handdator

Visa fullständig version : Lyftarskor


OnMyWay
2011-12-09, 15:52
Tjena.

Har nu tränat SL 5x5 i två veckor och gillar det väldigt mycket. Programmet involverar mycket basövningar som knäböj o marklyft. Jag har alltid tränat, och tränar fortfarande, endast i strumpor och har börjat fundera på att kanske skaffa mig ett par dojjor att träna med.

Har tittat runt lite och en modell på ************* som heter Dcore Performance Fitness Shoes verkar intressant. Någon som vet om dessa är bra/dåliga eller har tips på andra skor?

Tack på förhand för svar!

rooz
2011-12-09, 15:57
LOL.

Adidas Powerperfect är vad du letar efter. 1350:- riksdaler på flesta butikerna

OnMyWay
2011-12-09, 16:02
LOL.

Adidas Powerperfect är vad du letar efter. 1350:- riksdaler på flesta butikerna

Anledning? :) Skiljer dom sig från tex den jag nämnde?

ceejay
2011-12-09, 16:05
Ett par skor med hård platt sula är bra. Med klack eller utan. Jag föredrar klack.

lei
2011-12-09, 16:05
Stabilare (?) och upphöjd klack för lättare fulldjupa böj.

Vill du ha utan klack så är converse populära, finns även ett par adidasskor för handboll som heter speizal eller nåt sånt som verkar bra.

rooz
2011-12-09, 16:41
Stabilare (?) och upphöjd klack för lättare fulldjupa böj.

Vill du ha utan klack så är converse populära, finns även ett par adidasskor för handboll som heter speizal eller nåt sånt som verkar bra.

Och lyftarskor är ju också väldigt stabila. En fördel i alla lyft. Vill man inte ha klack så funkar converse eller Adidas Stabil (Finns olika modeller)

OnMyWay
2011-12-09, 17:53
Haha helt plötsligt ploppade det upp massvis med trådar ang lyftarskor :)

Jag läste att man ej skall ha tex Power perfect med extra klack vid marklyft osv. Detta kan vara ett problem då jag kör knäböj och mark i samma pass i SL5x5.

Kan även lägga till att jag inte har några problem att gå djupt som satan barfota (så jag kanske inte behöver extra klack?). Vad tror ni?

Nils.R
2011-12-09, 17:57
Fortsätt köra barfota vid marklyft och använd skorna till böjen

OnMyWay
2011-12-09, 18:00
Fortsätt köra barfota vid marklyft och använd skorna till böjen

Inte bättre att köra platt sula om jag kan böja utan klacken? Läste någonstans att klacken är något negativ för träningen..

r1kkie
2011-12-09, 19:06
Fivefingers! :)

Niwah
2011-12-09, 19:40
Är supernöjd med mina skor. Körde converse tidigare och hade inget problem med djupet utan jag hade problem med knäsvaj.
Stabiliteten vid fotleden som böjskorna ger fixade mitt problem. Jag böjer väldigt ofta så för mig var det helt klart värt investeringen (tränar OL också, det är riktigt skönt där också.)

Rahf
2011-12-09, 19:46
Inte bättre att köra platt sula om jag kan böja utan klacken? Läste någonstans att klacken är något negativ för träningen..

Då är det dags att du visar detta "läste någonstans..." för det låter som fullständigt skitsnack. Klacken är inte negativ och sulan ska vara gjord av trä & gummi. Adidas gör riktigt bra lyftarskor.

Ta av dina skor om du behöver köra marklyft. Problemet löst.

mommy
2011-12-09, 20:51
Så för stabiliteten i fotlederna bör man ha lyftarskor, i alla fall i böjen?

limenka
2011-12-09, 21:32
Så för stabiliteten i fotlederna bör man ha lyftarskor, i alla fall i böjen?

Inte per automatik lyftarskor men skor som är väldigt stabila. Alltså inga tygskor eller löparskor (enligt mig). Något par med platt och hård sula i alla fall.

Danne2k
2011-12-09, 21:37
Även om du kommer djupt utan skor, så kanske du har en tendens att runda ryggen i bottenläget av en knäböj, om än väldigt lite, eller så fäller du fram ryggen ganska mycket, beroende på rörligheten i fotlederna.

I båda fall är skor med en liten klack att föredra, förutom stabiliteten som man får i sidled.

Power Perfect 2 är najs, har dom själv. Lite smal i främre delen av skon, ifall du har breda fötter, dock. Men man vänjer sig, är ju inget du ska gå runt i hela dagarna.

mommy
2011-12-09, 21:39
Inte per automatik lyftarskor men skor som är väldigt stabila. Alltså inga tygskor eller löparskor (enligt mig). Något par med platt och hård sula i alla fall.

En sko med stabilt skaft och hård sula alltså? Om inte lyftarskor så vad för några?

Crocker
2011-12-09, 21:42
Converse.

OnMyWay
2011-12-09, 22:49
Låter som att denna Power Perfect 2 verkar vara optimal. Någon som vet var i Stockholm man kan testa skon? Endast för storlek alltså.

r1kkie
2011-12-09, 23:37
En sko med stabilt skaft och hård sula alltså? Om inte lyftarskor så vad för några?

Tycker det är skönt att böja i fivefingers. Sen passar dom väldigt bra till mkt annat också. :)

Danne2k
2011-12-10, 09:12
Låter som att denna Power Perfect 2 verkar vara optimal. Någon som vet var i Stockholm man kan testa skon? Endast för storlek alltså.

Alla de stora skulle jag tro, annars Powerzite, som förvisso ligger lite off, sett till centrala Sthlm.

Niwah
2011-12-10, 09:59
Budo-fitness