handdator

Visa fullständig version : MAQ Frågor


Chordy
2011-12-08, 22:20
Hej!

Det är så att jag har kört MAQ ett antal gånger på mina idrottslektioner i skolan, och tycker att det verkar som en väldigt bra och rolig träningsmetod, särskilt för mig som är fruktansvärt orörlig! Målet med min träning är att jag vill bli en bättre fotbollsspelare, och eftersom jag är ganska orörlig, lång och ranglig (1.92cm, 80kg) och gärna skulle vilja ha lite mer rörlighet och muskelkontroll, och även såklart bli lite starkare, tror jag detta passar mig. Jag skulle gärna vilja att ni som har erfarenheter om MAQ tycker, om ni rekommenderar någon bok, dvd osv. Sen undrar jag även vart man kan köpa en MAQ Stång/Käpp med vikt på omkring 10 kg? (Vet ej om man ska ha lägre eller högre vikt men det var vad vi körde på i skolan i alla fall, och det kändes rätt rejält i kroppen dagen efter ;)) Uppskattar svar!

forslund
2011-12-09, 07:28
Jag har gått instruktörsutbildning för MAQ.

Det är en bra grund att lära sig de initiala rörelserna, för att senare när tekniken sitter, lasta på vikter. Det är i många fall flerledsövningar som ger mycket "bang for the bucks", vilket många idrottare (som inte sysslar med styrketräning som fokus) vill ha.
Få timmar i gymmet men stor utdelning. Sedan kan man ju givetvis ta det ett steg längre och köra det mer och bygga om rutinerna för att köra fler dagar.

Du lär dig grunderna för t ex ryck och stöt, två tyngdlyftsövningar.
Goodmornings, utfall etc. Mycket bålarbete är det i MAQ.

Lättare stänger kan du ju tillverka själv med träpinne för övningarna utan vikt.
Annars är det nog att investera i en vanlig gymstång för att kunna lasta på vikter - vilket du kommre vilja göra rätt omgående. Har du bara 10 kg att spela med kommer du snabbt stagnera.

emi23j
2011-12-09, 10:39
Intressant tråd.

Hoppas någon mer svarar här, eller om forslund vill utveckla. Har hört lite grand om detta koncept, men är rätt tveksam själv. Av det jag hört, och det lilla jag sett, känns det mer som knäböj på stabilitetsbollstänket än något vettigt. Men vill inte döma ut innan jag vet mer.

Exdiaq
2011-12-09, 13:06
MAQ är bra grejer även om det inte är något nytt, varken upplägg eller övningar.

Under min tid som spelare i juniorlandslaget kördes hela MAQ-program, vilket var lite overkill, dels för att man i den åldern tappar fokus innan programmet är avslutat. Finns inte fokus kan man lika bra strunta i att köra MAQ. Nu körs det en light-version av MAQ där de "viktigaste" bitarna finns med. Tar ca 20-25 minuter att genomföra om man är lite rutinerad.

I ungdomslaget jag coachar är där killar som gjort ökningar på 20kg i knäböj, 10kg i bänkpress och liknande efter bara 1-2 pass funktionell rörlighet som light-versionen benämns.

Man blir aldrig för gammal/för bra för MAQ. Det finns A-B-C-D-program. De flesta ligger på A-B-programmen.

Det räcker gott och väl med ett kvastskaft, behöver inte någon fancy "MAQ-stav". Finns bok och DVD att köpa via Idrottsbokhandeln.

Exdiaq
2011-12-09, 13:07
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=maq&source=web&cd=4&ved=0CE0QFjAD&url=http%3A%2F%2Fgih.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A850%2FFULLTEXT0 1&ei=A_jhTsa_C6PS4QShkaGWBQ&usg=AFQjCNGt4Z3GIgl7r6x8QDfQibdCTHfmSA

emi23j
2011-12-09, 14:37
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=maq&source=web&cd=4&ved=0CE0QFjAD&url=http%3A%2F%2Fgih.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A850%2FFULLTEXT0 1&ei=A_jhTsa_C6PS4QShkaGWBQ&usg=AFQjCNGt4Z3GIgl7r6x8QDfQibdCTHfmSA

Tack.

(Läser inte igenom hela studien.)

Men av det jag läste verkar det som att MAQ är ett grundprogram som troligtvis ungdomar (ej tidigare erfarenhet av styrketräning) har mest nytta av i ett inledande syfte. För mer erfarna kan programmet (i alla fall vissa övningar) troligtvis användas som rörlighetsträning/uppvärmning.

