsteins speciella relativitetsteori så skulle sträckan vara 0 om man färdades i ljusets hastighet.
Om man färdas med 99,999% av ljushastigheten skulle resan "bara" ta drygt två år.

Nya rön gör gällande att Einstein var n00b!

stridis
2011-12-10, 10:21
För de som reser tar det inte så lång tid, men för oss andra...

Spinkis
2011-12-10, 10:25
För de som reser tar det inte så lång tid, men för oss andra...

Så var det den klassiska frågan, vilken av 2 kroppar är det som rör sig i förhållande till den andra?

willtjam
2011-12-10, 10:26
Enkel lösning: hela mänskligheten reser samtidigt! Förutom jag. Tänk er att ha hela världen för sig själv. *drool*

stridis
2011-12-10, 10:30
Så var det den klassiska frågan, vilken av 2 kroppar är det som rör sig i förhållande till den andra?

Den som accelererar och deaccelererar sätter jag mina pengar på iaf. Kör man med med tricks som att kontrahera rymdtiden framför sig istället eller hoppar in i maskhål då skiter vi i frågan.

stridis
2011-12-10, 10:32
Enkel lösning: hela mänskligheten reser samtidigt! Förutom jag. Tänk er att ha hela världen för sig själv. *drool*

Tänk vilka nya ekologiska nischer som de stora rovdjuren plötsligt kan återerövra då, och du som är helt på egen hand...:devil:

Spinkis
2011-12-10, 10:33
Den som accelererar och deaccelererar sätter jag mina pengar på iaf. Kör man med med tricks som att kontrahera rymdtiden framför sig istället eller hoppar in i maskhål då skiter vi i frågan.

Vid konstant hastighet i ett slutet rum utan möjlighet att titta ut, märker du om du står stilla eller färdas lika snabbt som ljuset? Finns hastighet utan referenspunkter?

willtjam
2011-12-10, 10:35
Tänk vilka nya ekologiska nischer som de stora rovdjuren plötsligt kan återerövra då, och du som är helt på egen hand...:devil:

Oh it would be so awesome :D

stridis
2011-12-10, 10:39
Vid konstant hastighet i ett slutet rum utan möjlighet att titta ut, märker du om du står stilla eller färdas lika snabbt som ljuset? Finns hastighet utan referenspunkter?

Konstanta hastigheter kan inte definieras utan referenspunkter, men skall man resa någonstans så har man en referenspunkt: nämligen hemma; sedan om man reser så accelererar man gentemot sitt hem, eller så kommer man inte därifrån, iaf inte utan avancerade hyss.

Grotesk
2011-12-10, 10:43
Lösningen är att sätta ett antal personer (ej släkt) i ett sådant rymdskepp, varav flera är gravida. Sedan när barnen föds och växt upp så utbildas de ombord till att klara uppdraget, varpå de får barn osv. osv. Till slut så kommer vi vara framme och kan befolka den nya jorden (viss risk för incest.)

Problem?

LillSkalman
2011-12-10, 10:46
Varför har de inte bara tagit och zoomat in lite till med teleskopet så kan de ju se ner på marken på planeten och se om nån lever där, jag menar, har de kikat 600 ljusår bort varför inte titta den sista lilla pluttbiten? Tycket de tagit en dålig bild!

Spinkis
2011-12-10, 10:53
Konstanta hastigheter kan inte definieras utan referenspunkter, men skall man resa någonstans så har man en referenspunkt: nämligen hemma; sedan om man reser så accelererar man gentemot sitt hem, eller så kommer man inte därifrån, iaf inte utan avancerade hyss.

Ja, fast vi pratade väl om att den ena kroppen upplever tiden långsammare än den andra? Vem av kropparna är det som upplever tiden långsammare och varför? Vad säger att det inte är tvärtom?

Three pigs
2011-12-10, 10:53
undrar om det e marsianer som bor där..

Morrris
2011-12-10, 11:00
Lösningen är att sätta ett antal personer (ej släkt) i ett sådant rymdskepp, varav flera är gravida. Sedan när barnen föds och växt upp så utbildas de ombord till att klara uppdraget, varpå de får barn osv. osv. Till slut så kommer vi vara framme och kan befolka den nya jorden (viss risk för incest.)

Problem?

Ja, dom måste ju verkligen vara gravida från början.

Barbastark
2011-12-10, 11:13
Haaaa! SÅ spännande!

