handdator

Visa fullständig version : Min syster säger sig känna av övernaturliga saker?


Andy.da.wohoo
2011-12-06, 08:21
Hallåj.

Har varit ett jäkla hallå om det nu på morgonen vilket gjort att jag förlorat min morgonsömn när jag ska jobba kväll ytterliggare en gång.

Hon säger sig känna av att det finns andra i huset, att det inte känns rätt och känns konstigt osv. Hon sa även idag att när hon tagit sin cykel för att cykla mot skolbussen på morgonen så kan hon se någon i finrummet när hon tittar in genom fönstret. Tidigare har hon haft svårt att sova och mått dåligt i sitt sovrum då hon sagt att det finns någon i rummet vilket stör henne. Det resulterade i att hon och jag bytt rum och problemet minskade för hennes del och jag har inte märkt någonting.

Hon säger att det kan vara en sjöman av något slag, en gammal man, och när hon var ~3-4år och mamma och min syster gick på kyrkogården för att lägga blommor vid en grav hade min syster pekat på en annan gravsten och sagt att mannen som låg där hade varit sjöman.

Eftersom jag inte har en aning om vad man ska göra med detta så tänkte jag prova lyckan på kolo och se om någon har kanske någon aning överhuvudtaget.

Tacksam för svar.

EDIT: Kan tillägga att hon är 12.

Maod
2011-12-06, 08:30
KBT eller vänta ut det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_beteendeterapi

Nitrometan
2011-12-06, 08:33
Ta kontakt med James Randi -din syster kan vinna 1 miljon dollar!

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

Profit!

aijou
2011-12-06, 08:39
Din syster har livlig fantasi. Inget fel med det så länge ingen får lida för det. :)

hallar
2011-12-06, 09:04
Well, antagligen bara en 12 åring som är en 12åring. Men kan också vara något annat. Är du orolig för henne? Verkar det som om hon verkligen ser de här sakerna? Hör hon röster? Jag frågar allt detta eftersom om när man upplever sådant här kan det också vara symptom på en psykos.

Vet era föräldrar om det här?

Oxe
2011-12-06, 09:19
Var hon uppe och smög i går och tittade på paranormal aktivity på tv eller vad det heter...

Stoltz
2011-12-06, 09:47
Andy - Vad är det du vill ha hjälp med? På vilket sätt blev det ett jäkla hallå?

Notera dock - Hon är tolv. Jag försöker inte förringa någon för att de är tolv, man är nog smartare än de flesta tror när man är tolv, men man har också ett jäkla håll-i-gång i kroppen vid den tiden.

shut teh face
2011-12-06, 09:53
Hon har självklart övernaturliga krafter. Du bör konsultera Supernatural avsnitt omedelbart så hon kan bli en hunter.

Nordenator
2011-12-06, 10:09
Tror hon på atomer? Jag mötte nyligen en tjej som inte trodde på atomer för att hon inte kunde se dem, men var fullt inne på att spöken fanns. Mind blown.

Nitrometan
2011-12-06, 10:13
Tror hon på atomer? Jag mötte nyligen en tjej som inte trodde på atomer för att hon inte kunde se dem, men var fullt inne på att spöken fanns. Mind blown.

Intressant distinktion. Det finns många saker jag inte kan se...

Nordenator
2011-12-06, 10:24
Intressant distinktion. Det finns många saker jag inte kan se...

Mhmm.. Atomer känns ju för mig som något rätt vedertaget, så man blir lite lätt förstummad när någon fullt seriöst frågar en om man tror på atomer. Det är ju inte direkt som att vi talar om tomten här.

Andy.da.wohoo
2011-12-06, 11:00
Din syster har livlig fantasi. Inget fel med det så länge ingen får lida för det. :)
Hon lider ju dock själv av det, däri ligger problemet :/
Andy - Vad är det du vill ha hjälp med? På vilket sätt blev det ett jäkla hallå?

Notera dock - Hon är tolv. Jag försöker inte förringa någon för att de är tolv, man är nog smartare än de flesta tror när man är tolv, men man har också ett jäkla håll-i-gång i kroppen vid den tiden.

Visst är hon bara tolv, och jag minns väl att jag också var mörkrädd och rädd för spöken när jag var tolv. Men detta börjar gå överstyr känns det som.

Jag tror att hon märker av det mest när hon är arg och ledsen. Som hon kan bli relativt ofta, även imorse.

Stoltz
2011-12-06, 11:01
Kan det vara så att hon vill bli sedd extra mycket?

Kurash
2011-12-06, 11:11
Tänk om hon har rätt...

Andy.da.wohoo
2011-12-06, 11:13
Kan det vara så att hon vill bli sedd extra mycket?

Möjligt, hon säger hela tiden att hon får mer tillrättavisningar än vad jag eller mellansystern får eller någonsin fått. Men eftersom vi är 5 respektive 7 år äldre än henne och att hon knappast kommer ihåg de tillrättavisningar som vi fått.

Stoltz
2011-12-06, 11:15
Aaah. Okej, då får du nog nästan stå ut, det låter väldigt mycket som uppmärksamhetskrav och det händer alla. Du hade det säkert utan att veta det, och din andra syrra också.

Welcome to puberty!

zeusden1
2011-12-06, 11:43
Känner ni lukten?

Grotesk
2011-12-06, 12:17
Jag är också bra på att gissa saker. En gång när jag och min bästis spelade Tomb Raider på Playstation så kände jag på mig att det skulle dykta upp en rackarns stor T-rex, så jag sa detta till min bästis, och jävla vad paff han blev när jag hade rätt.

Helt sjukt, sedan dess kallar han mig synsk.

Stoltz
2011-12-06, 12:24
Jag är också bra på att gissa saker. En gång när jag och min bästis spelade Tomb Raider på Playstation så kände jag på mig att det skulle dykta upp en rackarns stor T-rex, så jag sa detta till min bästis, och jävla vad paff han blev när jag hade rätt.

Helt sjukt, sedan dess kallar han mig synsk.

Känner igen det från när jag spelade Silent Hill och förutsåg att något vidrigt skulle dyka upp snart.

Mago
2011-12-06, 13:02
Kan det vara så att hon vill bli sedd extra mycket?

Och att hon tar be... http://mafq.files.wordpress.com/2009/12/smiley_zip_ani.gif

Herr Oberst
2011-12-06, 13:08
Din syster behöver nog lite prygel. Än är det inte för sent med lite hederlig barnuppfostran, hon är fortfarande ung.
Värre är det med min syster. Hon pratar med gud, katter, getter, andar, demoner och cancersvulster plus en massa annat knepigt och hon är 36år

Minimjölk
2011-12-06, 13:33
Hmm, hon är tolv år, lillsyrran som är mycket mindre än de andra, i puberteten, är arg och sover oroligt, jag skulle säga att med de förutssättningarna så behövs det inte mycket för att man skall skapa någon form av fantasifoster. Just om sömnen blir rubbad upplever de allra flesta konstiga fenomen som bara de ser.

Som flera andra varit inne på så det där med att vara synsk eller gissa framtiden är ju en egenskap som man kan vilja tro att man besitter bara för att man gissar rätt oftare än andra. Folk är olika, vissa resonerar knappt om hur de tror skaer skall ske framöver medan andra i större utsträckning gissar vad som kommer ske. Efter en tid kan men dessutom bli skickligare på att gissa rätt pga en erfarenheter.

jag är själv en av de som ofta känner på mig vad folk skall säga/göra, har ingenting med övernaturliga krafter, bara det att jag ofta tänker lite för snabbt/mycket och ofta ligger steget före vilket leder till att jag ofta kan gissa vad nästa steg blir utifrån min erfarenheter.

Sedan kan man ibland bara göra en lucky guess out of the blue men å andra sidan, om jag konstant tänker på konstiga scenarion som kan ske så är det inte orimligt att det någon gång kommer ske något av dessa, snarare tvärtom.


Samma teorier som om man resor 1-2 resor om året till exotiska platser och där besöker typiska turistattraktioner så är det inte orimligt att man stöter på folk i ens närhet eller folk som man känner till någon/några gånger. Världen är inte så stor och unik och antalet människor man känner till är ganska många. Lägg sedan till att man kanske är på resande fot på exotiska platser ca 4% av sitt liv (2v per år).

Gabriel Forslund
2011-12-06, 13:49
http://www.gifsforum.com/images/gif/not%20sure%20if%20serious/grand/arnold_not_sure_if_serious_gif.gif

:laugh:

Juxta
2011-12-06, 13:54
Den här tråden fick helt annat potential att bli riktigt bra efter Banditen skrev sitt berikande inlägg. :D

Fredszky
2011-12-06, 14:00
Den här tråden fick helt annat potential att bli riktigt bra efter Banditen skrev sitt berikande inlägg. :D

Jag vet!
Helt otroligt att hon också har den här gåvan!
Jag hade tänkt skriva att jag inte tror på sånt här, men nu har jag bevis att det faktiskt finns! Det står ju faktiskt i klartext från någon som har gåvan!

*popcorn*

Nitrometan
2011-12-06, 14:02
Den här tråden fick helt annat potential att bli riktigt bra efter Banditen skrev sitt berikande inlägg. :D

Jag visste att hon skulle skriva det inlägget... :|

Minimjölk
2011-12-06, 14:09
OMG, här satt jag och förutspådde att Nitrometan skulle lägga en underfundig kommentar och som ett rekommenderat brev på posten så kom den direkt. :)

Nitrometan
2011-12-06, 14:21
OMG, här satt jag och förutspådde att Nitrometan skulle lägga en underfundig kommentar och som ett rekommenderat brev på posten så kom den direkt. :)

Jag visste det! Minimjölken skulle direkt svara på mitt inlägg att jag visste vad BQ skulle skriva med att han visste att jag skulle skriva det. Jag är synsk! Eller vetsk! Eller nåt...








