handdator

Visa fullständig version : tjejers hormonpåverkan på vikten vid ppiller


Victuhh
2011-12-06, 15:27
Min tjej gick på ppiller för nåt år sen och säger att hon gått upp 20kg sedan hon började med dessa. Vilket jag betvivlar då jag ser henne äta chips och sånt rätt ofta.. MEN mat äter hon knappt ingenting alls av - hon är hobbyvegeterian och säg att det är köttfärslimpa med potatis så äter hon 2 potatis, sås och en smörgås tex. I vilket fall, är detta möjligt dvs 20kg på några månader pga endast pillret, eller är det ett kaloriöverskott som är boven?


Nu tar hon inte dessa längre utan har en stav, kilorna har hon inte kunnat bli av med i vilket fall, det stärker ju min tes..

??

King Grub
2011-12-06, 15:31
Vikten kan påverkas, men inte 20 kilo på den tiden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19346753

Går man upp 20 kilo på två år beror största delen av viktökningen på överätning, även om man använder preventivmedel som påverkar hormonnivåer.

mattilainen
2011-12-06, 15:38
kan vara att hon blir hungrigare av p-pillren också? Eller mer sötsugen, eller annat. Om du förstår vad jag menar.

Morrris
2011-12-06, 15:39
Konfrontera henne med att du (tillsammans med King Grub) avslöjat lögnen. Bifoga studier och bjud på stor dramatik.

ICKS
2011-12-06, 15:44
Konfrontera henne med att du (tillsammans med King Grub) avslöjat lögnen. Bifoga studier och bjud på stor dramatik.

do this

mini
2011-12-06, 15:48
En p-stav är ju också ett hormonpreventivmedel.
Men ja, troligen är kosten en större bov än pillerna i sig. Sedan kan man ev. leda en del av matbeteendena till hormonförändringar, men det är fortfarande något hon måste kontrollera om hon vill gå ner i vikt.

Victuhh
2011-12-06, 18:44
Vikten kan påverkas, men inte 20 kilo på den tiden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19346753

Går man upp 20 kilo på två år beror största delen av viktökningen på överätning, även om man använder preventivmedel som påverkar hormonnivåer.

Då var det avslöjat.. chipsen har hon inte gett upp heller, men klagar på att hon är för tjock det gör hon :O

Alkro
2011-12-06, 19:39
Fast den eventuella viktuppgången som sker när man börjar använda p-piller beror ju helt och hållet på en ökad aptit. Om det finns en metabol komponent är den oerhört liten jämfört med den ökade aptiten. Så länge man kontrollerar vad man stoppar i sig går man således inte upp i vikt. Den initiala viktuppgången stannar ofta sedan av när man "vant" sig vid sina p-piller.

SannaK
2011-12-08, 23:34
jag är tjej. åt ppiller i 4 år.
visst då var jag tonåring så jag var smal även om jag åt mycket.
MEN det är vanligt att man blir mer sugen med ppiller.

Graafen
2011-12-08, 23:52
Då var det avslöjat.. chipsen har hon inte gett upp heller, men klagar på att hon är för tjock det gör hon :O

haha vet hur de är! min är likadan!:D*screwy*

Tolkia
2011-12-09, 08:32
Man lägger ofta även på sig lite vätska (väldigt olika mellan individer hur benägen man är att göra det), men det brukar inte röra sig om mer än något kilo.

Sheogorath
2011-12-09, 08:42
Till vem det berör: kom ihåg att det här med "disciplin" och "karaktär" naturligtvis blir svårare ju hungrigare man är. Så på ett sätt kan det visst vara p-pillerna som gjort att hon gått upp 20 kg, även om viktuppgången beror på överätning. Fysiologi och psykologi är skiljda inom semantiken, inte så mycket i verkligheten.

aijou
2011-12-09, 08:44
Då var det avslöjat.. chipsen har hon inte gett upp heller, men klagar på att hon är för tjock det gör hon :O

Låter som majoriteten av alla Sveriges flickvänner/fruar/kvinnor i allmänhet, tycker jag. ;)

Sniggel
2011-12-09, 14:54
Om du har gett en rättvis bild av hennes kostvanor så är det ju definitivt dags för henne att ta sig i kragen(oavsett hur mycket p-pillerna spelar in i hennes vikt och ätvanor) och börja äta vettigt. Att äta vegetariskt handlar inte om att ersätta kött med chips och mackor.

Victuhh
2011-12-09, 16:36
Låter som majoriteten av alla Sveriges flickvänner/fruar/kvinnor i allmänhet, tycker jag. ;)

ex :naughty:

Sandra81
2011-12-09, 17:49
Min tjej gick på ppiller för nåt år sen och säger att hon gått upp 20kg sedan hon började med dessa. Vilket jag betvivlar då jag ser henne äta chips och sånt rätt ofta.. MEN mat äter hon knappt ingenting alls av - hon är hobbyvegeterian och säg att det är köttfärslimpa med potatis så äter hon 2 potatis, sås och en smörgås tex. I vilket fall, är detta möjligt dvs 20kg på några månader pga endast pillret, eller är det ett kaloriöverskott som är boven?


Nu tar hon inte dessa längre utan har en stav, kilorna har hon inte kunnat bli av med i vilket fall, det stärker ju min tes..

??

Låter väldigt konstigt ja.. några kilo kan man gå upp få lite större bröst osv men inte 20 kg..