handdator

Visa fullständig version : Till er som säger nej till p-stav för män.


Jompan
2011-12-09, 20:03
Spin-off på http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176003

Vore intressant att se hur många av er som svarar nej som skulle acceptera att kvinnan vägrar p-piller? Skulle ni då välja kondom?

Jag kommer aldrig mer prova p-piller av just anledningen att jag känner humörsvängningar. Tjejer som inte varit gravida rekommenderas ju inte spiral, så om man då har en kondomvägrande kille blir det lite problematiskt.

Nån som varit i liknande situation och hur har ni löst det?

kettlebellGuden
2011-12-09, 20:06
Enkel lösning i det fallet är ju att köra på abort.

Ännu mer opti är förstås vasektomi. Förstår inte varför det inte är obligatoriskt för män efter första barnet. Än hellre borde det vara obligatoriskt än tidigare.

Snobbe
2011-12-09, 20:06
Spin-off på http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176003

Vore intressant att se hur många av er som svarar nej som skulle acceptera att kvinnan vägrar p-piller? Skulle ni då välja kondom?

Jag kommer aldrig mer prova p-piller av just anledningen att jag känner humörsvängningar. Tjejer som inte varit gravida rekommenderas ju inte spiral, så om man då har en kondomvägrande kille blir det lite problematiskt.

Nån som varit i liknande situation och hur har ni löst det?

Aldrig varit i samma situation, men om det var så att tjejen fick problem av p-piller så hade jag aldrig någonsin ens velat att hon tog dom. Då hade jag hellre valt kondom helt klart. På samma sätt som att jag hade vägrat ett preventiv medel som fick mig att må dåligt.

Snobbe
2011-12-09, 20:09
Om din kille vägrar kondom och vill att du tar p-piller fast han vet att du mår dåligt av dom så är han otroligt självisk och ingen du borde vara med:)

elBjurro
2011-12-09, 20:10
Finska rycket!

stridis
2011-12-09, 20:14
Enkel lösning i det fallet är ju att köra på abort.

Ännu mer opti är förstås vasektomi. Förstår inte varför det inte är obligatoriskt för män efter första barnet. Än hellre borde det vara obligatoriskt än tidigare.

Vi får hoppas att du är opti då.

Sniggel
2011-12-09, 20:17
Spin-off på http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176003

Vore intressant att se hur många av er som svarar nej som skulle acceptera att kvinnan vägrar p-piller? Skulle ni då välja kondom?

Jag kommer aldrig mer prova p-piller av just anledningen att jag känner humörsvängningar. Tjejer som inte varit gravida rekommenderas ju inte spiral, så om man då har en kondomvägrande kille blir det lite problematiskt.

Nån som varit i liknande situation och hur har ni löst det?

Jepp, redan gjort. Jag kan helt klart acceptera att man inte vill ta p-piller. Jag tycker du gör rätt i att göra ditt val så länge du övervägt konsekvenserna (vilka andra alternativ som måste användas i vilka situationer etc...)

Cranky
2011-12-09, 20:18
Som svar till TS: Absolut, hellre kondom i sådana fall och verkligen inte "köra" abort.

Jompan
2011-12-09, 20:26
Enkel lösning i det fallet är ju att köra på abort.
Ännu mer opti är förstås vasektomi. Förstår inte varför det inte är obligatoriskt för män efter första barnet. Än hellre borde det vara obligatoriskt än tidigare.

Vill avråda från abortmetoden, även om riskerna kanske inte är stora existerar dem och inte alltid smärtfritt. Dessutom måste man vara i celibat ca 5 veckor efter eller tills kvinnan slutar blöda. Då kan det gå länge mellan varven :D

Rekommenderar förr säkra perioder för kvinnor som har mer eller mindre regelbunda lingonveckor.

Aldrig varit i samma situation, men om det var så att tjejen fick problem av p-piller så hade jag aldrig någonsin ens velat att hon tog dom. Då hade jag hellre valt kondom helt klart. På samma sätt som att jag hade vägrat ett preventiv medel som fick mig att må dåligt.

:thumbup:

Om din kille vägrar kondom och vill att du tar p-piller fast han vet att du mår dåligt av dom så är han otroligt självisk och ingen du borde vara med:)

Tacksamt nog är jag inte i en sådan situation själv just nu. Men tänker som du, kan han vägra p-stav så kan han inte tvinga mig till p-piller. Skulle han ens tänka tanken så är han inte rätt för mig. :)

Finska rycket!

Är det att ta ut den innan orgasm? I så fall inte heller det säkraste av metoder då det även under samlaget kan komma försatser. Men torde ju minska riskerna kanske. :)

aijou
2011-12-09, 20:37
Inga problem alls för min del att köra med kondom. Har föreslagit det flera ggr för att jag inbillar mig att hon skulle må bättre och få tillbaka sexlusten om hon tog ut sin P-stav.

Sniggel
2011-12-09, 20:42
Finns spiral också, men det är inte säkert att det funkar bra det heller. Det finns inget optimalt preventivmedel helt enkelt. Man får hitta det sätt som passar par-relationen bäst.

aijou
2011-12-09, 20:49
Finns spiral också, men det är inte säkert att det funkar bra det heller. Det finns inget optimalt preventivmedel helt enkelt. Man får hitta det sätt som passar par-relationen bäst.

Har kollat lite på det men oftast så verkar det som att det rekommenderas för kvinnor som fött barn. Annars verkar det ju bra.

Jompan
2011-12-09, 20:57
Har kollat lite på det men oftast så verkar det som att det rekommenderas för kvinnor som fött barn. Annars verkar det ju bra.

Det kan funka för kvinnor som inte varit gravida också, beror lite på storlek på livmodern vilket kan variera. Satte själv in spiral utan att ha varit gravid, kunde dock känna av den ibland, tog ut den efter 1 år, då jag inte längre var i behov av skydd.

