handdator

Visa fullständig version : Rehab och 10x10 dips/rodd


folkilsk
2011-12-06, 18:27
Jag ägnar mig åt blandad rehabträning så jag kan inte begagna något färdigt program. Har flera åkommor som begränsar mig, bl a en avsliten tricepsmuskel (oklart om det är helt eller delvis) som är klen. Har därför tänkt testa lite GVT-inspirerad dipsträning för att jobba upp lite styrka. Gjorde mitt första pass häromdagen med oviktade dips 10 x 10 och 60 sek vila mellan. Missade sista rep, men annars gick det bra. Kommer att öka med 2,5 kg varje gång jag klarar alla hundra utan sprattel eller extra vila. Jag varvar med 10x10 dips varannat pass och samma upplägg stångrodd varannat. Har dock svårt att bedöma hur jag ska lägga upp min övriga träning. Tungt/lätt, basövningar/assistansövningar osv?

Åkommorna är:

* Opererat knä, höger. Ingrepp på patellarsenan.
* Hopparknä vänster
* Golfarmbåge höger
* Avsliten triceps, sannolikt huvuddelen av långa huvudet.

Alltså: inga tunga eller explosiva benövningar, inga tunga dragövningar.

Synpunkter och förslag välkomnas :)

Pjotor
2011-12-06, 19:46
Har du fått några övningsförslag från en sjukgymnast eller naprapat? Vilka i så fall?

folkilsk
2011-12-06, 19:59
Har du fått några övningsförslag från en sjukgymnast eller naprapat? Vilka i så fall?

För tricepsskadan har jag ordinerats isolerad högrepetitionsträning, vilket jag också fortfarande gör emellanåt. Skadan är dock utläkt och tål belastning, men har fortfarande ett ordentligt tapp i mitten av muskelbuken (osannolikt att det kommer att kunna åtgärdas helt). Målet nu är att "fylla i hålet lite", dvs bygga muskelmassa som förhoppningsvis minskar det estetiska problemet, samt närma mig min andra arms styrka och uthållighet. Därav GVT, som ju har rykte om sig att stimulera tillväxt, som i sin tur ger goda förutsättningar för återerövrad styrka (dock med knäböj som bas, vilket tyvärr inte funkar för mig just nu).

Knärehab och underarmsrehab görs utöver "riktig" träning, men utesluter bicepscurls samt tungt för ben och drag.

Ego
2011-12-06, 20:23
Din ursprungliga fråga bör du ta upp med din sjukgymnast. Det ger lite bättre odds för bättre rehab än att några slumpmässiga dudes på forumet som skall sitta och filosofera.

Sedan verkar du ha en del skador och bör tänka lite på varför du har det. Knäböj är kanske inte den bästa övningen för dig just nu då det finns säkert en del riktigt usla motoriska mönster på dig som måste rättas först. Igen, din sjukgymnast om han/hon har kunskap inom ämnet eller någon annan som jobbar med sånt.

För övrigt så låter det lite mer av centralt problem för mig, kanske till och med näringsrelaterad. Man skall inte dra på sig så mycket skador om man förstås inte tränar totalt fel. Sedan kan man alltid ha otur.

folkilsk
2011-12-06, 20:39
Din ursprungliga fråga bör du ta upp med din sjukgymnast. Det ger lite bättre odds för bättre rehab än att några slumpmässiga dudes på forumet som skall sitta och filosofera.

Sedan verkar du ha en del skador och bör tänka lite på varför du har det. Knäböj är kanske inte den bästa övningen för dig just nu då det finns säkert en del riktigt usla motoriska mönster på dig som måste rättas först. Igen, din sjukgymnast om han/hon har kunskap inom ämnet eller någon annan som jobbar med sånt.

För övrigt så låter det lite mer av centralt problem för mig, kanske till och med näringsrelaterad. Man skall inte dra på sig så mycket skador om man förstås inte tränar totalt fel. Sedan kan man alltid ha otur.

- Knäoperationen var inte trauma- eller slitagerelaterad (nåja, schlatter-osgood är väl på sätt och vis en form av trauma)
- Hopparknät kommer från att ha börjat med parkour på äldre dar.
- Underarmsstrulet kan härledas till ett brutet finger med atroferade och sedermera övertränade muskler som följd.
- Tricepsskadan var från akut trauma och borde ha opererats, men jag insåg inte allvaret förrän det var för sent.
Summa sumarum - kampsport och självförsvar är kul, men kostar om man har otur.
Jag har som sagt fått input från sjukgymnaster. Nu vill jag ha input från andra. Därefter ämnar jag plocka russin ur kakorna.

...men det är inte därför vi är här:

Inlägget rör tricepsträning i första hand och den skadan är som sagt läkt sedan något år. Råden á la generisk sjukgymnast (isolerade rörelser 3x20, lätt belastning) har spelat ut sin roll.

Det jag söker är alltså synpunkter och erfarenheter relaterade till GVT och varianter därav. Vad bör och vad bör inte kombineras med det upplägget.


...och förövrigt så knäböjer jag som en prins. Hur snyggt som helst ;) Jag kan bara inte slänga på några skivor på stången ännu eftersom mitt högerknä inte är helt återhämtat efter OP.

panzerpig
2011-12-06, 20:58
Jag var hos läkare i måndags pga att jag haft problem med en disk i korsryggen och en i nacken. Har gått hos sjukgymnast till och från i 2-3 år men har fortfarande problem och blev skickad till läkare.
Iaf: disken i nacken klämmer på en nerv ut i högerarmen, jag har tappat styrka i höger triceps, det har blivit bättre men är inte bra. Läkaren sa att det inte behöver vara nerven som gjort styrkeskillnaden utan kan vara en ruptur i triceps. (ska få komma på MR inom några månader sen får vi se).

iaf: Jag tycker att det som funkat bäst för att jämna ut olikheterna mellan höger och vänster triceps är att använda mig av hantel. tex liggande tricepsextensions med en hantel.
Först kör jag höger arm sen vänster och matchar repen jag gjort med höger, även om jag kan göra mer.
Nu har arbetat mig upp till 5 reps med 25 kg med högern, med vänster klarar jag kanske 10.
I början körde jag mest vanlig bänk men på nått sätt kompenserade kroppen och högerarmen kom aldrig ifatt. Vet inte om samma gäller för dig och dips men jag skulle iaf lägga extra tid på att köra höger triceps individuellt.