handdator

Visa fullständig version : 88-69 kg


Bedrini
2011-12-06, 01:51
Hej på er!

Är nyregistrerad här och är rätt oerfaren vad gäller deff och fettminskning.

Jag körde en hård-diet och tränade konstant här under ett tag och gick från 88 kg (176 cm) övervikt till 69 kg i dagsläget. Detta med hjälp av kaloriunderskott,powerwalks och övrig motion.

Nu har man ju ändå lite kulmage kvar och gädd hänget sitter där!

Min fråga till er lyder som sådan;

Hur kan jag utan att tappa vikt i massa eller gå ner i storlekar deffa till mig en snygg kropp med Brad Pitt Fight club stuk? Ingen kopia av hans kropp men lite åt det hållet!

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Simma lugnt och må bäst!:thumbup:

knivis
2011-12-06, 08:12
Jag skulle säga ett mindre underskott (500?) sedan ta i redigt mkt mer på gymmet! :)
lycka till!

daloatf
2011-12-06, 08:21
Du måste nog gå ner mer om du vill ha brad pitt stuket, lågt kroppsfett är nyckeln.

mpjby
2011-12-06, 08:49
Du måste nog gå ner mer om du vill ha brad pitt stuket, lågt kroppsfett är nyckeln.

Nåja, nog för att brad inte hade överdrivet med muskler i fight club, men att säga till någon som förmodligen inte tränat särskilt länge att det räcker med att gå ner vikt för att få den kroppen är nog att ta i ;) Nu var det kanske inte så du menade (är ganska yrvaken för tillfället :Virro) så rätta mig gärna om jag missuppfattade :)

Mitt tips är att låta det vara en motivation så länge och att sakta men säkert gå upp i vikt och träna hårt för att i framtiden deffa ner till en vikt där du är nöjd :thumbup:

daloatf
2011-12-06, 09:53
Nåja, nog för att brad inte hade överdrivet med muskler i fight club, men att säga till någon som förmodligen inte tränat särskilt länge att det räcker med att gå ner vikt för att få den kroppen är nog att ta i ;) Nu var det kanske inte så du menade (är ganska yrvaken för tillfället :Virro) så rätta mig gärna om jag missuppfattade :)

Mitt tips är att låta det vara en motivation så länge och att sakta men säkert gå upp i vikt och träna hårt för att i framtiden deffa ner till en vikt där du är nöjd :thumbup:

Nej så klart, man måste ju självklart ha massa. Men han nämner inte nånstans att han är nybörjare eller hur länge han har tränat. Brad Pitt har lågt kroppsfett i fight club men inte så jätte mycket massa.

Kan ta mig själv som exempel, jag väger runt 66kg (177cm) i bra form. Och jag är inte ens nära kroppsfettet som Brad Pitt har i fight club. Jag har tränat runt tre år. Så jag gissar att han måste gå ner till under 65kg för att vara nära utseendet.

vicarious
2011-12-06, 11:26
Du styrketränade alltså inte under din diet? Där har du felet. Styrketräning är den viktigaste träningen om man vill se bra ut efter man är klar med sin viktnedgång. Börja styrketräna :)

Sniggel
2011-12-06, 13:46
Du styrketränade alltså inte under din diet? Där har du felet. Styrketräning är den viktigaste träningen om man vill se bra ut efter man är klar med sin viktnedgång. Börja styrketräna :)

+1

Synd att du inte gjorde rätt från början då hade du kunnat nå dit mycket snabbare (varit där nu). Men man lär sig av sina misstag!

Bedrini
2011-12-07, 01:17
Hej igen och tack för alla nyttiga svar!

Jag är nybörjare och har inte tränat särskilt mycket på gym tidigare, dock har man vart aktiv i sporter som fotboll m.m.

Nåväl, är alla överens om att jag bör gå upp i vikt medan jag bygger för att sedan deffa ner igen? Jag har en rätt bra figur nu om man säger så, kläderna man fått köpa sitter perfekt och jag har ingen lust att gå från midjestorlek 29 till 30+ eller tvärtom. Jättesugen på att behålla denna figur men ändå vara hårdare under ytan o dra ner på överhudsfett m.m.

You guys rock!

Bedrini
2011-12-07, 01:22
Du måste nog gå ner mer om du vill ha brad pitt stuket, lågt kroppsfett är nyckeln.


