handdator

Visa fullständig version : Få seperation på musklerna.


FELLO
2004-01-07, 22:03
Ja, som frågan lyder. Hur få det? Läste på B&K att man skulle göra mellan 12-15reps/övn. Stämmer det, eller inte?

Jag tolkade seperation som tex. att bröstmusklerna inte ser ut att sitta ihop. Utan lite mer avstånd mellan brösten. Man ser konturerna på varje muskel.

Ni fattar vad jag menar :bpump:

Allan
2004-01-07, 22:11
Synlig separation av muskulaturen styrs av din kroppsfettnivå, och givetvis vilken muskelutveckling du har. Att haka upp sig på ett repstal torde vara förlegat idag - man kör tills man inte orkar mer...


allan

FELLO
2004-01-08, 00:41
Okey chefen.

Min igentliga fråga var ska man va slut efter 6reps eller 12reps för bästa synliga muskler? Vid 6reps använder man betydligt tyngre vikt än 12.

:bpump:

shirunai
2004-01-08, 00:56
prova dig fram, de flesta växer iaf av tunga reps 6-8....de flesta behöver fler, mindre reps kan man använda av ibland också

Tricklev
2004-01-08, 07:03
6-11 brukar man väll säga ger mest volym.

Jorgen
2004-01-08, 10:33
Ett repsantal mellan 2 till 20 reps är väl "normalt" (beroende på övning). Själv så ligger jag i trakterna kring 6-8. Jag räknar inte reps utan kör tills det tar stopp, man märker om man kör fyra eller 12. :)

//jörgen

FELLO
2004-01-08, 11:17
Tackar för hjälpen, jag blev inte mycket smartare av det men kanske det inte finns någon riktigt svar. Utan man får prova sig fram till det som känns bäst. :D

Mvh

z_bumbi
2004-01-08, 12:18
FELLO: För att bibehålla musklerna när du ska gå ner i fettmängd så bör man belasta musklerna ungefär som när man byggt upp dem. Man ska alltså sträva efter att få tung belastning på musklerna för att kroppen ska inse att den "behöver" så mycket muskelmassa som man byggt upp och därför lägger en del energi på just musklerna.
Att gå från att köra t ex 6-8 reps för att köra 15-20 reps kommer att innebära att musklerna inte får samma belastning och därför kommer man att tappa viss volym men det kommer för en icketävlande antagligen inte göra någon större skillnad då man ju i alla fall belastar musklerna på något sätt.

Jag skulle dock fortsätta att köra som vanligt men om man börjar känna sig sliten i lederna får man experimentera med olika repetionsantal.

Hnke
2004-01-08, 15:14
jag tror inte att du får djupare seperation för att du kör fler lätta reps..