handdator

Visa fullständig version : Magrutor är inte allt


Harnold
2011-12-08, 18:26
Nej juste, magrutor gör inte kroppen snyggare vilket jag märkt när jag på senare tid börjat få magrutor.

Mitt dilemma är väl att jag har en väldigt smal midja och magrutor som sticker utåt gör att proportionerna ser knasiga ut. För att finslipa proportionerna så behöver magen bli lite bredare, frågan är hur egentligen. När jag känner med fingrarna på mina sidor så känner jag bara revben i princip. Vilken muskel är det jag ska träna egentligen?


Kolla på klippet nedan så förstår ni vad jag menar. Jag vill ha såpass stora sidmuskler att det ser ut som att mina magmuskler är inbakade i magen, så som killen på klippet har.

http://www.youtube.com/watch?v=WUGxzW2vyeI
http://www.youtube.com/watch?v=WUGxzW2vyeI

Commando1980
2011-12-08, 18:35
Obliques. Kan du träna via t ex side bends. Men jag skulle nog rekommendera att du skippar specifik direktträning av obliques. Kör du tunga basövningar och lägger på dig massa på övriga kroppen så kommer du se 'stabilare' ut. Sen så är ju fett% en annan faktor.

entropy
2011-12-08, 18:38
Det är så mycket mer än magmuskler som gör att du tycker det där är tilltalande. Men för att svara på frågan - stora obliquer lär ge en bredare midja. Men tränar du av estetiska skäl finns det antagligen ingen poäng i att hänga upp sig på att träna dessa.

Harnold
2011-12-08, 18:40
Det är så mycket mer än magmuskler som gör att du tycker det där är tilltalande. Men för att svara på frågan - stora obliquer lär ge en bredare midja. Men tränar du av estetiska skäl finns det antagligen ingen poäng i att hänga upp sig på att träna dessa.

Hursa?

Varför skulle det inte vara någon poäng i att få större obliques om man vill få lite bredare mage som killen på klippet?

Harnold
2011-12-08, 18:46
Det är så mycket mer än magmuskler som gör att du tycker det där är tilltalande. Men för att svara på frågan - stora obliquer lär ge en bredare midja. Men tränar du av estetiska skäl finns det antagligen ingen poäng i att hänga upp sig på att träna dessa.

Hursa?

Varför skulle det inte vara någon poäng i att få större obliques om man vill få lite bredare mage som killen på klippet?

qqq111
2011-12-08, 18:56
Det blir lite konstigt i sådana här sammanhang, för folk menar olika med "midja". Du menar troligtvis området kring magen runt de nedersta revbenen och benämner det som midjan. Andra benämner området kring bäckenbenet som midjan. Vilken stämmer för dig? Gissar första.

Harnold
2011-12-08, 18:58
Det blir lite konstigt i sådana här sammanhang, för folk menar olika med "midja". Du menar troligtvis området kring magen runt de nedersta revbenen och benämner det som midjan. Andra benämner området kring bäckenbenet som midjan. Vilken stämmer för dig? Gissar första.

Första stämmer bra! :)

Men det är just det som är midja också? Åtminstone enligt wikipedias definition...

krubkungen
2011-12-08, 19:04
Första stämmer bra! :)

Men det är just det som är midja också? Åtminstone enligt wikipedias definition...

Midjan för mig är lite under naveln och innan the big snake.

Rakanichy
2011-12-08, 19:08
Midjan för mig är där jag är som smalast.

entropy
2011-12-08, 19:15
Vad jag menar är att jag tror att det du vill uppnå är ett vältränat utseende och att du tror att du närmar dig det enklast genom att förbättra din midja. Jag tror dock inte att du skulle vara mer nöjd om du uppnår det, utan föreslår att du fortsätter att träna hela kroppen. Även midjan lär då få rejält med muskler.

Ett tips som ändå låter dig träna midjan extra, utan att förbise resten av kroppen, kan vara att träna med mycket basövningar och även unilaterala friviktsövningar, vilket låter midjan stabilisera en hel del.

Harnold
2011-12-08, 21:11
Nej, jag ser vältränad ut redan så det räcker för min egen smak. Det är just en bredare midja/mage jag är ute efter.

