handdator

Visa fullständig version : Galactolysis - galakatos till glukos. Problem, liver?


Sheogorath
2011-12-07, 22:23
Hej Kolo,

Jag är inte biokemist så vissa saker får jag lära mig utantill. Typ att om levern inte har plats för att lagra inkommande fruktos som glykogen kommer fruktosen att bli fettbildande genom de novo lipogenesis. Men det innebär ju ett problem att lära sig saker utantill: man kan inte komma vidare. Lite som att man inte snabbt och enkelt kan plocka ut låtar på gitarr om man bara lärt sig en massa ackord. Till saken: förutom glukos och fruktos finns det ju en monosackarid som vi gärna också äter en masse, vilket jag kom att tänka på efter att nyss downat en liter mjölk: galaktos. Så min fråga till er som kan allt om metabola vägar kroppen: är leverns kapacitet att konvertera galaktos till glukos ("galactolysis") på något sätt begränsad på ett sätt som kan innebära ett problem liknande det som kan uppstå om levern bombarderas med för mycket fruktos?

/Sheo, nyfiken på olika slags saker

entropy
2011-12-07, 22:46
Jag tycker inte det verkar så, att döma av detta: http://www.medbio.info/Horn/Time%201-2/carbohydrate_metabolism.htm


Unlike fructose metabolism, glucose and galactose metabolism are subject to precise allosteric and hormonal control. Metabolism of these sugars goes through phosphofructokinase and FDPase, two enzymes under exacting hormonal and allosteric control.

Scrolla ner till "Galactose metabolism" eller läs allt, eftersom det är intressant. Jag dumpar denna post medan jag själv läser klart.

Sverker
2011-12-08, 07:04
Hej Kolo,

Jag är inte biokemist så vissa saker får jag lära mig utantill. Typ att om levern inte har plats för att lagra inkommande fruktos som glykogen kommer fruktosen att bli fettbildande genom de novo lipogenesis.

Eller försurande pga bildad mjölksyra;).

Sheogorath
2011-12-08, 07:07
Eller försurande pga bildad mjölksyra;).

Jepp. Någon input på frågeställningen?

Edit: tack entropy, intressant men osäker på om det svarar på frågeställningen. Läst galaktos- och fruktosdelarna.

Sverker
2011-12-08, 07:28
Inga synpunkter alls.

Det är svårt att få i sig större mängder galaktos. Även för oss som tål mjölk är 50 gram mjölksocker ( 1 liter mjölk ) rätt mycket. Många får besvär av mycket messmör. Men där kan karameliceringen vara ett större problem, jmf mycket pepparkakor till lucia.


Det som räddar ett större överskott av galaktos är att den bildade glukos-1-fosfaten lika gärna kan bilda leverglykogen som att rassla vidare i glykolysen ned till mjölksyra eller fett ( via acetyl-CoA och citronsyra ).

Hade nödutgången via leverglykogenet inte funnits hade vi säkert fått samma problem som med fruktosen. Att den blir till mjölksyra eller till fett vid stor mängd under kort tid.

Sheogorath
2011-12-08, 08:11
Inga synpunkter alls.

Det är svårt att få i sig större mängder galaktos. Även för oss som tål mjölk är 50 gram mjölksocker ( 1 liter mjölk ) rätt mycket. Många får besvär av mycket messmör. Men där kan karameliceringen vara ett större problem, jmf mycket pepparkakor till lucia.


Det som räddar ett större överskott av galaktos är att den bildade glukos-1-fosfaten lika gärna kan bilda leverglykogen som att rassla vidare i glykolysen ned till mjölksyra eller fett ( via acetyl-CoA och citronsyra ).

Hade nödutgången via leverglykogenet inte funnits hade vi säkert fått samma problem som med fruktosen. Att den blir till mjölksyra eller till fett vid stor mängd under kort tid.

Men fruktos bildar ju också leverglykogen om plats finns i levern?

Ola Wallengren
2011-12-08, 09:25
Skillnaden är ju som nämts ovan att fruktos kommer in i glykolysen längre ner i kedjan och nedanför de steg som är hormonellt och allosteriskt reglerade, detta gör att fruktosmetabolismen är mer beroende på tillgång men kan fortfarande gå två vägar, antingen till att bilda glukos/glykogen eller förbrännas alternativt bilda fett.