*kissass*

Sandra81
2011-12-06, 14:30
Svårt att veta när hon är så pass ung.. jag vet att man själv hade en del fantasier som liten. men jag har aldrig varit rädd eller trott på spöken förens jag själv fick uppleva det på skolans internat. Otroligt skrämmande upplevelse är det och det jobbigaste var att alla man prata med (utanför skolan) inte tog en på allvar.

Stoltz
2011-12-06, 14:31
Svårt att veta när hon är så pass ung.. jag vet att man själv hade en del fantasier som liten. men jag har aldrig varit rädd eller trott på spöken förens jag själv fick uppleva det på skolans internat. Otroligt skrämmande upplevelse är det och det jobbigaste var att alla man prata med (utanför skolan) inte tog en på allvar.

Jag ser potentialen här och även om jag inte är helt övertygad om att spöken skulle vara på riktigt, så tycker jag om att höra en bra spökhistoria :) Skulle du vilja berätta? Via PM fungerar också om du inte pallar ta det public.

Henchman
2011-12-06, 14:34
Vart ifrån kommer den här ivern att försöka motbevisa någon som tror sig se något som ingen annan ser?

En tolvåring ser spöken och responsen blir att förlöjliga upplevelsen istället för att försöka förstå den.

ByggarBertil
2011-12-06, 14:54
Varför är det alltid kvinnor som tror på det övernaturliga? Morsan säger att hon kan känna en närvaro ibland när hon är ensam hemma, samma med mormor. Jag känner ingen man som tror på spöken och annat bullshit...

Sandra81
2011-12-06, 14:55
Jag ser potentialen här och även om jag inte är helt övertygad om att spöken skulle vara på riktigt, så tycker jag om att höra en bra spökhistoria :) Skulle du vilja berätta? Via PM fungerar också om du inte pallar ta det public.

Jag skickar pm ... :)

oracas
2011-12-06, 15:02
Varför är det alltid kvinnor som tror på det övernaturliga? Morsan säger att hon kan känna en närvaro ibland när hon är ensam hemma, samma med mormor. Jag känner ingen man som tror på spöken och annat bullshit...

Tror helt enkelt det är vanligare för män att ha lite "logiskt tänkande".

Dreas
2011-12-06, 15:17
Svårt att veta när hon är så pass ung.. jag vet att man själv hade en del fantasier som liten. men jag har aldrig varit rädd eller trott på spöken förens jag själv fick uppleva det på skolans internat. Otroligt skrämmande upplevelse är det och det jobbigaste var att alla man prata med (utanför skolan) inte tog en på allvar.Sömnparalys eller psykos är inte ett bevis på att det spökar.

Pernam
2011-12-06, 15:18
Tja, hon är väl lite för ung för att det ska vara schizofreni iaf. Det brukar utvecklas senare i livet har jag för mig?

Stoltz
2011-12-06, 15:23
En person på tolv år säger sig se spöken och folk börjar snacka om psykoser och fan och hans moster. Ni måste för helvete skämta.

rooz
2011-12-06, 15:25
En person på tolv år säger sig se spöken och folk börjar snacka om psykoser och fan och hans moster. Ni måste för helvete skämta.

+1

Hon är 12. För bövelen*popcorn*

Dreas
2011-12-06, 15:26
En person på tolv år säger sig se spöken och folk börjar snacka om psykoser och fan och hans moster. Ni måste för helvete skämta.Jag prata om Sandra!

rooz
2011-12-06, 15:26
Jag prata om Sandra!

och skillnaden är?

Pernam
2011-12-06, 15:32
En person på tolv år säger sig se spöken och folk börjar snacka om psykoser och fan och hans moster. Ni måste för helvete skämta.

Nej, här är vi gravallvarliga. Hon kan iofs vara häxa också. Eller besatt av demoner. Känner någon en bra exorcist eller inkvisitor som vi kan tipsa TS om?

Dreas
2011-12-06, 15:34
och skillnaden är?Att hon troligen var äldre, eller så var hon inte det och jag står fortfarande fast vid mitt svar. Det är väl en rimlig förklaring såvida det inte bara handlar om helt vanlig inbillning eller AWande.

Silveta
2011-12-06, 15:37
Nej, här är vi gravallvarliga. Hon kan iofs vara häxa också. Eller besatt av demoner. Känner någon en bra exorcist eller inkvisitor som vi kan tipsa TS om?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriele_Amorth

http://www.amabook.com.co/autores/gabriele--amorth/foto_preview

Loke
2011-12-06, 15:40
Intressant distinktion. Det finns många saker jag inte kan se...

Tja, kan man inte detektera något med sina egna sinnen och inte har full förståelse för hur verktygen som påstås detektera något fungerar så kan man inte göra någon detektion. Då vet man inte, ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Kvar har vi bara att tro. Vissa tror på atomer, vissa tror på gud, vissa tror på spöken, vissa tror på fred. Det är helt likvärdigt.

Jag tycker dock att tro är något bra, det kan skapa förståelse och god mental hälsa :)

Stoltz
2011-12-06, 15:42
Nej, här är vi gravallvarliga. Hon kan iofs vara häxa också. Eller besatt av demoner. Känner någon en bra exorcist eller inkvisitor som vi kan tipsa TS om?

http://kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=51648

hultman
2011-12-06, 15:43
Känner igen det från när jag spelade Silent Hill och förutsåg att något vidrigt skulle dyka upp snart.

Hahahaha.

312
2011-12-06, 15:50
Min lillebror hade samma problem när han var runt 10år. Kände att någon petade på honom när han var ensam osv.

Stoltz
2011-12-06, 15:57
Jag skickar pm ... :)

Bra, jag inväntar :)

akAn
2011-12-06, 15:58
Bra, jag inväntar :)

Ooh skicka till mig med Sandra :)

Pernam
2011-12-06, 16:13
http://kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=51648

Bah! Det här blir väldigt off-topic, men Hurril är alldeles för feministisk för att duga som exorcist eller inkvisitor. Han är ju lite av SL-konspirationens manliga svar på Gudrun Schyman.

Agremont
2011-12-06, 16:26
Det finns många saker att ha i åtanke/räkna med i ekvationen innan man drar slutsatsen att man upplevt något övernaturligt.

Minimjölk
2011-12-06, 16:33
Det finns många saker att ha i åtanke/räkna med i ekvationen innan man drar slutsatsen att man upplevt något övernaturligt.

Som till exempel?

Jag känner på mig att någon snart kommer skriva:

"Precis, man kan också ha så kallade lucid dreams eller klardrömmande som det kallas på svenska. För en person i den åldern så kan det lätt förväxlas med verkligheten, även som vuxen så kan man bli tillfälligt förvirrad av en klardröm och förväxla det med verkligheten. "

Detta kallar jag övernaturligt

Tomten
2011-12-06, 16:33
Sömnparalys eller psykos är inte ett bevis på att det spökar.

Precis, man kan också ha så kallade lucid dreams eller klardrömmande som det kallas på svenska. För en person i den åldern så kan det lätt förväxlas med verkligheten, även som vuxen så kan man bli tillfälligt förvirrad av en klardröm och förväxla det med verkligheten.

Agremont
2011-12-06, 16:37
Som till exempel?

Psykologiska fenomen, sömnparalys, hallucinationer, feltolkningar, tro etc.

Den mänskliga hjärnan övergår sitt egen förstånd ibland vilket kan ge upphov till en massa spexiga och mindre spexiga saker.

Minimjölk
2011-12-06, 16:47
Bara skojade, har redan listat dessa orsaker tidigare. Jag tycker det fenomet att spöken etc, bara väljer att uppenbara sig nattetid för ensamma människor är intressant. Det är sällan (om ens någonsin) 25 personer kl 13.00 på Gågatan stöter på Spöket Laban.

Agremont
2011-12-06, 16:52
Bara skojade, har redan listat dessa orsaker tidigare. Jag tycker det fenomet att spöken etc, bara väljer att uppenbara sig nattetid för ensamma människor är intressant. Det är sällan (om ens någonsin) 25 personer kl 13.00 på Gågatan stöter på Spöket Laban.

Precis. Konstigt att när man läser om spöken/övernaturliga saker eller tittar på en skråckfilm när det är mörkt så tycker man sig höra/skymta saker. En gammal instinkt som vaknar till liv helt enkelt.

Herr Oberst
2011-12-06, 17:09
Jag tycker det fenomet att spöken etc, bara väljer att uppenbara sig nattetid för ensamma människor är intressant.

Det beror på den oskrivna spök-kodexen

rajjan_dammit
2011-12-06, 17:36
Akta bara så att Spökkaptenen inte tar sig ut i fulrummen. :P

Juxta
2011-12-06, 17:39
Som till exempel?

Jag känner på mig att någon snart kommer skriva:

"Precis, man kan också ha så kallade lucid dreams eller klardrömmande som det kallas på svenska. För en person i den åldern så kan det lätt förväxlas med verkligheten, även som vuxen så kan man bli tillfälligt förvirrad av en klardröm och förväxla det med verkligheten. "

Detta kallar jag övernaturligt


Precis, man kan också ha så kallade lucid dreams eller klardrömmande som det kallas på svenska. För en person i den åldern så kan det lätt förväxlas med verkligheten, även som vuxen så kan man bli tillfälligt förvirrad av en klardröm och förväxla det med verkligheten.

http://www.esplatter.com/images/ns/scanners.jpg

Sandra81
2011-12-06, 18:16
Ooh skicka till mig med Sandra :)

okej.. om du orkar läsa. det blev lite mycket text.

Tricklew
2011-12-06, 18:22
Tror du har skrivit om dom förut Sandra, eller minns jag så fel?


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Sandra81
2011-12-06, 18:38
Tror du har skrivit om dom förut Sandra, eller minns jag så fel?


