handdator

Visa fullständig version : Klickande knä


mibe85
2011-12-09, 12:11
För att göra en lång historia kort.. Har under en tid haft en ganska aggressiv form av löparknä, har nu rehabat och prehabat i ca 1½månad nu så smärtan har försvunnit vid löpning. Men nu har istället en ny "skada" eller vad man ska säga uppkommit. Började smått att löpträna förra veckan, sprang på löpband ca 7-8km och efter detta så känner jag ett klickande ljud i knäleden.

Det smärtar inte, men är väldigt obehagligt och jag får per automatik en annorlunda gångstil... För att förklara vart det sitter så är det som en sena på utsidan av knät (skulle nästan kunna tänka mig IT-bandet) som går över utsidan av knäleden/kapseln. Kan i princip känna när denna går över området, det är inget som "låter", d.vs traditionella knäppningar som annars kan ske vid knäböj e.tc.. Utan det är mer knäppningar som känns om man vidrör med fingrarna.

Detta sker efter en stunds stillasittande och går över efter stretching av sätesmuskeln. Har nu på senare tid kört mycket sätesövningar i tro om att det ska gå över men det gör inte det..!

Har varit på besök hos två olika ortopeder / naprapater som enbart säger att vila ska vara lösningen till problemet.. Men känns inte som det är någon långsiktig lösning till problemet!

Har ni någon erfarenhet av detta och lösning till problemet?