Eftersom galaktos kommer in ovanför regleringen i kedjan så uppför sig denna mer som glukos, men har ett lägre GI eftersom det naturligtvis måste omvandlas till glukos först.

Sheogorath
2011-12-08, 09:30
Skillnaden är ju som nämts ovan att fruktos kommer in i glykolysen längre ner i kedjan och nedanför de steg som är hormonellt och allosteriskt reglerade, detta gör att fruktosmetabolismen är mer beroende på tillgång men kan fortfarande gå två vägar, antingen till att bilda glukos/glykogen eller förbrännas alternativt bilda fett.

Eftersom galaktos kommer in ovanför regleringen i kedjan så uppför sig denna mer som glukos, men har ett lägre GI eftersom det naturligtvis måste omvandlas till glukos först.

Tack! Har nyss börjat experimentera med att få fram god chokladmjölk med druvsocker: det vore ju sjukt ovärt arbete om galaktosen är lika dålig som fruktosen avseende fettlever.

Ola Wallengren
2011-12-08, 09:32
Så du anser att du är i riskzonen för fettlever. Är det en 30kg bulk på gång, eller vad?

Sheogorath
2011-12-08, 10:42
Så du anser att du är i riskzonen för fettlever. Är det en 30kg bulk på gång, eller vad?

Det anser jag inte eftersom jag inte överkonsumerar fruktos eller alkohol eller har en betydande övervikt, nej.

Anders The Peak
2011-12-08, 10:50
Det anser jag inte eftersom jag inte överkonsumerar fruktos eller alkohol eller har en betydande övervikt, nej.

Med 10% Fettprocent tillhör du det magra gardet...

Sheogorath
2011-12-08, 11:18
Med 10% Fettprocent tillhör du det magra gardet...

Jag tror, olikt en del, att man kan ha en sjuk insida med en frisk utsida. Av hälsoskäl tror jag att det är vettigt att begränsa fruktosintag till festliga tillfällen och/eller nyttja det omkring träning. Men som utfyllnad/för bulk - högst olämpligt.

För övrigt uppdaterar jag min "Sheo gör saker med druvsocker"-tråd när jag prövat ut en bra fördelning för varm choklad. :D

Anders The Peak
2011-12-08, 11:25
Jag tror precis som du att fruktsocker är något som man ska undvika att få i sig för stora mängder av om det är i fri form men är inget större problem i sin naturligt i form av frukt.

Sheogorath
2011-12-08, 11:36
Jag tror precis som du att fruktsocker är något som man ska undvika att få i sig för stora mängder av om det är i fri form men är inget större problem i sin naturligt i form av frukt.

Exakt så ja.

Sverker
2011-12-08, 19:35
Så du anser att du är i riskzonen för fettlever. Är det en 30kg bulk på gång, eller vad?

Klockrent Ola:thumbup::D

Ibland måste man sätta frågan i ett större sammanhang.

Sheogorath
2011-12-08, 20:15
Klockrent Ola:thumbup::D

Ibland måste man sätta frågan i ett större sammanhang.

Man kan göra mer eller mindre kloka val även om man inte är överviktig eller riskerar att bli det. Att ha synsättet att man kan ha kroppen som en slasktratt bara man tränar och håller vikten låter för mig mer som ett sätt att rättfärdiga ett dåligt leverne. Det finns någonting under ytan som man också ska vara rädd om.

/Sheo, som nyss inmundigade en extra stor kebab för att sätta saken i ett större sammanhang.

Sverker
2011-12-08, 20:21
Men du är så fixerad vid att levern blir full. Inte tusan blir levern full hos någon som är aktiv och håller sin kroppsvikt ( fettmassa ).

Ifall nu fruktosen blir till fett och snurrar ett varv i blodet. Spelar det någon roll ? Är vi i kaloribalans så kommer fettet att förbrännas i nästa ögonblick.