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Jo men det var väl inte om allt.. fast jag tror helt klart att internatet är/var hemsökt jag kan inte tro att det som hände var normalt. Har även läst inlägg på andra sidor,forum,bloggar om elever som gått där som varit med om underliga saker.

http://img23.imageshack.us/img23/8648/2558542367a5db2f99e4.jpg

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 18:46
Sannolikheten föreslår snarare att dessa övernaturliga förnimmelser är fantasier. Dessa går att förklara vetenskapligt. Precis som att religion går att förklara vetenskapligt. Det är naturligt att tro på gud, andar, gastar och troll, men de finns inte :).

Det är dock svårt att övertyga en människa om att ens föreställningar är osanna, i och med att de tror på dom. Lika svårt som att övertyga en djupt religiös person att konvertera till ateism.

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 19:00
Händer absolut inte alltid men någon gång då och då.
Händer absolut inte alltid men någon gång då och då.
Händer absolut inte alltid men någon gång då och då.
Händer absolut inte alltid men någon gång då och då.
Händer absolut inte alltid men någon gång då och då.

Det händer jävligt osannolika saker för människor varje dag, du är inte speciell. Alla har tur någon gång. Det är lägre sannolikhet när någon väljer rätt siffror i lotto, det är lägre sannolikhet när jag på millisekunden säger "nu!" när mina rostade bröd är klara. Det händer inte alltid, utan någon gång ibland för att det är tur, och allt detta snack om förnimmelser är bull shit.

http://images.sodahead.com/polls/001390907/FacePalm_xlarge.jpeg

hallar
2011-12-06, 19:09
En person på tolv år säger sig se spöken och folk börjar snacka om psykoser och fan och hans moster. Ni måste för helvete skämta.

Nope, var inne på det redan på sidan 1. Men fick inte så mycket gehör. Men alla som röstar för Bup räcker upp handen!

MrPowa
2011-12-06, 19:18
Som Fredriiik säger om siffror brukar jag få med, brukar bara rabla lite siffror i nån ordning eller säga nån enstaka siffra på personer osv så brukar de stämma.
Detta är inget jag själv har upptäckt utan en arbetskollega sa att det var sjukt hur ofta det var rätt.

Fredriiik
2011-12-06, 19:18
Det är inget övernaturligt med det.

Jag har också varit med om situationer på random där jag visst vad personen skulle göra eller säga.

Har jag skrivit att det är övernaturligt?

Jag förklarade bara eftersom jag har en "onormal förmåga" eller vad jag ska säga. Sen att jag också sett minst ett spöke TILLSAMMANS med en annan person är en annan femma som jag inte tänker skriva om då folk bara kommer driva bort det.
Jag har onormala saker, och därför ser jag det absolut inte omöjligt att hon kan se det hon ser.

Fredriiik
2011-12-06, 19:20
Som Fredriiik säger om siffror brukar jag få med, brukar bara rabla lite siffror i nån ordning eller säga nån enstaka siffra på personer osv så brukar de stämma.
Detta är inget jag själv har upptäckt utan en arbetskollega sa att det var sjukt hur ofta det var rätt.

Kul å höra att fler har det!
Får du upp dem i huvet precis innan eller kommer det bara ur munnen på dig?
kan du få det på andra händelser också? Typ inom sport och vad som kommer hända och sånt?

WHITEFOLKS
2011-12-06, 19:21
Han menar iofs en situation enligt följande:

- tittar på keno
- ibland får han upp ett nummer i huvudet, VARJE gång DETTA händer så är det korrekt.
- oftast får han inte upp ett nummer i huvudet


Så det är inte sammanträffande i form av att numret han får upp ibland stämmer utan sammanträffandet är att han bara får upp ett nummer ibland MEN varje gång detta sker så är det rätt nummer.

Jag säger inte att det är sant eller hur det verkligen är men det är inte samma sorts fenomen som det ni nämner.

MrPowa
2011-12-06, 19:26
Kul å höra att fler har det!
Får du upp dem i huvet precis innan eller kommer det bara ur munnen på dig?
kan du få det på andra händelser också? Typ inom sport och vad som kommer hända och sånt?

Ne jag bara öppnar munnen så kommer de bara fram, kan ju var slump men ibland har man nästan för ett bra flyt att de ska va nå sånt.
Sporten har ja inte tänkt på va ja säger.

Fredriiik
2011-12-06, 19:29
Han menar iofs en situation enligt följande:

- tittar på keno
- ibland får han upp ett nummer i huvudet, VARJE gång DETTA händer så är det korrekt.
- oftast får han inte upp ett nummer i huvudet


Så det är inte sammanträffande i form av att numret han får upp ibland stämmer utan sammanträffandet är att han bara får upp ett nummer ibland MEN varje gång detta sker så är det rätt nummer.

Jag säger inte att det är sant eller hur det verkligen är men det är inte samma sorts fenomen som det ni nämner.

tackar för klargörandet :)

difeddy
2011-12-06, 19:50
Precis, man kan också ha så kallade lucid dreams eller klardrömmande som det kallas på svenska. För en person i den åldern så kan det lätt förväxlas med verkligheten, även som vuxen så kan man bli tillfälligt förvirrad av en klardröm och förväxla det med verkligheten.

Vill bara flika in och bekräfta texten ovan. Det stämmer mycket väl att sömnparalyser, klardrömmande och dylikt ibland kan uppfattas som div. vidskepelser. Läste själv om sömnparalyser en natt och fick en direkt morgonen därpå. :D Hur som helst, sådana som tror sig ha blivit t.ex. bortförda är inte nödvändigtvis psykotiska eller, i överlag, psykiskt sjuka, utan förmodligen bara lättpåverkade.

Sandra81
2011-12-06, 19:53
Sömnparalys eller psykos är inte ett bevis på att det spökar.

okej så du påstår att jag är knäpp? :)

Dreas
2011-12-06, 20:01
okej så du påstår att jag är knäpp? :)Knäpp? Vart får du det ifrån? Jag menar att det har en logisk förklaring. Bara för att man tror sig vara vaken och se saker så betyder inte det att man gör det, även om det känns så.

Har endel polare som vaknat och trott att det stått människor över dom och stirrat på dom, efter ett tag av panik har de insett att det inte är på riktigt, även om det känns så.

Fredriiik
2011-12-06, 20:05
Knäpp? Vart får du det ifrån? Jag menar att det har en logisk förklaring. Bara för att man tror sig vara vaken och se saker så betyder inte det att man gör det, även om det känns så.

Har endel polare som vaknat och trott att det stått människor över dom och stirrat på dom, efter ett tag av panik har de insett att det inte är på riktigt, även om det känns så.

till hennes historia är det rackarns svårt att hitta en logisk förklaring

Hackenschmidt
2011-12-06, 20:10
till hennes historia är det rackarns svårt att hitta en logisk förklaring

Hjärnan/minnet/perceptionen suger och är riktiga lurendrejare, det förklarar de flesta spöksagorna.

Fredriiik
2011-12-06, 20:12
Det finns kognitiva processer som filtrerar ut minnena av de gångerna du får en magkänsla om inte stämmer, varse du vill eller inte. Vår hjärna är en klump av celler utan någon magisk förmåga.

Intressant!

Men en liten motfråga, jag kan bevisa mitt och har gjort för familj och vänner.
Hur kan du bevisa dina påståenden och din kunskap om hur hjärnan styr kroppen?

Inget tjaffs eller så, bara intresserad om du är typ hjärnkirurg eller nåt sånt :)

bubbe
2011-12-06, 20:13
Snart kommer det någon och påstår att någon gammal gubbe uppe bland molnen skapade hela världen också.

Fredriiik
2011-12-06, 20:13
Hjärnan/minnet/perceptionen suger och är riktiga lurendrejare, det förklarar de flesta spöksagorna.

de flesta men inte alla ja ;)

Om två personer ser samma sak då, vad säger ni då om händelsen?
Spelar bådas hjärnor upp exakt samma otroliga händelse som inte ska hända enligt er?

Delfin
2011-12-06, 20:16
Till er med magiska krafter:

Steg 1) http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Steg 2) Tänk till.

Steg 3A) Kvarstår den magiska kraften, kontakta James Randi och återkom sedan till denna tråd för att skratta oss i ansiktet med eran nyvunna rikedom.

Steg 3B) Om den magiska kraften inte kvarstår, välkommen till verkligheten. :)

Dreas
2011-12-06, 20:18
till hennes historia är det rackarns svårt att hitta en logisk förklaringDen finns fortfarande.

Bara för att vi här inne inte kan förklara det så blir det inte onaturligt/övernaturligt.


de flesta men inte alla ja ;)

Om två personer ser samma sak då, vad säger ni då om händelsen?
Spelar bådas hjärnor upp exakt samma otroliga händelse som inte ska hända enligt er?Det eller så finns spöken, I sure know vad jag röstar på.

Hackenschmidt
2011-12-06, 20:28
Till de som inte beror på hjärnans trollin' finns det andra förklaringar. Sen är långtidsminnet så kasst att man inte kan sätta 100% tillit till något av sina minnen, hur klara de än känns.

Föga oväntat så verkar spöken oftast dyka upp när det är mörkt och man är ensam, den situation som är mest känslig hjärnans små hyss d.v.s.

Att fler "ser" samma sak är mer ovanligt. Men förklarbart genom påverkan på varandra, minnen som förändras, båda ser samma optiska illusioner eller "gaps".

http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_of_the_Sun är en intressant händelse med många vittnesmål.

Fredriiik
2011-12-06, 20:29
Till er med magiska krafter:

Steg 1) http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Steg 2) Tänk till.

Steg 3A) Kvarstår den magiska kraften, kontakta James Randi och återkom sedan till denna tråd för att skratta oss i ansiktet med eran nyvunna rikedom.

