handdator

Visa fullständig version : Hjälp en annan människa att må bättre


IfIwereStronger
2011-12-06, 01:36
Hallå brödrar och systrar :)! Min plan är att få träning till en vardagssyssla att utöva varje dag. Jag är 18år som går sista året på gymnasiet, är 176cm väger 74kg, jag utövar fotboll tre gånger i veckan. Två gånger löpning och en gång fotboll. Min plan är nu att även lägga till styrketräning då jag har en "babys" överkropp. Mitt nuvarande mål är att fixa en tränad kropp fram till studenten och fotbollssäsongen.

Kort info:
18år 74kg 176cm skulle gissa på 15-18%kroppsfett
Löper 2 dagar i veckan(intervall) och tränar fotboll 1 dag.
Går i skolan på vardagar.

En vanlig dag för mig: Frukost (8-11) beroende när jag börjar(havregryn tallrik, fil om inte havregryn, 2 hårdmackor, 2 skinkor, mjölk, kaffe)
Lunch (11-13) Det som serveras i skolan oftast mindre portioner, mest fokus på protein och sallad. Middag (16-17) Vanlig husmanskost. Kaffe.

En helg: Köttbit, potatisgratäng, pommes, potatis, beasås, tzatsiki, coca cola zero, chips o dip, oftast blir det bara det här en av helg dagarna.

Behöver all hjälp jag kan få angående min träning, hur ska jag lägga upp det. Ska jag börja med att deffa, ska jag börja med att styrketräna, vet inte vart jag ska börja, är lite inne på att börja med SL 5x5 är det ett bra alternativ? Vad ska jag äta? Kaloriunderskott? Hur mycket bör jag sova?

All hjälp uppskattas, ta hand om er! / IfIwereStronger

Min drömkropp
http://tinypic.com/r/dqg0vo/5
Bilder: Nuvarande
http://tinypic.com/r/qpgcpz/
http://tinypic.com/r/2q351u0/5
http://tinypic.com/r/20qazt/5

iPad
2011-12-06, 06:42
5x5 är bra
Se till att ligg på överskott
Potatis, ris, pasta, kvarg, fisk, kött, kyckling för att nämna några bra livsmedel.
Husmanskost är också bra o vanlig skolmat fungerar det med :)
Ät mycket och träna hårt kommer detta bli bra.

C.E.J.
2011-12-06, 07:03
Se till att ligg på överskott

Absolut inte.

Mjölkprotein
2011-12-06, 10:05
Absolut inte.

Varför inte? Man bygger ju bäst om man ligger på kaloriöverskott, om jag nu inte förstått allt fel..

Sent from my Blade using Tapatalk

Fishtank
2011-12-06, 10:23
Han är nybörjare och i ett halvår håller newbie gains i sig iaf
Ligg på balans så slipper du öka i BF så mycket innan studenten

IfIwereStronger
2011-12-06, 11:55
Tack för snabba svar, har ni några mer tips och idéer så mata in bara :)

Wormzie
2011-12-06, 17:25
Satsar du på fotbollen så tror jag inte ett 5*5 SL schema är det bästa. Det är ju alltid bra med styrkeökning men tror inte den styrkan är den bästa att applicera på fotbollsspelare. Kanske går att göra någon modifierad version..

Forlan är ju riktigt slimmad på den bilden, och det är lite optiljus o solbränna dessutom, men det gäller bara att lägga på lite muskelmassa och sen deffa ner sig till under 10% bf så lär du få väldefinerade muskler!

C.E.J.
2011-12-06, 17:31
Varför inte? Man bygger ju bäst om man ligger på kaloriöverskott, om jag nu inte förstått allt fel..

Sent from my Blade using Tapatalk

Så är det säkert, men han är inte i särskilt bra form så överätning skulle bara göra honom fet.

hurril
2011-12-06, 17:38
Samtidigt kommer tanken om att Internet-hjältar tycker att man är fet göra att man håller igen för mycket på kosten och därmed riskerar att stanna vid Internet-hjältegrovlek. Man behöver äta mycket och bra för att kunna träna mycket och bra. Utan det senare händer ingenting.

Eddie Vedder
2011-12-06, 17:41
Samtidigt kommer tanken om att Internet-hjältar tycker att man är fet göra att man håller igen för mycket på kosten och därmed riskerar att stanna vid Internet-hjältegrovlek. Man behöver äta mycket och bra för att kunna träna mycket och bra. Utan det senare händer ingenting.