Längtar till den dagen man kommer få säga "hur kunde man vara så inskränkt så man trodde att vi var ensamma i universum??"

stridis
2011-12-10, 11:14
Ja, fast vi pratade väl om att den ena kroppen upplever tiden långsammare än den andra? Vem av kropparna är det som upplever tiden långsammare och varför? Vad säger att det inte är tvärtom?

Om du är i ett gravitationsfält eller accelererar av andra orsaker så händer det grejer, det är inte symmetriskt.

Lösningen är att sätta ett antal personer (ej släkt) i ett sådant rymdskepp, varav flera är gravida. Sedan när barnen föds och växt upp så utbildas de ombord till att klara uppdraget, varpå de får barn osv. osv. Till slut så kommer vi vara framme och kan befolka den nya jorden (viss risk för incest.)

Problem?

Jävligt med problem. Kul att komma fram och se att några som åkt senare redan kommit fram för att de har använt mer avancerad teknologi som forskats fram senare.

Spinkis
2011-12-10, 11:26
Om du är i ett gravitationsfält eller accelererar av andra orsaker så händer det grejer, det är inte symmetriskt.



Jävligt med problem. Kul att komma fram och se att några som åkt senare redan kommit fram för att de har använt mer avancerad teknologi som forskats fram senare.

Nu har jag hittils bara läst fysik b men formeln ser på den nivån ut som följer:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sv/math/6/8/3/683361ca5ccc2317dd36b50d92cc7022.png

Och såvitt jag vet måste man välja en referenspunkt, och vad spelar det då för roll om man väljer jorden eller rymdskeppet? Sen är jag även medveten om att det funkar på myonerna men det är inte det vi pratar om, jag vill veta varför du är tror att det kommer funka och varför det är rymdskeppet som upplever att tiden går långsammare?

rajjan_dammit
2011-12-10, 11:28
Varför har de inte bara tagit och zoomat in lite till med teleskopet så kan de ju se ner på marken på planeten och se om nån lever där, jag menar, har de kikat 600 ljusår bort varför inte titta den sista lilla pluttbiten? Tycket de tagit en dålig bild!

:laugh:

Nuthead
2011-12-10, 11:30
http://troll.me/images/conspiracy-keanu/what-if-we-can-breathe-in-space-and-they-just-dont-want-us-to-escape.jpg

Dom hittar säkert på någon ursäkt så att inte vanliga människor får åka dit. "Det är för långt borta", "man kan inte andas där", "köttätande växter" etc... :(

Vinter
2011-12-10, 11:46
Dom kan ju koncentrera sig på att lyckas med en mars-färd först. Men jag ser en film i framtiden...

snej
2011-12-10, 11:51
undrar om det e marsianer som bor där..

Det kan omöjligt vara marsianer (om marsianerna inte har flyttat dit, men då är de ju invandrare).

Fatalist
2011-12-10, 14:22
Det hade varit det coolaste experimentet någonsin att plantera in "ursoppa" med massa aminosyror, dna, och allt möjligt kul här och där på lämpliga ställen över hela planeten för att sedan se hur liv skulle utvecklas (eller en gud skulle uppstå och skapa liv !!!!!!!!!!!!)

MasterChief
2011-12-10, 15:10
Varför har de inte bara tagit och zoomat in lite till med teleskopet så kan de ju se ner på marken på planeten och se om nån lever där, jag menar, har de kikat 600 ljusår bort varför inte titta den sista lilla pluttbiten? Tycket de tagit en dålig bild!

Nu förstår jag att du skämtar men jag har hört liknade frågor i andra sammanhang. Folk förstår helt enkelt inte hur långt bort 600 ljusår är.

Den relativa storleken på en jordliknande planet 600 ljusår bort motsvarar den relativa storleken av en enkel cell som befinner sig på Jupiter och observeras från Jorden. Den liknelsen kan ju ge lite perspektiv...

TREX
2011-12-10, 17:58
Om vi inte ens kan ta kort på skiten, och ta kort på saker i rymden har vi kunnat göra bra länge nu. Då måste ni väl förstå hur fruktansvärt långt borta det är att ens börja fundera över att ta sig dit? Det är ett problem som våra barnbarns-barnbarns-barnbarn kommer klura ut.

MrPowa
2011-12-10, 18:10
Skulle en raket klara av att färdas ditt hur mycket bränsle osv skulle behövas för att klara det ?

Fredszky
2011-12-10, 18:22
Om vi inte ens kan ta kort på skiten, och ta kort på saker i rymden har vi kunnat göra bra länge nu. Då måste ni väl förstå hur fruktansvärt långt borta det är att ens börja fundera över att ta sig dit? Det är ett problem som våra barnbarns-barnbarns-barnbarn kommer klura ut.