Checkade in din profilbild och du har väl det som jag ungefär tänkt på, vad jag menade med Brad Pitt stuk var själva muskelgrupperna som framhävts, men din kropp med lite mer massa är nog det som skulle passa mig då jag för övrigt är rätt bred för övrigt, (vi är rätt storbyggda i familjen) så att gå ner ytterligare skulle få mig att framstå som ett svältande barn typ :D

Shpendi
2011-12-08, 09:08
Hmm, 69 kg för 174cm låter väldigt lite? Kanske bättre om du håller dig på kaloribalans lr ngt och kör jättehögt proteinintag(ca 3-4g/kvkg). Lägg gärna upp en bild så kan man bedömma bättre =)

Sniggel
2011-12-08, 12:50
Hmm, 69 kg för 174cm låter väldigt lite? Kanske bättre om du håller dig på kaloribalans lr ngt och kör jättehögt proteinintag(ca 3-4g/kvkg). Lägg gärna upp en bild så kan man bedömma bättre =)

Ska man vara deffad som nybörjare så kan man inte väga så himla mycket. Längden - 110 kanske är en bra riktlinje, även om det kanske inte räcker till en början heller (och givetvis beror det väldigt mycket på hur lätt man har för att bygga muskler och hur mycket muskler man hade från början). Då kanske man inser att det tar tid att bygga muskler och att man kanske får vänta med att vara deffad om man inte vill se väldigt smal/mager ut.

Mental
2011-12-08, 13:49
Hmm, 69 kg för 174cm låter väldigt lite? Kanske bättre om du håller dig på kaloribalans lr ngt och kör jättehögt proteinintag(ca 3-4g/kvkg). Lägg gärna upp en bild så kan man bedömma bättre =)

Bmi på nära 23 är mycket lite?

Är man inte speciellt muskulärt utvecklad lär man nog ned under BMI 20 innan det börjar se tight ut. Så ytterligare 8-9kg kan man kapa utan att det börjar bli mycket lite.

rarr
2011-12-09, 01:05
Tjenare. Jag är 176 lång och väger nu 65kg efter snart 3 månaders slit på gymmet, 5 gånger/vecka, samt ätit rätt. Jag har började på 72 kg. Har blivit av med mycket underhudsfett och byggt på mig muskler och blivit mycket starkare. Jag äter 1500 kcal varav väldigt lite kolhydrater och 120gram eller mer protein. Känns som vi har samma utgångsläge. Har gått från en kula på magen till synliga magrutor! Ät rätt och pallra dig ner till gymmet 4-5 gånger i veckan så kommer du se resultat!

Bedrini
2011-12-12, 00:52
Hmm, 69 kg för 174cm låter väldigt lite? Kanske bättre om du håller dig på kaloribalans lr ngt och kör jättehögt proteinintag(ca 3-4g/kvkg). Lägg gärna upp en bild så kan man bedömma bättre =)

3-4g/kvkg? förstod inte riktigt det där :)

Bedrini
2011-12-12, 00:53
Bmi på nära 23 är mycket lite?

Är man inte speciellt muskulärt utvecklad lär man nog ned under BMI 20 innan det börjar se tight ut. Så ytterligare 8-9kg kan man kapa utan att det börjar bli mycket lite.

Anser du att jag bör kapa ner ca 8-9 kg?

Bedrini
2011-12-12, 00:58
Tjenare. Jag är 176 lång och väger nu 65kg efter snart 3 månaders slit på gymmet, 5 gånger/vecka, samt ätit rätt. Jag har började på 72 kg. Har blivit av med mycket underhudsfett och byggt på mig muskler och blivit mycket starkare. Jag äter 1500 kcal varav väldigt lite kolhydrater och 120gram eller mer protein. Känns som vi har samma utgångsläge. Har gått från en kula på magen till synliga magrutor! Ät rätt och pallra dig ner till gymmet 4-5 gånger i veckan så kommer du se resultat!

Hallå där och tack för infon! Grattis till resultatet :hbang: dock hinner jag absolut inte till gymmet 4-5 gånger i veckan då jag har ett stressigt arbete och har man ungar så är det ännu svårare, just vad gäller kcal intag så försöker jag ligga på 1500 kcal/dag ungefär..

Frukost : grovmacka med smör och ost,tomat och gurka samt annat grönt, även oliver med en kopp te eller kaffe.

Lunch: Ofta kycklingsallad, skippar såsen och kompletterar med sodavatten samt grovt bröd.

Mellanmål : för det mesta trycker jag i mig frukt, mycket klementiner och apelsiner, en banan slinker ner någon gång.