Rätta mig gärna om jag har fel.


EDIT: Men som du skriver, "man blir aldrig för bra för MAQ". Det verkar ju vara olympiska övningar inkluderat vilket betyder att man säkert kan prograssera med programmet genom att lasta på mer vikt och fortsätta med programmet utifrån detta.

Exdiaq
2011-12-09, 19:57
Tack.

(Läser inte igenom hela studien.)

Men av det jag läste verkar det som att MAQ är ett grundprogram som troligtvis ungdomar (ej tidigare erfarenhet av styrketräning) har mest nytta av i ett inledande syfte. För mer erfarna kan programmet (i alla fall vissa övningar) troligtvis användas som rörlighetsträning/uppvärmning.

Rätta mig gärna om jag har fel.


EDIT: Men som du skriver, "man blir aldrig för bra för MAQ". Det verkar ju vara olympiska övningar inkluderat vilket betyder att man säkert kan prograssera med programmet genom att lasta på mer vikt och fortsätta med programmet utifrån detta.


Ungefär så är tänket ja. Egentligen ska det som MAQ löser lösas när ungar är 13-15år så de kan lyfta/hoppa/springa utan att ha "bromsen" nere. Men då det inte finns många kunniga tränare (säger inte att jag själv är en ännu, men är inne på rätt spår) i kombination att daglig spontanidrott försvinner mer och mer till förmån för dator/TV så finns ett stort behov för MAQ och liknande program.

Folk har för bråttom att börja lyfta vikter och det slutar med att man som coach får coacha sig gul och blå utan vidare framgång då grunden i form av rörlighet och kroppskontroll inte finns där. Det är ungefär som att få för sig att skrika på solen "sluta lysa" och förvänta sig att den gör det. Det upplägg vi kör nu med funktionell rörlighet + ett fåtal tunga basövningar per tillfälle följt av valfritt assistansarbete är en fröjd att coacha då det ger mycket resultat med liten insats.

Jag kör det som rörelseträning/uppvärmning och känner av resultaten.

Iron claw
2011-12-09, 19:58
MAQ är bra grejer även om det inte är något nytt, varken upplägg eller övningar.

Under min tid som spelare i juniorlandslaget kördes hela MAQ-program, vilket var lite overkill, dels för att man i den åldern tappar fokus innan programmet är avslutat. Finns inte fokus kan man lika bra strunta i att köra MAQ. Nu körs det en light-version av MAQ där de "viktigaste" bitarna finns med. Tar ca 20-25 minuter att genomföra om man är lite rutinerad.

I ungdomslaget jag coachar är där killar som gjort ökningar på 20kg i knäböj, 10kg i bänkpress och liknande efter bara 1-2 pass funktionell rörlighet som light-versionen benämns.

Man blir aldrig för gammal/för bra för MAQ. Det finns A-B-C-D-program. De flesta ligger på A-B-programmen.

Det räcker gott och väl med ett kvastskaft, behöver inte någon fancy "MAQ-stav". Finns bok och DVD att köpa via Idrottsbokhandeln.

Kul med någon som är lite insatt i ämnet. Har själv boken men håller med om att passen är lite väl långa. Hur ser light-versionen ut?

(Kan påpekas att jag inte kan öppna den länk du la ut, om det nu skulle vara så att man där ser vilka övningar som ingår i light-versionen).

Exdiaq
2011-12-09, 20:36
Kul med någon som är lite insatt i ämnet. Har själv boken men håller med om att passen är lite väl långa. Hur ser light-versionen ut?

(Kan påpekas att jag inte kan öppna den länk du la ut, om det nu skulle vara så att man där ser vilka övningar som ingår i light-versionen).

Så här kör ungdomarna:

Stående rotationer m. käpp
1x10 (per sida)

Aktiv sidböjning m. pinne
1x10 (per sida)

Komplex rörlighet
1x10

Aktiv bensträckning i ryggliggande m. käpp
1x10 (per ben)

Utfallssteg m. käpp
1x10 (per ben)

Statiska stabiliseringsövningar
1x 20/10-tempo

Sit-up m. käpp
3x15


Jag har valt att lägga till liggande rotationer m. viktskiva. 3x10 (per håll). Sit-up m. käpp görs i slutet av passet de dagar styrkevändningar/knäböj och styrkevändningar/marklyft körs då den övningen har en tendens att suga musten ur bålen på de allra flesta. Kör även hopprep 2 minuter i början av passet. Detta ska jobbas upp mot 5 min efterhand.