Enligt nuvarande Kolozzeumpraxis spelar bara protein roll, inget annat. Grov blir man på kaloribalans med massor av protein. Har jag hört. :)

Men med det sagt känns ju en bulk onödig för en 18-årig kille med den vikten och längden. Eftersom muskelmassan lär kunna öka på bra utan mer fett. Det är ju inte en 55-kiloskropp som först och främst behöver bli större generellt.

Ronn
2011-12-06, 17:45
Fast är man nybörjare så gör man ju smart i att börja på lägre vikter och lära sig teknik innan man börjar kötta tungt och äta som en häst.

sinaui
2011-12-06, 17:57
Kör stronglifts, kort sagt så gör ett litet kcal-överskott att du (med större sannolikhet) kan återhämta dig och bygga snabbare, således tycker du antagligen att din träning är roligare och orkar lägga mer energi på den. Det är nog väldigt viktigt att få in en bra rutin och tycka att det är kul i början och det är nog lättare (för många inklusive mig själv men inte alla) att ligga på ett överskott istället för att deffa vilket kräver ganska mycket mer av sig själv.
Å andra sidan så blir du nog nöjdare med din kropp efter en deff, du verkade ju inte vilja ha så väldigt mycket muskler ändå.. jag skulle säga att du kanske gör bra i att bara börja träna, försöka äta så bra du kan och sen när du har fått in en rutin börja deffa :)

IfIwereStronger
2011-12-06, 19:39
Okej, mina tankar går så här, jag ska göra ett fullsatsande försök med 5x5 Upplägg B med chins, plankan, armhävningar som ingår där. Eftersom jag har ungefär till maj på mig att köra så känns detta rätt, vill helst slippa "maskinerna". Gällande tekniken så känner jag en f.d bodybuilder som kan tillväga visa mig den vägen.

Jag har kommit över fund med att jag ska äta som vanligt fast lite mer(frukost, lunch, mellanmål, middag, fika.) Kan det vara bra att slänga in en proteinshake varje dag? och när bör den komma isåfall? fortsätt med era åsikter, man blir bara mer och mer peppad =)!

Ronn
2011-12-06, 19:50
Okej, mina tankar går så här, jag ska göra ett fullsatsande försök med 5x5 Upplägg B med chins, plankan, armhävningar som ingår där. Eftersom jag har ungefär till maj på mig att köra så känns detta rätt, vill helst slippa "maskinerna". Gällande tekniken så känner jag en f.d bodybuilder som kan tillväga visa mig den vägen.

Jag har kommit över fund med att jag ska äta som vanligt fast lite mer(frukost, lunch, mellanmål, middag, fika.) Kan det vara bra att slänga in en proteinshake varje dag? och när bör den komma isåfall? fortsätt med era åsikter, man blir bara mer och mer peppad =)!

Du har missuppfattat SL 5x5 lite, A och B ingår båda två man kör dom A B A B A B så att säga, läs stickyn ovan och kolla in stronglifts guiden. :)

SL5x5 kräver inga maskiner man gör bäst i att hålla sig till fria vikter.

Om du vill börja med proteinpulver så är det bäst lämpat direkt efter träningen.

Kör hårt. :thumbup:

IfIwereStronger
2011-12-06, 20:31
Du har missuppfattat SL 5x5 lite, A och B ingår båda två man kör dom A B A B A B så att säga, läs stickyn ovan och kolla in stronglifts guiden. :)

SL5x5 kräver inga maskiner man gör bäst i att hålla sig till fria vikter.

Om du vill börja med proteinpulver så är det bäst lämpat direkt efter träningen.

Kör hårt. :thumbup:

Oj, dumt skrivet av mig, jag vet exakt vad SL går ut på, menade bara att jag skulle ta upplägg 2 och när jag menade att jag inte vill ha några maskiner så var det min motivering att pröva SL för det bara är fria vikter, men tack för synpunkterna ändå! ;)

"Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Rows 3xFailure
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure"

Rakanichy
2011-12-06, 20:40
Kör stångrodd ist för Inverted row :)

IfIwereStronger
2011-12-07, 00:05
Satsar du på fotbollen så tror jag inte ett 5*5 SL schema är det bästa. Det är ju alltid bra med styrkeökning men tror inte den styrkan är den bästa att applicera på fotbollsspelare. Kanske går att göra någon modifierad version..

Forlan är ju riktigt slimmad på den bilden, och det är lite optiljus o solbränna dessutom, men det gäller bara att lägga på lite muskelmassa och sen deffa ner sig till under 10% bf så lär du få väldefinerade muskler!

Tack för ditt svar, ja jag satsar på fotbollen då det alltid har gått riktigt bra för mig. Hur föredrar du att jag ska träna för att uppnå den kropp han besitter? :)