handdator

Visa fullständig version : Fotbollsmålvakt behöver hjälp från erfarna!


proffsmålvakten
2011-12-06, 01:49
Tja är ny här och jag är som sagt en 16årig målvakt som ska lira i div2 seniorer nästa säsong. Är ganska duktig men inte särskillt lång för att vara målvakt.

Regga mig här för att få lite tips :)

Längd : prick 180cm lång.

Vikt: 80-81 kg

Mitt mål är att bli riktig jävla spänstig vill verkligen hoppa högt som fan. Jag har en helt okej spänst då jag har kraftiga benmuskler. Min tränare sa att jag borde gå ner ett par kilo.

Jag hade tänkt mig gå ner 8-10 kilo och stretcha mycket dom här 4 månader som kommer innan säsongen börjar. Jag har mycket fett runt magen och vill få bort fettet.

Mina frågor:

Har ni några tips på hur man går ner på ett bra sätt på ett snabbt och hälsosamt sätt?

Vet ni vilka muskler jag ska träna om jag vill få en monster spänst ( Har gymkort)

Finns det andra målvakter som är erfarna och har spelat elitnivå som vill ge tips:)?

Idefi
2011-12-06, 10:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Börja med att läsa den, då lär du dig hur du går ner i vikt på ett bra sätt.

Träna spänst så bör du väl träna vader, lår (fram och baksida), mage, rygg kanske. Övningar som t.ex ryck, stöt, frontböj/knäböj, boxhopp (ett ben och två ben), vadpress etc. Borde inte din klubb kunna hjälpa dig med detta?

Wilt the Stilt
2011-12-06, 11:55
Kolla in The Vertical Jump Bible. Har hört många som lovordar den (har dock inte testat den själv).

Ame
2011-12-06, 13:54
Glöm det där med att gå ner i vikt, du är 16 år och kommer säkert växa lite till. Det du kan göra är att se över din kost så att du äter bra och varierat, skulle den kostförändringen få dig att gå ner lite så inga problem men fokusera inte på vikten i sig.
Dessutom är det viktigt att du börjar bygga upp din fysik till den nivå som krävs, detta betyder dock inte att du ska lägga på dig en massa muskelmassa och gå upp ännu mer i vikt. Det är lättare att göra detta om du inte samtidigt försöker gå ner i vikt.

Angående hoppförmåga så är det ganska komplicerat med en massa olika faktorer som spelar in. Du behöver en viss maxstyrka men sedan är det framför allt en fråga om explosivitetsträning. Du bör framför allt fokusera på att göra olika hoppövningar som är så lika de hopp du gör under en fotbollsmatch. Övningarna på gymmet bör du framför allt se som stöd/komplement till själva hoppningen. Att göra ett helt sådant program tänker jag inte göra men finns det ingen tränare i klubben som kan hoppträning?

TIMPA
2011-12-06, 17:19
Du pratar lite om att du vill hoppa högt som fan etc, i vilka situationer tänker du på? Det är så mycket mera positionsspel i fotboll än vad det är att vara "spänstig" om vi pratar om att rädda och plocka ner bollar, även om ett par kg neråt möjligen skulle göra dig smidigare.

Men det gäller o vara rejäl som målvakt också, du ska ju kunna sätta emot lite också i luften, inte att förglömma.

Idefi
2011-12-06, 17:25
Men det gäller o vara rejäl som målvakt också, du ska ju kunna sätta emot lite också i luften, inte att förglömma.

+1

Bara ta en titt på De Gea i Manchester United. Han är en mes i straffområdet, han ramlar ofta ner och vågar ofta inte gå upp i luften. När han spelade i spanien var det ju lite enklare, då spelet inte är riktigt lika tufft och det spelas mer efter backen.
Han är ändå en duktig målvakt, men han skulle verkligen behöva några kilon.

Alex9219
2011-12-06, 19:47
har du ingen mv-tränare som kan hjälpa dig? för kan anse att detta är något du ska prata med din mv-tränare om eller med fystränaren, att kunna lägga upp ett schema till dig. (om du nu har det)

har du separata träningar eller du är med laget?

en målvakt behöver träna "målvaktsträning" (innehåller väldigt mycket, inte bara fotboll), ett träningskoncept för en målvakt är mycket annorlunda än vad utespelare har. Ett koncept som både tränas på plan i isolerade övningar och i matchliknande situationer och som man även tränar utanför. Det är med hopptekniken är både att man måste träna fysik(det som dem ovanför redan har nämnt) men samt tekniken i många olika moment. Detta på grund av att målvaktstekniker ofta integrerar med varandra(styrka, spänst, explosivitet, flexibilitet, balandas osv)

Men för att du ska få ett litet svar på din fråga om just spänst så våga vara mångsidig, när jag var aktiv tog vi del av andra idrotters träningskoncept. tex volleyboll(spänst), brottning(balans), friidrottare(explosivitet) på grund av att deras komplement för att bli bra i deras idrott kunde gynna oss. Träna bål, vader, baksida, framsida, rumpa, balans i både matchlikande och kompletterande övningar.

Instämmer med vad dem andra har sagt om vikten, inget du behöver bry dig om ännu. Din kropp utvecklas fortfarande mycket och med träning och bra kost så kommer du få en kropp och fysik som kommer bli bra.