handdator

Visa fullständig version : Adidas ironwork 3, power perfect 2 eller andra lyftarskor?


Mjölkprotein
2011-12-09, 17:39
Se rubrik, det ska bli mina första lyftarskor.

Sent from my Blade using Tapatalk

stemag
2011-12-09, 17:56
Mitt tips är: prova prova prova...

Jag köpte dom billigaste Dowin jag kunde hitta, och dom kändes ok i butiken.
Men sen när jag kört med dom några gånger fick jag så ont i hålfoten så jag inte kunde ha dom mer.
Dom var alldeles för uppbyggda i hålfoten på utsidan (svårt att förklara)
men jag tog ur sulan och tryckte ner en slipmaskin och slipade ner dom så att jag åtminstone kan använda dom. (nu funkar dom hyffsat)

Jag har inte provat några andra skor, men jag förmodar att man får vad man betalar för.

Mjölkprotein
2011-12-09, 18:21
Mitt tips är: prova prova prova...

Jag köpte dom billigaste Dowin jag kunde hitta, och dom kändes ok i butiken.
Men sen när jag kört med dom några gånger fick jag så ont i hålfoten så jag inte kunde ha dom mer.
Dom var alldeles för uppbyggda i hålfoten på utsidan (svårt att förklara)
men jag tog ur sulan och tryckte ner en slipmaskin och slipade ner dom så att jag åtminstone kan använda dom. (nu funkar dom hyffsat)

Jag har inte provat några andra skor, men jag förmodar att man får vad man betalar för.

Har inte så mycket pengar så det verkar lite småjobbigt att testa, med tanke på att jah då måste beställa (finns inga sådana butiker här)

Sent from my Blade using Tapatalk

the_matsson
2011-12-09, 20:17
Jag har ett par Power perfect 2, och de är görbra.

Har sett rätt många såna på gymmet lately..

rooz
2011-12-09, 20:32
Jag har ett par Power perfect 2, och de är görbra.

Har sett rätt många såna på gymmet lately..

+1. Mina do-win ramlade isär på 3månaders användande:smash:

amarth
2011-12-09, 20:36
Jag har kört ironwork 3 i lite över 2 år 4-6 pass i veckan och de funkar fortfarande fint så dem kan jag rekommendera.

limenka
2011-12-09, 21:38
Jag har Power perfect 2 som jag kör OL (och allt annat i) och tycker dem är bra. Power perfect 2 är en nyare version av Ironwork 3 har jag för mig.

moz81
2011-12-09, 21:46
Har ett par Adidas Ironwork 3 som jag kört med i 1½ år. De är smalare än tex Do-Win, men sitter perfekt på mina fötter och ger väldigt bra stabilitet. Förutom att de är lite smutsiga, så är de forfarande som nya, så kan rekommenderas.

lei
2011-12-09, 22:25
Jag har de höga do-win skorna och är "nöjd". Fick vad jag betalde för dem känns det som. Inga tendenser till att gå sönder alls men inte helt perfekta och ganska enkla skor i uppbyggnaden. Köpte på rea så de kostade väl ca 600 så..

Metral
2011-12-09, 23:08
Har ett par Power Perfect II, helnöjd! Rekommenderas varmt. Enda jag prövat dock, så jag vet inte hur de förhåller sig till andra lyftarskor.

Mjölkprotein
2011-12-09, 23:31
Vi drar väl helt enkelt en enkel slutsats där och säger att Power Perfect II är "bättre" än Ironwork 3 - eftersom det helt enkelt är en uppföljare...

Det enda som verkar skilja annars är att PP-II har gummiklack och IW3 har träklack, samt att PP-II kanske har bättre ventilation (den som jag sett har dom här, sade att han bytte för att han ville ha mer ventilation. om han hade IW3 eller någon annan vet jag ej, men han kör väldigt seriöst så - jag skulle inte bli förvånad om han kört med en sådan populär sko)


Har ingen möjlighet till att köpa dom nu, men efter årsskiftet så ska jag nog ha skrapat ihop lite stålar så jag kan köpa mig ett par såna! Väldigt lägligt då mina fejk-converse börjar gå sönder totalt, samt att jag känner att det skulle vara härligt med lite "rejäla" grejer. Stort tack till er som svarat.

Pushit
2012-04-24, 00:10
Fungerar det att trana vader med ett par skor som t.ex. Power perfect II? Tanker pa sittande vader i t.ex. en benpress. Ar lite osaker pa hur en sadan sko ar uppbyggd, om hela sulan kanske ar stum.

ceejay
2012-04-24, 00:23
skon på framfoten är mjuk och flexibel för att kunna utföra bra split-jerkar

emi23j
2012-04-24, 07:23
Fungerar det att trana vader med ett par skor som t.ex. Power perfect II? Tanker pa sittande vader i t.ex. en benpress. Ar lite osaker pa hur en sadan sko ar uppbyggd, om hela sulan kanske ar stum.

SÅ stum är den inte.

Men jag brukar definitivt byta, eller köra utan, skor när jag kör vader.

Har PPII, har fungerat yperligt så här långt (ca 4 veckor in). Enda som jag kan anmärka på är att de har högst mediokert grepp, men så kanske det skall vara. Kan i ofs också vara golvets fel där jag tränar. Upplever i alla fall inte att detta är ett särskilt stort problem.

EDIT: Med det sagt kan jag säga att jag nog rankar köpet i top 3 över det bästa, investeringsmässigt, jag gjort i min styrketränings "karriär".