Middag: stekt kycklingfilé med wokgrönsaker samt övrig sallad, knappt en näve med ris/potatis etc.

Skulle jag bli hungrig på kvällen kan det bli ett knäckebröd med smör.

Så kan en dag för mitt intag se ut, ser det bra ut?

Bedrini
2011-12-21, 15:20
Är det ingen som orkar skriva något? :(

Sniggel
2011-12-21, 15:28
Hallå där och tack för infon! Grattis till resultatet :hbang: dock hinner jag absolut inte till gymmet 4-5 gånger i veckan då jag har ett stressigt arbete och har man ungar så är det ännu svårare, just vad gäller kcal intag så försöker jag ligga på 1500 kcal/dag ungefär..

Frukost : grovmacka med smör och ost,tomat och gurka samt annat grönt, även oliver med en kopp te eller kaffe.

Lunch: Ofta kycklingsallad, skippar såsen och kompletterar med sodavatten samt grovt bröd.

Mellanmål : för det mesta trycker jag i mig frukt, mycket klementiner och apelsiner, en banan slinker ner någon gång.

Middag: stekt kycklingfilé med wokgrönsaker samt övrig sallad, knappt en näve med ris/potatis etc.

Skulle jag bli hungrig på kvällen kan det bli ett knäckebröd med smör.

Så kan en dag för mitt intag se ut, ser det bra ut?

Du behöver inte träna 5ggr i veckan, 3 räcker. Kosten ser väl rätt ok ut. Vet inte hur mycket protein det blir men spontant hade jag nog lagt till en proteindrink på 30g vassle till mellanmålet.

Bedrini
2011-12-21, 22:06
Du behöver inte träna 5ggr i veckan, 3 räcker. Kosten ser väl rätt ok ut. Vet inte hur mycket protein det blir men spontant hade jag nog lagt till en proteindrink på 30g vassle till mellanmålet.

Jo absolut bör jag hinna med 3 gngr/vecka, men det går inte alltid som sagt.

Har du lite mer tips på lämplig kost?

Sniggel
2011-12-22, 00:07
Jo absolut bör jag hinna med 3 gngr/vecka, men det går inte alltid som sagt.

Har du lite mer tips på lämplig kost?

2 ggr tycker väl jag är ett minimum om man samtidigt vill få ut resultat i vettig hastighet. Så det är väl en klar kompromiss från 3 pass i veckan men fortfarande något som definitivt kan ge resultat om man inte är avancerad. Men det blir förmodligen mer än 2 pass vissa veckor så som jag förstått det.

Din kost kanske är bra? Känns det på något vis att du inte får de resultat du vill ha? (och ja jag kan förstå att man är osäker om man ska försöka göra långsiktiga förändringar på samma vikt, resultaten kommer väldigt långsamt och kan vara svåra att se).

Jag tycker väl att upplägget ser rätt rimligt ut. Om jag ska vara kritisk så är det väl att ett mellanmål med enbart frukt som bas och att du dessutom säger "mycket clementiner och apelsiner" samt "trycker i mig frukt", gör att jag undrar hur många kalorier det blir. Frukt kan helt klart få upp kaloriintaget rätt så rejält och om du vill vara restriktiv kanske du bör göra mellanmålet mer mättande. Du behöver kanske inte ta bort frukt men ersätta viss del av mellanmålet mot något annat. Hur mycket frukt i gram blir det i snitt och hur många bananer blir det per vecka?
Om du inte har något emot det så är ett ägg något som kan tillföra en hel ny dimension av mättnad till en måltid (som kanske gör att du inte känner dig sugen på knäckesmörmackan senare). Det är väl investerade 80 kcal och dessutom ett av de mest näringsrika livsmedlena som finns. Och kanske en proteindrink extra för att få upp dygnsintaget lite till (nu gissar jag lite igen ang ditt proteinintag). Det kanske gör det lättare att äta mindre frukt (nu förutsätter jag att du äter en hel del frukt, jag kanske har fel).

Dödslyft
2011-12-22, 01:07
Jag är långt ifrån expert, men det verkar vara lite väl lite fett i den kosten, vad jag läst så kan det nästan vara en nackdel när man försöker gå ner i vikt eller lägga på sig lite muskler?

Bedrini
2011-12-26, 05:11
2 ggr tycker väl jag är ett minimum om man samtidigt vill få ut resultat i vettig hastighet. Så det är väl en klar kompromiss från 3 pass i veckan men fortfarande något som definitivt kan ge resultat om man inte är avancerad. Men det blir förmodligen mer än 2 pass vissa veckor så som jag förstått det.

