handdator

Visa fullständig version : känner mig bakfull på morgonen


stajv
2011-12-06, 15:29
deffat 8 dagar nu och märker att jag har svårt att komma upp på morgonen (svårare än vanligt dvs) dessutom är jag sjukt energilös och mår lite dåligt, känns precis som när jag vaknar bakfull. Allt detta går över när jag har fått i mig frukost.
Blir det alltid såhär när man ligger på kcal underskott eller kan jag kanske lösa det med mer vatten/ vitaminer eller nåt annat? vad rekomenderar ni isåfall för vitamintabletter? finns det nån bra med många vitaminer i en så man slipper knappra i sig en hel burk varje morron :p

Sportfiskaren
2011-12-06, 15:45
Du kanske dricker i sömnen?

Skämt åsido, hur mycket äter du? Har du helt eliminerat någon makronutrient? Beskriv en dags intag. Sover du som vanligt? Finns extremt många faktorer som kan bidra till känslan du upplever.

mattilainen
2011-12-06, 16:30
hur mycket äterdu per dag? Vad äter du?

stajv
2011-12-06, 17:23
Äter ca 1800-2000 kcal om dagen och en typisk dag ser ut ungefär såhär fast varierar lite

frukost: 50g mini keso två ägg på knäckebröd och kaffe = 300 kcal

mellis: proteinbar och cola light = 180 kcal

lunch: 550g ravioli = 440g

mellis: 2,5 dl mjöl med 0,75dl whey 100 = 201 kcal

middag: två kycklingwraps a la stajv = 440 kcal

kvällsmål: 4dl mjölk och whey 100 = 261 kcal

totalt: 1822 kcal

Spridis
2011-12-06, 17:37
Exakt så känner jag mej när jag har kört med för lågt kaloriminus.

stajv
2011-12-06, 18:46
Exakt så känner jag mej när jag har kört med för lågt kaloriminus.

så du menar att jag ska käka mer? känns segt för dieten funkar hela dagen utom just innan frukost och det känns inte som att det händer nåt alls på viktfronten

REDaction
2011-12-06, 19:41
Hur har sömnen varit under den här tiden? Märker själv att jag efter en natt med orolig sömn vaknar upp och känner mig sliten. Har du något i ditt liv som du funderar eller oroar dig mycket över? Om du är sugen kan du prova ZMA som du kanske läst om här på forumet. Bara att söka så hittar du flera trådar annars!

Alkro
2011-12-06, 19:47
Vätskebrist, drick ett glas vatten innan du går och lägger dig eller ett på natten om du är uppe och kissar. Om du känner dig torr i munnen och törstig på morgonen är diagnosen klar.

Ökat proteinintag ger större urinmängder.Jag springer och kissar minst två gånger per natt när jag äter mycket protein. De kvällar jag käkar godis får jag inte detta problem. Jag är inte helt säker på mekanismen bakom att kolhydrater förbättrar mitt vätskestatus men jag antar att det har något med att glykogen binder upp vätska.

http://sportsmedicine.about.com/od/sportsnutrition/a/proteindehydrat.htm

Åsberg
2011-12-06, 19:52
Vätskebrist, drick ett glas vatten innan du går och lägger dig eller ett på natten om du är uppe och kissar. Om du känner dig torr i munnen och törstig på morgonen är diagnosen klar.

Ökat proteinintag ger större urinmängder.Jag springer och kissar minst två gånger per natt när jag äter mycket protein. De kvällar jag käkar godis får jag inte detta problem. Jag är inte helt säker på mekanismen bakom att kolhydrater förbättrar mitt vätskestatus men jag antar att det har något med att glykogen binder upp vätska.

http://sportsmedicine.about.com/od/sportsnutrition/a/proteindehydrat.htm

Då kan vi alltså dra slutsatsen att man borde äta godis varje kväll, win!

Alkro
2011-12-06, 20:05
Då kan vi alltså dra slutsatsen att man borde äta godis varje kväll, win!

Käkar godis på fredagar, alltid skönt att veta att jag då får sova en hel natt utan att gå upp och pissa :)

Åsberg
2011-12-06, 20:14
Käkar godis på fredagar, alltid skönt att veta att jag då får sova en hel natt utan att gå upp och pissa :)

Äsch, håll det inne. Blir en go piss när man vaknar då.

stajv
2011-12-06, 20:37
hm när jag tänker på det så har sömnen varit riktigt undermålig. haft grupparbete i skolan och två gånger förra veckan var jag i skolan 09-09*spy* sen har jag svårt att somna på kvällarna för att jag är så pigg så brukar bli 5h sömn på vardagar :(

det där om vätskebrist är nog också sant! pissar hela tidenn verkligen! och brukar skippa att dricka vatten innan jag lägger mig för att jag inte vill vakna och kissa:p får börja göra det ändå

Alkro
2011-12-06, 20:42
hm när jag tänker på det så har sömnen varit riktigt undermålig. haft grupparbete i skolan och två gånger förra veckan var jag i skolan 09-09*spy* sen har jag svårt att somna på kvällarna för att jag är så pigg så brukar bli 5h sömn på vardagar :(

det där om vätskebrist är nog också sant! pissar hela tidenn verkligen! och brukar skippa att dricka vatten innan jag lägger mig för att jag inte vill vakna och kissa:p får börja göra det ändå

Det funkar ganska bra att dricka när man är uppe och pissar på natten, då är man lagom hydrerad tills man vaknar.