Vi vet att vissa fettceller reagerar på låga insulinnivåer och vissa andra reagerar bättre på adrenalin. Jag ser inte riktigt hur fettet ska specifikt hamna i bukhålan och inte i underhuden hos någon med hög insulinkänslighet och regelbundet frisätter adrenalin vid träning och aktivitet.

Sheogorath
2011-12-08, 20:26
Men du är så fixerad vid att levern blir full. Inte tusan blir levern full hos någon som är aktiv och håller sin kroppsvikt ( fettmassa ).

Ifall nu fruktosen blir till fett och snurrar ett varv i blodet. Spelar det någon roll ? Är vi i kaloribalans så kommer fettet att förbrännas i nästa ögonblick.

Vi vet att vissa fettceller reagerar på låga insulinnivåer och vissa andra reagerar bättre på adrenalin. Jag ser inte riktigt hur fettet ska specifikt hamna i bukhålan och inte i underhuden hos någon med hög insulinkänslighet och regelbundet frisätter adrenalin vid träning och aktivitet.

Det hade inte spelat någon roll om fettet som nybildas inte hade haft större benägenhet att lagras in som visceralt fett, men det är ju det det har så vitt vi vet idag. Vi får vänta på studierna som utförs på normalviktiga i energibalans, men jag ser ärligt talat inte hur det skulle skilja som om boven är bolus-intag av fruktos vilket är den enda tänkbara förklaringen som jag kan se det.

flacen
2011-12-08, 21:42
Jag tror precis som du att fruktsocker är något som man ska undvika att få i sig för stora mängder av om det är i fri form men är inget större problem i sin naturligt i form av frukt.

Exakt så ja.

Lite nyfiken på var skillnaden ligger mellan fruktos i fri form och i frukt, menar ni att frukt har mycket annat i sig som gör det tillräckligt nyttigt för att vara värt att äta ändå eller finns det någon annan skillnad? Hoppas ni förstår min fråga.

Sheogorath
2011-12-08, 21:57
Lite nyfiken på var skillnaden ligger mellan fruktos i fri form och i frukt, menar ni att frukt har mycket annat i sig som gör det tillräckligt nyttigt för att vara värt att äta ändå eller finns det någon annan skillnad? Hoppas ni förstår min fråga.

Det är nog mest en fråga om mängd. Ett normalstort äpple innehåller kanske 5-6 g fruktos vilket är en piss i nilen. Problemet blir kanske om man torkar frukt och äter det som godis, i samma mängd som man äter godis, eller dricker juice (som kan innehåller lika mycket fruktos som vanlig sockerläsk). Sen ska man understryka att det finns tillfällen då kroppen kan hantera ganska stora mängder fruktos, men det är inte under de omständigheterna där folk vanligen stoppar i sig det, dessvärre.

Mastodon
2011-12-09, 20:20
sheo, denna använde vi i skolan förra terminen och jag tycker den är pattbra. Du får bara hoppa över vissa delar där detaljnivån blir väldigt stor (edit: inte för att du är dum :) utan för att den e helt crazy ibland), men den har riktigt bra upplägg och hela slutet av boken sätter pusselbitarna på plats i helhetssammanhang i kroppen (frisk och sjuk). rekommenderas!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1609139984

Sheogorath
2011-12-09, 20:33
sheo, denna använde vi i skolan förra terminen och jag tycker den är pattbra. Du får bara hoppa över vissa delar där detaljnivån blir väldigt stor (edit: inte för att du är dum :) utan för att den e helt crazy ibland), men den har riktigt bra upplägg och hela slutet av boken sätter pusselbitarna på plats i helhetssammanhang i kroppen (frisk och sjuk). rekommenderas!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1609139984

Perfekt! Tack. *flex*

Mastodon
2011-12-09, 21:34
Perfekt! Tack. *flex*

hade du inte bott i danmark hade du fått låna den av mig

Sheogorath
2011-12-09, 21:36
hade du inte bott i danmark hade du fått låna den av mig
x
:D
x

maqan
2011-12-10, 07:17
Vill man verkligen ha en heltäckande bok om biokemi så är ju Biochemistry av Berg, Tymoczko och Stryer den absolut bästa.