...Eller vi på kolozzeum!

Jag tippar på att vi har en fullt fungerande lösning nånstans kring sida 6 redan.

edit: Vi har redan ett kort på "skiten", trådskaparen har varit så snäll att lägga in en bild om du tittar på första inlägget! (Kolozzeum ligger före NASA)

C.E.J.
2011-12-10, 18:23
Nu förstår jag att du skämtar men jag har hört liknade frågor i andra sammanhang. Folk förstår helt enkelt inte hur långt bort 600 ljusår är.

Den relativa storleken på en jordliknande planet 600 ljusår bort motsvarar den relativa storleken av en enkel cell som befinner sig på Jupiter och observeras från Jorden. Den liknelsen kan ju ge lite perspektiv...

Ok, men jag undrar seriöst, varför kan man inte göra så? Om man kan "zooma" 600 ljusår, varför kan man inte zooma in typ nån mil till för att se om det finns varelser på planeten?

Otur
2011-12-10, 18:26
Kan man få låna Millennium Falcon? Det skulle kapa restiden.

Fredszky
2011-12-10, 18:26
Ok, men jag undrar seriöst, varför kan man inte göra så? Om man kan "zooma" 600 ljusår, varför kan man inte zooma in typ nån mil till för att se om det finns varelser på planeten?

Jag tror man har upptäckt planeten indirekt genom att se en stjärna "vobbla" pga planetens dragningskraft, sen räknar man ut resten, avstånd, storlek... nåt sånt. kan ha fel.

C.E.J.
2011-12-10, 18:28
Jag tror man har upptäckt planeten indirekt genom att se en stjärna "vobbla" pga planetens dragningskraft, sen räknar man ut resten, avstånd, storlek... nåt sånt. kan ha fel.

I accept.

stridis
2011-12-10, 18:28
...Eller vi på kolozzeum!

Jag tippar på att vi har en fullt fungerande lösning nånstans kring sida 6 redan.


Eller så har vi fått ett utkast till en 30 sidig essä om vad Nietsche egentligen menade eller någon annan episk urspårning. Kan även handla om ancient aliens eller religion eller varför inte invandring?

Andy.da.wohoo
2011-12-10, 18:29
Ok, men jag undrar seriöst, varför kan man inte göra så? Om man kan "zooma" 600 ljusår, varför kan man inte zooma in typ nån mil till för att se om det finns varelser på planeten?

Som jag fattat det ser man inte planeten, man ser bara stjärnan och att den förmörkas med jämna mellanrum vilket tyder på att det finns en planet där.

Sen kan man också se hur långt ifrån planeten är från stjärnan osv. på något annat vis jag inte känner till :D

pucktvåa

Asdf
2011-12-10, 18:35
Vi får invänta en kommentar från masterchief vad han har o säga! :)

TREX
2011-12-10, 18:42
Skulle en raket klara av att färdas ditt hur mycket bränsle osv skulle behövas för att klara det ?

Raket? Hah

Prova -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonmotor

Asdf
2011-12-10, 18:46
Skulle en raket klara av att färdas ditt hur mycket bränsle osv skulle behövas för att klara det ?

Testa :D

MasterChief
2011-12-10, 18:55
Man ser inte planeter i Jordens storlek visuellt och där de befinner sig så nära stjärnan. Det handlar inte bara om storlek, utan stjärnan lyser flera miljoner gånger starkare vilket totalt dränker det svaga ljuset från planeten. Det är "indirekta metoder" man använder såsom astrometri eller transitmetoden (läs mer på wiki).

Om planeten är extremt stor och ligger långt från stjärnan kan man fånga den på bild. En sådan planet är dock en gasplanet och har troligtvis inget liv.

När man fotograferar stjärnor så är de alltid punktformiga. Man fångar upp ljuset med den har så att säga ingen bredd och den är punktformig. Ju större teleskop man använder sig av desto ljussvagare objekt kan man se. Men för att gå från punktformigt objekt till att faktiskt se en planet- eller stjärn-skiva så är det förstoringen som måste bli extremt hög. Det är dock omöjligt att höja förstoringen hur mycket som helst i teleskop. Den högsta användbara förstoringen är inte speciellt hög eftersom atmosfäriska störningar sätter gränsen. Även för rymdtelskopet kan man inte använda speciellt hög förstoring eftersom optiken sätter till slut en gräns. Denna gräns är otroligt mycket mindre än vad som krävs för att se planeter annat än som punktformiga ljuskällor.

