handdator

Visa fullständig version : Framåtroterade axlar - hjälp!


Gohard
2011-12-08, 04:01
Hej! Har tränat hårt nu sen jag började på gym för ca 1,5 år sedan. Jag har alltid varit smal, vilket jag visserligen fortfarande är, men har gjort riktigt bra framsteg både i styrka och volym. Ett problem som jag haft sedan innan dock, är framåtroterade axlar.
Jag stör mig något helt enormt på detta, jag måste alltid tänka på att hålla bak axlarna och speciellt när jag har på mig linne eller t-shirt tänker jag på det konstant. Det har bara förbättras lite grann under den här tiden, och tilläggas kan även att jag är starkare i rygg än i bröst. Dessutom har jag svårt att få volym på bröst, hänger det ihop med axlarna?

Om det visar sig att det är något som inte går att göra nåt åt vet jag ärligt talat inte vad jag ska göra, är så otroligt trött på det. Kan någon vänlig själ som är kunnig i ämnet ge mig övningar eller whatever som hjälper?

Tack på förhand!

Degpekka
2011-12-08, 06:37
Du har ju redan märkt förbättring, så varför skulle det inte kunna bli ännu bättre?
Se till att ha balans i ditt träningsschema när det gäller bröst/axlar/rygg, och tills du nått ditt mål är det kanske vettigare att satsa merpå rygg och baksida axlar än bröst och framsida axlar. Att du bygger dåligt på brösten och samtidigt har framåtrotation i axlarna kan kanske tyda på att du tränar bröst felaktigt och kanske kopplar in axlarna samtidigt som bröstet kopplas ur, men det är svårt att säga utan att ha sett dig köra.

RobinSilver
2011-12-08, 08:35
Det är bara att tvinga bak dem. Jag gick till sjukgymnast och fick lite övningar som bas. Annars är det bara att trycka bak dem så fort du kommer på det. Till slut blir det mer än vana än en ovana att trycka bak axlarna, detta kommer resultera i att du får grymt ont i muskelfästena. Men när pinan väl lagt sig och dina axlar stannar bak av sig själv är det helt klart värt mödan.
Och ja, brösten kommer utvecklas när du fått bak axlarna.

Talar ur egen erfarenhet.

Hela processen tog ca ett år för mig.

Tillägg : Stämmer även som Degpekka säger, din bänkpress måste vara korrekt. Koppla ur axlarna och koppla in brösten. Själv började jag bänka som styrkelyftarna, med kroppen som en ostbåge och skuldrorna mot bänken.

Exhale_
2011-12-08, 09:37
Jag gick till sjukgymnast och fick lite övningar som bas.

Mitt tips också. Kostar en hundring tror jag om du går till en vårdcentral nära dig och då får du hjälp av en expert.

Gohard
2011-12-08, 16:02
Tack för tipsen, ska nog gå till en sjukgymnast framöver. Vad gäller balans i träningen har jag definitivt det, och har dessutom övre trapezius och allmänt baksida axlar som prioritering just nu. Att jag skulle träna bröst fel tror jag inte, då jag har bra teknik i alla andra muskelgrupper, förövrigt kör jag hantelpress. Jag tror faktiskt att det är framåtrotationen i axlarna som håller brösten tillbaka.

SteelPulse
2011-12-09, 14:08
Intressant, jag precis samma problem som TS, jag tror jag har framåtroterade axlar, om jag står helt avslappnat med armarna rakt ner så pekar tummarna mer inåt än framåt. Jag har också sjukt svårt att utveckla pecs, med lätt att få stora axlar. Känner mig också stark i ryggen, men jag kan ha fel där eftersom vissa ryggmuskler är en förutsättning för att hålla tillbaka axlarna.

Jag är noga med att köra minst lika mycket rygg som axlar och bröst, men det verkar inte hjälpa. Gör för starka front delta att axlarna dras framåt?


Finns det ett samband mellan framåtroterade axlar och dålig bröstmuskelutveckling?

Följer tråden med stort intresse!

TurningTorso
2011-12-09, 14:43
Att tummarna pekar inåt behöver inte betyda att axelleden är inåtroterad då det blir likadant när skulderbladen inte sitter på rätt plats. Man får inte glömma nedre trapz och serratus anterior för att fixa till det. Försöka lossa på muskulaturen på framsidan med hjälp av lite manuella metoder är nog inte helt fel. Det går ju alltid att göra lite själv om man inte vill gå till en massör.

SteelPulse
2011-12-09, 16:45
Att tummarna pekar inåt behöver inte betyda att axelleden är inåtroterad då det blir likadant när skulderbladen inte sitter på rätt plats. Man får inte glömma nedre trapz och serratus anterior för att fixa till det. Försöka lossa på muskulaturen på framsidan med hjälp av lite manuella metoder är nog inte helt fel. Det går ju alltid att göra lite själv om man inte vill gå till en massör.Ok, vad menar du med manuella metoder? Nedre trapz har redan fått min uppmärksamhet och bästa sättet har för mig varit dip shrugs.

TurningTorso
2011-12-10, 15:00
Ok, vad menar du med manuella metoder? Nedre trapz har redan fått min uppmärksamhet och bästa sättet har för mig varit dip shrugs.

Scapular pushups är en bra grej också om du inte redan kör det.

Jag menade helt enkelt massage eller liknande.

Kolla i den här : http://robertsontrainingsystems.com/downloads/SMR-manual.pdf


kOtSeKKJDmc

Alzie
2011-12-11, 12:01
Kör bakre axlar på ryggdagen, och försök få kontakt med bakre axlarna. Jag tycker att det tar bäst när jag kör framåtlutade hantelflyes eller väldigt bred hållning på stångrodd.

Löste mina problem iaf :)

Peter.B
2011-12-11, 13:16
http://traningslara.se/hallning-del-1/

Läs igenom alla delar i serien. Väl grundade råd som bevisligen verkar ha funkat för många! :)