handdator

Visa fullständig version : Växa i perioder ?


Nickz0
2011-12-06, 21:20
Jag har en lärare som har tränat i flera år när han var yngre, och han verkar veta vad han talar om ( hjälpt mig, och förklarat mkt om övningar,tillskott,etc ).
Och han sa att man brukar " växa " (allstå bli bra stor) 1-2 gånger per år.
Och som jag förstod de, så verkade de kunna hända när somhelst , men oftast 1 gång per år högst 2.

Och senaste 1-2månaderna tycker jag att de är nå sjukt kul att gå till gymmet, ökat nästan varje pass, ökat från 40 kg i bänk till 4x6 55kg i bänk, och massa mer.
Jag ser på kroppen att jag blir större, och känner jag blir starkare hela tiden. Och jag längtar till varje pass :D

Och jag undrar om jag har en " väx " period nu ?

( Hoppas ni förstår vad jag menar med att växa, allstå typ bygga mycket muskler kort tid )

info :

Tränat drygt 1 år, är 17 år ( imornn ) och är drygt 187 cm lång och 80kg tung.

tack :)

hidden
2011-12-06, 21:27
Jag tror man växer hela tiden efter varje pass (?) Varför skulle man växa en eller två gånger per år? :s

Nickz0
2011-12-06, 21:36
Jag tror man växer hela tiden efter varje pass (?) Varför skulle man växa en eller två gånger per år? :s

allstå jag menar, att på en kort tid växer man / går upp i massa MYCKET mer än normalt. Om du förstår vad jag menar ?

mrt4
2011-12-06, 22:13
Tror din lärare menar att det går lite i perioder och det kan jag själv relatera till.

Dvs att tex ryggen går trögt ett bra tag och sen pang bom från en klar himmel så ökar man ett tag, innan det står still igen.

Däremot kan man nog inte säga att man "växer" 1-2 ggr\år.

Mvh Robin

hidden
2011-12-06, 22:14
allstå jag menar, att på en kort tid växer man / går upp i massa MYCKET mer än normalt. Om du förstår vad jag menar ?


Det är vanligt att man växer mycket och blir snabbt starkare i de första åren när man tränar, sedan går det långsammare. Om det är det du menar.

Proxy
2011-12-06, 22:16
Det TS menar är att ökningar inte kommer linjärt hela tiden. Ibland går det snabbare, ibland kan det stå helt still, och det är så den stora majoriteten upplever det.

Om du ökar väldigt bra nu, då har du helt enkelt en period där du växer bra.

Nickz0
2011-12-06, 22:18
Tror din lärare menar att det går lite i perioder och det kan jag själv relatera till.

Dvs att tex ryggen går trögt ett bra tag och sen pang bom från en klar himmel så ökar man ett tag, innan det står still igen.

Däremot kan man nog inte säga att man "växer" 1-2 ggr\år.

Mvh Robin

Det är vanligt att man växer mycket och blir snabbt starkare i de första åren när man tränar, sedan går det långsammare. Om det är det du menar.

Det TS menar är att ökningar inte kommer linjärt hela tiden. Ibland går det snabbare, ibland kan det stå helt still, och det är så den stora majoriteten upplever det.



Okay, för ja märkt på revbenen ( tränat rygg kanske 2månader ) att de sticker ut, o blir större :)

Men ja hört typ att när man e tonåring då kan man bygga bättre än när man e typ 30 ?

Magganyo
2011-12-06, 22:20
Okay, för ja märkt på revbenen ( tränat rygg kanske 2månader ) att de sticker ut, o blir större :)

Men ja hört typ att när man e tonåring då kan man bygga bättre än när man e typ 30 ?

20-30 tror jag är då man kan växa som mest muskulärt. rätta mig om jag har fel.

mpjby
2011-12-06, 22:25
20-30 tror jag är då man kan växa som mest muskulärt. rätta mig om jag har fel.

Har för mig att jag läst alt. hört att man når sin peak vid 21 års ålder. Kan mycket väl ha varit gammal hederlig bro-science men det låter ganska sannolikt.

Nickz0
2011-12-06, 22:26
20-30 tror jag är då man kan växa som mest muskulärt. rätta mig om jag har fel.

Har man inte mer testo,hormoner o skit i kroppen när man e mellan 15-18 än 20-30 ?:o

Rakanichy
2011-12-06, 22:36
Det påstående din lärare gjort är fel.
Dock så är inte ökningar linjära som tidigare sagts.
Om dock din muskelstimulation är likadan varje pass och du äter samma kost varje dag osv... så kommer du öka utspritt över året.

krubkungen
2011-12-06, 22:38
Har man inte mer testo,hormoner o skit i kroppen när man e mellan 15-18 än 20-30 ?:o

Hormoner och skit? LOOL!