handdator

Visa fullständig version : Innan morgoncardio?


Nate
2004-01-07, 22:49
Är det nån mening med att dra i sig lite glutamin innan morgoncardion eller kan man lika gärna vänta tills frukosten?

Smakmässigt väntar jag gärna o smugglar ned det i något annat då glutamin smakar rutten sperma... speciellt utblandat i varmvatten. Gör det någon skillnad i praktiken om man intar det innan eller efter?

Ludvig
2004-01-07, 23:01
ååh ursäkta min omogenhet men jag kunde inte låta bli...
har du smakat rutten sperma?!?! :D :thefinger

Nate
2004-01-07, 23:14
Originally posted by Ludvig
ååh ursäkta min omogenhet men jag kunde inte låta bli...
har du smakat rutten sperma?!?! :D :thefinger

Icke ursäktad :thefinger :thefinger


Någon med ett seriöst svar?

Mr Pink
2004-01-08, 00:25
Ska du bränna fett? så kan du skippa det. Ska du spara muskler när du går så är det nog ett + att ta lite glutamin.

Jag ska då skippa morron kardion och hojja mer... Kör strength passen på iksu dom är korat och bra och så trampar man verkligen skiten ur kroppen på den korta tiden, det bränner bäst iaf för mig..

Munter
2004-01-08, 01:13
Då har du tappat alla muskler också, Mr Pink ;)

Mr Pink
2004-01-08, 01:30
lättade 130 här om dagen *host* im back.. :kinky:

Nate
2004-01-08, 08:37
Originally posted by Mr Pink
Ska du bränna fett? så kan du skippa det. Ska du spara muskler när du går så är det nog ett + att ta lite glutamin.

Jag ska då skippa morron kardion och hojja mer... Kör strength passen på iksu dom är korat och bra och så trampar man verkligen skiten ur kroppen på den korta tiden, det bränner bäst iaf för mig..

varför skulle glutamin försämra fettförbränningen? Är det speciellt insulinhöjande? Jag menar det är ju inga stora mängder vi snackar om...

Mr Pink
2004-01-08, 10:08
Originally posted by Nate


varför skulle glutamin försämra fettförbränningen? Är det speciellt insulinhöjande? Jag menar det är ju inga stora mängder vi snackar om...

Ja det förbättrar då inte förbränningen. det är ju energi i det där som i demesta... dock ska du ha fokus på spara muskler är det kan det vara bra.. annars är det ju lika bra att låta det stå på bänken tills frukosten...

LunaSpice
2004-01-08, 12:23
Om du tar 5 gram glutamin så kommer det inte spela någon helst roll för din fettförbränning. Om du tar det innan frukost så kommer troligen tarmcellerna att använda en stor del av detta som bränsle vilket gör att du inte får ut så mkt i systemkretsloppet iaf och därmed en obetydlig insulinhöjning. Ta det tillsammans med frukosten efter promenaden istället. Då kommer tarmcellerna att få sitt samt att det även innehåller glutmin i andra proteiner vilket gör att musklerna kommer att få en del också.

5 g glutamin = en tesked = 20 kcal. En droppe i ett VÄLDIGT stort hav.

z_bumbi
2004-01-08, 12:52
Originally posted by Nate
Är det nån mening med att dra i sig lite glutamin innan morgoncardion eller kan man lika gärna vänta tills frukosten?


Vad kör du för kondtionsträning på morgonen?

I övrigt vet väl de flesta vad jag tycker om glutamin men ska man få någon nytta av det ska man ta det vid ett tillfälle då man i alla fall får i sig en rejäl mängd glutamin naturligt.

Nate
2004-01-08, 13:13
Originally posted by z_bumbi


Vad kör du för kondtionsträning på morgonen?

I övrigt vet väl de flesta vad jag tycker om glutamin men ska man få någon nytta av det ska man ta det vid ett tillfälle då man i alla fall får i sig en rejäl mängd glutamin naturligt.

Oftast blir det 60-90 minuters cykling på 50%

Bobbokrull
2004-01-08, 15:44
Har man inte extremt lite kroppsfett så tycker jag det räcker gott & väl med ett stort glas vatten. Samt en kopp kaffe så man för igång kroppen.

Tanman
2004-01-08, 16:14
"Oftast blir det 60-90 minuters cykling på 50%"

Du sviker väl inte löpningen nu på vintern Nate? :nono:

Jag skulle ta glutaminet efteråt om jag var dig.

Nate
2004-01-08, 20:12
Originally posted by Tanman
"Oftast blir det 60-90 minuters cykling på 50%"

Du sviker väl inte löpningen nu på vintern Nate? :nono:

Jag skulle ta glutaminet efteråt om jag var dig.