Din kost kanske är bra? Känns det på något vis att du inte får de resultat du vill ha? (och ja jag kan förstå att man är osäker om man ska försöka göra långsiktiga förändringar på samma vikt, resultaten kommer väldigt långsamt och kan vara svåra att se).

Jag tycker väl att upplägget ser rätt rimligt ut. Om jag ska vara kritisk så är det väl att ett mellanmål med enbart frukt som bas och att du dessutom säger "mycket clementiner och apelsiner" samt "trycker i mig frukt", gör att jag undrar hur många kalorier det blir. Frukt kan helt klart få upp kaloriintaget rätt så rejält och om du vill vara restriktiv kanske du bör göra mellanmålet mer mättande. Du behöver kanske inte ta bort frukt men ersätta viss del av mellanmålet mot något annat. Hur mycket frukt i gram blir det i snitt och hur många bananer blir det per vecka?
Om du inte har något emot det så är ett ägg något som kan tillföra en hel ny dimension av mättnad till en måltid (som kanske gör att du inte känner dig sugen på knäckesmörmackan senare). Det är väl investerade 80 kcal och dessutom ett av de mest näringsrika livsmedlena som finns. Och kanske en proteindrink extra för att få upp dygnsintaget lite till (nu gissar jag lite igen ang ditt proteinintag). Det kanske gör det lättare att äta mindre frukt (nu förutsätter jag att du äter en hel del frukt, jag kanske har fel).


Kan även äta en näve nötter lite till och från, trycker i mig och trycker i jag kan säga ungefär 2-3 clementiner/dag, apelsin 1-2/dag och banan blir väl kanske 1 per 3 dagar kanske..
Hmm okej ska nog börja käka mer ägg i så fall, brukar äta ett hårdkokt ägg till frukost kanske 2-3 st /vecka.. det jag undrar med protein drinkarna är om inte dessa gör att jag går upp i vikt?

Då jag tidigare vart överviktig under många år så är det inte bara en kulmage som ska bort, sitter fett på brösten,kärlekshandtagen har mer eller mindre försvunnit men finns fortfarande där så att säga.

Ska följa dina tips då jag finner dem värdefulla, tips på bra protein pulver jag kan köpa?

Bedrini
2011-12-26, 05:12
Jag är långt ifrån expert, men det verkar vara lite väl lite fett i den kosten, vad jag läst så kan det nästan vara en nackdel när man försöker gå ner i vikt eller lägga på sig lite muskler?

Jo, bra fett bör jag nog äta mer utav men jag går runt med den tanken att det ligger bra fett i nötter om jag inte har fel? Omega 3-kapslar brukar jag också ta lite då och då men känns ändå som om jag är lite fel ute ibland vad gäller kosten. Visserligen har jag rasat ner i vikt men tänker lite mer ur hälsoperspektiv.

Bedrini
2011-12-26, 05:16
Sedan så får jag resultat vad gäller viktnedgång, jag märker det på kläderna att man minskar i volym men känns lite som om jag blivit för smal för tillfället då jag bär storlek S på skjortor och div. plagg så börjar dem bli lite pösiga, men lyfter jag på tröjan så finns ju gäddhänget där. Hoppas jag uttrycker mig klart för er, tack för alla svar hörrni! dessa är otroligt givande för mig!

Fishtank
2011-12-26, 17:07
Sedan så får jag resultat vad gäller viktnedgång, jag märker det på kläderna att man minskar i volym men känns lite som om jag blivit för smal för tillfället då jag bär storlek S på skjortor och div. plagg så börjar dem bli lite pösiga, men lyfter jag på tröjan så finns ju gäddhänget där. Hoppas jag uttrycker mig klart för er, tack för alla svar hörrni! dessa är otroligt givande för mig!

