handdator

Visa fullständig version : En liten idé, "remix" på Stronlifts 5x5.


ante001
2011-12-08, 13:40
Tjenare.

Tänkte att jag skulle börja köra stronglifts 5x5, men jag vill helst träna fem dagar i veckan, och inte 2-3 dagar som stronglifts 5x5 programmet ligger på.
Så vad tror ni om att man följer stronlifts programmet tre dagar i veckan och resterande dagar tränar jag biceps/triceps/underarmar etcetc och vilar över helgen.
Kanske blir utsliten i början men det jämnar ut sig efter ett tag, eller?

Exempel på program/schema:
Måndag:
Stronglifts

Tisdag:
Stronglifts

Onsdag:
Stronglifts

Torsdag:
Biceps

Fredag:
Triceps

Lördag:
Vader/mage/underarmar?

Söndag:
vila?

något i den stilen? ge mig tips/info, tack!

Control_61
2011-12-08, 13:48
Prova att köra stronglifts måndag, tisdag och onsdag.
När du gjort det så kan du återkomma.

ante001
2011-12-08, 13:52
Prova att köra stronglifts måndag, tisdag och onsdag.
När du gjort det så kan du återkomma.


Vad menar du? Tror du att jag inte skulle orka fortsätta träna de resterande dagarna av veckan eller, vadå?
Jag tror utan tvekan att jag skulle orka trycka lite till åtminstone en dag till, kanske två.
Måndag, tisdag onsdag känns mesigt. =( Men jag kör väl så då.

Är det bra att köra så här då?

Mån-tis-ons = stronglift
Resterande dagar då jag skulle önska att gå till gymmet, är det ok att t.ex köra löpband/crosstrainer i någon timma då istället för styrketräning?

Control_61
2011-12-08, 14:00
För det första så tycker jag du ska läsa tråden om Stronglifts 5x5 program en gång till. (hint: måndag, onsdag, fredag)

Ifall du väljer att köra det programmet, så tycker jag du enbart ska fokusera på det i 4-5 veckor.
När man lärt sig träna ordentligt är ett program som stronglifts 5x5 i sig för tungt, även utan extradagar.


En sak som jag tror många nybörjare hade mått bra av att lära sig är att man inte ska blanda program.
Är du sugen på att prova stronglifts program, kör då enbart det i några veckor för att sedan utvärdera.
Tycker du det innehåller för lite armar, kör då något annat.

Adama
2011-12-08, 14:01
Du kommer att köra maxtung knäböj tre dagar i följd där vikten skall ökas varje pass. Det är dömt att misslyckas utan vila.

aijou
2011-12-08, 14:19
Som de andra sagt. Det kommer att bli för tungt för att du ska kunna öka ordentligt i längden. Testa i så fall att hellre att köra SL-passen mer utspritt under veckan och kör isoleringsövningar emellan om du tror att du inte behöver vilodagar. eller lägg in lite isoleringsövningar på samma pass som SL och ha riktiga vilodagar emellan.

Så hade jag gjort i alla fall.

Ronn
2011-12-08, 14:21
Måndag, tisdag onsdag känns mesigt. =( Men jag kör väl så då.

Hur länge har du styrketränat?

Exdiaq
2011-12-08, 14:30
Måndag: Stronglifts

Tisdag: Återhämtningsträning (lågintensiv aerob träning + stretch + self myofascial release)

Onsdag: Stronglifts

Torsdag: Återhämtningsträning (lågintensiv aerob träning + stretch + self myofascial release)

Fredag: Stronglifts

Lördag: Vila eller återhämtningsträning (lågintensiv aerob träning + stretch + self myofascial release)

Söndag: Vila

sinaui
2011-12-08, 14:55
Du kommer inte få nån utveckling efter säg 2 månader, snarare tvärtom. Kommer inte funka, alls. Mitt tips är att lägga till Dips efter det ena passet och pull-ups/chin-ups efter det andra, sen köra rullande 2 split, alltså 1 pass, 1 dag vila, nästa pass.

pwnyou
2011-12-08, 15:12
Tjenare.

Tänkte att jag skulle börja köra stronglifts 5x5, men jag vill helst träna fem dagar i veckan, och inte 2-3 dagar som stronglifts 5x5 programmet ligger på.
Så vad tror ni om att man följer stronlifts programmet tre dagar i veckan och resterande dagar tränar jag biceps/triceps/underarmar etcetc och vilar över helgen.
Kanske blir utsliten i början men det jämnar ut sig efter ett tag, eller?

Exempel på program/schema:
Måndag:
Stronglifts

Tisdag:
Stronglifts

Onsdag:
Stronglifts

Torsdag:
Biceps

Fredag:
Triceps

Lördag:
Vader/mage/underarmar?

Söndag:
vila?

något i den stilen? ge mig tips/info, tack!Kanske detta är något som du tycker låter bra?

Mån: Stronglift A
Ons: Armar/vader/mage
Fre: Stronglift B

kettlebellGuden
2011-12-08, 15:31
Vill du träna fem dagar i veckan så rota fram ditt ex av "Beyond Bodybuilding" och titta på 5x5x5-programmet. Eller ta en titt i ditt ex. av Easy Strength och kör 40-dagars programmet. ;)

ante001
2011-12-09, 09:12
Vill du träna fem dagar i veckan så rota fram ditt ex av "Beyond Bodybuilding" och titta på 5x5x5-programmet. Eller ta en titt i ditt ex. av Easy Strength och kör 40-dagars programmet. ;)


Okej tackar :D Ska kolla mer på easy strength.

ante001
2011-12-09, 18:07
Hur länge har du styrketränat?

I ett år.