handdator

Visa fullständig version : Förebygga sjukdomar


Alzie
2011-12-08, 20:44
Hej!

Sökte och hittade inget annat så därför bestämde jag mig för att starta en tråd.

Min fråga är: Hur skall man träna som ung respektive gammal för att förebygga de flesta sjukdomar som t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar?
Jag antar att det inte är mest optimalt med endast 30 minuter promenad varje dag, som man ofta får höra, därför jag frågar er!

Alzie

Rakanichy
2011-12-08, 20:54
Jag är inte kompetent nog för att ge dig ett mer komplicerat svar än detta:

Cardio

King Grub
2011-12-08, 21:05
Senaste uppdaterade amerikanska rekommendationerna sammanfattade:

For additional and more extensive health benefits, adults should increase their aerobic physical activity to 300 minutes (5 hours) a week of moderate-intensity, or 150 minutes a week of vigorous-intensity aerobic physical activity, or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity. Additional health benefits are gained by engaging in physical activity beyond this amount.

Adults should also do muscle-strengthening activities that are moderate or high intensity and involve all major muscle groups on 2 or more days a week, as these activities provide additional health benefits.

http://www.health.gov/paguidelines/guidelines/chapter4.aspx

EeJay
2011-12-08, 21:10
Jag antar att det inte är mest optimalt med endast 30 minuter promenad varje dag, som man ofta får höra, därför jag frågar er!



Detta är endast någonting som är för att motivera lata tjockisar till att börja röra på sig över huvud taget och som absolut ökar välbefinnandet hos dessa.
Mest optimalt, självklart inte. Du behöver högre intensitet och aerob effekt för att stärka systemet "optimalt".

Alzie
2011-12-08, 21:13
Detta är endast någonting som är för att motivera lata tjockisar till att börja röra på sig över huvud taget och som absolut ökar välbefinnandet hos dessa.
Mest optimalt, självklart inte. Du behöver högre intensitet och aerob effekt för att stärka systemet "optimalt".

Ja, det var det jag anade.
Jaha okej, inte anaerob träning som t.ex. intervaller då?

Tack Grub, ska kika!

willtjam
2011-12-08, 21:31
5 timmar konditionsträning i veckan? Det var inte lite! :D

Hemi
2011-12-09, 01:02
Om det är så förklarar det varför alla monsterlöpare mm jag känner aldrig verkar bli sjuka eller speciellt störda av det. Man skulle kanske höja ribban på den punkten. Sen kan man konstatera att exemplen i länken till övervägande del för det mesta är utomhusaktiviteter. Om det nu hjälper.

LizaK
2011-12-09, 02:11
Ett stort + för träningen är att om den utförs utomhus (frisk luft, solstrålar = D-vitamin o.s.v.).

/Liza