handdator

Visa fullständig version : Har jag skadat foten?


sanoj
2011-12-07, 19:13
Mitt problem sitter i fotleden där den ena har ganska tydligt sämre rörlighet. Har försökt under två veckor nu att stretcha den för att bli jämnt rörlig i båda men den ända effekten jag fått än så länge är att jag blivit väldigt öm när jag böjer fotleden till max. (Gör ont på ovansidan av foten). Självklart krävs det mer rörlighetsträning än 2 veckor för ordentliga resultat, men det som gör mig tveksam är smärtsam.

Den nedsatta rörligheten i ena foten har jag varit medveten om i säg 8 månader men inte trott den gjort någon skada förrän ca 1 månad sedan då jag såg att jag knäböjer snett. Har ingen aning när det kan ha uppstått eller vad som orsakat detta.

Jag har en teori om något som en föreläsare kallade "fotbollsvrist" vilket tydligen uppkom av någon sorts stukning (typ vid ett skott i fotboll) där sedan en uteblivin rehabiliering kunde leda till benpålagring på ovansidan av foten och således minskad rörlighet. Inget specifikt minne av något liknande mer än att det mycket väl kan ha hänt.

Vad kan man göra åt detta, är det lönt att fortsätta rörlighetsträningen eller är det större ingrepp som krävs, ev. operation eller liknande?

sanoj
2011-12-08, 20:06
Någon?

Tolkia
2011-12-08, 20:58
Det lär ju vara rätt omöjlig att ställa diagnos på din fot utan att se den. Det behöver dock inte vara fråga om benpålagringar bara för att foten är stel. Det är lättare än man tror att stelna till, och det kan göra ordentligt ont när man börjar försöka töja ut vävnaden igen. De som har haft foten i gips vet vad jag pratar om ... :cryout:

Scratch89
2011-12-08, 23:01
Den första frågan är hur du kan ha fått denna rörelseinskränkning. Har du skadat foten eller på något sätt utsatt den för trauma?

sanoj
2011-12-09, 06:24
Den första frågan är hur du kan ha fått denna rörelseinskränkning. Har du skadat foten eller på något sätt utsatt den för trauma?

Kan inte minnas några större stöder i foten direkt, men jag har ju förut haft en tendens att stuka fötterna väldigt lätt. Svårt att säga om det främst varit vänsterfoten som stukats men det är såklart en möjlighet.

sanoj
2011-12-09, 06:25
Det lär ju vara rätt omöjlig att ställa diagnos på din fot utan att se den. Det behöver dock inte vara fråga om benpålagringar bara för att foten är stel. Det är lättare än man tror att stelna till, och det kan göra ordentligt ont när man börjar försöka töja ut vävnaden igen. De som har haft foten i gips vet vad jag pratar om ... :cryout:

Du har ju säkerligen rätt, men av någon anledning vill man alltid tro att man ska få diagnos, behandling och bli skadefri genom att skapa en tråd. :)

Scratch89
2011-12-09, 10:43
Vilka rörelser är det som är inskränkta? Dorsalflexion? Plantarflexion? Något annat?

sanoj
2011-12-09, 11:17
Vilka rörelser är det som är inskränkta? Dorsalflexion? Plantarflexion? Något annat?

Kan inte se/känna att det är något annat än dorsalflexionen som är inskränkt.

Scratch89
2011-12-09, 12:58
Då skulle jag säga, utan att ha undersökt dig och sett en röntgen på ev. benpålagring/broskbildning; cirkulationsträning, töjning och en stor dos av tålamod.

Det kan vara bra att ha din friska fot som referensvärde, om du inte har en ofantligt stor rörlighet i den. Patienter som t.ex brutit ben i foten kan behöva rehabilitera sin dorsalflexion i flera månader innan den är tillbaka till sitt ursprungsvärde, om det ens går.

Att sitta och pumpa med foten, öva på att gå på häl och tå, passivt töja i t.ex bottenläget av en benpress osv är bra saker. Och vanlig stretch med hälen i golvet och tårna mot något högre, samt PNF/KAT-metod (kontraktion, avslappning, töjning) kan öka rörligheten rätt så bra.

sanoj
2011-12-09, 19:27
Då skulle jag säga, utan att ha undersökt dig och sett en röntgen på ev. benpålagring/broskbildning; cirkulationsträning, töjning och en stor dos av tålamod.

Det kan vara bra att ha din friska fot som referensvärde, om du inte har en ofantligt stor rörlighet i den. Patienter som t.ex brutit ben i foten kan behöva rehabilitera sin dorsalflexion i flera månader innan den är tillbaka till sitt ursprungsvärde, om det ens går.

Att sitta och pumpa med foten, öva på att gå på häl och tå, passivt töja i t.ex bottenläget av en benpress osv är bra saker. Och vanlig stretch med hälen i golvet och tårna mot något högre, samt PNF/KAT-metod (kontraktion, avslappning, töjning) kan öka rörligheten rätt så bra.

