handdator

Visa fullständig version : Något gott


OnMyWay
2011-12-06, 22:08
Tjena.

Deffar för tillfället och blir ofta lite sugen på något gott framåt kvällen. Har ibland blivit en proteinbar lr liknande, håller mig borta från socker osv.

Det jag undrar är om det finns något sockerfritt godis eller liknande som man kan unna sig någon gång ibland, någon som har ett tips?

Tack för svar på förhand

Mvh

Sheogorath
2011-12-06, 22:10
Tjena.

Deffar för tillfället och blir ofta lite sugen på något gott framåt kvällen. Har ibland blivit en proteinbar lr liknande, håller mig borta från socker osv.

Det jag undrar är om det finns något sockerfritt godis eller liknande som man kan unna sig någon gång ibland, någon som har ett tips?

Tack för svar på förhand

Mvh

Sockerfritt godis innehåller fortfarande en hel del kalorier. Drick hellre light-läsk. Det är det enda vettiga sättet att "småäta" under diet eftersom det inte adderar till kalorierna.

King Grub
2011-12-06, 22:17
Handlar det om någon gång ibland är det bättre att äta det du verkligen vill ha, inte någon halvmesyr till substitut.

Jokester
2011-12-06, 22:18
En cigg eller två och en kaffe brukar hjälpa sötsuget.

Snobbe
2011-12-06, 22:26
köp lite godis om du vill ha det. 500kcal godis kan man unna sig nångång i bland under en deff... Det handlar alltid om att ändra det stora 500kcal godis förändrar inte speciellt mycket om det händer en gång varannan vecka eller så.

Rakanichy
2011-12-06, 22:39
En cigg eller två och en kaffe brukar hjälpa sötsuget.

Det var det absolut dummaste jag hört och den kommentaren hör ej hemma på ett träningsforum.

stajv
2011-12-06, 22:48
håller med om lightläsk:) kanske går att frysa lightläsk-ispinnar?:) annars brukar ett gigantiskt glas vatten hjälpa mitt sötsug

LeBron
2011-12-06, 23:14
håller med om lightläsk:) kanske går att frysa lightläsk-ispinnar?:) annars brukar ett gigantiskt glas vatten hjälpa mitt sötsug

*screwy*

stajv
2011-12-06, 23:18
*screwy*

but it does. Man fyller magen :D

AtomicPuffin
2011-12-07, 00:02
Gillar du italiensk lakrits? Torrt och sötbeskt, svårt att äta mycket av men gott som attan :)

Exempelvis:
http://butiken.chokladbutiken.se/show_cat.asp?cat_id=213

Kent Herbert
2011-12-07, 00:09
håller med om lightläsk:) kanske går att frysa lightläsk-ispinnar?:) annars brukar ett gigantiskt glas vatten hjälpa mitt sötsug

Nästa miljoninvestering?? Nån som testat?

Sheogorath
2011-12-07, 07:49
Istället för att låta sig småäta "när man vill ha", "unna sig" etc (går lätt över styr) passar det bättre för vissa av oss att planera in det. Att ha en dag i veckan då man äter vad man vill men fortfarande räknar kalorierna så att man håller sig inom ramen. Att äta vad man vill blir alltså en del i planen, inte att göra avsteg från planen. Så får man snällt vänta tills den dagen infinner sig.

Snobbe
2011-12-07, 08:14
Istället för att låta sig småäta "när man vill ha", "unna sig" etc (går lätt över styr) passar det bättre för vissa av oss att planera in det. Att ha en dag i veckan då man äter vad man vill men fortfarande räknar kalorierna så att man håller sig inom ramen. Att äta vad man vill blir alltså en del i planen, inte att göra avsteg från planen. Så får man snällt vänta tills den dagen infinner sig.

Tror jag är det bästa sättet om man ofta blir sötsugen, då kan man motivera iaf att inte äta det och tänka att det bara e 1-7 dar kvar tills man får käka sånt:) Har aldrig försökt detta faktiskt men ska nog göra för jag ofta blir sötsugen och även fast jag inte äter mycket så kanske det blir för mycket iaf ibland.

