handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är konditionsträning vid regelbunden styrketräning ?


Vivaldi
2011-12-06, 20:45
Tänkte bara slänga in en snabb fråga om hur viktigt konditionsträning egentligen är under dessa kyliga vinterdagar då man tappar all form av motivation till uthållighetsträning mycket snabbt.

Då jag tidigare, ung och oerfaren alltid startade ett pass med 15 minuters HIIT ( och undrade över varför jag alldrig ökade i vikt samt vikter ) för att sedan bränna av ett hårt gympass på ca en timme är min kondition i nuläget mycket bra.

Men då jag på senare tid kollat in divere kostartiklar som säger att konditionsträning varvat med styrketräning inte är bra för uppbyggnaden har jag skippat all form av högintensiv kondition under den senaste veckan. Och redan nu märker jag av ett ökat tryck på gymmet ( värmer upp med 7 minuter löpning i 15 km/h, sedan tung styrketräning i en timme i högt tempo med få pauser )

Min fråga är nu om det räcker med de fyra passen i veckan jag kör på Gymmet samt det faktum att jag går minst 5km i raskt tempo om dagen för att bibehålla en hälsosam kondis och uthållighet. Eller om det vore bättre att slänga in ett eller två konditionspass i veckan på mina vilodagar ?

Ålder: 18 år, 70kg, 187 cm
Status: Clean-Bulk med ca 2800 kcal / träningsdag 2000-2100 vilodag med minst 3g protein / kg kroppsvikt om dagen

Såhär ser mitt nuvarande schema ut
Måndag: Axel + Ben
Tisdag: Vila
Onsdag: Ben !!!
Torsdag: Vila/Extrapass
Fredag: Bröst + Triceps
Lördag: Vila
Söndag: Rygg + Biceps

the_matsson
2011-12-06, 20:48
Personligen tycker jag att min styrketräning ger mig en ganska god nivå av kondition.