Som jag nämnde så har vissa vältränade människor så pass stora muskler vid sidorna av magen så att det på framsidan, alltså på magen alldeles bredvid magrutorna sticker fram muskler. Det är detta jag är ute efter.

Kika på följande bilder så förstår ni vad jag menar...

Kika på sidomusklerna vid magen, det är sådana jag är ute efter. Fast nu vill jag inte bli en professionell BB men något åt det hållet gällande sidomusklerna på magen.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSenZx38Kt0ZBR2wgiluHWa41m2RHAo1 GPDUYGf4h36og-afkwaB1eihru4

Även denna muskel som är markerad bidrar till en bredare mage
http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/55295/obliques.jpg

Commando1980
2011-12-08, 21:19
Du har ju redan fått svar. Kör side bends om du nu vill få större obliques (de involveras ju också i tunga basövningar som marklyft och knäböj). Men som sagt inget jag skulle rekommendera i normala fall. Sen så handlar det ju om hur du är skapt (hur breda höfter du har osv) samt fett%. Det är inte alls säkert att du uppnår den look du är ute efter genom att få större obliques.

Spartansk
2011-12-08, 21:22
Du har ju redan fått svar. Kör side bends om du nu vill få större obliques (de involveras ju också i tunga basövningar som marklyft och knäböj). Men som sagt inget jag skulle rekommendera i normala fall. Sen så handlar det ju om hur du är skapt (hur breda höfter du har osv) samt fett%. Det är inte alls säkert att du uppnår den look du är utefter genom att få större obliques.

Anser du att obliques kan vara bra att träna isolerat om man märker att det är en svag punkt? Jag tycker mig nämligen ha börjat märka det...

Commando1980
2011-12-08, 21:27
Anser du att obliques kan vara bra att träna isolerat om man märker att det är en svag punkt? Jag tycker mig nämligen ha börjat märka det...

Ser inget större behov av det för hobbybyggare. De får en hel del stryk av övriga träningen.

Ofta är det småfeta killar utan speciellt mycket muskler som oroar sig för obliques.

Spartansk
2011-12-08, 21:31
Ser inget större behov av det för hobbybyggare. De får en hel del stryk av övriga träningen.

Ofta är det småfeta killar utan speciellt mycket muskler som oroar sig för obliques.

Jag kanske ska specificera mig mer; på mitt jobb bär jag ofta tunga saker på axlarna, oftast en axel i taget, och då har jag problem att hålla bålen tillräckligt rak för att det ska kännas bra. :)

Commando1980
2011-12-08, 21:36
Jag kanske ska specificera mig mer; på mitt jobb bär jag ofta tunga saker på axlarna, oftast en axel i taget, och då har jag problem att hålla bålen tillräckligt rak för att det ska kännas bra. :)

Ja, i så fall kan det möjligtvis vara motiverat. Men du bygger en hel del bålstyrka genom att köra böj, marklyft, stående pressar, crunches, ryggresningar osv. Du kan också pröva köra sidopressar (axelpress med en arm i taget där du lutar kroppen åt sidan).

Trashcan
2011-12-08, 21:40
Har fått grymma muskler runt magen av att köra tunga basövningar. Det är också detta jag rekommenderar. Baserar du din träning runt de heliga basövningarna(Marklyft, knäböj, bänkpress, chins) så är det svårt att få en kropp som inte ser balanserad och snygg ut. Så fort du greppar en skivstång och gör något kommer bålmusklerna få kämpa hårt, i princip.

pwnyou
2011-12-08, 21:41
Har aldrig förstått varför vissa vill ha större midja. Då får man ju sämre X-form.

Commando1980
2011-12-08, 21:46
Har fått grymma muskler runt magen av att köra tunga basövningar. Det är också detta jag rekommenderar. Baserar du din träning runt de heliga basövningarna(Marklyft, knäböj, bänkpress, chins) så är det svårt att få en kropp som inte ser balanserad och snygg ut. Så fort du greppar en skivstång och gör något kommer bålmusklerna få kämpa hårt, i princip.

Yup och kör man isolerad oblique träning så riskerar man att få en bredare midja utan att övriga kroppen växer i takt. Med andra ord inget man vill som byggare.