Steg 3B) Om den magiska kraften inte kvarstår, välkommen till verkligheten. :)

så du menar att vi bara söker folk här som ska fylla i våra händelser så vi tror på dem ännu mer? :S

Hur funkar den in på oss som ser en sak hända innan det händer och sedan kan säga vad som ska hända innan det hänt? :S

Upptaget
2011-12-06, 20:43
Inte sett "Det okända"? bara att söka till programmet :D

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/det_okanda

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 20:51
Intressant!

Men en liten motfråga, jag kan bevisa mitt och har gjort för familj och vänner.
Hur kan du bevisa dina påståenden och din kunskap om hur hjärnan styr kroppen?

Inget tjaffs eller så, bara intresserad om du är typ hjärnkirurg eller nåt sånt :)

Mina polare blev imponerade häromveckan när vi spelade monopol och jag blev nekad att köpa en lagfart som skulle ge mig en hel serie. Jag sa "får väl fixa en själv då!", slog tärningen och landade på en ledig lagfart som gav mig en hel serie. Nästa slag sa jag "kan lika gärna ta friparkering", slog tärningen och tog förmögenheten på friparkering.

För 3 minuter sedan fick jag en känsla av att det låg en oöppnad dumle i högen med dumle-papper skräp, och mycket riktigt gjorde det det.

Är jag ett orakel? Nej, det händer häftiga saker ibland, och det är bara tur och sannolikhet. Man kan räkna på hur sannolikt det är att se/göra till synes övernaturliga saker, och när matematiken är klar ser man att det (rent statistiskt) inte är så låg sannolikhet för små häftiga saker att hända i vardagen.

Kombinera detta med människans medfödda naivitet och benägenhet att uppmärksamma/minnas händelser som är speciella så får vi detta fenomen vi pratar om.

Anledningen till att du inte kan minnas varenda gång du skitit på toaletten, medan du och din familj minns de där gångerna du gissade rätt på keno är för att det är en speciell händelse av relativt låg sannolikhet, medan att skita på toaletten händer rätt ofta och rankas som en händelse av lågt värde av din hjärna.

Jag såg en video för ett tag sedan som förklarade detta så jäkla bra, har letat i 10 min nu och finner den inte. Hoppas innerligen att någon här känner igen den och minns namnet...

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 20:55
Jag hittade den

98OTsYfTt-c

Fredriiik
2011-12-06, 20:57
Mina polare blev imponerade häromveckan när vi spelade monopol och jag blev nekad att köpa en lagfart som skulle ge mig en hel serie. Jag sa "får väl fixa en själv då!", slog tärningen och landade på en ledig lagfart som gav mig en hel serie. Nästa slag sa jag "kan lika gärna ta friparkering", slog tärningen och tog förmögenheten på friparkering.

För 3 minuter sedan fick jag en känsla av att det låg en oöppnad dumle i högen med dumle-papper skräp, och mycket riktigt gjorde det det.

Är jag ett orakel? Nej, det händer häftiga saker ibland, och det är bara tur och sannolikhet. Man kan räkna på hur sannolikt det är att se/göra till synes övernaturliga saker, och när matematiken är klar ser man att det (rent statistiskt) inte är så låg sannolikhet för små häftiga saker att hända i vardagen.

Kombinera detta med människans medfödda naivitet och benägenhet att uppmärksamma/minnas händelser som är speciella så får vi detta fenomen vi pratar om.

Anledningen till att du inte kan minnas varenda gång du skitit på toaletten, medan du och din familj minns de där gångerna du gissade rätt på keno är för att det är en speciell händelse av relativt låg sannolikhet, medan att skita på toaletten händer rätt ofta och rankas som en händelse av lågt värde av din hjärna.

Jag såg en video för ett tag sedan som förklarade detta så jäkla bra, har letat i 10 min nu och finner den inte. Hoppas innerligen att någon här känner igen den och minns namnet...

intressant svar! :)

men när du fick dessa händelser, spelades det upp i huvudet precis innan? eller var det bara typ "fan va skoj om jag kommer på friparkering, jag hojjtar ur mig det" ?
ah vore riktigt intressant att se den!
Edit: såg att du postade den nu, ska se den när tid finnes! :)

hallar
2011-12-06, 20:57
de flesta men inte alla ja ;)

Om två personer ser samma sak då, vad säger ni då om händelsen?
Spelar bådas hjärnor upp exakt samma otroliga händelse som inte ska hända enligt er?

Jag säger bara Folie ā deux

Fredriiik
2011-12-06, 21:03
Jag säger bara Folie ā deux

folie för två?
;P

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 21:05
intressant svar! :)

men när du fick dessa händelser, spelades det upp i huvudet precis innan? eller var det bara typ "fan va skoj om jag kommer på friparkering, jag hojjtar ur mig det" ?
ah vore riktigt intressant att se den!
Edit: såg att du postade den nu, ska se den när tid finnes! :)

Jag tänkte, helt allvarligt "jag rullar och tar friparkering". Men jag förstår själv i efterhand att min tanke var ologisk och konsekvensen var tur. Kolla jättegärna på videon, jag såg den nu igen och den talar till detta ämne mitt i pricken!

Delfin
2011-12-06, 21:07
så du menar att vi bara söker folk här som ska fylla i våra händelser så vi tror på dem ännu mer? :S

Hur funkar den in på oss som ser en sak hända innan det händer och sedan kan säga vad som ska hända innan det hänt? :S

Läs ordentligt, eller trollar du?

hallar
2011-12-06, 21:07
folie för två?
;P

well nästan :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_ā_deux

Fredriiik
2011-12-06, 21:18
Läs ordentligt, eller trollar du?

läste slutstycket snabbt men får tat igen då.

Trance
2011-12-06, 21:27
Fredriiik

Om jag undviker att prata om konfirmeringsbias och liknande och framställer det såhär:

Om du har rätt så skulle det betyda att så gott som all våran kunskap om fysik och biologi kullkastas. Detta är i så fall något som all forskning har missat på alla nivåer. Det skulle förmodligen vara den största upptäckten någonsin.

Är det kanske inte rimligare att du, och andra med liknande påståenden, kanske blir spelade ett spratt av eran egen hjärna. Hjärnan som dokumenterat är väldigt lätt att förvirra och väldigt gärna fyller i lite egna spekulationer vid minnen och händelser?

Fredriiik
2011-12-06, 21:46
Fredriiik

Om jag undviker att prata om konfirmeringsbias och liknande och framställer det såhär:

Om du har rätt så skulle det betyda att så gott som all våran kunskap om fysik och biologi kullkastas. Detta är i så fall något som all forskning har missat på alla nivåer. Det skulle förmodligen vara den största upptäckten någonsin.

Är det kanske inte rimligare att du, och andra med liknande påståenden, kanske blir spelade ett spratt av eran egen hjärna. Hjärnan som dokumenterat är väldigt lätt att förvirra och väldigt gärna fyller i lite egna spekulationer vid minnen och händelser?

Jag säger absolut inte emot att jag är bättre eller nåt sånt en ren och klar logik och fysik.

Men det som är skumt är när händelsen spelas upp i huvet precis innan och sen kan jag säga det innan händelsen sker och sen händer det.
Det är absolut inte ofta men när det väl händer så tycker folk runt omkring jag är sjuk :P

Jag kan själv inte förklara det och tycker det är oerhört intressant att höra liknande från andra personer :)
Önskar verkligen jag hade några solida bevis för detta!!

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 22:00
Det solida beviset är att vi är människor är så jäkla korkade. Vi är ett dumt djur. Annars skulle vi inte vara så präglade av vantro. Hela vårt samhälle är påverkat av vår tendens att tro på gudar och vidskepelser.

Eddie Vedder
2011-12-06, 22:11
Alla vet hur en Kenoboll ser ut. Det är knappast konstigt att hjärnan spelar upp en Kenoboll med nummer 9 om man ser på Keno. Och råkar bollen därefter vara en nia är det ju lustigt men knappast konstigt. För att det ska kännas det minsta övernaturligt bör det ju i alla fall vara något man inte för fem öre kan föreställa sig ska ske och hur det skulle kunna se ut.

Jag har ingen aning om hur svenska ambassaden i Tyskland ser ut. Men om det skulle spelas upp en film framför mina ögon nu där jag ser hur en byggnad brinner (en byggnad jag aldrig tidigare sett) och imorgon ser samma film spelas upp på nyheterna med en brand på svenska ambassaden i Tyskland så skulle det vara ganska weird. Att man ser spöken på gamla herrgårdar, får en deja vu om en Kenoboll eller råkar höra knarrande golv under natten är inte övernaturligt.

Fredriiik
2011-12-06, 22:16
Alla vet hur en Kenoboll ser ut. Det är knappast konstigt att hjärnan spelar upp en Kenoboll med nummer 9 om man ser på Keno. Och råkar bollen därefter vara en nia är det ju lustigt men knappast konstigt. För att det ska kännas det minsta övernaturligt bör det ju i alla fall vara något man inte för fem öre kan föreställa sig ska ske och hur det skulle kunna se ut.