Såg en annons i metro att dem sökte kvinnor för att undersöka säkerheten med nån ny sorts minispiral, som tydligen ska kunna sättas in på unga kvinnor, eller kvinnor som inte varit gravida.

hahavaffan
2011-12-09, 21:54
Finska rycket!... fungerar inte så bra som man trott / hoppats :thumbup::D

Sandra81
2011-12-09, 21:56
P-piller är ju effektivt och enkelt kan jag tycka som tjej men jag blir fan alltid lika rädd efter man läser bipacksedeln http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19810605000040&DocTypeID=7&UserTypeID=2.

Fatalist
2011-12-09, 21:57
Ja det har jag accepterat och skulle acceptera igen. Finns en del tjejer med förhöjd blodproppsrisk osv som helst inte ska käka p-piller.

MtotheM
2011-12-09, 22:04
Skulle helt klart acceptera.

Lucipha
2011-12-09, 22:44
Inga hormonbaserade preventinmedel för mig eller frun. Vi räknade säkra dagar tills hon blev gravid med trillingar, så nu blir det kondomer tills någon av oss får rören kapade :D

Jompan
2011-12-09, 22:50
Inga hormonbaserade preventinmedel för mig eller frun. Vi räknade säkra dagar tills hon blev gravid med trillingar, så nu blir det kondomer tills någon av oss får rören kapade :D

Brukar vara så, man sätter sin tillit till säkra dagar tills "olyckan" är framme :D

Commando1980
2011-12-09, 23:25
Kör endast tvåan.

Snobbe
2011-12-09, 23:37
P-piller är ju effektivt och enkelt kan jag tycka som tjej men jag blir fan alltid lika rädd efter man läser bipacksedeln http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19810605000040&DocTypeID=7&UserTypeID=2.

Oj jäklar var ju en hel bok... Kan ärligt säga att jag aldrig försökt forska mig in på p-piller vet att dom kan ge grymt stora bieffekter till vissa enda jag vet tbh.

Jag hade nog kunnat testa preventivmedel för killar. Om jag skulle må dåligt av det skulle jag såklart sluta men skulle inte ha något problem att testa om det inte kunde ge mig permanenta problem.

Barbastark
2011-12-09, 23:59
Jag skulle aldrig använde den p staven för män. Skulle inte ta något som påverkar mina hormoner mha kemikalier på det sättet.

Av samma anledning brukar jag också ta upp det med tjejen om hon använder p piller.

Tycker hon ändå det är ok så ok! Men vägrar hon så får d bli gummi.

krubkungen
2011-12-10, 00:06
Kör endast tvåan.

:naughty:

Fordon
2011-12-10, 00:22
Jag och min dåvarande körde helt utan preventivmedel i två år. Man får väl ha lite kontroll och komma utanför. Hur svårt är det för folk egentligen?

Snobbe
2011-12-10, 00:23
Jag och min dåvarande körde helt utan preventivmedel i två år. Man får väl ha lite kontroll och komma utanför. Hur svårt är det för folk egentligen?

Japp för det är 100% säkert.

Fordon
2011-12-10, 00:25
Japp för det är 100% säkert.

Tja, det har fungerat i 8 år, till och från när det har behövts. Med kontroll så är det hyfsat säkert ja. åtminstone om man inte får någon försats.

Fartman
2011-12-10, 01:44
Ja, orka hålla på att tvinga sin partner till något. Då slutar jag hellre ******.

stolpskott
2011-12-10, 01:49
Vi får hoppas att du är opti då.

:laugh::thumbup:

Ganymedes
2011-12-10, 08:34
Tja, det har fungerat i 8 år, till och från när det har behövts. Med kontroll så är det hyfsat säkert ja. åtminstone om man inte får någon försats.

En av er kanske är oförmögen att få barn? Eller så pippade ni klent lite under 8 år... ;)

Mats J
2011-12-10, 09:53
Spin-off på http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176003

Vore intressant att se hur många av er som svarar nej som skulle acceptera att kvinnan vägrar p-piller? Skulle ni då välja kondom?

Jag kommer aldrig mer prova p-piller av just anledningen att jag känner humörsvängningar. Tjejer som inte varit gravida rekommenderas ju inte spiral, så om man då har en kondomvägrande kille blir det lite problematiskt.

Nån som varit i liknande situation och hur har ni löst det?

Går ju utmärkt att köra utan preventivmedel också, jag och min sambo sedan 15 år, fick endast barn när vi verkligen givk in för det, trots att vi aldrig har använt någon form av preventivmedel.

stridis
2011-12-10, 10:17
15 år? Körde ni med finskt ryck på säkra dagar då eller? Skriker inte fertilitet direkt.

LillSkalman
2011-12-10, 11:00
Kondom . slut

kettlebellGuden
2011-12-10, 11:13
Vi får hoppas att du är opti då.

Varför?

stridis
2011-12-10, 11:17
Varför?

Vill du inte vara opti pöjk?;)

Att prata lättvindigt om abort är att göra det till något det inte är. Att skrapa ur ett foster kan vara psykologiskt upprivande och är en risk(visst p-piller har risker också).

kettlebellGuden
2011-12-10, 11:23
Vill du inte vara opti pöjk?;)

Att prata lättvindigt om abort är att göra det till något det inte är. Att skrapa ur ett foster kan vara psykologiskt upprivande och är en risk(visst p-piller har risker också).

Psykologiskt upprivande för dig kanske. För de som inte har din defekt så är det inga problem. Kombinerat med att riskerna är mindre än med p-piller så är det helt utmärkt preventivmedel.

C.E.J.
2011-12-10, 11:31
Vill du inte vara opti pöjk?;)

Att prata lättvindigt om abort är att göra det till något det inte är. Att skrapa ur ett foster kan vara psykologiskt upprivande och är en risk(visst p-piller har risker också).

kbg gjorde sin debut här på kolo med att skriva om hur fantastiskt aborter är, minns inte vilken tråd bara.

kettlebellGuden
2011-12-10, 11:34
kbg gjorde sin debut här på kolo med att skriva om hur fantastiskt aborter är, minns inte vilken tråd bara.

Jag vet inte om du medvetet ljuger eller verkligen tror att det är så.

C.E.J.
2011-12-10, 11:38
Tror och tror, det finns ju på pränt.