OK. Tack så mycket för att du tog dig tid, uppskattas verkligen, men det är alltså ingen fara att fortsätta töja på olika sätt trots att jag blev riktigt öm och att det gjorde ont vid dorsalflektion efter 2 veckors daglig töjning?

sanoj
2011-12-12, 16:55
Har fortsatt med rörlighetsträningen men får ont efteråt rätt ordentligt. Så det håller i sig äve dagara efter, blev även svullen ovanpå foten efter senaste rörlighetspasset.

Har personligen inte mycket erfarenhet vad det gäller tyngre rörlighetsträning så jag vet inte vad jag ska tycka om dessa effekter även om de gör mig lite orolig att det är något fel. 7

Har svårt att se att jag just nu har bättre rörlighet av träningen men jag kan däremot se att efter lite töjning kan jag nu nästan uppnå samma rörlighet i den begränsade foten. Kom senaste gången så långt att det började dra även i högerfoten i sheos squatstretch, men den ökade rörlighetens är bortblåst nu i princip, (kanske pågrund av svullnaden och ömheten).

Vad tror ni, är det bara att bita ihop och nöta på eller är det helt idiotiskt? Borde jag kanske ta hjälp av sjukgymnast/naprapat?

Tolkia
2011-12-12, 17:17
Om foten är uppdriven flera dagar efter är min gissning att träningen är mer än den tål. Kan du skala ned rörlighetsträningen?

Scratch89
2011-12-12, 17:25
Har svullnaden ökat skulle jag dra ner på rörlighetsträningen.

sanoj
2011-12-12, 18:08
Om foten är uppdriven flera dagar efter är min gissning att träningen är mer än den tål. Kan du skala ned rörlighetsträningen?

Hmm, körde senast igår (förmiddag) den va svullen under hela gårdagen. Just nu är den om möjligt svagt svagt svullen men fortfarande rätt öm vid dorsalflexion.

Körde ju i princip varje dag i början men har nu gått ner till 4 dagar i veckan, ca 10-30 min åt gången så det går ju fortfarande att dra ner på det helt klart. Kanske är för ivrig framåt, vill så gärna ha resultat, är ju säkerligen bättre att trappa upp långsamt.

sanoj
2011-12-12, 18:10
Har svullnaden ökat skulle jag dra ner på rörlighetsträningen.

OK. Tack för att ni svarar btw, men en viss svullnad som inte blir värre, kan vara normalt vid sån här rölighetsträning?

Scratch89
2011-12-12, 20:18
OK. Tack för att ni svarar btw, men en viss svullnad som inte blir värre, kan vara normalt vid sån här rölighetsträning?

Japp, fast då får man fråga sig vad svullnaden beror på.

EDIT: 30 minuter om dagen för en rörelse är väldigt mycket...

Tolkia
2011-12-12, 20:56
Tacka fan för att du får ont och blir svullen om du kör 30 minuter varje dag, eller för den delen 30 minuter var fjärde dag. Det är en levande kroppsdel du bryter i. En tumregel är att räkna med lika mycket tid för att rehabilitera ett problem som man ägnat åt att skaffa sig det/gått och dragit på det. Egentligen kanske det snarare skall vara den dubbla tiden, men det brukar ingen vilja höra på.

Det absolut suraste som finns är att rehabilitera sig sämre än man var innan. Tro mig, jag har provat.

Scratch89
2011-12-12, 21:09
Jag skulle nog köra 5 minuter åt gången, max. Om svullnaden inte går upp kan man försöka att lägga in det fler gånger om dagen, men inte att du förlänger varje pass.

sanoj
2011-12-12, 21:20
Tacka fan för att du får ont och blir svullen om du kör 30 minuter varje dag, eller för den delen 30 minuter var fjärde dag. Det är en levande kroppsdel du bryter i. En tumregel är att räkna med lika mycket tid för att rehabilitera ett problem som man ägnat åt att skaffa sig det/gått och dragit på det. Egentligen kanske det snarare skall vara den dubbla tiden, men det brukar ingen vilja höra på.

Det absolut suraste som finns är att rehabilitera sig sämre än man var innan. Tro mig, jag har provat.

Hehe :em: Som sagt ivrig och dumdristig. Måste jobba på tålamodet helt enkelt. Tur att jag blev stoppad så snabbt innan jag hunnit förstöra allt för mycket.

Jag skulle nog köra 5 minuter åt gången, max. Om svullnaden inte går upp kan man försöka att lägga in det fler gånger om dagen, men inte att du förlänger varje pass.

OK. Tack för det här tipset, ska köra efter detta och se hur det artar sig. Återkommer i tråden om det fungerarr bättre, om inte annat för att folk med liknande problem ska kunna dra lite nytta av den.