Jag har ingen aning om hur svenska ambassaden i Tyskland ser ut. Men om det skulle spelas upp en film framför mina ögon nu där jag ser hur en byggnad brinner (en byggnad jag aldrig tidigare sett) och imorgon ser samma film spelas upp på nyheterna med en brand på svenska ambassaden i Tyskland så skulle det vara ganska weird. Att man ser spöken på gamla herrgårdar, får en deja vu om en Kenoboll eller råkar höra knarrande golv under natten är inte övernaturligt.

alla syftar till keno-exemplet.
Vad tycker du om det när jag rabblar upp fyra-fem lådor på "deal or no deal" då för familjen?
tre personer har sett det live när jag gjorde det. Jag sa alltså numret på lådan som personen skulle välja, och det flera gånger i rad.
Jag är absolut inte lack på er som säger emot, tycker det är intressant att diskutera helt klart :)

Nordenator
2011-12-06, 22:19
alla syftar till keno-exemplet.
Vad tycker du om det när jag rabblar upp fyra-fem lådor på "deal or no deal" då för familjen?
tre personer har sett det live när jag gjorde det. Jag sa alltså numret på lådan som personen skulle välja, och det flera gånger i rad.
Jag är absolut inte lack på er som säger emot, tycker det är intressant att diskutera helt klart :)

Osannolikt men fullt möjligt. Hade du lyckats repetera det varje gång hade det varit med intressant. Det är inte ett speciellt intressant ämne att diskutera eftersom du har fel, och det blir tyvärr inte på något annorlunda vis hur du än försöker förklara det.

Fredriiik
2011-12-06, 22:22
Osannolikt men fullt möjligt. Hade du lyckats repetera det varje gång hade det varit med intressant. Det är inte ett speciellt intressant ämne att diskutera eftersom du har fel, och det blir tyvärr inte på något annorlunda vis hur du än försöker förklara det.

i vilken mening har jag fel? Att jag inte har det hela tiden? absolut men jag har inte fel i att jag utfört det.

Tro på det eller ej, jag säger bara hur det var :)

Eddie Vedder
2011-12-06, 22:24
alla syftar till keno-exemplet.
Vad tycker du om det när jag rabblar upp fyra-fem lådor på "deal or no deal" då för familjen?
tre personer har sett det live när jag gjorde det. Jag sa alltså numret på lådan som personen skulle välja, och det flera gånger i rad.
Jag är absolut inte lack på er som säger emot, tycker det är intressant att diskutera helt klart :)

Nordenator hann sammanfatta exakt det jag skulle svara. :)

Osannolikt men fullt möjligt. Hade du lyckats repetera det varje gång hade det varit med intressant. Det är inte ett speciellt intressant ämne att diskutera eftersom du har fel, och det blir tyvärr inte på något annorlunda vis hur du än försöker förklara det.

Det är som sagt osannolikt men inte på något vis onaturligt. Lådorna är som bollarna, det är knappast något som är okänt för din hjärna. Berätta nu vad som göms bakom lucka 14 i 2015 års julkalender så blir jag däremot imponerad. :)

i vilken mening har jag fel? Att jag inte har det hela tiden? absolut men jag har inte fel i att jag utfört det.

Tro på det eller ej, jag säger bara hur det var :)

Alla tror dig. Men det är inget övernaturligt

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 22:26
alla syftar till keno-exemplet.
Vad tycker du om det när jag rabblar upp fyra-fem lådor på "deal or no deal" då för familjen?
tre personer har sett det live när jag gjorde det. Jag sa alltså numret på lådan som personen skulle välja, och det flera gånger i rad.
Jag är absolut inte lack på er som säger emot, tycker det är intressant att diskutera helt klart :)

Antagligen för att du tänkte snarlikt med spelaren. Du kanske undermedvetet valde den hetaste bruden (tjejer höll lådorna, eller?), och likaså gjorde spelaren.

Nordenator
2011-12-06, 22:29
Precis. Jag skrev till en polare "Avsnitt 217" på MSN. Han satt och kikade en serie som då var runt 500 avsnitt lång, sist var han på avsnitt 40 eller så. Just då såg han avsnitt 217. Är jag synsk? Nä. Hade jag väldigt tur? Ja. Skrämde jag skiten ur min polare? Tacka fan för det :D

Ankedotmässiga exempel är inte bevis. Detsamma gäller för alla som talar om spöken. Även om ni är fjorton som upplever samma sak är det inget bevis. Människan är verkligen inte objektiv, och en persons övernaturliga upplevelse är ungefär lika pålitlig som.. ja.. Keno.

Dreas
2011-12-06, 22:32
Jag gillar klippet som postades ifrån tuben, det går i linje med vad jag sa i första inlägget tror jag. Att hjärnan omedvetet rullar på och tänker på saker.

Tycker det är lite coolt när man efter en helg ifrån jobbet på måndag morgon vaknar och det är som en uppenbarelse, programmet man suttit och fan inte fattat ett dugg av blir helt plötsligt logiskt. Eller när man såg 5-3-1-tråden första gången och såg alla siffror, dagar procent, assistansövningar och bara whaaaaaaaaaaaa! 3 timmar senare när man ligger i sängen *pling*, aaaaha!

KaptenKnäsvag
2011-12-06, 22:36
Vi alla skulle kunna skriva anekdoter där "bevis" för övernaturlig förmåga finns, men de flesta inser att det är skitsnack.

En gång var jag med i en tävling där man vann en pumpa om man kunde uppskatta omkretsen av den utan måttband. Jag mätte med mina fingrar, med mina armar, och tillslut tappade jag räkningen och bara sa något mått. Jag vann tävlingen då min siffra hade en felmarginal på 3 millimeter. JAG ÄR GUD

Sandra81
2011-12-06, 22:51
Knäpp? Vart får du det ifrån? Jag menar att det har en logisk förklaring. Bara för att man tror sig vara vaken och se saker så betyder inte det att man gör det, även om det känns så.

Har endel polare som vaknat och trott att det stått människor över dom och stirrat på dom, efter ett tag av panik har de insett att det inte är på riktigt, även om det känns så.

Visst jag förstår. men det känns som det hände alldeles för mycket "saker" just då för att det skulle vara inbillning. visst det var ett gammalt hus och kanske fanns det förklaringar. Men om det nu skulle vara så att hjärnan spela spratt så tycker man ju att det borde hända fler gånger och inte bara just då.

kusligt var det iaf och jag vill inte uppleva det igen.

Snobbe
2011-12-06, 22:55
Jag är sjukt besviken på att en tråd om spöken lever och min tråd om hur jag ska få min mage att sluta låta dog direkt..... (kan vara spöken i min mage).

Prost
2011-12-06, 23:09
Jag tror absolut på en andevärld, jag är kristen. Tror dock ej att det är en människas ande som "spökar" utan en ond ande. Jesus säger att de troende kan driva ut onda andar i Jesu namn..

Olegh
2011-12-06, 23:19
Jag tror absolut på en andevärld, jag är kristen. Tror dock ej att det är en människas ande som "spökar" utan en ond ande. Jesus säger att de troende kan driva ut onda andar i Jesu namn..

Man skulle nästan kunna tro att du skriver detta enbart för att provocera.

Sandra81
2011-12-06, 23:23
Hittade denna på flashback.. http://www.youtube.com/watch?v=Dh4uK3YHsNQ

Är detta fake så är det sjukt bra skådespeleri. Fan nu måste jag titta på en komedi eller nått annars kan jag inte sova. sjukt obehagligt.

titta inte om du känslig för tex skräckfilmer.

ceejay
2011-12-06, 23:24
Hittade denna på flashback.. http://www.youtube.com/watch?v=Dh4uK3YHsNQ

Är detta fake så är det sjukt bra skådespeleri. Fan nu måste jag titta på en komedi eller nått annars kan jag inte sova. sjukt obehagligt.

titta inte om du känslig för tex skräckfilmer.

var ju dock rätt lamt

wo0ord
2011-12-06, 23:29
http://overruledblog.files.wordpress.com/2009/03/movie_i_see_dead_people.jpg

stafh
2011-12-06, 23:29
Hittade denna på flashback.. http://www.youtube.com/watch?v=Dh4uK3YHsNQ

Är detta fake så är det sjukt bra skådespeleri. Fan nu måste jag titta på en komedi eller nått annars kan jag inte sova. sjukt obehagligt.

titta inte om du känslig för tex skräckfilmer.

Men för faaaaaaaaan

Sandra81
2011-12-06, 23:30
var ju dock rätt lamt

Nej, erkänn nu att det var läskigt..

Olegh
2011-12-06, 23:32
Nej, det var inte läskigt. Fast för att vara en amatörfilm så var skådespelet helt ok.

Medusa
2011-12-06, 23:44
Hittade denna på flashback.. http://www.youtube.com/watch?v=Dh4uK3YHsNQ

Är detta fake så är det sjukt bra skådespeleri. Fan nu måste jag titta på en komedi eller nått annars kan jag inte sova. sjukt obehagligt.

titta inte om du känslig för tex skräckfilmer.

MUHAHAHAHAHAHAHAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :laugh::D

Herr Oberst
2011-12-06, 23:50
Denna är också lite läskig
Rw1o5cT0p_E&feature=related

Bill O'Reilly gör ett försök till att förklara, men ger snabbt upp
bed1Vgl-a7k&feature=related

Sandra81
2011-12-06, 23:59
MUHAHAHAHAHAHAHAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :laugh::D

haha.. äh

Gabriel Forslund
2011-12-07, 00:46
Mitt kylskåp stängde nyss sig själv utan att jag ens var i närheten. Borde jag söka hjälp?

Greg
2011-12-07, 01:07
Mitt kylskåp stängde nyss sig själv utan att jag ens var i närheten. Borde jag söka hjälp?

http://popponny.se/uploads/2008/09/ghostbusters-photograph-c10102485.jpeg

MAXX
2011-12-07, 01:47
Koloz intelligensreserv gör sig påmind i tråden. :MrT: :D

Filthy
2011-12-07, 02:25
Varför är det alltid kvinnor som tror på det övernaturliga?

Måste vara samma formel som gör att bara jänkar-hillbillys blir bortrövade av ufon :p


titta inte om du känslig för tex skräckfilmer.
:D:laugh::smash:


Btw, när man själv var 12 hörde jag fotsteg på nätterna i köket hela tiden trots att ingen var där ;/. Vattenrör sa någon att det skulle kunna vara.