Sandra81
2011-12-10, 11:40
Psykologiskt upprivande för dig kanske. För de som inte har din defekt så är det inga problem. Kombinerat med att riskerna är mindre än med p-piller så är det helt utmärkt preventivmedel.

ehh?

Fordon
2011-12-10, 11:40
En av er kanske är oförmögen att få barn? Eller så pippade ni klent lite under 8 år... ;)

Ni är för uppskrämda av RFSL om hur farligt det (som i att bli gravid) är att inte använda preventivmedel :)

Fordon
2011-12-10, 11:41
En av er kanske är oförmögen att få barn? Eller så pippade ni klent lite under 8 år... ;)

Psykologiskt upprivande för dig kanske. För de som inte har din defekt så är det inga problem. Kombinerat med att riskerna är mindre än med p-piller så är det helt utmärkt preventivmedel.

Du är ju helt slut i huvudet. Att du tror att abort inte sätter sina spår visar ju bara att du inte har någon koll alls..

kettlebellGuden
2011-12-10, 11:43
Tror och tror, det finns ju på pränt.

Du syftar såklart på ett inlägg jag skrev 2011-05-18. Alltså långt ifrån min debut på Kolozzeum. Så antingen ljuger du medvetet eller så är det något du tror fastän verkligheten är hyfsat tvärtom.

Sniggel
2011-12-10, 11:45
Jag och min dåvarande körde helt utan preventivmedel i två år. Man får väl ha lite kontroll och komma utanför. Hur svårt är det för folk egentligen?

Alla spermier är inte synliga. De kan finnas lite här och där och du kan få en "försats" som inte ens märks.
Vet inte om du seriöst tror att den metod du använde var säker och att ni inte bara hade tur.

kettlebellGuden
2011-12-10, 11:45
Du är ju helt slut i huvudet. Att du tror att abort inte sätter sina spår visar ju bara att du inte har någon koll alls..

Du får gärna peka ut var någonstans jag har påstått att det inte sätter spår. Självklart sätter allt man upplever någon form av spår.

Nu är jag inte jätteintresserad av att diskutera den här frågan i den här tråden.. det finns en helt ypperlig tråd redan för det ändamålet och du är välkommen dit om du känner för att ha en saklig diskussion istället för det här trollandet.

C.E.J.
2011-12-10, 11:47
Du syftar såklart på ett inlägg jag skrev 2011-05-18. Alltså långt ifrån min debut på Kolozzeum. Så antingen ljuger du medvetet eller så är det något du tror fastän verkligheten är hyfsat tvärtom.

Hehe ja :)

Off topic tack Sheo för signaturmaterialet.

tntballe
2011-12-10, 11:49
Ni är för uppskrämda av RFSL om hur farligt det (som i att bli gravid) är att inte använda preventivmedel :)

Har gjort tjejer som käkat p-piller gravida, så att dra ut den känns inte sådär säkert.

Fordon
2011-12-10, 12:01
Menade inte att quota Ganymedes i sista.

Fordon
2011-12-10, 12:04
Alla spermier är inte synliga. De kan finnas lite här och där och du kan få en "försats" som inte ens märks.
Vet inte om du seriöst tror att den metod du använde var säker och att ni inte bara hade tur.

Har aldrig sagt att den är 100% säker eller ens i närheten av det. Men det har funkat och det är jävligt konstigt om det skulle vara tur, i alla år när partnern av någon anledning inte använder preventidmedel.

Har gjort tjejer som käkat p-piller gravida, så att dra ut den känns inte sådär säkert.

tja, p-piller är ju inte heller failsafe. skillnaden är ju dock att du kommer i henne.

Tolkia
2011-12-10, 12:04
Håll en vettig ton, tack. Detta oavsett ståndpunkt; tråden handlar om p-stav eller inte p-stav, inte om huruvida specifika medlemmar är fertila, defekta eller slut i huvudet. Att falla till den typen av argument är väl om något att antyda att man själv är defekt eller slut i huvudet.

O_Wao
2011-12-10, 12:04
Psykologiskt upprivande för dig kanske. För de som inte har din defekt så är det inga problem. Kombinerat med att riskerna är mindre än med p-piller så är det helt utmärkt preventivmedel.

Upprepade skrapningar/aborter leder på sikt till sämre fertilitet. Dessutom är det ju inte du som behöver göra aborten utan din partner. Att bli gravid är förknippat med en rad hormonella förändringar i kroppen som kan ge efterdyningar en lång period.

kettlebellGuden
2011-12-10, 12:11
Upprepade skrapningar/aborter leder på sikt till sämre fertilitet. Dessutom är det ju inte du som behöver göra aborten utan din partner. Att bli gravid är förknippat med en rad hormonella förändringar i kroppen som kan ge efterdyningar en lång period.

Du får sämre fertilitet att låta som något dåligt. Och som sagt, vilka efterdyningar man får är helt individuellt. Antingen är det helt najs, eller så är det helt otrevligt, eller något mittimellan. Att dra alla kvinnor över en kam så där känns lite 1920.

Hursomhelst så har vi redan en fin tråd för det här.


Personligen tyckerjag p-stav är en grejt sak för de som inte är mogna nog att ta sitt ansvar och låta doktorn ta fram saxen. Men nu var det ju frågan om hur man gör om man vägrar de här sakerna och då känns abort som helt ypperligt val. Eller helt enkelt avstå från sex. Som alternativ så känns det, iaf för mig, helt verklighetsfrämmande att tvinga någon sexpartner till att köra p-piller eller dylikt om de inte vill.

Nodan
2011-12-10, 12:15
Har gjort tjejer som käkat p-piller gravida, så att dra ut den känns inte sådär säkert.

Jag vet ganska många som blivit gravida trots p-piller, enligt barnmorskan beror det i de flesta fall på att det slarvas med att ta pillren på samma tid varje dag.

Sandra81
2011-12-10, 12:28
finns dagen efter piller också dock inte 100% säkert. har tagit det en gång kostade ca 200 på apoteket. spydde som en gris en hel dag hade yrsel och trodde jag skulle avlida på toa men hade nog ganska mycket otur.men det är galet vad hormoner kan ställa till det om man har otur. jag vill inte ens veta vad abortpillret ger för biverkningar som är ännu starkare. tror nästan jag hellre i värsta fall skulle gå igenom kirugiskt abort med narkos för då lär man ju inte vara med om allt obehagligt som sker.