Fredszky
2011-12-10, 19:37
Jag har svårt att greppa att man med ögat kan se tusentals stjärnor om man tittar upp mot himlen.

Dom är ju så sjukt långt bort, kan inte fatta att man uppfattar dem som "en pixel" stora?

Är det för att en foton just råkar träffa mitt öga hela tiden från stjärnan eller whatsup?

rajjan_dammit
2011-12-10, 20:02
Den stora frågan är: finns det Element Zero där?

Men allvarligt, om planeten ligger 600 ljusår bort, så tar det 600 år för ljuset att färdas från planeten till oss. Det vill säga, om det hade gått att zooma in för att se ytan, så skulle vi ändå bara se vad som skedde på planeten för 600 år sen? Den kanske inte ens finns kvar? Eller hur funkar det?

TREX
2011-12-10, 20:13
Den stora frågan är: finns det Element Zero där?

Men allvarligt, om planeten ligger 600 ljusår bort, så tar det 600 år för ljuset att färdas från planeten till oss. Det vill säga, om det hade gått att zooma in för att se ytan, så skulle vi ändå bara se vad som skedde på planeten för 600 år sen? Den kanske inte ens finns kvar? Eller hur funkar det?

Det stämmer att planeter försvinner, händer lite hela tiden.

rajjan_dammit
2011-12-10, 20:23
Det stämmer att planeter försvinner, händer lite hela tiden.

Som Pluto till exempel. :cool:

MojjMojj
2011-12-10, 20:31
Som Pluto till exempel. :cool:

Oh snap! ^^

Meeeen, nu ska vi inte gråta över spilld mjölk. Pluto är ju nu STÖRST i sin grupp, "plutoider".

MasterChief
2011-12-10, 20:49
Jag har svårt att greppa att man med ögat kan se tusentals stjärnor om man tittar upp mot himlen.

Dom är ju så sjukt långt bort, kan inte fatta att man uppfattar dem som "en pixel" stora?

Är det för att en foton just råkar träffa mitt öga hela tiden från stjärnan eller whatsup?

Ljusstyrkan från stjärnor är ofattbart hög (Solen, som är en ganska medmåttig stjärna utvecklar 3.846×10^26 Watt). Och som jag skrev tidigare: Avstånden är så pass stora att diametern på stjärnorna är för liten för att den förstoring vi kan använda oss ska räcka till. Man kunde ju önska att vi kunde använda oss av samma förstoringar i teleskop som man använder sig av i elektronmikroskop. Men det går tyvärr inte så avstånden gör helt enkelt att vi inte kan uppfatta storleken. Om någon står med en stark laserpekare 1 km från dig så kommer uppfatta ljuset med du kan omöjligen se laserpekaren. Det är samma princip med att observera stjärnor och eftersom vi enbart kommer upp i ett par tusen gångers förstoring är vi inte i närheten av att kunna få se stjärnor som kroppar.

När du tittar på en viss stjärna så är det fotoner som skapats i just den stjärnan som träffar din näthinna.




Men allvarligt, om planeten ligger 600 ljusår bort, så tar det 600 år för ljuset att färdas från planeten till oss. Det vill säga, om det hade gått att zooma in för att se ytan, så skulle vi ändå bara se vad som skedde på planeten för 600 år sen? Den kanske inte ens finns kvar? Eller hur funkar det?

Japp, så är det. Det ljuset vi ser är 600 år gammalt (eller rättare sagt, lämnade stjärnan för 600 år sedan).

Stoltz
2011-12-10, 21:00
Det stämmer att planeter försvinner, händer lite hela tiden.

http://gamingirresponsibly.com/wp-content/uploads/2011/08/20100127212604Reaper_fleet.png

Grotesk
2011-12-11, 10:31
Ja, dom måste ju verkligen vara gravida från början.

Ja, annars kraschar hela idén.


Jävligt med problem. Kul att komma fram och se att några som åkt senare redan kommit fram för att de har använt mer avancerad teknologi som forskats fram senare.

Äh, jävla neggo. Kom på något själv då! Kom igen då? VA! Nä, trodde väl det..

filmjölk
2011-12-11, 10:38
Vi har ju månar i solsystemet som kan ha liv på sig (tex Europa, nån måne runt Jupiter med stora jäkla hav under ett skal av is) så vi behöver nog inte resa i 500 år för att hitta liv. Ett fåtal månader räcker.

stridis
2011-12-11, 10:49
Vi har ju månar i solsystemet som kan ha liv på sig (tex Europa, nån måne runt Jupiter med stora jäkla hav under ett skal av is) så vi behöver nog inte resa i 500 år för att hitta liv. Ett fåtal månader räcker.