Har faktiskt inte varit ute o sprungit på säkert 1.5 månad trots att vintern är min favvosäsong att springa på. Cyklingen är roligare & jag har förbjudit mig själv att överdosera med cardio för en tid framåt. Får se hur länge jag kan hålla det löftet :angel:

Nate
2004-01-08, 20:14
Originally posted by Bobbokrull
Har man inte extremt lite kroppsfett så tycker jag det räcker gott & väl med ett stort glas vatten. Samt en kopp kaffe så man för igång kroppen.

Aiiight, då fortsätter jag med koffeintabletter o vatten för jag klassas tyvärr inte in bland dom med extremt lite kroppsfett ;)

Good, slipper man sörpla i sig glutaminte :D

Prankie
2004-01-08, 20:20
Hmm... då är ju sperma inte så farligt att dricka med tanke på glutamin är ju lite små sött. :) Dessutom är det protein i det. :D

Men som alla andra redan har sagt, det kommer inte spela så stor roll om du ta det före eller inte. Spara det dyra pulveret och käka det med frukost istället. (Om du inte kör med glutaminpeptid)

Korgull
2004-01-08, 20:28
Totalt meningslöst att använda prottedrinken som bränsle, när din kropp annars omvanlar underhudsfettet till blodsocker. Vad är målet med promenaden. Förbränna fett och några gram aminosyror lr bevara dina muskler och få en "skön" promenad i solen och höra fåglarna kvittra...?

Nate
2004-01-08, 21:07
Originally posted by Evelenin Stalinskaja
Vad är målet med promenaden. Förbränna fett och några gram aminosyror lr bevara dina muskler och få en "skön" promenad i solen och höra fåglarna kvittra...?

Det är januari och mestadels rent sugväder ute - take a guess...

Bamse79
2004-01-13, 14:54
Under min diet körde jag med 5 g glutamin, koffein,5g olja ca 20 minuter före promenad

Glutaminet för att spara musklerna lite och oljan för att "lura" kroppen att bränna fett...

Droog
2004-01-13, 17:23
Jag skulle vilja rekommendera Extramin - de essentiella aminosyrorna i tablettform, dessa hjälper dig att spara på musklerna utan att tillföra onödiga kalorier.

Extramin köper du hos din lokale gymgodis-krängare. :D

z_bumbi
2004-01-13, 17:49
Droog: Du bränner väl tabletterna lika gärna som något annat proteintillskott?

Droog
2004-01-13, 18:12
Ja visst gör man det, något annat sa jag inte. Menar bara att du inte stoppar i dig något annat än just de essentiella aminosyrorna, jmf vassle/mjölk/tonfisk där du får ett antal kcal från övriga aminosyror, kolhydrater och fett kanske, något som du inte behöver. Skillnaden är kanske inte jättestor, men alltid något, speciellt om du är på hård diet och jagar alla kcal.

z_bumbi
2004-01-13, 18:27
Droog: Jo att dricka mjölk är väl ingen höjdare men ska man nu stoppa i sig protein så varför finns det ju billigare alternativ än tabletterna.
Finns det något som säger att det är någon skillnad vad gäller muskelbesparing om man bara tar de essentiella aminosyrorna jämfört med samma mängd vassleprotein t ex? Vore ju kul om det nu fanns något som påvisar detta.

Jagar man kalorier till den milda grad att några gram extra aminosyror gör någon skillnad, det ska ju ändå brännas aminosyror så varför inte tillföra några extra när kroppens eget förråd ju är ganska tomt?
Om vi nu pratar om så små skillnader som detta betyder i praktiken. :)

Droog
2004-01-13, 19:01
Originally posted by z_bumbi

Finns det något som säger att det är någon skillnad vad gäller muskelbesparing om man bara tar de essentiella aminosyrorna jämfört med samma mängd vassleprotein t ex? Vore ju kul om det nu fanns något som påvisar detta.

Klart att det finns billigare, om du läser gamla poster av mig så ser du var jag står i "proteinpulverfrågan".

2.5g essentiella aminosyror ger samma totala NPU som 100g nötkött. NPU är net protein utilization, dvs hur stor del av de intagna aa som används i kroppens proteinsyntes. Alltid något, och det kan ju visa på att tesen är sann. Speciellt om NPU är den viktigaste måttstocken för aminosyraintaget, vilket jag inte vet med säkerhet. En viss betydelse har den allt.

Nu spelar ju massor av andra faktorer in i det hela, speciellt om du dessutom ligger på ett energiminus. Men du kanske kan köpa tanken? Kanske kan man dra ned proteintillskotten över lag om man ersätter dem med bara essentiella aa? Det borde göra en del, många bäckar små....

Vad tror du, Bumbi? :)

z_bumbi
2004-01-13, 19:43
Droog: Nu fick jag ett ämne till att läsa på, det låter ju onekligen intressant och ska kollas upp på något sätt. :)