Morrris
2011-12-10, 12:29
Jag har dålig koll på preventivmedel, men varför kan man inte binda någon ester till hormonet så att halveringstiden blir längre?

Madame
2011-12-10, 12:36
Spin-off på http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176003

Vore intressant att se hur många av er som svarar nej som skulle acceptera att kvinnan vägrar p-piller? Skulle ni då välja kondom?

Jag kommer aldrig mer prova p-piller av just anledningen att jag känner humörsvängningar. Tjejer som inte varit gravida rekommenderas ju inte spiral, så om man då har en kondomvägrande kille blir det lite problematiskt.

Nån som varit i liknande situation och hur har ni löst det?

Min barnmorska sa att det där är förlegat, man behöver inte alls ha fått barn för att ha spiral, och satte gladeligen in en kopparvariant på mig :)
(bästa skiten ever!!)

Du får sämre fertilitet att låta som något dåligt. Och som sagt, vilka efterdyningar man får är helt individuellt. Antingen är det helt najs, eller så är det helt otrevligt, eller något mittimellan. Att dra alla kvinnor över en kam så där känns lite 1920.

Hursomhelst så har vi redan en fin tråd för det här.


Personligen tyckerjag p-stav är en grejt sak för de som inte är mogna nog att ta sitt ansvar och låta doktorn ta fram saxen. Men nu var det ju frågan om hur man gör om man vägrar de här sakerna och då känns abort som helt ypperligt val. Eller helt enkelt avstå från sex. Som alternativ så känns det, iaf för mig, helt verklighetsfrämmande att tvinga någon sexpartner till att köra p-piller eller dylikt om de inte vill.

Hur kan du se abort som ett val om man som man vägrar p-stav? Abort är ju liksom inte mannens val, så jag fattar inte hur en man som vägrar ett manligt preventivmedel skulle kunna välja att kvinnan ska göra abort?

Stoltz
2011-12-10, 12:41
Hur kan du se abort som ett val om man som man vägrar p-stav? Abort är ju liksom inte mannens val, så jag fattar inte hur en man som vägrar ett manligt preventivmedel skulle kunna välja att kvinnan ska göra abort?

Helheten i det du säger är jag med på 100% men Abort är två personers val. Inte en. Sen är det orättvist att det är kvinnans kropp som bör bördan men jag tycker inte man ska förringa mannens plats i en graviditet, även om det är väldigt populärt.

Men som du säger - att förvänta sig att kvinnan ska använda sig av abort som preventivmedel för att man själv inte orkar med kondom/p-stav/annat är osmakligt som tusan.

Edit: OBS - När jag skriver "två personers val" så utgår jag från att graviditeten skedde på "traditionellt" sätt. Om man slänger in variabler som t.ex. våldtäkt så förändras allt.

Sandra81
2011-12-10, 12:46
Min barnmorska sa att det där är förlegat, man behöver inte alls ha fått barn för att ha spiral, och satte gladeligen in en kopparvariant på mig :)
(bästa skiten ever!!)


Jag är sjuk avis på er som kan använda spiral. har provat satt in 2 gånger men fyfaaan vilken smärta har nog aldrig varit med om nått värre. fick panik och dom fick hålla fast mig .. tillslut vägra jag.

Till mig sa dom att det gör mer ont om man inte fött barn vaginalt så kanske därför dom oftast säger att spiral rekomenderas till tjejer som haft barn.

kettlebellGuden
2011-12-10, 12:51
Hur kan du se abort som ett val om man som man vägrar p-stav? Abort är ju liksom inte mannens val, så jag fattar inte hur en man som vägrar ett manligt preventivmedel skulle kunna välja att kvinnan ska göra abort?

När har jag någonsin påstått att det skulle vara mannens val? Det är mer tacksamt om du inte försöker få det till att verka som jag har påstått något som jag inte ens har varit i närheten av att påstå. Det är iaf självklart för mig att det är kvinnans val när det gäller abort. I vissa fall kan mannen kanske komma med synpunkter. Lika lite som en kvinna har rätt att göra valet att en man ska snippas.

I fallet "vägra p-stav, och likväl har sex utan kondom" så utgår jag från att man har någon form av förhållande och i förhand kommer överrens om vad som gäller. Om båda parter är medvetna om att ingen kör med någon form av preventiv så tycker jag fortfarande att abort eller avhållsamhet är två helt utmärkta alternativ. Varken den ena eller den andra parten (eller några andra inblandade) har någon rätt att tvinga andra till att köra p-piller eller manligt alternativ.

Andra utmärkt alternativ är kastrering av en eller flera inblandade. Igen ett val som individen får göra själv.

stridis
2011-12-10, 12:53
Jag har dålig koll på preventivmedel, men varför kan man inte binda någon ester till hormonet så att halveringstiden blir längre?

För att du tar dem oralt. Väl i blodbanan så klyvs estern av på någon minut, om den inte fastnar någon annanstans. Det estern gör är att göra substansen mer lipofilt, så den inte åker ut i blodbanan lika lätt.

Madame
2011-12-10, 12:57
Helheten i det du säger är jag med på 100% men Abort är två personers val. Inte en. Sen är det orättvist att det är kvinnans kropp som bör bördan men jag tycker inte man ska förringa mannens plats i en graviditet, även om det är väldigt populärt.

Men som du säger - att förvänta sig att kvinnan ska använda sig av abort som preventivmedel för att man själv inte orkar med kondom/p-stav/annat är osmakligt som tusan.

Edit: OBS - När jag skriver "två personers val" så utgår jag från att graviditeten skedde på "traditionellt" sätt. Om man slänger in variabler som t.ex. våldtäkt så förändras allt.