Ibland känns det som man behöver ta en rejäl resa för att hitta intelligent liv här på Tellus också.:MrT:

Fredszky
2011-12-11, 11:06
GctnYAYcMhI

Max Tegmark om hur sällsynt liv kanske är ändå. Titta från 14:40.

Spinkis
2011-12-11, 11:27
:

Du har inte lust att svara på mitt inlägg någon sida bak? Jag är genuint intresserad, inte enbart dryg! :)

filmjölk
2011-12-11, 11:43
Ibland känns det som man behöver ta en rejäl resa för att hitta intelligent liv här på Tellus också.:MrT:

Intelligens, schmintelligens. Ser folk inte på Discovery Channel? Vi måste inte färdas utanför vårt eget solsystem ens för att kanske hitta utomjordiskt liv.

Det kostar en hel del, och kanske inte är så jäkla roligt att hitta en död amöba, eller en bakterie (eller kanske tom. en fisk.) Men varför inte börja här istället för att söka 500 ljusår bort?

Zaqwer
2011-12-11, 11:49
Vi har ju månar i solsystemet som kan ha liv på sig (tex Europa, nån måne runt Jupiter med stora jäkla hav under ett skal av is) så vi behöver nog inte resa i 500 år för att hitta liv. Ett fåtal månader räcker.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-BEQr3LSHIjfckxPH8wElrgW9-5Irx7TeO1vk7anRY40PwNUC3pOJN3Aa

Måste vara den här månen du tänker på?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europa_%28m%C3%A5ne%29

Sandra81
2011-12-11, 13:29
KLart att det finns liv någonstans..
Zr7wNQw12l8&feature

stridis
2011-12-11, 14:35
Du har inte lust att svara på mitt inlägg någon sida bak? Jag är genuint intresserad, inte enbart dryg! :)

Kan inte, jag har glömt den lilla universitetsmekanik jag en gång läste. Vi behandlade sådant här också i kursen lite lätt.

MrPowa
2011-12-11, 18:24
Raket? Hah

Prova -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonmotor

Den lär väll sitta på en raket ?

Testa :D

Får bygga om mina gamla passat så kanske de går.

Men om man bara skickar en farkost med gamla saker så skulle de vara tufft för de där ju. Som sånna tidskapslar folk grävde ner i marken.

shut teh face
2011-12-12, 10:16
Innan vi kan färdas längre avstånd så kommer vi ha utvecklat tekniken på andra sätt som underlättar sådana resor. Exempelvis att man kan flytta ett mänskligt sinne till en dator eller dylikt, så får man skicka iväg en farkost utan biologiskt liv, så kanske den kan rapportera något viktigt om ett par hundra år. Det är ju också möjligt att vi kan färdas ganska snabbt då, så 600 ljusår kanske bara tar 100-1000 år :)

Krampus
2011-12-12, 10:52
What if om vi redan färdas mot något? Jorden, solsystemet, vintergatan och andra galaxer håller på att dras mot något. http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2011/12/superclusters-flow-towards-a-mysterious-gigantic-unseen-mass.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TheDailyGalaxyNewsFromPlanetE arthBeyond+%28The+Daily+Galaxy%3A+News+from+Planet +Earth+&+Beyond%29

Jorden som rymdskepp där man redan kört igång Grotesk idé.

Asdf
2011-12-12, 11:39
What if om vi redan färdas mot något? Jorden, solsystemet, vintergatan och andra galaxer håller på att dras mot något. http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2011/12/superclusters-flow-towards-a-mysterious-gigantic-unseen-mass.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TheDailyGalaxyNewsFromPlanetE arthBeyond+%28The+Daily+Galaxy%3A+News+from+Planet +Earth+&+Beyond%29

Jorden som rymdskepp där man redan kört igång Grotesk idé.

cW7BvabYnn8

stridis
2011-12-12, 12:15
Vi kanske krockar med ett annat universum och vips, slutar vi existera; närsomhelst kan det vara slutet.

Mysig tanke, eller hur?:D

Krampus
2011-12-12, 12:28
cW7BvabYnn8

Det verkar som om universum återvinner sig själv konstant genom svarta hål. Rolig tanke att man sugs in, spottas ut - repeat. Allt naturen handlar om förenklat verkar va konstant spel mellan energi och gravitation. Rörelse.
It´s a ride!