Apdjur
2012-04-24, 10:57
En allmän fråga om lyftarskor - jag tror en sko med klack skulle hjälpa mig i knäböjen men hur är det i andra övningar, hjälper det eller stjälper det?

Jag kör Stronglifts så med andra övningar menar jag militärpress, stångrodd (pendlay row), bänkpress och marklyft.

Tänkte investera i skor men står i valet och kvalet mellan upphöjd klack eller ej. Är ganska ovig för övrigt (men jobbar på det). Det bär emot att ha med sig två par skor till gymmet eller träna i strumpor då gymmet inte tillåter det (men jag kanske kommer undan med det).

Tilläggsfråga: om jag skulle börja med frivändningar och dylikt (ryck, stöt) har jag förstått att klack kan vara till hjälp, stämmer det?

Tomas W
2012-04-24, 11:01
Klack är till hjälp i böj, ryck, stöt och andra rörelser där de hjälper till att kunna komma längre ner i böj-sittet med hjälp av en liten klack. Ingen fördel i tex marklyft. Men går helt okej att träna vanliga styrkeövningar med lyftarskor.

Apdjur
2012-04-24, 11:20
Klack är till hjälp i böj, ryck, stöt och andra rörelser där de hjälper till att kunna komma längre ner i böj-sittet med hjälp av en liten klack. Ingen fördel i tex marklyft. Men går helt okej att träna vanliga styrkeövningar med lyftarskor.

Jag börjar tröttna på att föra en ständig kamp för att komma under parallell i knäböjen, med risk för utsatt rygg istället i bottenläget, så det får nog bli klack om jag hittar ett par skor som sitter skönt. Ska försöka ta mig till butik och testa. Någon som har tips på fler butiker än Powerzite i Stockholm?

ceejay
2012-04-24, 11:43
Klack ska inte användas som något för att minska betydelsen av rörligheten, tycker jag.
Jag kör med klack men jag skulle kunna göra ATG-böjar utan klack också. Du borde lägga ditt fokus på att stretcha.

Apdjur
2012-04-24, 11:49
Klack ska inte användas som något för att minska betydelsen av rörligheten, tycker jag.
Jag kör med klack men jag skulle kunna göra ATG-böjar utan klack också. Du borde lägga ditt fokus på att stretcha.

Det är möjligt, men låt mig då ställa motfrågan varför använder du klack?

ceejay
2012-04-24, 11:51
För att kunna böja mer upprätt, jag har inte proportioner som en 170-snubbe :]

z_bumbi
2012-04-24, 12:01
Vi drar väl helt enkelt en enkel slutsats där och säger att Power Perfect II är "bättre" än Ironwork 3 - eftersom det helt enkelt är en uppföljare...

Den hållbaraste lyftarskon som gjorts av Adidas är nog Ironwork 2 och trean som är en uppföljare är inte ens i närheten av att hålla lika bra. Inte för att det säger något om vad som är bäst idag men att gå på om det är en nyare eller äldre modell säger alltså inte så mycket.

Om du vill testa skorna på så leta upp några som har samma storlek.

Apdjur
2012-04-24, 12:40
För att kunna böja mer upprätt, jag har inte proportioner som en 170-snubbe :]

OK.. Jag är 187, kommer precis under parallell med en low-bar böj Rippetoe style, dock får jag kämpa hårt för detta genom att stretcha mycket innan och har börjat en seriös stretchrutin på ca 20-30 minuter varje kväll ovanpå detta. Det jag upplever som jobbigt är att jag i bottenläget måste "söka" djupet och ibland går detta fel och det kan tex bli en "buttwink" i stället vilket känns osäkert.

En OL-style böj kommer jag ej ner i utan att hälarna lämnar golvet.

Jag tänker så att om jag har klack på skorna kommer jag komma ner komfortabelt i low-bar och kanske t.o.m. kan göra high-bar böj om jag skulle vilja (jag tror jag skulle föredra det om jag kunde).

Jag kommer fortfarande vara ovigare än dig och alltså antingen inte komma lika djupt som dig eller ha lika upprätt rygg, inget hindrar väl att jag fortsätter söka djupet med skorna? En vacker dag kanske jag också kommer böja ATG med upprätt rygg i skorna och ATG utan skorna med ryggen mer framåtlutad?

På något vis kan jag känna att min vighet skulle komma snabbare genom att jag överhuvudtaget kan utföra böjen jag vill uppnå, det är inte så att jag inte kämpat länge med att överhuvudtaget komma dit jag är nu.

Är argumentationen mot mitt klackinförskaffande att jag kommer sluta jobba med min rörlighet? Jag kommer naturligtvis fortsätta jobba med min rörlighet till jag utför en böj jag är nöjd med - med skor. Därefter kommer jag antagligen vara nöjd om jag inte utvecklar någon fetisch att jag ska kunna böja ATG utan skor också.

Eller på vilket sätt kommer min eventuella klack förhindra mitt rörlighetsarbete? Jag velar själv i frågan och uppskattar därför all feedback. Det kanske låter som att jag bestämt mig för klack nu men det har jag inte, jag försöker bara hitta argument bakom beslutet, vilket det nu blir.

ceejay
2012-04-24, 14:59
Köp klackskor och kör på :) Bara du verkligen satsar på att förbättra rörligheten. Har sett en del som köpt skor pga orörlighet och trott att det på något sätt ska bota deras teknik :)

Apdjur
2012-04-24, 15:27
Köp klackskor och kör på :) Bara du verkligen satsar på att förbättra rörligheten. Har sett en del som köpt skor pga orörlighet och trott att det på något sätt ska bota deras teknik :)

:thumbup: Jo, jag stretchar hela kroppen varje dag numera då jag insett att min orörlighet påverkar mitt utförande negativt i många övningar. För att inte tala om vardagen. Men ska pröva dojjor i affären innan slutgiltigt beslut fattas, de måste kännas bra också. Synd att det är så dåligt utbud på affärer med denna typ av skor bara.