Nitrometan
2011-12-07, 07:20
Mitt kylskåp stängde nyss sig själv utan att jag ens var i närheten. Borde jag söka hjälp?
Kylskåp är ondskans boningar. Släng ut det och slå sönder det.

Maod
2011-12-07, 08:21
Om det nu finns personer som har förmågan att se saker innan de händer, borde de inte då vara lottomiljonärer allihop?

*insert philosoraptor here*

Nitrometan
2011-12-07, 08:32
Om det nu finns personer som har förmågan att se saker innan de händer, borde de inte då vara lottomiljonärer allihop?

Jo. Plus att det är en massa ledsamheter/otrevligheter i livet de skulle kunna slippa genom att se vad som är på väg att hända.

Sandra81
2011-12-07, 10:23
Om det nu finns personer som har förmågan att se saker innan de händer, borde de inte då vara lottomiljonärer allihop?

*insert philosoraptor here*

Finns kanske dom som kan förutse att saker ska hända men kanske inte när eller att styra det.. telepati tycker jag är lite skumt.. händer ju ibland och det är ju rätt skrämmande trots att det säkert är en tillfällighet. Tex man funderar på en person som man inte hört av eller tänkt på men sen samma dag så får man ett sms eller personen ringer. *rolleyes*

Akerhage
2011-12-07, 10:49
Tex man funderar på en person som man inte hört av eller tänkt på men sen samma dag så får man ett sms eller personen ringer. *rolleyes*

Tänker varje dag att Megan Fox skall ringa eller smsa mig, men inte fan händer det! Inga paranormala utstrålningar här inte! *gah!*

Sandra81
2011-12-07, 11:01
Tänker varje dag att Megan Fox skall ringa eller smsa mig, men inte fan händer det! Inga paranormala utstrålningar här inte! *gah!*

aw stackars.. kanske för att hon inte har ditt nummer? :p

Delfin
2011-12-07, 11:04
Fredriiik

Om jag undviker att prata om konfirmeringsbias och liknande och framställer det såhär:

Om du har rätt så skulle det betyda att så gott som all våran kunskap om fysik och biologi kullkastas. Detta är i så fall något som all forskning har missat på alla nivåer. Det skulle förmodligen vara den största upptäckten någonsin.

Är det kanske inte rimligare att du, och andra med liknande påståenden, kanske blir spelade ett spratt av eran egen hjärna. Hjärnan som dokumenterat är väldigt lätt att förvirra och väldigt gärna fyller i lite egna spekulationer vid minnen och händelser?

Det här tål att upprepas, riktat till alla spökfantaster i tråden. Om och om. Tills det sätter sig.

Akerhage
2011-12-07, 11:06
aw stackars.. kanske för att hon inte har ditt nummer? :p

fan det tänkte jag inte ens på! Men hoppas hon får ngn slags input att hon ser mitt nummer flasha förbi eller nåt :)

Nitrometan
2011-12-07, 11:09
Tex man funderar på en person som man inte hört av eller tänkt på men sen samma dag så får man ett sms eller personen ringer. *rolleyes*
Så om man tänker på kanske 30 personer under en dag och en av dem hör av sig så är det telepati?
Det kanske räcker om man tänker på dem samma vecka?

Sandra81
2011-12-07, 11:33
Så om man tänker på kanske 30 personer under en dag och en av dem hör av sig så är det telepati?
Det kanske räcker om man tänker på dem samma vecka?

Sökte lite på google och hitta en äldre tråd här om detta..
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159183

det är säkert bara slumpen men jag tycker endå det är ganska coolt.

Filthy
2011-12-07, 11:37
Ja hjärnan är ganska ball.

If paranormal activity exists - Are basic instincts some of them oO
*philosophic raptor*

Prost
2011-12-07, 11:44
Man skulle nästan kunna tro att du skriver detta enbart för att provocera.

Varför då? :-S Jesus säger det själv och jag har hört och läst om många sådana fall. :-)

Nitrometan
2011-12-07, 11:46
Sökte lite på google och hitta en äldre tråd här om detta..
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159183

det är säkert bara slumpen men jag tycker endå det är ganska coolt.

Och där står:
Tror mer att det handlar om att du tänker "jag borde ringa x" ett antal gånger på en vecka. Sen när denne ringer dig har du precis tänkt att "jag borde ringa x" och då har du glömt bort alla andra gånger du tänkt ringa x och tycker att det är en slump.

Den här förklaringen kan nog appliceras till 99% av alla dessa "udda" sammanträffanden. Resterande 1% är just enbart slump - vilket oundvikligen kommer inträffa. T.ex. Minimjölk som påstår att det inträffar oftast med folk han umgås mycket med - Jo, lustiga sammanträffande har väl i överlag större chans att hända med en person som du umgås med 50% av tiden istället för med någon du träffar någon gång i veckan.

Vilket inte känns helt orimligt.

Nitrometan
2011-12-07, 11:48
Varför då? :-S Jesus säger det själv och jag har hört och läst om många sådana fall. :-)

Du säger alltså att du har bevis för:

att gud finns
att demoner finns
att de kan "besätta"/besvära människor
att de kan fördrivas med guds hjälp


Då tycker jag att du kan presentera dessa bevis.

Sandra81
2011-12-07, 11:54
Och där står:




Vilket inte känns helt orimligt.

Jo fast det där har ju hänt även fast man inte tänkt på en person på jättelänge. det var som en kompis i usa. vi hade inte hört på ett halvår. sen en kväll satt jag och fundera på om jag kanske skulle ringa nån dag. efter några timmar får man ett sms.. :confused: Varför just den dagen just då?

Jag kan tycka endå att varför måste vi alltid ha en förklaring till allt jämt och hela tiden. kanske finns det saker som vi faktiskt inte kan förstå oss på? se tex på universum.. vad finns där? utomjordingar. planeter med människor stora som giraffer. ja vem vet nått lär ju finnas trotts att vi inte tror på det.

Zr7wNQw12l8&feature

Tricklew
2011-12-07, 14:31
Du säger alltså att du har bevis för:

att gud finns
att demoner finns
att de kan "besätta"/besvära människor
att de kan fördrivas med guds hjälp


Då tycker jag att du kan presentera dessa bevis.

Det finns redan dokumenterade fall nerskrivna i gamla böcker, det är dock förståligt att metoden inte används så ofta, då det kräver ett dussin grisar för att bli av med förkylningar. Du kan ju gissa hur många grisar det krävs för att driva ut HIV.

Herr Oberst
2011-12-07, 14:35
Tänker varje dag att Megan Fox skall ringa eller smsa mig, men inte fan händer det! Inga paranormala utstrålningar här inte! *gah!*

aw stackars.. kanske för att hon inte har ditt nummer? :p

Vad ska Megan Fox med Akerhages nummer till? Det räcker ju att Foxen slår in 10 slumpmässiga siffror för att hamna hos Akerhage. Lätt som en plätt :)

Eddie Vedder
2011-12-07, 14:41
Jag kan tycka endå att varför måste vi alltid ha en förklaring till allt jämt och hela tiden. kanske finns det saker som vi faktiskt inte kan förstå oss på?]

Det måste vi inte. Att inte veta allt är den största drivkraften för människan att veta mer. Det var samma diskussion i religionstråden. En religiös person drog till med ytterligare en av hundratals ohållbara argument om att "läkare har ju fel ibland". Att vi inte kan förklara allt innebär inte att det för den delen inte finns en förklaring. Vi har bara inte förstått den än. Att man inte förstår innebär inte att det är övernaturligt.

Danne2k
2011-12-07, 14:44
Det måste vi inte. Att inte veta allt är den största drivkraften för människan att veta mer. Det var samma diskussion i religionstråden. En religiös person drog till med ytterligare en av hundratals ohållbara argument om att "läkare har ju fel ibland". Att vi inte kan förklara allt innebär inte att det för den delen inte finns en förklaring. Vi har bara inte förstått den än. Att man inte förstår innebär inte att det är övernaturligt.

+1

Väl talat.

Hackenschmidt
2011-12-07, 15:21
Jo fast det där har ju hänt även fast man inte tänkt på en person på jättelänge. det var som en kompis i usa. vi hade inte hört på ett halvår. sen en kväll satt jag och fundera på om jag kanske skulle ringa nån dag. efter några timmar får man ett sms.. :confused: Varför just den dagen just då?


Det är just detta som är konfimeringsbias. Du riktade en tanke mot personen i USA, som sedan hörde av sig, varav din tanke blev förstärkt. Du trodde det var något ovanligt och speciellt, kanske t.o.m läskigt, därför lagrades händelsen i ditt minne. Men hur många gånger har du tänkt på personen under hela den här tiden hon varit i USA? Du säger att det var länge sen du tänkte på henne, men kan det inte vara så att alla tidigare tankar om personen glömts bort? Fundera över hur många tankar man tänker på en dag, om personer eller händelser. Det är en enorm mängd, bara de som har en anledning att fastna i minnet gör det.
Att du tänkte på att just ringa henne ser du som en extra häftig sak, men om du bara hade tänkt "Undra hur X har det i USA" och sedan fått ett SMS hade du tyckt det var lika otroligt.
Det är alltså en effekt av en stor mängd tankar, slump och minne.
Exempelvis, du slår på TVn och tänker "Åhh är så sugen på komedi, vad länge sen man såg 'Vänner'" sen byter du till Kanal5 och där visas vänner. "Wow, häftigt" tänker du nu och händelsen fastnar i ditt minne. Om det hade visats ett annat program som du gillar hade du kanske tänkt "Åh, big brother, det är ju bra" och din tidigare tanke om 'Vänner' hade försvunnit ur ditt minne.

Alla är drabbas av konfimeringsbias. Ibland när min flickvän ringer mig kan jag svara "åh vad lustigt, tänkte JUST på dig!" När jag i själva verket tänkt snabba tankar om henne 20 gånger under dagen, tankar som sedan glömts bort.