Ja visst har mannen också sin plats i en graviditet, men det är väl knappast en nyhet att kvinnan tar det slutgiltiga beslutet huruvida barnet ska behållas eller ej om hon blivit på smällen?
Om hon blir med barn (det är inte alla gånger det är helt planerat och då uppstår ju diskussionen behålla/inte behålla när graviditeten redan är ett faktum) och vill behålla det men mannen inte vill, så har ju fortfarande kvinnan rätt att behålla det, samma åt andra hållet, mannen kan inte tvinga en kvinna att föda ett barn som hon inte vill.
Och av den anledningen kan inte mannen välja abort som en metod för det står liksom utanför hans makt, vill en man till 100% inte ha barn får han vidta de åtgärder som står inom hans makt (typ sterilisera sig, inte ligga, alt. använda någon av de 98 av 100 kondomer som inte går sönder, eller p-stav). Kvinnan kan dock välja abort som ett sätt att inte skaffa barn om hon nu tycker det är ett bra sätt.

Jag tycker man tar ansvar för sitt eget bli-med-barn-eller-ej. Av den anledningen skulle jag aldrig lita på att en man har p-stav/är steriliserad osv. Det är liksom hans preventivmedel och hans sätt att skydda sig, för sin egen skull. Vill jag vara säker på att inte bli med barn vill jag inte förlita mig på någon annans skydd, utan ser till att sköta mitt eget skydd. För jag är så egoistisk att jag skyddar mig för min egen skull, inte för någon annans skull.

Madame
2011-12-10, 13:15
När har jag någonsin påstått att det skulle vara mannens val? Det är mer tacksamt om du inte försöker få det till att verka som jag har påstått något som jag inte ens har varit i närheten av att påstå.

jag tolkade det så pga det du skrev tidigare som jag fetmarkerat nedan. Om du inte menade så tycker jag du uttryckte dig otydligt, för jag uppfattade det som att du menade mannens val: "Men nu var det ju frågan om hur man gör om man vägrar de här sakerna", och det det är frågan om är ju p-stav för män om jag inte helt missförstått tråden. Men du kanske syftade på att kvinnan vägrar mannen att ha p-stav? Eller menar du att mannen skulle vägra p-stav och att kvinnan då skulle välja abort istället? Jag får inte ihop det med hur du skrev i det citerade stycket.
Så att du inte ens varit i närheten av att påstå det håller jag inte med om :)




Personligen tyckerjag p-stav är en grejt sak för de som inte är mogna nog att ta sitt ansvar och låta doktorn ta fram saxen. Men nu var det ju frågan om hur man gör om man vägrar de här sakerna och då känns abort som helt ypperligt val. Eller helt enkelt avstå från sex. Som alternativ så känns det, iaf för mig, helt verklighetsfrämmande att tvinga någon sexpartner till att köra p-piller eller dylikt om de inte vill.

kettlebellGuden
2011-12-10, 13:27
jag tolkade det så pga det du skrev tidigare som jag fetmarkerat nedan. Om du inte menade så tycker jag du uttryckte dig otydligt, för jag uppfattade det som att du menade mannens val: "Men nu var det ju frågan om hur man gör om man vägrar de här sakerna", och det det är frågan om är ju p-stav för män om jag inte helt missförstått tråden. Men du kanske syftade på att kvinnan vägrar mannen att ha p-stav? Eller menar du att mannen skulle vägra p-stav och att kvinnan då skulle välja abort istället? Jag får inte ihop det med hur du skrev i det citerade stycket.
Så att du inte ens varit i närheten av att påstå det håller jag inte med om :)

Jag var helt säkert otydlig.

Jag menar att det är mannens val vad han gör men sin kropp, kvinnans val vad hon gör med sin.

Har man nu oskyddat sex så utgår jag lite från att man har ett förhållande och har pratat igenom det här, och då vet man väl rimligtvis vad som gäller i förväg.. och då kan kvinnan säga "herp derp. jag gör abort om jag blir på tjocken." så man vet vad som gäller, och då är det ju inga problem om man som man vägrar p-stav. Skulle hon däremot inte vilja det och själv vägra p-piller, och man då som man vägrar p-stav så finns det andra bra alternativ.. t.ex. kastrering eller avhållsamhet.

MAXX
2011-12-10, 13:41
Tycker det är jävligt onödigt att mixtra med sin egna hormonproduktion. Att stänga av sin egna produktion för att sedan tillföra extrovert(i brist på ord). Det har bieffekter. Så nej det tilltalar mig inte. Sen räknas det med all säkerhet som doping i idrott att tillföra testosteron extrovert.

Oxe
2011-12-10, 13:45
Tycker det är jävligt onödigt att mixtra med sin egna hormonproduktion. Att stänga av sin egna produktion för att sedan tillföra extrovert(i brist på ord). Nej det tilltalar mig inte. Sen räknas det med all säkerhet som doping i idrott att tillföra testosteron extrovert.

Menar du med det att det är förkastligt att tjejer skall behöva göra det också... Eller gäller det bara dig ?

Yes
2011-12-10, 13:50
Skulle ni då välja kondom?

Kanske under en viss tid, men inte långsiktigt. Vasektomi skulle dock eventuellt kunna vara ett alternativ.

Fatalist
2011-12-10, 14:05
Helheten i det du säger är jag med på 100% men Abort är två personers val. Inte en. Sen är det orättvist att det är kvinnans kropp som bör bördan men jag tycker inte man ska förringa mannens plats i en graviditet, även om det är väldigt populärt.

Men som du säger - att förvänta sig att kvinnan ska använda sig av abort som preventivmedel för att man själv inte orkar med kondom/p-stav/annat är osmakligt som tusan.

Edit: OBS - När jag skriver "två personers val" så utgår jag från att graviditeten skedde på "traditionellt" sätt. Om man slänger in variabler som t.ex. våldtäkt så förändras allt.

Du brukar skriva insiktsfulla inlägg kring sex, samlevnad och relationer. Jag är nyfiken på hur du menar att en abort är två personers val. Om vi förutsätter att en man och en kvinna i ett förhållande utan att ha planerat det upptäcker att kvinnan är gravid, menar du att kvinnan har en skyldighet att svara mot sin man även om hon absolut inte vill ha ett barn innan hon genomgår en abort?