Apdjur
2012-04-25, 09:13
Köpte faktiskt ett par Power Perfect igår, men tyvärr blev de snäppet för stora så jag får lämna tillbaks. I alla fall, känns som jag förstorat det här med klack, det är inte precis någon jätteskillnad vi talar om. Väldigt skönt med hårdheten i klacken dock.

Ibland tycker jag den här djuphysterin går lite för långt för övrigt, sitter här med ont i ryggen och kan känna att det inte var värt den extra halvdecimetern i djup. Min analys är att jag släpper på buktrycket i botten och då lyckas sjunka ner, vilket naturligtvis är värdelöst. Någonstans måste man acceptera sina begränsningar också men jag måste erkänna att jag blivit påverkad av allt ATG-hyllande på Kolozzeum. Ingen annans fel än mitt eget förstås. Sorry för OT, ni vet hur det blir när man sitter och blir bitter över att det inte går som man vill. Verkar som att man alltid måste lära sig saker genom sina egna dumheter.

Dribinho
2012-04-25, 09:17
Även undertecknad köpte ett par Power Perfect II igår efter att ha läst denna tråd. Kändes som ett klart uppsving jämfört med mina converse.
För den som bor i Stockholm kan man handla i denna butik (Folkungagatan):
http://www.budostore.se/budostores.adi?store=stockholm

Dribinho
2012-04-25, 09:18
Även undertecknad köpte ett par Power Perfect II igår efter att ha läst denna tråd. Kändes som ett klart uppsving jämfört med mina converse.
För den som bor i Stockholm kan man handla i denna butik (Folkungagatan):
http://www.budostore.se/budostores.adi?store=stockholm

För övrigt jättetrevlig och hjälpsam personal - de bjöd på en Powerbar :)

Apdjur
2012-04-25, 09:35
För övrigt jättetrevlig och hjälpsam personal - de bjöd på en Powerbar :)

Haha, lustigt, det var dit jag gick igår också, hon sa att de precis sålt ett par :) Var det du som tog de sista i stl 44? *mini

ceejay
2012-04-25, 09:47
Köpte faktiskt ett par Power Perfect igår, men tyvärr blev de snäppet för stora så jag får lämna tillbaks. I alla fall, känns som jag förstorat det här med klack, det är inte precis någon jätteskillnad vi talar om. Väldigt skönt med hårdheten i klacken dock.

Ibland tycker jag den här djuphysterin går lite för långt för övrigt, sitter här med ont i ryggen och kan känna att det inte var värt den extra halvdecimetern i djup. Min analys är att jag släpper på buktrycket i botten och då lyckas sjunka ner, vilket naturligtvis är värdelöst. Någonstans måste man acceptera sina begränsningar också men jag måste erkänna att jag blivit påverkad av allt ATG-hyllande på Kolozzeum. Ingen annans fel än mitt eget förstås. Sorry för OT, ni vet hur det blir när man sitter och blir bitter över att det inte går som man vill. Verkar som att man alltid måste lära sig saker genom sina egna dumheter.

som sagt, skorna botar inte tekniken direkt. Det tar faktiskt en tid för de flesta inkl mig att finna rätt teknik och tillräcklig rörlighet för att kunna böja djupt utan problem.

Apdjur
2012-04-25, 09:51
som sagt, skorna botar inte tekniken direkt. Det tar faktiskt en tid för de flesta inkl mig att finna rätt teknik och tillräcklig rörlighet för att kunna böja djupt utan problem.

Ska kanske förtydliga att jag alltså inte böjt i skorna, utan ryggproblemen kom tidigare. Du har såklart rätt i att nya skor inte mirakulöst kommer göra min rygg bättre heller.

Dribinho
2012-04-25, 10:00
Haha, lustigt, det var dit jag gick igår också, hon sa att de precis sålt ett par :) Var det du som tog de sista i stl 44? *mini

45 1/3 var storleken på mina så jag är oskyldig :)

Pushit
2012-04-26, 21:20
Duger de bra i t.ex. benpress också eller ställer klacken till några bekymmer med vinklar t.ex.? Vill inte ha ett par skor som bara funkar i knäböj.

ceejay
2012-04-26, 21:54
tycker benpressar blir bättre med klackskor :]

aijou
2012-04-27, 10:05
Till er som äger eller har provat Adidas PP2, Hur är storlekarna? Det brukar ju kunna skillja mycket mellan olika skor. Är det kanske så att alla skor från adidas har samma storleksskala, så man kan prova ut ett par andra adidas-skor och beställa samma storlek på Adidas Power Perfekt II?

Hittar dem inte i någon affär i närheten så jag funderar på att beställa. Det går ju så klart skicka tillbaka och byta storlek men då brukar det bli massa extra frakt och leveranstid och det slipper man ju helst.

jokem
2012-04-27, 10:17
Till er som äger eller har provat Adidas PP2, Hur är storlekarna? Det brukar ju kunna skillja mycket mellan olika skor. Är det kanske så att alla skor från adidas har samma storleksskala, så man kan prova ut ett par andra adidas-skor och beställa samma storlek på Adidas Power Perfekt II?