Sheogorath
2011-12-07, 08:14
Tror jag är det bästa sättet om man ofta blir sötsugen, då kan man motivera iaf att inte äta det och tänka att det bara e 1-7 dar kvar tills man får käka sånt:) Har aldrig försökt detta faktiskt men ska nog göra för jag ofta blir sötsugen och även fast jag inte äter mycket så kanske det blir för mycket iaf ibland.

:thumbup:

Fredrik_S
2011-12-07, 08:18
Tjena.

Deffar för tillfället och blir ofta lite sugen på något gott framåt kvällen. Har ibland blivit en proteinbar lr liknande, håller mig borta från socker osv.

Det jag undrar är om det finns något sockerfritt godis eller liknande som man kan unna sig någon gång ibland, någon som har ett tips?

Tack för svar på förhand

Mvh

Sugen på något är nästan alltid ett resultat av för mycket ackumulerad hunger. Att ha färdiga halva kycklingfileer med lättätna grönsaker(vitkål e riktigt nice) och helt enkelt försöka dämpa suget så fort som möjligt genom att dämpa hungern med en måltid på 200-250 kcal plus 0,5-1 liter vatten eller lightdryck.
Låter man sig själv vara sugen för länge så man hinner tänka igenom hur gott det vore med nått gott och hur tråkigt maten är istället kan det vara för sent och mycket svårare att välja matvalet.

LeBron
2011-12-07, 08:21
Jag börjar bli lite kär i Fredrik S.

Jag brukar göra så som han skriver dock med endast filéer (varför tänkte jag inte på sallad?!) och kaffe :)

juulia_
2011-12-07, 09:01
Läkerol Salmiak tycker jag alltid funkar.. Eller att borsta tänderna.

aijou
2011-12-07, 10:30
Det var det absolut dummaste jag hört och den kommentaren hör ej hemma på ett träningsforum.

http://www.gifsforum.com/images/gif/not%20sure%20if%20serious/grand/arnold_not_sure_if_serious_gif.gif

Det är väl ett fantastiskt bra alternativ om man är rökare. Betydligt mer effektivt för deffen än många andra saker som nämnts i tråden. Eller har rökare inte rätt att träna eller vistas på träningsforum?

Tanken är förstås inte att man ska börja röka för att slippa sötsuget. Men om man ändå röker så kan man ju lika gärna ta hjälp av cigaretterna och slippa lyckas.

joasimo
2011-12-07, 11:16
Om det är nån gång du blir sugen så tycker jag du ska äta just det du blir sugen på.

Annars har jag fått en ny favorit när sötsuget gör sig påmind.. hälften kvarg och hälften keso, 1 msk sötningsmedel och lite kanel eller pepparkakskrydda.. smakar som risgrynsgröt med kanel!

vicarious
2011-12-07, 11:23
Om det är nån gång du blir sugen så tycker jag du ska äta just det du blir sugen på.

Annars har jag fått en ny favorit när sötsuget gör sig påmind.. hälften kvarg och hälften keso, 1 msk sötningsmedel och lite kanel eller pepparkakskrydda.. smakar som risgrynsgröt med kanel!

+1, riktigt gött!

Halice
2011-12-07, 11:23
När jag blir sugen på nått brukar jag alltid ta en extra tankeställare om varför man deffar, vad man vill uppnå och kanske tittar på lite motivationsbilder/musik eller nått som får bort tankarna ifrån suget.

Om det inte går så blir det kvarg, kokt broccoli med kryddsalt på eller nån hård macka med keso + kopp kaffe. Jag klarar verkligen inte av att släppa mot suget för det triggar bara igång det ännu mer.

vicarious
2011-12-07, 11:25
När jag blir sugen på nått brukar jag alltid ta en extra tankeställare om varför man deffar, vad man vill uppnå och kanske tittar på lite motivationsbilder/musik eller nått som får bort tankarna ifrån suget.
.

