handdator

Visa fullständig version : Bör jag satsa mer överkropp?


klupknum
2011-12-07, 22:58
Har nyss börjat med Jim Wendlers 5/3/1 (Boring but Big) och märkt att min överkropp släpar mycket jämfört med underkroppen, de senaste max-repsen har varit:
Knäböj: 12x130kg
Bänkpress: 4x80kg
Marklyft: 14x130kg
Militärpress: 7x57,5kg
Som ni ser så är det en stor skillnad mellan över-, och underkropp, så bör jag rikta in mig mer på överkroppen eller kommer det jämna ut sig eftersom?
Bara något jag funderar lite smått på, då jag ser folk som ligger på ungefär samma underkroppsstyrka som mig men med 100+ i bänken.
Tack för svar!

delta_mats
2011-12-07, 23:01
Ställer mig lite frågande till djupet på knäböjen när marklyften är såpass mycket sämre. Jag skulle vilja säga att förhållandet bänkpress/marklyft inte är särskilt knasigt.

limenka
2011-12-07, 23:07
Dina militärpressar är inte dåliga jämfört med bänken. Bänkpress är en övning som inte alla kan/blir bra i har jag upplevt det som.

frong
2011-12-07, 23:23
Dina militärpressar är inte dåliga jämfört med bänken. Bänkpress är en övning som inte alla kan/blir bra i har jag upplevt det som.

När jag är och tränar tycker jag mest det är folks teknik som hindrar dem.

limenka
2011-12-07, 23:52
När jag är och tränar tycker jag mest det är folks teknik som hindrar dem.

Till stor del säkert men inte enbart. Jag är ett typexempel på någon som inte kan bli bra (relativt) i bänk pga tunna aparmar och dåligt med tjocklek i bröstkorg och övre rygg = 2 meter lång lyftväg :D

frong
2011-12-08, 00:16
Till stor del säkert men inte enbart. Jag är ett typexempel på någon som inte kan bli bra (relativt) i bänk pga tunna aparmar och dåligt med tjocklek i bröstkorg och övre rygg = 2 meter lång lyftväg :D

Men du har ju fortfarande potential för att bli hyfsad? Eller är jag vilsen nu igen *gah!*

emi23j
2011-12-08, 11:27
Fortsätt mata på.

Kanske är det som ovanstående nämner att det är tekniken i bänkpress som du inte riktigt fått till än. När det väl kommer så kommer nog vikterna också flyga upp.

Möjligtvis kan du ju lägga till någon övning för överkroppen om du tror det kan hjälpa.

Loke
2011-12-08, 12:17
Dina pressar är ju väldigt bra jämfört med din bänk, så det är nog som folk säger, en teknikfråga.

Har du haft skadeproblem eller nåt i bänken? Jag har märkt att sen jag fick bättre styrka i rotator cuffen så har mitt bänkande blivit betydligt lättare. Nu kan jag faktiskt känna att bröstmusklerna arbetar(kontakt?) vilket jag inte upplevde förr. Kroppens förmåga att stabilisera axelleden tror jag därmed är helt avgörande för att bröstmuskler och dylikt ska få "tillåtelse" att aktiveras fullt.

Så ja, speciellt om du får lite ont i axelområdet då och då, så kan det vara värt att fundera över lite aktiveringsträning av de stabiliserande musklerna, tro jag.

klupknum
2011-12-08, 19:30
Dina pressar är ju väldigt bra jämfört med din bänk, så det är nog som folk säger, en teknikfråga.

Har du haft skadeproblem eller nåt i bänken? Jag har märkt att sen jag fick bättre styrka i rotator cuffen så har mitt bänkande blivit betydligt lättare. Nu kan jag faktiskt känna att bröstmusklerna arbetar(kontakt?) vilket jag inte upplevde förr. Kroppens förmåga att stabilisera axelleden tror jag därmed är helt avgörande för att bröstmuskler och dylikt ska få "tillåtelse" att aktiveras fullt.

Så ja, speciellt om du får lite ont i axelområdet då och då, så kan det vara värt att fundera över lite aktiveringsträning av de stabiliserande musklerna, tro jag.

Jag skulle knappast vara förvånad om att jag har problem med tekniken på bänken, men jag har inte haft några skadeproblem alls i bänkpressen, dock får jag aldrig någon riktig kontakt i bröstmusklerna när jag bänkar.
Får inte heller ont av militärpressarna, förutom en gång då jag sträckte mig.

Och vad gäller mina marklyft är att jag är nog att jag är bättre i knäböj än vad jag är i marklyften, det är väl inte helt omöjligt?
Mina knäböj är f.ö. alltid parallella, inga ATG men inga kvarts-böj heller.

Börjar väl med att satsa hårt på tekniken då!

Rakanichy
2011-12-08, 19:35
Behöver inte få kontakt i bröstmusklerna när du bänkar.
Själv använder jag mig av väldigt många muskler.
Quads, Glutes, Bröst, Triceps, Axlar, Lats, traps osv.. när jag bänkar.
Kolla många videor på youtube.