Jag kan tycka endå att varför måste vi alltid ha en förklaring till allt jämt och hela tiden. kanske finns det saker som vi faktiskt inte kan förstå oss på? se tex på universum.. vad finns där? utomjordingar. planeter med människor stora som giraffer. ja vem vet nått lär ju finnas trotts att vi inte tror på det.



Förstå saker vill nog alla människor, det börjar redan när vi är spädbarn, det är hur vi utvecklas. Det finns dock olika vägar att ta och olika sätt att handskas med informationen, eller bristen av den. Att acceptera att något ligger utanför våran förståelse innebär inte att man måste kalla det oförståeligt eller övernaturligt. Man kan erkänna att man inte förstår det ÄN och sedan arbeta mot att förstå det. Eller så kan man kalla det oförståeligt eller övernaturligt och sedan låta det vara. Den ena inställningen utvecklar oss mer än den andra.
Tänk t.ex. på alla kulturer som dyrkat solen. Det är inte konstigt i sig. Ett eldklot i himlen som styr över natt och dag och har en enorm påverkan på våra liv. Att kalla det oförståeligt och att ge solen gudastatus är inte alls underligt.
Man hade kunnat nöja sig med det, men istället har människor studerat den och lärt sig om vår placering i solsystemet, andra planeter, hur solens energi uppkommer, att solen kan vara farlig, att solen kan ge oss energi att lagra o.s.v.

Crocker
2011-12-07, 15:38
Jag skickar pm ... :)
Me 2. :)

Hackenschmidt
2011-12-07, 15:59
Crockers signatur är ju ett träffande exempel på hur vissa slumpmässiga händelser blir speciella och ihågkommna.
Det är lite smålustigt att 130kg finsk sisu och Stefan J skrev om just varandra vid precis samma tidpunkt. Hade de inte skrivit vid precis samma tidpunkt hade det inte varit anmärkningsvärt och inte heller hamnat i Crockers signatur.

Bärs
2011-12-07, 16:03
Att vi inte kan förklara allt innebär inte att det för den delen inte finns en förklaring. Vi har bara inte förstått den än. Att man inte förstår innebär inte att det är övernaturligt.

Mycket bra poäng. Det viktigaste är dock att vi inte, givetvis av misstag, i förväg bestämmer hur förklaringarna får se ut. Om vi gör det försöker vi nämligen bekräfta en given filosofisk ståndpunkt snarare än upptäcka nytt.

hidden
2011-12-07, 16:05
Mycket bra poäng. Det viktigaste är dock att vi inte, givetvis av misstag, i förväg bestämmer hur förklaringarna får se ut. Om vi gör det försöker vi nämligen bekräfta en given filosofisk ståndpunkt snarare än upptäcka nytt.

Sann vetenskap right there.

<Mike>
2011-12-07, 16:21
Mycket bra poäng. Det viktigaste är dock att vi inte, givetvis av misstag, i förväg bestämmer hur förklaringarna får se ut. Om vi gör det försöker vi nämligen bekräfta en given filosofisk ståndpunkt snarare än upptäcka nytt.

Det är dock mest logiskt att förutsätta att förklaringen ligger inom verklighetens ramar, eftersom alla andra förklaringar på alla andra fenomen vi hittills har löst har visat sig ligga inom verklighetens ramar. Jag skulle därför säga att det viktigaste är att inte likställa naturliga förklaringar med övernaturliga förklaringar så fort vi ställs inför något till synes oförklarligt.

Men å andra sidan var det kanske exakt det som du menade, jag förutsatte att du inte gjorde det eftersom du tidigare försvarat religion.


Edit: När jag säger "verkligheten" menar jag alltså världen så som vi förstår den, alltså sådant som har naturliga förklaringar.

Henchman
2011-12-07, 16:36
Det måste vi inte. Att inte veta allt är den största drivkraften för människan att veta mer. Det var samma diskussion i religionstråden. En religiös person drog till med ytterligare en av hundratals ohållbara argument om att "läkare har ju fel ibland". Att vi inte kan förklara allt innebär inte att det för den delen inte finns en förklaring. Vi har bara inte förstått den än. Att man inte förstår innebär inte att det är övernaturligt.

Nu antyder du ju att det faktiskt finns en förklaring för allt, som människan också kan förstå. Något sånt har man inte kommit fram till genom forskning. Är det din egna tro eller formulerade du dig bara fel?

Bärs
2011-12-07, 16:42
Det är dock mest logiskt att förutsätta att förklaringen ligger inom verklighetens ramar, eftersom alla andra förklaringar på alla andra fenomen vi hittills har löst har visat sig ligga inom verklighetens ramar. Jag skulle därför säga att det viktigaste är att inte likställa naturliga förklaringar med övernaturliga förklaringar så fort vi ställs inför något till synes oförklarligt.

Men å andra sidan var det kanske exakt det som du menade, jag förutsatte att du inte gjorde det eftersom du tidigare försvarat religion.


Edit: När jag säger "verkligheten" menar jag alltså världen så som vi förstår den, alltså sådant som har naturliga förklaringar.

Om det vi idag kallar övernaturligt visar sig existera (det är naivt att tro att vi nu har kommit till vetandets slutpunkt) blir det ju naturligt. Det är det jag menar. Jag förstår därför inte varför man måste driva med dessa som anser sig "se" saker eller "känna" något, så som det skulle vara totalt omöjligt att det verkligen kan vara frågon om något som vi helt enkelt inte förstått än och därför placerar i kategorin övernaturligt. Det är ovetenskapligt och kontraproduktivt att i förväg förklara hur en tänkbar förklaring kan se ut. Det kan vara "spratt" som hjärnan spelar, och som enkelt kan beskrivas med nuvarande vetskap, eller så är det något vi ännu inte vet. Det finns helt enkelt inga rationella skäl för att utesluta någonting, annat än rädsla för att behöva ge upp vissa filosofiska grundantaganden.

Eddie Vedder
2011-12-07, 16:45
Nu antyder du ju att det faktiskt finns en förklaring för allt, som människan också kan förstå. Något sånt har man inte kommit fram till genom forskning. Är det din egna tro eller formulerade du dig bara fel?

Nej det är du som uppfattar mig fel. Jag menar att det finns saker vi inte kan förklara. Och säkerligen saker vi aldrig kommer kunna förklara. Men det gör dem inte övernaturliga, bara för komplexa för att människohjärnan inte ska kunna hitta förklaringen.

Henchman
2011-12-07, 16:57
Nej det är du som uppfattar mig fel. Jag menar att det finns saker vi inte kan förklara. Och säkerligen saker vi aldrig kommer kunna förklara. Men det gör dem inte övernaturliga, bara för komplexa för att människohjärnan inte ska kunna hitta förklaringen.

Men nu utgår du ju igen från att det finns en förklaring, inget tyder väl på att det behöver göra det? Hur ska du ha det?

<Mike>
2011-12-07, 16:59
Om det vi idag kallar övernaturligt visar sig existera (det är naivt att tro att vi nu har kommit till vetandets slutpunkt) blir det ju naturligt. Det är det jag menar. Jag förstår därför inte varför man måste driva med dessa som anser sig "se" saker eller "känna" något, så som det skulle vara totalt omöjligt att det verkligen kan vara frågon om något som vi helt enkelt inte förstått än och därför placerar i kategorin övernaturligt. Det är ovetenskapligt och kontraproduktivt att i förväg förklara hur en tänkbar förklaring kan se ut. Det kan vara "spratt" som hjärnan spelar, och som enkelt kan beskrivas med nuvarande vetskap, eller så är det något vi ännu inte vet. Det finns helt enkelt inga rationella skäl för att utesluta någonting, annat än rädsla för att behöva ge upp vissa filosofiska grundantaganden.

Ok jag kan hålla med om det mesta du skriver, dock så finns det visst rationella skäl att utesluta vissa förklaringar. För det första har inga personer som sagt sig ha övernaturliga förmågor kunnat bevisa det, och för det andra är deras övernaturliga förmågor ofta förknippade med något annat övernaturligt, t.ex. "jag kan prata med döda eftersom jag har fått den talangen av Gud" etc. Vad jag menar med det sista är att många sätter specifika förklaringar på sådant de inte vet, när de inte vet... "Jag vet inte detta, därför är det Gud som gör det".

Det finns i dagsläget absolut ingenting som tyder på att naturliga fenomen har övernaturliga förklaringar.

Slutligen finns det ingen "rädsla att behöva ge upp vissa filosofiska grundantaganden" i vetenskapen. Det är något jag ofta hör då jag diskuterar religion. Snarare är det motsatta sant. Vetenskapen är föränderlig och söker sanningen, vad sanningen än må vara.

Eddie Vedder
2011-12-07, 17:30
Men nu utgår du ju igen från att det finns en förklaring, inget tyder väl på att det behöver göra det? Hur ska du ha det?

Jag tror att allt har en naturlig förklaring. Men jag tror inte att vi kan hitta alla förklaringar.

Hackenschmidt
2011-12-07, 17:55
Om det vi idag kallar övernaturligt visar sig existera (det är naivt att tro att vi nu har kommit till vetandets slutpunkt) blir det ju naturligt. Det är det jag menar. Jag förstår därför inte varför man måste driva med dessa som anser sig "se" saker eller "känna" något, så som det skulle vara totalt omöjligt att det verkligen kan vara frågon om något som vi helt enkelt inte förstått än och därför placerar i kategorin övernaturligt. Det är ovetenskapligt och kontraproduktivt att i förväg förklara hur en tänkbar förklaring kan se ut. Det kan vara "spratt" som hjärnan spelar, och som enkelt kan beskrivas med nuvarande vetskap, eller så är det något vi ännu inte vet. Det finns helt enkelt inga rationella skäl för att utesluta någonting, annat än rädsla för att behöva ge upp vissa filosofiska grundantaganden.