Hittar dem inte i någon affär i närheten så jag funderar på att beställa. Det går ju så klart skicka tillbaka och byta storlek men då brukar det bli massa extra frakt och leveranstid och det slipper man ju helst.

Alla Adidasskor jag vet har samma skala, dvs går måtten 41, 42, 43 etc efter F-mått som är lite mindre än vanliga Europeiska. Lättast är det att gå efter US/UK måtten för Adidasskor om man redan har ett par. Annars är väl rekommendationen att man ska gå upp ½ till 1 storlek ungefär från EU mått till F-mått!

aijou
2012-04-27, 10:18
Alla Adidasskor jag vet har samma skala, dvs går måtten 41, 42, 43 etc efter F-mått som är lite mindre än vanliga Europeiska. Lättast är det att gå efter US/UK måtten för Adidasskor om man redan har ett par. Annars är väl rekommendationen att man ska gå upp ½ till 1 storlek ungefär från EU mått till F-mått!

Grymt svar! Tack! :thumbup:

Apdjur
2012-04-27, 16:02
Grymt svar! Tack! :thumbup:

Jag knallar runt i ett par Adidas Stan Smiths till vardags och tycker PP2 håller ungefär motsvarande storlek, definitivt inte trängre i alla fall. Jag tänkte faktiskt prova att gå ner 2/3 i F-storlek jämfört med mina Stan Smith då jag inte tyckte PP2 satt tillräckligt tajt i den storleken. Men då sitter inte mina Stan Smith speciellt tajt till vardags heller.

Vet inte om det hjälper dig, men kort sagt verkar det tyda på att Adidas-storlekarna är hyfsat konsekventa.

Mjölkprotein
2012-04-27, 18:15
Intressant att den här tråden fått liv igen.

Har faktiskt inte köpt några skor än, trots att jag gjorde tråden för fyra månader sedan. Annat har kommit i vägen, och jag har definitivt inte pengar till det nu.

Men, just för att denna tråd kom upp så påmindes jag om att jag kommer behöva nya skor snart (converse går mer och mer sönder, går snart inte att ha på sig) så då kanske ett par lyftardojjer skulle vara bra! ;)

aijou
2012-05-03, 12:12
Bumpar och highjackar lite igen! :D

Tack apdjur för ditt svar också. Hade missat det.

Var och provade några par adidas-skor idag men är fortfarande lite osäker på storlek. Visst vill man att de ska sitta relativt tajt?

När jag provade så kändes både storlek 42 och 42 2/3 på F-skalan (8 och 8.5 US) helt ok. Dock så kändes 42:orna bäst på längden men var en aning smala. Men de borde ju forma sig lite efter fötterna när man använt dem ett tag.

Riktar återigen min fråga till er som äger skorna. Aningen för smala skor borde väl vara att föredra framför skor som är aningen för stora? Känns som att det kan bli ostadigt om skorna är för stora.

Apdjur
2012-05-03, 12:45
Riktar återigen min fråga till er som äger skorna. Aningen för smala skor borde väl vara att föredra framför skor som är aningen för stora? Känns som att det kan bli ostadigt om skorna är för stora.

Jag gjorde slag i saken och köpte dess Power Perfect 2, jag gick ner en del i storlek jämfört med mina vardagsskor från 44 2/3 Stan Smith till 43 1/3 i PP2. Jag blev förvånad över skillnaden men då sitter iofs PP2 tajt och Stan Smith lite löst. Jag tror det är viktigt att skorna passar dig på längden, dvs det ska ju inte göra ont i tårna men skon ska ju inte kunna glida i fotens längd och inte heller glida något i hälen. Om de sitter tajt i bredden gör väl inget bara det inte gör ont, det ska ju vara en "snug fit". Adidas är kända för långsmala skor så det är ingen skräll att de sitter tajt i bredden. Försäljaren på Budo Store tyckte absolut inte jag skulle ta för stora skor i alla fall utan tänka att de ska sitta tajt.

Alltså tror jag hellre för tajt i bredd än för långt i längd, skorna lär väl anpassa sig lite efter din fot också, men känns det direkt obehagligt skulle jag inte köpa dem. Men bli inte förvånad att storleken blir något mindre än du väntat dig, så var det alltså för mig.

Dock så sägs det att Adidas generellt lite speciella med sin långsmala form så när jag läste lite om skorna på nätet fanns det någon som inte tyckte de fungerade med deras fötter helt enkelt oavsett storlek.

Detta var min amatöranalys, hoppas du får svar från någon som använt skorna lite längre också (Och kanske böjer lite tyngre också :)

Och detta kanske är självklart men prova såklart skorna i de strumpor du tänker använda..

aijou
2012-05-03, 13:44
Jag gjorde slag i saken och köpte dess Power Perfect 2, jag gick ner en del i storlek jämfört med mina vardagsskor från 44 2/3 Stan Smith till 43 1/3 i PP2. Jag blev förvånad över skillnaden men då sitter iofs PP2 tajt och Stan Smith lite löst. Jag tror det är viktigt att skorna passar dig på längden, dvs det ska ju inte göra ont i tårna men skon ska ju inte kunna glida i fotens längd och inte heller glida något i hälen. Om de sitter tajt i bredden gör väl inget bara det inte gör ont, det ska ju vara en "snug fit". Adidas är kända för långsmala skor så det är ingen skräll att de sitter tajt i bredden. Försäljaren på Budo Store tyckte absolut inte jag skulle ta för stora skor i alla fall utan tänka att de ska sitta tajt.

