handdator

Visa fullständig version : Mer kraft vid utblåsning


strango
2011-12-08, 21:49
Hejsan!

Jag har grubblat på detta ett tag, och idag upplevde jag det igen. Min fundering handlar om utblåsning under ett lyft.

Som t ex idag när jag körde marklyft. När jag då skulle göra mitt lyft så fokuserade jag på att ta ett djup andetag innan och sen under själva lyftet blåsa ut luften ganska krafitgt.

Det jag upplevde var att det blev lättare när jag gjorde så än om jag håller andan eller liknande.

Är detta något likande "Placeboeffekt" eller finns det någon förklaring till detta?

Mvh

entropy
2011-12-08, 22:19
Pavel Tsatsouline skriver om det i Power to the people. Jag kan leta upp förklaringen, men det ökar faktiskt kraftutvecklingen. Du kanske har en bild av kampsportande japaner som ger ifrån sig ett 'kiyah' - de utnyttjar fenomenet.

strango
2011-12-09, 17:23
Pavel Tsatsouline skriver om det i Power to the people. Jag kan leta upp förklaringen, men det ökar faktiskt kraftutvecklingen. Du kanske har en bild av kampsportande japaner som ger ifrån sig ett 'kiyah' - de utnyttjar fenomenet.

Leta gärna upp den :) Skulle vara intressant att läsa om! :)

Sniggel
2011-12-09, 17:26
Dessutom reglerar det blodtrycket så att det håller sig på vettiga nivåer, och får en att låta högljudd.

daloatf
2011-12-09, 17:30
+ att det är macho om du skriker samtidigt

svag74
2011-12-09, 17:40
Är det inte riskabelt att släppa på buktrycket innan lyftet är klart?

Hulster
2011-12-09, 17:44
Jag vill minnas att det är på grund utav att du skapar anspänning i buken genom att blåsa ut luft och mer anspänning i buken borde ju hjälpa till vid ett marklyft. Dessutom så har jag för mig att muskler arbetar bättre om musklerna bredvid också är spända

Mitt minne kan svika mig men jag tror det är så

the_matsson
2011-12-09, 18:01
Har säkerligen en effekt. Utblåsning eller lite morrande, eller vad som.

Testade det ett pass vid varje tungt lyft med följden att jag var satans hes efteråt. :/

Nutrid
2011-12-09, 18:34
http://www.youtube.com/watch?v=ruR1HLYLNT8

Den här killen gör "TSCHHHHH" hela tiden när han trycker upp vikterna :P

Sniggel
2011-12-09, 18:58
Är det inte riskabelt att släppa på buktrycket innan lyftet är klart?

Man ska inte släppa det. Man ska bara reglera det. Musklerna ska fortfarande vara spända men mängden luft i lungorna ska minska något. Tycker jag iaf är bäst. Vid de riktigt tunga lyften släpper jag nog ut ca hälften av luften under "sista halvan" av lyftet. Jag tycker jag blir mer stabil, lyfter bättre och undviker att huvudet exploderar om jag gör så.

svag74
2011-12-09, 20:11
Man ska inte släppa det. Man ska bara reglera det. Musklerna ska fortfarande vara spända men mängden luft i lungorna ska minska något. Tycker jag iaf är bäst. Vid de riktigt tunga lyften släpper jag nog ut ca hälften av luften under "sista halvan" av lyftet. Jag tycker jag blir mer stabil, lyfter bättre och undviker att huvudet exploderar om jag gör så.

Tack - kan vara värt att testa då :)