Behövs mer muskler för att bära upp kläderna lämpligt bara :)

Bedrini
2011-12-27, 03:00
Behövs mer muskler för att bära upp kläderna lämpligt bara :)


Ok så bygga om till muskler är basfaktum men bör jag öka matintaget? proteinshakes?

dennipavlovic
2011-12-27, 16:43
till TS.. Kolla min tråd jag skapade i våras.. där jag var bantad (viktnedgång 30 kg bara cardio och svält, ingen styrketräning i stort sett).. sen bulkade jag rejält .. sedan har du bilden när jag är deffar 3-4 månader ... där har du skillnaden... vägde exakt lika mycket på bantad som på deffad... men betydligt snyggare med deffbilden då jag hade mycket styrketräning+cardio+bra kost... :) MVH

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166112

Sniggel
2011-12-27, 21:34
till TS.. Kolla min tråd jag skapade i våras.. där jag var bantad (viktnedgång 30 kg bara cardio och svält, ingen styrketräning i stort sett).. sen bulkade jag rejält .. sedan har du bilden när jag är deffar 3-4 månader ... där har du skillnaden... vägde exakt lika mycket på bantad som på deffad... men betydligt snyggare med deffbilden då jag hade mycket styrketräning+cardio+bra kost... :) MVH

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166112

Det är skillnad på 75 kg och 75 kg ;)

Bra exempel på bilder med och utan styrketräning!

dennipavlovic
2011-12-27, 23:38
Det är skillnad på 75 kg och 75 kg ;)

Bra exempel på bilder med och utan styrketräning!


hehe jadå... nu har jag byggt på mig från 75 till 84 sen juni.. så deffen kommer i februari igen :) ;)

Bedrini
2012-01-12, 17:36
Det är skillnad på 75 kg och 75 kg ;)

Bra exempel på bilder med och utan styrketräning!


Snyggt! Ser väl lite ut som när du är smaltjock! dock har jag en aning mer underhudsfett men näst intill identiskt,finns det inget annat sätt att uppnå resultat utan att behöva bulka då?

Sniggel
2012-01-12, 18:41
Snyggt! Ser väl lite ut som när du är smaltjock! dock har jag en aning mer underhudsfett men näst intill identiskt,finns det inget annat sätt att uppnå resultat utan att behöva bulka då?

Jo man kan pröva utan att bulka. Man kan försöka hitta en nivå där man äter bra och presterar bra utan att ligga på ett markant överskott. Med tiden bör muskler byggas på och fett försvinna (alternativt hållas kring samma nivå=viktuppgång).

Men risken är att det tar längre tid om man blir rädd för att gå upp i vikt och på så vis "bromsar" muskeltillväxten genom att hålla igen. Men å andra sidan så minimerar man risken för att lägga på sig en massa fett som måste deffas bort sen, varvid man riskerar viss muskelförlust och som förstås även tar tid i anspråk.

Erfarenhetsmässigt tycker jag att jag har haft nytta av att bulka och deffa. Dock mer som nybörjare än som erfaren. Ju mer erfaren desto lugnare bör man bulka imo. Vilket även gäller deff förstås.

Bedrini
2012-02-08, 02:04
Jo man kan pröva utan att bulka. Man kan försöka hitta en nivå där man äter bra och presterar bra utan att ligga på ett markant överskott. Med tiden bör muskler byggas på och fett försvinna (alternativt hållas kring samma nivå=viktuppgång).

Men risken är att det tar längre tid om man blir rädd för att gå upp i vikt och på så vis "bromsar" muskeltillväxten genom att hålla igen. Men å andra sidan så minimerar man risken för att lägga på sig en massa fett som måste deffas bort sen, varvid man riskerar viss muskelförlust och som förstås även tar tid i anspråk.

Erfarenhetsmässigt tycker jag att jag har haft nytta av att bulka och deffa. Dock mer som nybörjare än som erfaren. Ju mer erfaren desto lugnare bör man bulka imo. Vilket även gäller deff förstås.


Hade missat att jag fått svar här, sorry för sen respons!

Hmm nu e jag med på hur du menar, jag får prioritera gymmet mer och fortsätta äta som jag gjort dock höja proteinintaget.

Är inte på jakt efter en superkropp på nolltid och känner att behålla min nuvarande storlek till att bygga lite grann och fasta till kroppen med hjälp av skrotlyftning, cardio samt div. Övningar vore en perfekt variant
För mig.

Stort tack för ditt engagemang!

Spartansk
2012-02-08, 02:41
3-4g/kvkg? förstod inte riktigt det där :)

Tre till fyra gram protein per kilo kroppsvikt. Alltså din kroppsvikt i kg gånger 3 eller 4 - så många gram protein per dag.

Bedrini
2012-02-22, 10:40
Tre till fyra gram protein per kilo kroppsvikt. Alltså din kroppsvikt i kg gånger 3 eller 4 - så många gram protein per dag.

Jaha på så sätt ja! Tack för tipset you rule!