Alltså tror jag hellre för tajt i bredd än för långt i längd, skorna lär väl anpassa sig lite efter din fot också, men känns det direkt obehagligt skulle jag inte köpa dem. Men bli inte förvånad att storleken blir något mindre än du väntat dig, så var det alltså för mig.

Dock så sägs det att Adidas generellt lite speciella med sin långsmala form så när jag läste lite om skorna på nätet fanns det någon som inte tyckte de fungerade med deras fötter helt enkelt oavsett storlek.

Detta var min amatöranalys, hoppas du får svar från någon som använt skorna lite längre också (Och kanske böjer lite tyngre också :)

Och detta kanske är självklart men prova såklart skorna i de strumpor du tänker använda..

Tackar och bockar för ett bra svar. Jag är nog också lite inne på ditt spår att köpa den mindre modellen. Skorna jag provade (Kommer inte ihåg vad modellen hette men det var en av de klassika modellerna och var hyfsat lik "Stan Smith") var inte så pass smala att det blev obehagligt i alla fall.

I värsta fall kan man ju skicka tillbaka dem om de inte passar. Men det slipper man ju helst.

hbe
2012-05-03, 14:18
lite offtopic kanske men vad finns det för skor att rekommendera för runt 500 kr? är det converse och sånt som gäller då =)?

Apdjur
2012-05-03, 14:21
Tackar och bockar för ett bra svar. Jag är nog också lite inne på ditt spår att köpa den mindre modellen. Skorna jag provade (Kommer inte ihåg vad modellen hette men det var en av de klassika modellerna och var hyfsat lik "Stan Smith") var inte så pass smala att det blev obehagligt i alla fall.

I värsta fall kan man ju skicka tillbaka dem om de inte passar. Men det slipper man ju helst.

Jag hade missat att det var andra adidasskor än power perfect du testat, men det gjorde ju bara mitt svar ännu bättre :) Gå definitivt på den storleken som passade bäst i längd, it's your best bet.

aijou
2012-05-03, 14:27
lite offtopic kanske men vad finns det för skor att rekommendera för runt 500 kr? är det converse och sånt som gäller då =)?

Hittills så har jag kört i conversekopior och det funkar ok förutom den dåliga hållbarheten. Många (Bl.a Arne Persson) rekommenderar även brottarskor. De är platta och bra med bra passform, rörlighet och grepp. Det finns nog att få tag i för omkring 500-lappen. Var själv sugen på att skaffa ett par brottarskor innan. De verkar bra.

aijou
2012-05-03, 14:30
Jag hade missat att det var andra adidasskor än power perfect du testat, men det gjorde ju bara mitt svar ännu bättre :) Gå definitivt på den storleken som passade bäst i längd, it's your best bet.

Ahaa. Jag kanske var lite otydlig. Men ditt svar har hjälpt i alla fall. :) Anledningen till att jag frågar är att jag kommer beställa skorna och inte har möjlighet att prova dem. Så därför provade jag ett par andra adidas-skor i hopp om att storlekarna var överförbara på Power Perfect II. :)

Swisskniven
2012-05-03, 22:33
Någon som har erfarenhet av Ristos modeller? Ser ut att vara stabila och välgjorda.

Degpekka
2012-05-04, 08:29
Kan slå ett slag för brottarskorna jag också! :) Adidas extero är nog den billigaste varianten... sjukt bra hållbarhet också, och funkar utmärkt att tvätta i 60 grader i maskin så det håller sig fräscha.

aijou
2012-05-04, 08:52
Bestämde mig för att köpa en lite födelsedagspresent till mig själv. Så jag beställde ett par Adidas Power Perfect II. Återkommer när jag testat dem. :D

mikaelj
2012-06-01, 14:22
Hur bra stämmer storlekarna på Power Perfect II? På mina andra böjskor, Adidas-sneakers, har jag 42 2/3 och på andra skor har jag mellan 42 och 43.

Apdjur
2012-06-01, 14:54
Hur bra stämmer storlekarna på Power Perfect II? På mina andra böjskor, Adidas-sneakers, har jag 42 2/3 och på andra skor har jag mellan 42 och 43.

Generellt kan du nog välja samma storlek som i dina andra Adidas-skor, i alla fall om de sitter som handsken. Annars kanske gå ner något snäpp, knappast upp. Jag gick ner två "snäpp" från 44 2/3 i mina Stan Smith till 43 1/3 i Adidas PP II men då sitter mina Stan Smith lite väl löst och mina PP väldigt tight, precis på gränsen, trångt för tårna.

Men annars brukar väl rådet vara samma Adidas storlek, men för mig var det som ovan alltså.

aijou
2012-06-01, 15:18
Hur bra stämmer storlekarna på Power Perfect II? På mina andra böjskor, Adidas-sneakers, har jag 42 2/3 och på andra skor har jag mellan 42 och 43.

Låter som att du har samma storlek som mig. Jag har strl 42 2/3 i PPII och de sitter perfekt.

Innan jag köpte mina så var jag dock provade ett par adidas sneakers i en affär och kom fram till att jag kunde ha strl 42, men att de satt ganska tight. Jag beställde ett par Adidas PPII i 42:or men som tur var så var storlek 42 slutsålda så de fick skicka storlek 42 2/3 istället. Vilket var tur. för jag hade absolut inte kunnat ha mindre än 42 2/3. Det man bör tänka på är att PPII är stelare än de flesta vanliga sneakers och efterssom man bara har dem när man tränar så kanske de inte töjer sig så mycket.