Det där funkar faktiskt rätt bra. Läsa träningsbloggar, BODY-tidningen eller kolla träningsklipp, bodybuildingvideos brukar jag göra. Eller hälla i mig lite light-läsk.

Springer
2011-12-07, 13:48
J
Jag brukar göra så som han skriver dock med endast filéer (varför tänkte jag inte på sallad?!) och kaffe :)

Kycklingfilé och kaffe? Hmm...

LeBron
2011-12-07, 16:41
Kycklingfilé och kaffe? Hmm...

Menade inte att du skulle doppa kycklingfilén i kaffet utan att du äter den först sen en/flera koppar efter :)

PROTEINFLUFF/PUDDING funkar för mig!

LizaK
2011-12-08, 04:05
Cola Zero är kalorifritt. Sötningsmedel kan göra underverk. Ett tips är att köpa ett riktigt "gott" proteinpulver - då har du plötsligt något som både smakar bra och gör nytta.

Känner du begär efter någonting att tugga på är tyvärr Läkerol och tuggummi något som brukar åka fram de sista deffveckorna.. Inte så hälsosamt men dämpar åtmistående ens kanske mest djuriska begär: suget..
Mer hälsosamma alternativ (om man har plats för mer kalorier) är torkat kött, de flesta grönsaker t.ex. morötter, frukt - torkad som färsk, 1-2 bitar mörk choklad.

Ett hett tips är te med chokladsmak.. Det räddade mig från att påbörja en oplanerad bulk en kväll för inte så länge sedan..

/Liza

joelduva
2011-12-08, 07:20
Julmust light.

Litervis ;)

OnMyWay
2011-12-08, 11:39
Är faktiskt inte ute efter något att döda hungern med, men tack endå Fredrik för tipset.

Blir sugen på att knapra på något gott då man sitter o kollar film lr liknande på kvällen innan man ska sova.

Lakrits lät intressant eftersom jag älskar det, och det är som du säger, man tar endast ett få par bitar. Någon som kan rekommendera en bra/nyttig (om det nu finns) lakrtis?

KrippaW
2011-12-08, 11:57
Vitkål, antingen som det är eller fräst i panna med lite vatten och valfri smaksättning. Jag körde röd currypasta och lite örtsalt. Lite meckigt, men gott och kalorisnålt!

Jokester
2011-12-08, 12:45
Det är väl ett fantastiskt bra alternativ om man är rökare. Betydligt mer effektivt för deffen än många andra saker som nämnts i tråden. Eller har rökare inte rätt att träna eller vistas på träningsforum?

Tanken är förstås inte att man ska börja röka för att slippa sötsuget. Men om man ändå röker så kan man ju lika gärna ta hjälp av cigaretterna och slippa lyckas.

Tydligen inte. :em:

kallinarn
2011-12-08, 18:34
+1 på Grubb.

Annars brukar jag dricka lightläsk,proteinfluff och ostkaka på keso eller kvarg =)

oracas
2011-12-08, 20:06
En burk kvarg en skvätt vatten + taccokrydda!

Skivar en gurka i stavar, doppar och äter!
Blir jag riktigt sugen på något kör jag detta, men annars är det bara att bita ihop och faktiskt inse att man är på diet!

Ado2000
2011-12-12, 12:21
Frukt kanske ?? Brukar hjälp mig iaf eller om du gillar choklad så kan mörk choklad med 70% cacao va bra fast då måste du ha behärskningen å inte äta hela choklad kakan på engång :D

Jokester
2011-12-12, 12:50
Frukt kanske ?? Brukar hjälp mig iaf eller om du gillar choklad så kan mörk choklad med 70% cacao va bra fast då måste du ha behärskningen å inte äta hela choklad kakan på engång :D

Varför skulle mörk choklad vara bättre än vanlig om målet är att tappa i vikt?

rarr
2011-12-12, 15:19
Mitt tips är en påse färdigpoppade popcorn, en sån här påse http://www.karlsson.se/ProductImage/26057size1.jpg.