Stoltz
2011-12-10, 15:38
Du brukar skriva insiktsfulla inlägg kring sex, samlevnad och relationer. Jag är nyfiken på hur du menar att en abort är två personers val. Om vi förutsätter att en man och en kvinna i ett förhållande utan att ha planerat det upptäcker att kvinnan är gravid, menar du att kvinnan har en skyldighet att svara mot sin man även om hon absolut inte vill ha ett barn innan hon genomgår en abort?

Först - tack för komplimangen.

En graviditetssituation är väldigt sällan svart/vit, och speciellt inte en oväntad sådan. Jag ska vara ärlig och säga att jag ångrar mig lite att jag sade det på det sätt jag gjorde, för nu kommer jag enligt de flesta forumdiskussionssätt att måla in mig i ett hörn, men jag ska försöka förklara hur jag menar.

En graviditet skapas av två personer. Om vi utgår från ditt exempel så att vi stryker alla variabler som våldtäkt, lögner eller insemination så har vi definitivt två parter som på "lika villkor" ingick i samlag.

Om då mannen säger "Jag vill ha kvar barnet" och kvinnan säger "Nej, jag vill inte ha kvar barnet" så står vi helt enkelt Ja mot Nej. Ska då kvinnan behöva böja sig för mannens vilja och göra en abort? Nej, det ska hon inte, det är fortfarande hennes kropp och den gör hon faktiskt som hon vill med.

Men vi kan inte endast se en sådan situation från ett håll, vi måste även (i rättvisans namn ;)) se på hur läget hade varit om motsatsen hade skett - Om mannen istället säger "Nej, jag vill inte ha kvar barnet" och kvinnan säger "Jag vill ha kvar barnet". Det är fortfarande kvinnans kropp, hon måste ha rätten att göra det valet, annars blir det fruktansvärt fel. Men - Där kommer också frågan om mannens roll in - Ska mannen i så fall tvingas in i ett föräldraskap som denne absolut inte vill/redo för/etc? Det blir inte rätt heller.

Därför är det enligt mig väldigt viktigt att man når sådana här beslut tillsammans och inte gör ett enmansbeslut, för det är inte rättvist mot den andre parten. Sen så kan man börja ställa sig frågan - Vad händer om ingen av dem går med på den andres synsätt? Till slut måste ju kvinnan få sista ordet, det går inte att komma omkring. Hade mannen burit barnet hade han fått sista ordet, det är en gräns man måste få behålla.

Fatalist
2011-12-10, 15:43
Först - tack för komplimangen.

En graviditetssituation är väldigt sällan svart/vit, och speciellt inte en oväntad sådan. Jag ska vara ärlig och säga att jag ångrar mig lite att jag sade det på det sätt jag gjorde, för nu kommer jag enligt de flesta forumdiskussionssätt att måla in mig i ett hörn, men jag ska försöka förklara hur jag menar.

En graviditet skapas av två personer. Om vi utgår från ditt exempel så att vi stryker alla variabler som våldtäkt, lögner eller insemination så har vi definitivt två parter som på "lika villkor" ingick i samlag.

Om då mannen säger "Jag vill ha kvar barnet" och kvinnan säger "Nej, jag vill inte ha kvar barnet" så står vi helt enkelt Ja mot Nej. Ska då kvinnan behöva böja sig för mannens vilja och göra en abort? Nej, det ska hon inte, det är fortfarande hennes kropp och den gör hon faktiskt som hon vill med.

Men vi kan inte endast se en sådan situation från ett håll, vi måste även (i rättvisans namn ;)) se på hur läget hade varit om motsatsen hade skett - Om mannen istället säger "Nej, jag vill inte ha kvar barnet" och kvinnan säger "Jag vill ha kvar barnet". Det är fortfarande kvinnans kropp, hon måste ha rätten att göra det valet, annars blir det fruktansvärt fel. Men - Där kommer också frågan om mannens roll in - Ska mannen i så fall tvingas in i ett föräldraskap som denne absolut inte vill/redo för/etc? Det blir inte rätt heller.

Därför är det enligt mig väldigt viktigt att man når sådana här beslut tillsammans och inte gör ett enmansbeslut, för det är inte rättvist mot den andre parten. Sen så kan man börja ställa sig frågan - Vad händer om ingen av dem går med på den andres synsätt? Till slut måste ju kvinnan få sista ordet, det går inte att komma omkring. Hade mannen burit barnet hade han fått sista ordet, det är en gräns man måste få behålla.

Det var som jag misstänkte då och inget annat. Situationen där kvinnan vill behålla barnet men inte mannen, vid en oplanerad graviditet, är såklart knivig och kan moraliseras och diskuteras mycket kring, men tack för en utförlig förklaring av en enda mening. :)

Sandra81
2011-12-10, 15:50
Tycker det är jävligt onödigt att mixtra med sin egna hormonproduktion. Att stänga av sin egna produktion för att sedan tillföra extrovert(i brist på ord). Det har bieffekter. Så nej det tilltalar mig inte. Sen räknas det med all säkerhet som doping i idrott att tillföra testosteron extrovert.

En väldigt korkad fråga kan tyckas men jag kan ingenting om doping. men är det bara testo som klassas som doping? hur fungerar det för tjejer som äter p-piller och tävlar i tex fitness.?

tntballe
2011-12-10, 15:52
Jag vet ganska många som blivit gravida trots p-piller, enligt barnmorskan beror det i de flesta fall på att det slarvas med att ta pillren på samma tid varje dag.

Typiskt tjejer...

Fatalist
2011-12-10, 16:26
En väldigt korkad fråga kan tyckas men jag kan ingenting om doping. men är det bara testo som klassas som doping? hur fungerar det för tjejer som äter p-piller och tävlar i tex fitness.?

Ett väldigt korkat svar då jag inte vet så mycket om p-piller, men är det inte östrogen- eller progesteron-liknande substanser i p-piller? Det vill säga motsatsen till muskelbyggande hormoner.

Nodan
2011-12-10, 16:54
Ett väldigt korkat svar då jag inte vet så mycket om p-piller, men är det inte östrogen- eller progesteron-liknande substanser i p-piller? Det vill säga motsatsen till muskelbyggande hormoner.