Nu är det ju inte säkert att detta stämmer för dig. Men så var det för mig i alla fall.

mikaelj
2012-06-01, 15:21
Låter som att du har samma storlek som mig. Jag har strl 42 2/3 i PPII och de sitter perfekt.

Innan jag köpte mina så var jag dock provade ett par adidas sneakers i en affär och kom fram till att jag kunde ha strl 42, men att de satt ganska tight. Jag beställde ett par Adidas PPII i 42:or men som tur var så var storlek 42 slutsålda så de fick skicka storlek 42 2/3 istället. Vilket var tur. för jag hade absolut inte kunnat ha mindre än 42 2/3. Det man bör tänka på är att PPII är stelare än de flesta vanliga sneakers och efterssom man bara har dem när man tränar så kanske de inte töjer sig så mycket.

Nu är det ju inte säkert att detta stämmer för dig. Men så var det för mig i alla fall.

Låter helt rimligt. Tack!

Lallle
2013-02-24, 13:46
En till storleksfråga, vore mycket uppskattat med svar. Jag tänkte köpa ett par PPII. Har 43 eller vanligast 44 i normala vardagsskor. Kan välja storlek 43 1/3 eller 44 i PPII, är dock lite osäker på vad jag ska köra på då jag har ett par adidas adios, löparskor, i storlek 44 2/3 som är för små och generellt hört mycket om att adidas är så små i storlekar. Skulle vara irriterande att köpa ett par 43 1/3 och det visar sig att de är plågsamt trånga, men PPII kanske bättre svarar till vanliga skor än adios?

Fishtank
2013-02-24, 15:55
En till storleksfråga, vore mycket uppskattat med svar. Jag tänkte köpa ett par PPII. Har 43 eller vanligast 44 i normala vardagsskor. Kan välja storlek 43 1/3 eller 44 i PPII, är dock lite osäker på vad jag ska köra på då jag har ett par adidas adios, löparskor, i storlek 44 2/3 som är för små och generellt hört mycket om att adidas är så små i storlekar. Skulle vara irriterande att köpa ett par 43 1/3 och det visar sig att de är plågsamt trånga, men PPII kanske bättre svarar till vanliga skor än adios?

Adidasskor är generellt väldigt konsekventa i sin storlek och passform.
Tänk på att du vill att dina lyftarskor ska sitta riktigt tight.

Johan O
2013-03-14, 07:50
Någon som testat BÅDE Adidas Power Perfect II och den helröda Adidas Adistar skon?
Behöver köpa mina första lyftarskor och dom ska användas till tyngdlyftning/crossfit.

PPII kostar 1300 på lyftarshoppen och Adistar är 800kr dyrare. Är dom värda det?

blaaargh
2013-03-24, 18:25
Bumpar lite med en fråga om skorna med.

Är det någon här med breda fötter som kör med power perfect? Jag själv har ganska breda fötter och lite plattfotad, och är lite orolig över hur passformen blir.

Fishtank
2013-03-24, 20:21
Någon som testat BÅDE Adidas Power Perfect II och den helröda Adidas Adistar skon?
Behöver köpa mina första lyftarskor och dom ska användas till tyngdlyftning/crossfit.

PPII kostar 1300 på lyftarshoppen och Adistar är 800kr dyrare. Är dom värda det?

Du menar adipower?

Jag har inte testat båda under ett helt tyvärr men en av de få människor jag pratar med på gymmet har ett par PPII. Testat hur de sitter och tycker de var okej i känsla, jag föredrar dock mina adipowers.

Annars har du här.
http://www.nerlinger.com/dpshop/%20Gewichtheberbekleidung__adidas%20Gewichtheben/Schuhe/_05.01.html

Pompere
2013-04-20, 11:43
Måste också bumpa denna fråga ifall man ska lägga 1400 kr på PPII eller 2400 på en par Adidas Adipower?

Skillnad? Kvalite?


Adipower
http://www.budostore.se/product_799.adipower_weightlifting.html

PPII
http://www.budostore.se/product_527.power_perfect_ii.html

forsell
2013-04-20, 11:59
Orkar inte läsa igenom tråden, men har ett par Do-Win, hade mitt första par i 6 år faktiskt så prisvärda deluxe. Mitt andra par nu, haft ett år kanske.

Är bred över fötterna så tycker om dom, men funderar på att köpa ett par med lägre klack till SL-böjen senare.

Johan O
2013-04-20, 13:07
Jag valde PPII framför Adipower. Men det är bara för att jag är en fattig prylbög för tillfället, annars hade det blivit adipower.

Men jag är jättenöjd med Power perfect skorna! Enda negativa jag kan hitta är väl att dom känns ganska tunga. Där antar jag att Adipower är fördelaktiga för dom är väl lättare?

Storleksmässigt stämde storleken EXAKT med vad jag brukar ha på adidas skor!

Gehenna
2013-04-20, 13:07
Måste också bumpa denna fråga ifall man ska lägga 1400 kr på PPII eller 2400 på en par Adidas Adipower?

Skillnad? Kvalite?


Adipower
http://www.budostore.se/product_799.adipower_weightlifting.html

PPII
http://www.budostore.se/product_527.power_perfect_ii.html

Jag har själv ett par PPII som jag är väldigt nöjd med. Nu har jag ju inte provat Adipower, men jag har svårt att se hur de skulle göra mina lyft så pass mycket bättre så att de vore värda en extra tusenlapp.