Den innehåller 75 gram popcorn och 280 kcal ungefär. Har nån gång lagt mig i soffan och bara frossat i mig av dessa, efter halva påsen orkade jag inte mer och suget var helt borta. Sedan så kostar dom bara 10-12 kr också!

LeBron
2011-12-12, 15:44
Varför skulle mörk choklad vara bättre än vanlig om målet är att tappa i vikt?

Varför skulle det inte vara det?

Eddie Vedder
2011-12-12, 15:46
Varför skulle det inte vara det?

Därför att det inte är någon generell relevant skillnad i energiinnehåll naturligtvis.

LeBron
2011-12-12, 15:50
Därför att det inte är någon generell relevant skillnad i energiinnehåll naturligtvis.

"fast då måste du ha behärskningen å inte äta hela choklad kakan på engång "

Eddie Vedder
2011-12-12, 15:53
"fast då måste du ha behärskningen å inte äta hela choklad kakan på engång "

Ja. Och detsamma gäller oavsett choklad.

rarr
2011-12-12, 15:54
"fast då måste du ha behärskningen å inte äta hela choklad kakan på engång "

Då kan man lika gärna äta mjölkcholkad, som enligt mig är godare.

LeBron
2011-12-12, 16:00
Oj, såg nu att jag läste hans inlägg alldeles för fort. Trodde att han frågade "varför skulle mörk choklad vara bra under deff?"

http://derbycitynaturals.files.wordpress.com/2011/09/fail.jpg

Ado2000
2011-12-12, 20:51
Varför skulle mörk choklad vara bättre än vanlig om målet är att tappa i vikt?

hade för mig att mörk choklad med högt cacao innehåll innehöll mindre kcal lr ??

madballz
2011-12-12, 23:19
Något som är gott och relativt nyttigt är solrosfrön! Brukar rosta dem i en panna och salta lite, finns en hel del zink och protein i det :)

Annars ska väl detta funka för att dämpa hungern: http://www.proteinbutiken.se/Produkter/viktminskning/magiska-nudlar-konnyaku

Jokester
2011-12-13, 00:37
hade för mig att mörk choklad med högt cacao innehåll innehöll mindre kcal lr ??

Nej, brukar vara samma kaloriinnehåll oavsett hur mycket kakao chokladen innehåller.

Popliteus
2011-12-13, 00:53
Tänk, Nothing tastes as good as skinny feels

LizaK
2011-12-13, 02:52
Chokladens kakohalt samt sockerhalt har effekt på kroppen dock.. bra att ha i åtanke..

Men givetvis är det kalorier in/ut som gäller.

/Liza

Ado2000
2011-12-13, 09:38
Nej, brukar vara samma kaloriinnehåll oavsett hur mycket kakao chokladen innehåller.

oke då har man lärt sig nånting nytt då

Bjern
2011-12-13, 09:40
Något som är gott och relativt nyttigt är solrosfrön! Brukar rosta dem i en panna och salta lite, finns en hel del zink och protein i det :)
]

Samtidigt så är dom i princip lika kaloritäta som chocklad.

L2310
2011-12-14, 22:31
Prottepulver med chokladsmak i valfri mängd (kanske funkar med vanilj, inte testat), canderel cankao i valfri mängd (gärna ganska mycket, iallafall om ert protein som mitt inte har så stark chokladsmak. Nästan lika mycket som proteinmängden) och en liten skvätt grädde i ett glas. Rör om med sked och ät! Ska vara ganska fast konsistens, fastare än chokladsås. Nästan se lite degigt ut, då smakar det bäst enligt mig. Yum! Går att sleva i sig fortare än fan om man inte gör enorma mängder, men det stillar det akuta sötsuget bra ;-)

För de som skiter i om det är nyttigt eller inte så är det ännu godare att göra med kakao och typ 1,5 gånger mer socker. Men nu är vi ju på deff-forumet... :)

Edit: det blir fastare konsistens ju mer man rör om, och när det börjar fastna på glasets kanter och i skeden... Då är det perffa!

Dedication
2011-12-14, 23:36
Tycker det är OTROLIGT jävla gott med riskakor. 40kcal per kaka. :)