Jo.
Har läst någonstans att det forskats på att kvinnor som äter p-piller har något svårare att bygga muskler.

tjabon
2011-12-10, 17:39
Inga hormonpreparat in i kroppen !!!

Jag bad faktiskt en f.d flickvän (när vi var tillsammans) att sluta med
p-piller.
Funkade bra med annat (bl.a. kondom) under den tid vi var tillsammans.

Mats J
2011-12-10, 17:52
15 år? Körde ni med finskt ryck på säkra dagar då eller? Skriker inte fertilitet direkt.

Nej, noll koll på "säkra perioder", dock såklart med ryck ut innan sprut. Nja, när vi väl gick in för att få barn blev det direkt!

Pungis
2011-12-10, 17:58
Det vore faktiskt rätt trist att inte säda..
Bara jag som känner så?

Sandra81
2011-12-10, 19:02
Ett väldigt korkat svar då jag inte vet så mycket om p-piller, men är det inte östrogen- eller progesteron-liknande substanser i p-piller? Det vill säga motsatsen till muskelbyggande hormoner.


"Varning för p-piller (2010-04-20)
Det finns anledning för idrottskvinnor att vara försiktga med p-piller. Det har nämligen visat sig att p-piller som innehåller 19-noretisteron kan ge positiva utfall i dopingtester. Kvinnor som tar s.k. kombinerade p-piller rekommenderas byta till Neovletta efter samråd med läkare eller gynekolog."

så det verkar ju som att vissa sorter kan ge utslag.?

Tolkia
2011-12-10, 19:18
Det verkar som om det är vissa syntetiska progesteroner som är problemet och inte östrogenerna.

Edit: Notera, även om det är lite off topic, att noretistosteron även ingår i Primolut Nor, som inte är ett preventivmedel, utan att preparat som brukar användas för att förskjuta menstruationen och tydligen även till vissa med endometrios. Inte för att jag vet hur många som använt eller tänker använda Primolut Nor, men det kan ju vara värt att veta.

Jompan
2011-12-10, 19:37
Går ju utmärkt att köra utan preventivmedel också, jag och min sambo sedan 15 år, fick endast barn när vi verkligen givk in för det, trots att vi aldrig har använt någon form av preventivmedel.

Tror helt klart det funkar bra för många, viktiga är ju också att kvinnan har koll på sin cykel, vissa kan ju ha väldigt oregelbundna och då kan det vara svårare att veta vilken dag ägglossningen sker. Själv får jag väldigt specifika symptom på ägglossning vilket ju också kan underlätta. :)

Jompan
2011-12-10, 19:48
Psykologiskt upprivande för dig kanske. För de som inte har din defekt så är det inga problem. Kombinerat med att riskerna är mindre än med p-piller så är det helt utmärkt preventivmedel.

Visst finns det risker även med abort även om det kan vara försvinnande små och har man inga psykologiska problem med det så underlättar det ju. Sen finns det ju kvinnor som inte alls mår bra av själva graviditeten. Graviditet i säg är ju en stor riskfaktor för en del/många kvinnor. Abort genom skrapning kan man inte på många sjukhus göra direkt när man upptäckt att man är gravid utan måste få gå en stund så att dem faktiskt ser att dem fått ut fostret. Medicinsk abort eller framkallande av ett missfall kan vara väldigt smärtsamt för kvinnor också, även om inte alla känner av smärtan.

Att sedan slösa på sjukhusens resurser känns också onödigt.

För dig och din flickvän kanske detta fungerar som ett utmärkt preventivmedel, men det är ju inte något jag skulle rekommendera någon annan som ett utmärkt preventivmedel.

Mats J
2011-12-10, 21:07
Tror helt klart det funkar bra för många, viktiga är ju också att kvinnan har koll på sin cykel, vissa kan ju ha väldigt oregelbundna och då kan det vara svårare att veta vilken dag ägglossningen sker. Själv får jag väldigt specifika symptom på ägglossning vilket ju också kan underlätta. :)

Jag har iofs redan skrivet, jag och min sambo har aldrig bryt oss det minsta om "säkra perioder" utan bara kört på. Drar man sig ut precis innan verkar det hur lungt som helst.

Gjorde samma med mitt ex i 5 år utan minsta "missöde" och så nu med min fru i 15 år, men när vi väl bestämmt oss för att skafa barn och inte drog ur den, blev hon gravid driekt!

Stoltz
2011-12-10, 21:09
Jag har iofs redan skrivet, jag och min sambo har aldrig bryt oss det minsta om "säkra perioder" utan bara kört på. Drar man sig ut precis innan verkar det hur lungt som helst.

Gjorde samma med mitt ex i 5 år utan minsta "missöde" och så nu med min fru i 15 år, men när vi väl bestämmt oss för att skafa barn och inte drog ur den, blev hon gravid driekt!

Ni har har en jävla tur :D
Jag känner folk som dragit ur och bara haft sex en enda gång och sedan har det blivit bulle i ugnen. Säker på att du inte skjuter lösa skott? (Inget illa menat, utan uppriktigt undrande, för du har haft en sjuk tur annars :))

Mats J
2011-12-10, 21:18
Ni har har en jävla tur :D
Jag känner folk som dragit ur och bara haft sex en enda gång och sedan har det blivit bulle i ugnen. Säker på att du inte skjuter lösa skott? (Inget illa menat, utan uppriktigt undrande, för du har haft en sjuk tur annars :))

Jag har ju skrivigt två ggr nu att jag HAR redan två barn, eller menar du att frugan lessnade och fixade det "bakom ryggen på mig" :)

Cilia
2011-12-10, 21:25
Det intressanta är ändå att man inte tar fram något preventivmedel för män som bygger på att kontrollera hormonerna om det inte kan visas att det är helt biverkningsfritt.

Med tanke på hur läkemedelsindustrin har hanterat kvinnliga preventivmedel.

stevebc
2011-12-10, 21:26
Spin-off på http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176003

Vore intressant att se hur många av er som svarar nej som skulle acceptera att kvinnan vägrar p-piller? Skulle ni då välja kondom?

Jag kommer aldrig mer prova p-piller av just anledningen att jag känner humörsvängningar. Tjejer som inte varit gravida rekommenderas ju inte spiral, så om man då har en kondomvägrande kille blir det lite problematiskt.