Mr.Sjöborg
2013-04-20, 15:16
Jag valde PPII framför Adipower. Men det är bara för att jag är en fattig prylbög för tillfället, annars hade det blivit adipower.

Men jag är jättenöjd med Power perfect skorna! Enda negativa jag kan hitta är väl att dom känns ganska tunga. Där antar jag att Adipower är fördelaktiga för dom är väl lättare?

Storleksmässigt stämde storleken EXAKT med vad jag brukar ha på adidas skor!

Adipower är tunga dom med(vet dock inte om dom är lättare?). Dom väger ca 1kg

Till den som fr¨gade ang bred och passform; Jag har ganska breda fötter, upplever alltid att skor är trånga där foten är som bredast framme vid tårna...och dom brukar efter ett tag töjas ut ganska markant vid lilltån(vissa skor har det nöts ut ett hål där tom)

Till saken, jag upplevde i början att dom var väldigt tighta/pjäx- liknande känsla, men dom har töjt sig en aning. Nu är dom bekväma, men sitter som gjutna.

EDIT: ang skillnaden på Powerperfect och adipower, jag har för mig att adipower har aning lägre klack, och att skillnaden i kvalite etc är markant, personalen på budo sa att det var något bättre kvalite på lädret och att sulan i adipower är stummare(märks skillnad först efter väääldigt mkt lyftning) jämte powerperfect som skulle ha en lite mer lättnött sula. Sen är adipower'n oerhört mkt snyggare i min mening;)

Primitiv
2013-04-20, 16:26
Adipower är en sko designad för just tyngdlyftning. Vanliga "gymmare" får inget extra av dem som inte andra billigare lyftarskor kan ge. Absolut inga skor man kör crossfit i heller.

Jag äger ett par adipower och de är klart överlägsna andra lyftarskor jag prövat.

Fishtank
2013-04-20, 17:44
Måste också bumpa denna fråga ifall man ska lägga 1400 kr på PPII eller 2400 på en par Adidas Adipower?

Skillnad? Kvalite?


Adipower
http://www.budostore.se/product_799.adipower_weightlifting.html

PPII
http://www.budostore.se/product_527.power_perfect_ii.html

Lyftarshopen kostar adipower 2100 på och powerperfect 1300 så har du redan storleken lär det vara bättre att köpa därifrån.
Har en 10% rabattkod du kan få vid intresse också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

vasby
2013-04-20, 17:48
Bumpar lite med en fråga om skorna med.

Är det någon här med breda fötter som kör med power perfect? Jag själv har ganska breda fötter och lite plattfotad, och är lite orolig över hur passformen blir.

Breda fötter. Sitter stenhårt i ett bar PP2. Gör lite ont men har svårt att tro det skulle vara dåligt att de sitter slimmade. Däremot mina gamla DoWin böjskor som var för korta. Det var smärta att böja med krullade tår. :d

Pompere
2013-04-20, 18:00
Lyftarshopen kostar adipower 2100 på och powerperfect 1300 så har du redan storleken lär det vara bättre att köpa därifrån.
Har en 10% rabattkod du kan få vid intresse också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Hemskt gärna, skickar iväg ett PM! :)

Tack för all respons, tror det blir ett par adipower nästa helg!

Jappse
2013-04-20, 20:13
Nike Romaleos är nice

Pompere
2013-04-21, 10:59
Om man bara har möjlighet pröva ett par PPII från adidas men har tänkt beställa ett par Adipower från en hemsida, tror ni storlekarna är ganska jämnlika?

Om inte annat, någon som vet något butik i Sthlmområdet som säljer adipower så man kan komma in att pröva? Enda butiken jag är medveten om är Adidas budostore på söder.. fler?

Fishtank
2013-04-21, 11:10
De är exakt samma storlek som löparskor från Adidas.
Tror det är samma storlek mellan pp och adipower men inte helt hundra.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Pompere
2013-04-21, 14:18
Nu har jag prövat Adidas Power Perfect II storleker i butik och ska beställa i mitten av veckan från lyftarshopen..

Dock par frågor;
Töjs skorna lite? Känns som ett ganska hårt material.

Jag prövade 42 2/3 och dem satt ganska tight (en halv tumnagel när jag tröck ned framför stortån). Tror dessa sitter riktigt bra om materialet töjs en halv cm drygt.

Sedan prövade jag även 43 1/3 som satt bra direkt, dock ifall dessa töjs så KANSKE dem blir 1 cm för stora från stortån till skorns framsida.

Vad säger ni? Vad skulle ni göra?


PS. Ser att hemsidan jag tänkt beställa ifrån bara har 43 1/3 inne.. Så har nog inte mycket till val. Är väl ångerrätt om jag ändrar mig totalt (?)

Tack på förhand!

Stor summa på skor = överdriven analys innan sko-köp, hehe.

Mr.Sjöborg
2013-04-21, 15:21
Nu har jag prövat Adidas Power Perfect II storleker i butik och ska beställa i mitten av veckan från lyftarshopen..

Dock par frågor;
Töjs skorna lite? Känns som ett ganska hårt material.

Jag prövade 42 2/3 och dem satt ganska tight (en halv tumnagel när jag tröck ned framför stortån). Tror dessa sitter riktigt bra om materialet töjs en halv cm drygt.

Sedan prövade jag även 43 1/3 som satt bra direkt, dock ifall dessa töjs så KANSKE dem blir 1 cm för stora från stortån till skorns framsida.