Givetvis bör man alltid underhålla tanken att fenomenet inte kan förklaras eller förstås med den kunskap vi har idag. Det är dock inte samma sak som att kalla fenomenet övernaturligt.
Allt som presenteras i den här tråden är personliga anekdoter. Vi kan inte lära oss något av detta. Vi kan däremot tillämpa de modeller som förklarar beteendet. Det betyder inte att vår kunskap nödvändigtvis är den enda, eller hela, sanningen. Men för att lära oss något nytt behövs starkare bevis och en möjlighet att studera dessa. Vid förklaring och tillämpning vore det irrationellt och kontraproduktivt att inte använda den kunskap vi har.

Om bevis för klärvoajans observerades under kontrollerade former och replikerades hade det varit en helt annan sak. Då handlar det om ny grundforskning.

Men eftersom det aldrig har hänt kan vi inte heller kalla existensen av ett sådant fenomen sannolik.

Bärs
2011-12-07, 17:57
Ok jag kan hålla med om det mesta du skriver, dock så finns det visst rationella skäl att utesluta vissa förklaringar. För det första har inga personer som sagt sig ha övernaturliga förmågor kunnat bevisa det, och för det andra är deras övernaturliga förmågor ofta förknippade med något annat övernaturligt, t.ex. "jag kan prata med döda eftersom jag har fått den talangen av Gud" etc. Vad jag menar med det sista är att många sätter specifika förklaringar på sådant de inte vet, när de inte vet... "Jag vet inte detta, därför är det Gud som gör det".

Det finns i dagsläget absolut ingenting som tyder på att naturliga fenomen har övernaturliga förklaringar.

Slutligen finns det ingen "rädsla att behöva ge upp vissa filosofiska grundantaganden" i vetenskapen. Det är något jag ofta hör då jag diskuterar religion. Snarare är det motsatta sant. Vetenskapen är föränderlig och söker sanningen, vad sanningen än må vara.

Det är faktiskt helt irrelevant vad specifika individer anser om sin förmåga och vad deras allmänna syn på religion råkar vara (enligt dig) etc., och att du anser detta vara rationella skäl för att utesluta vissa typer av förklaringar är överraskande.

Det handlar om intellektuell ärlighet och öppenhet och vilja att vid behov överge allt man trott på. Att göra det är för de flesta individer en övermäktig uppgift, men detta måste accepteras åtminstone på ett principiellt plan inom allt vetenskapligt arbete. Därför finns det inga skäl att på förhand utesluta någonting.

Vad gäller "att försvara religion" anser jag det vara lika självklart att försvara bra religion som bra vetenskap. Dålig religion och dålig vetenskap, som ofta är politik under vetenskaplig täckmantel, skall motarbetas och avslöjas.

Bärs
2011-12-07, 18:10
Givetvis bör man alltid underhålla tanken att fenomenet inte kan förklaras eller förstås med den kunskap vi har idag. Det är dock inte samma sak som att kalla fenomenet övernaturligt.
Allt som presenteras i den här tråden är personliga anekdoter. Vi kan inte lära oss något av detta. Vi kan däremot tillämpa de modeller som förklarar beteendet. Det betyder inte att vår kunskap nödvändigtvis är den enda, eller hela, sanningen. Men för att lära oss något nytt behövs starkare bevis och en möjlighet att studera dessa. Vid förklaring och tillämpning vore det irrationellt och kontraproduktivt att inte använda den kunskap vi har.

Om bevis för klärvoajans observerades under kontrollerade former och replikerades hade det varit en helt annan sak. Då handlar det om ny grundforskning.

Men eftersom det aldrig har hänt kan vi inte heller kalla existensen av ett sådant fenomen sannolik.

Har någon sagt att dessa upplevelser/anekdoter skall räknas som bevis?

Henchman
2011-12-07, 18:23
Jag tror att allt har en naturlig förklaring. Men jag tror inte att vi kan hitta alla förklaringar.

Då uppfattade jag dig alltså inte fel. Efter att du hånat någon annans tro så avslutar du med att säga att du själv tror på något som du tycks ha plockat fram ur hatten. Det är nog vad man kan kalla motsatsen till insikt.

Hackenschmidt
2011-12-07, 18:30
Har någon sagt att dessa upplevelser/anekdoter skall räknas som bevis?

Ja, det är inte ovanligt att de kallas bevis. Men jag vet att du menar "Har jag sagt att detta ska räknas som bevis" och det har du inte. Du talar om vetenskapen och intellektuell ärlighet, att man bör överge sin ståndpunkt när den motbevisas. Jag håller med dig om det. Om vi nu båda är överrens att de personliga upplevelserna inte räknas som bevis så har vi inga bevis som motsäger ståndpunkten att klärvoajans och telepati inte existerar.
Vi är öppna för möjligheten. Men inte till den grad att vi inte använder vår tidigare kunskap för att förklara enskilda händelser, eller ger stor vikt till personliga upplevelser.

Sandra81
2011-12-07, 19:11
aja hur som helst ingen har väl bevis eller förklaringar till att spöken "energier" finns men efter det som hände mig på slutet av 90-talet så har mitt intresse just för spöken växt enormt. såhär nu efter så många år vill man fortfarande hitta förklaringar till saker.

Tyvärr är ju många videos och teorier bara fake och löjligt men vissa tv dokumentärer känns ju endå mer seriösa men jag kanske bara är lättlurad.

En spökdokumentär jag faktiskt gillar.. http://www.scaryghostvideos.org/89.html


Och även denna om Catacombs i paris. kanske inte handlar om spöken direkt men sjukt jäkla kusligt och konstigt. http://www.youtube.com/watch?v=_7w34KUCvm0

Eddie Vedder
2011-12-07, 20:14
Då uppfattade jag dig alltså inte fel. Efter att du hånat någon annans tro så avslutar du med att säga att du själv tror på något som du tycks ha plockat fram ur hatten. Det är nog vad man kan kalla motsatsen till insikt.

Jag har varken hånat någon tro eller plockat något ur hatten. Vad menar du?

Bärs
2011-12-08, 06:44
Ja, det är inte ovanligt att de kallas bevis. Men jag vet att du menar "Har jag sagt att detta ska räknas som bevis" och det har du inte. Du talar om vetenskapen och intellektuell ärlighet, att man bör överge sin ståndpunkt när den motbevisas. Jag håller med dig om det. Om vi nu båda är överrens att de personliga upplevelserna inte räknas som bevis så har vi inga bevis som motsäger ståndpunkten att klärvoajans och telepati inte existerar.
Vi är öppna för möjligheten. Men inte till den grad att vi inte använder vår tidigare kunskap för att förklara enskilda händelser, eller ger stor vikt till personliga upplevelser.

Som sagt, om "hjärnan spelar spratt" så gör den det - inget konstigt med det. Personligen ser jag det dock som inget konstigt att nya upptäckter kan omkullkasta det vi idag tror oss veta, och det är inställningen hos vissa att detta under inga omständigheter kan ske som förvånar. Visar inte historien och samtidsvetenskapen att rön av detta slag nu och då sker? I historievetenskapen kan ett enda arkeologiskt fynd - ev. funnet av en slump - slänga sekel år av ackumulerad kunskap överbord. Varför skulle detta inte kunna gälla naturvetenskapen?

Hackenschmidt
2011-12-08, 16:55
Som sagt, om "hjärnan spelar spratt" så gör den det - inget konstigt med det. Personligen ser jag det dock som inget konstigt att nya upptäckter kan omkullkasta det vi idag tror oss veta, och det är inställningen hos vissa att detta under inga omständigheter kan ske som förvånar. Visar inte historien och samtidsvetenskapen att rön av detta slag nu och då sker? I historievetenskapen kan ett enda arkeologiskt fynd - ev. funnet av en slump - slänga sekel år av ackumulerad kunskap överbord. Varför skulle detta inte kunna gälla naturvetenskapen?

Uppenbarligen gäller det naturkunskapen, då den genomgått flertalet paradigmskiften. Att utgå från den här tråden och påstå att skribenterna är ovetenskapliga och aldrig skulle rucka på sin syn är väl magstarkt. Inga fynd som omkullkastar dagens skeptiska syn på det "paranormala" vad gäller spöken, klärvoajans etc., har någonsin funnits. Trådens deltagare reagerar bara rationellt på berättade spökhistorier, det säger inget om hur de hade reagerat på faktiska bevis.

Bärs
2011-12-08, 19:13
Uppenbarligen gäller det naturkunskapen, då den genomgått flertalet paradigmskiften. Att utgå från den här tråden och påstå att skribenterna är ovetenskapliga och aldrig skulle rucka på sin syn är väl magstarkt. Inga fynd som omkullkastar dagens skeptiska syn på det "paranormala" vad gäller spöken, klärvoajans etc., har någonsin funnits. Trådens deltagare reagerar bara rationellt på berättade spökhistorier, det säger inget om hur de hade reagerat på faktiska bevis.


Vilken tur för trådens deltagare att du gör dig till tolk för deras rekationer. Det är också bra att du upplyser oss okunniga om att de återgivna upplelvelserna i tråden inte utgör bevis för att spöken finns.

Sandra81
2011-12-08, 20:47
Finns det några vetenskapliga bevis på att spöken "energier" inte existerar?

Stoltz
2011-12-08, 20:57
Finns det några vetenskapliga bevis på att spöken "energier" inte existerar?

Mjaa... bevisbördan, om vi ska tala om sådant, ligger inte där, utan på att bevisa att det existerar. Annars kan jag påstå att det finns rosa elefanter som dricker whiskey dagarna i ända bortom vårt solsystem. Det finns ju ingen som kan bevisa att det inte är så.

Sparven från Minsk
2011-12-08, 20:59
Jag har varken hånat någon tro

Nä eller hur;)