Nån som varit i liknande situation och hur har ni löst det?Bra tråd. Det är just därför jag vägrar p-piller för den respektive; jag hade inte valt det själv.

Tolkia
2011-12-10, 21:35
det intressanta är ändå att man inte tar fram något preventivmedel för män som bygger på att kontrollera hormonerna om det inte kan visas att det är helt biverkningsfritt.

Med tanke på hur läkemedelsindustrin har hanterat kvinnliga preventivmedel.
+1.

stridis
2011-12-10, 21:47
Det intressanta är ändå att man inte tar fram något preventivmedel för män som bygger på att kontrollera hormonerna om det inte kan visas att det är helt biverkningsfritt.

Med tanke på hur läkemedelsindustrin har hanterat kvinnliga preventivmedel.

Det beror på marknaden.:D

kettlebellGuden
2011-12-10, 21:49
För dig och din flickvän kanske detta fungerar som ett utmärkt preventivmedel, men det är ju inte något jag skulle rekommendera någon annan som ett utmärkt preventivmedel.

Vi använder inte den metoden.

Fordon
2011-12-10, 23:08
Jag har iofs redan skrivet, jag och min sambo har aldrig bryt oss det minsta om "säkra perioder" utan bara kört på. Drar man sig ut precis innan verkar det hur lungt som helst.

Gjorde samma med mitt ex i 5 år utan minsta "missöde" och så nu med min fru i 15 år, men när vi väl bestämmt oss för att skafa barn och inte drog ur den, blev hon gravid driekt!

Och jag har gjort så till och från i 8 år. Ändå så säger de att det är bara är tur. Vet dock inte om de menar att det är tur att man har självkontroll *rolleyes*

PixelMiner
2011-12-11, 10:15
Det är ju inte direkt någon medicinsk konsekvens för killen om han struntar i p-pillret. Tjejen däremot får ju en graviditet på halsen.

Frågan är hur många tjejer som skulle lita på att killen verkligen tog sitt P-piller? (I ett stabilt förhållande kanske... :confused: )

Men hade jag varit tjej och träffat en snubbe som sa:
"nä, men det är lugnt. Jag käkar p-piller!"

Så hade jag nog tvekat både en och två gånger innan jag använde det som enda preventivmedel.

MAXX
2011-12-11, 11:00
En väldigt korkad fråga kan tyckas men jag kan ingenting om doping. men är det bara testo som klassas som doping? hur fungerar det för tjejer som äter p-piller och tävlar i tex fitness.?

Tror fitnesstjejer undviker det då östrogen har förkvninnligande egenskaper och ger således en mjukare fysik med mer underhudsfett. För många tjejer växer även brösten på p-piller. :naughty:

Om något så använder fitness/bodybuilding tjejer östrogenblockerare för att åstakomma en hård fysik med så lite kroppsfett som möjligt.

Sandra81
2011-12-11, 11:02
kemisk kastrering vore kanske på sin plats som finns till hanhundar.. ett chip under skinnet som håller i ett halvår.. :D

stridis
2011-12-11, 11:05
Tror fitnesstjejer undviker det då östrogen har förkvninnligande egenskaper och ger således en mjukare fysik med mer underhudsfett. För många tjejer växer även brösten på p-piller. :naughty:


Tror inte de behöver p-piller inför tävlingarna.

oTure
2011-12-11, 11:22
kemisk kastrering vore kanske på sin plats som finns till hanhundar.. ett chip under skinnet som håller i ett halvår.. :D


Inget sex alls bör ju inte resultera i graviditet :naughty:

Sandra81
2011-12-11, 11:35
Inget sex alls bör ju inte resultera i graviditet :naughty:

våga vägra sex.. :thumbup:

Tryman
2011-12-11, 11:40
våga vägra sex.. :thumbup:

http://community.us.playstation.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-36124017-12326/Not-sure-if-serious+2.jpg

oTure
2011-12-11, 12:10
våga vägra sex.. :thumbup:

:smash:

stridis
2011-12-11, 14:33
Inget sex alls bör ju inte resultera i graviditet :naughty:

Allt som krävs är samma badvatten typ...

Stoltz
2011-12-11, 15:07
Jag har ju skrivigt två ggr nu att jag HAR redan två barn, eller menar du att frugan lessnade och fixade det "bakom ryggen på mig" :)

Oj, ledsen för det - Missade att du hade skrivit det!

Jag är bara uppriktigt förvånad över att ni klarade er så :)

Tricklew
2011-12-11, 16:04
Det är ju inte direkt någon medicinsk konsekvens för killen om han struntar i p-pillret. Tjejen däremot får ju en graviditet på halsen.

Frågan är hur många tjejer som skulle lita på att killen verkligen tog sitt P-piller? (I ett stabilt förhållande kanske... :confused: )

Men hade jag varit tjej och träffat en snubbe som sa:
"nä, men det är lugnt. Jag käkar p-piller!"

Så hade jag nog tvekat både en och två gånger innan jag använde det som enda preventivmedel.

Jag är väldigt skeptisk även när en tjej säger det, om jag inte känner henne väl.

noob76
2011-12-11, 16:12
Jag skulle aldrig tillåta att min tjej tog P-piller med tanke på riskerna och framförallt då de ökade riskerna för blodpropp.

Hur kan man vilja utsätta någon man älskar för alla de risker det innebär att ta P-piller ?

Det enda jag ser som sämre preventivmetod än P-piller är upprepade aborter.

Ni tjejer som tar P-piller för att er kille vill det eller för att ni tycker det är smidigt, tänk lite för fan ! Vad tror ni händer om ni skulle få tex en blodpropp och ni inte längre är tillsammans med den nuvarande killen - var det värt det ?

Morrris
2011-12-11, 18:47
För att du tar dem oralt. Väl i blodbanan så klyvs estern av på någon minut, om den inte fastnar någon annanstans. Det estern gör är att göra substansen mer lipofilt, så den inte åker ut i blodbanan lika lätt.

Jo, det vet jag. :) Folk får väl helt enkelt lära sig ett annat administrationssätt...