Vad säger ni? Vad skulle ni göra?


PS. Ser att hemsidan jag tänkt beställa ifrån bara har 43 1/3 inne.. Så har nog inte mycket till val. Är väl ångerrätt om jag ändrar mig totalt (?)

Tack på förhand!

Stor summa på skor = överdriven analys innan sko-köp, hehe.

Ja dom töjs, har också 42 2/3 och i början fick jag ont i foten när jag drog åt dom helt. Men nu har dom töjts till perfektion. Jag skulle helt klart kört på det tightare paret. Oavsett om dom töjs för lite så skulle jag välja en för tight sko än en något för stor sko

Macroman
2013-04-22, 08:27
Jag skulle utan att tveka köpa skorna från Tyskland (Nerlinger). Drygt 1000 kr (1350 tkr ungefär) billigare för Adipower t.ex.

Pompere
2013-04-24, 19:53
Nu är mina adipower 42 2/3 beställda!

Dock tror jag denna kampanjkod jag fick av dig Fishtank bara gällde speciella varor då jag bara fick rabatt på mina tyngdlyftarstrumpor jag tillägde i beställningen. Prövade bara lägga skorna i beställningen o använda rabattkoden, men ingen rabatteringen skedde tyvärr. Men när jag la till strumpor kunde man använda den.. halvskumt men jag accepterar det endå!
tjänar en slant endå :)

Ser fram emot att böja snyggt mekaniskt samt utseendemässigt! ;)

brengan
2013-05-04, 16:43
Är det någon med breda fötter som har power perfect och tycker att de töjt sig tillräckligt för att vara bekväma och hur är de i storlekar?

mattepatte
2013-05-04, 17:19
Är det någon med breda fötter som har power perfect och tycker att de töjt sig tillräckligt för att vara bekväma och hur är de i storlekar?

Börjar tveka på mina, de är väldigt tighta mot mina breda fötter, i storlekarna annars så är de ganska standard då de ska vara tighta som sagt.

Men vad tror ni här inne, kan lyftarskor bli för tighta? Tänkte att foten inte kan jobba helt som den vill om skorna liksom knycklar till foten.
Är det så himla dåligt med lite spelrum? Lyftar skor är ju jävligt stabila endå.

Fishtank
2013-05-04, 18:31
Nu är mina adipower 42 2/3 beställda!

Dock tror jag denna kampanjkod jag fick av dig Fishtank bara gällde speciella varor då jag bara fick rabatt på mina tyngdlyftarstrumpor jag tillägde i beställningen. Prövade bara lägga skorna i beställningen o använda rabattkoden, men ingen rabatteringen skedde tyvärr. Men när jag la till strumpor kunde man använda den.. halvskumt men jag accepterar det endå!
tjänar en slant endå :)

Ser fram emot att böja snyggt mekaniskt samt utseendemässigt! ;)

hmm skumt.
Trodde den var på skor då det var det som stod i mailet, aja lite fick du ut av den iaf. :)

brengan
2013-05-04, 20:29
Börjar tveka på mina, de är väldigt tighta mot mina breda fötter, i storlekarna annars så är de ganska standard då de ska vara tighta som sagt.

Men vad tror ni här inne, kan lyftarskor bli för tighta? Tänkte att foten inte kan jobba helt som den vill om skorna liksom knycklar till foten.
Är det så himla dåligt med lite spelrum? Lyftar skor är ju jävligt stabila endå.

Är de så tighta att det blir obehagligt eller går det att träna igenom, och tycker du att de töjs/formas lite så det blir bättre?

GLC
2013-05-05, 07:03
Just Adidas är ju kända för att vara väldigt smala. Har aldrig kunnat haft ett par Adidas skor.

Dock töjer ju sig alla skor litegrann förstås.

mattepatte
2013-05-05, 07:49
Är de så tighta att det blir obehagligt eller går det att träna igenom, och tycker du att de töjs/formas lite så det blir bättre?

Det är absolut inte obehagligt att träna i dem och de töjs ganska bra, sen är det ju också ovant i början att ens gå i dem med det blir bättre också, tycker man får räkna med en månad innan man känner sig helt inne i dem, men har man breda fötter kanske man ska kolla på Nike Romaleos istället?

Rahf
2013-05-05, 08:17
Så länge det inte är obehag kommer du gå in skorna efter ett tag. Vill minnas att Ironwork 3 var rejält smala innan jag använt dem ett tag, medan Power Perfect 2 var helt perfekta från början

brengan
2013-05-05, 10:41
Stort tack för svaren! Har funderat på Romaleos, men det är ett ganska stort prishopp för en skotyp jag aldrig testat och inte ens vet om jag gillar så ska försöka med Power Perfect först...
Kan man jämföra storleken på Power Perfect med någon annan av deras modeller så får jag lite mer aning om jag kan köpa eller inte?

brengan
2013-05-06, 14:29
Är det någon med breda fötter som har power perfect och tycker att de töjt sig tillräckligt för att vara bekväma och hur är de i storlekar?

Har nu fått testa dessa och köpt mig ett par. För mig satt de tight, men ändå okej, och storleken är samma som på mina vanliga skor.

Pompere
2013-05-07, 21:23
hmm skumt.
Trodde den var på skor då det var det som stod i mailet, aja lite fick du ut av den iaf. :)

Ja absolut, jag har böjt i dem och är superglad för att jag investerade 2100 på dem endå. Lätt värt.

Tack för tipsen alla!