handdator

Visa fullständig version : Best Triceps Exercises


Anders The Peak
2011-12-05, 21:09
Bästa tricepsövningen (https://www.acefitness.org/certifiednews/images/article/pdfs/ACETricepsStudy.pdf)

By Brittany Boehler, B.S., John P. Porcari, Ph.D., Dennis Kline, M.S., C. Russell Hendrix, Ph.D., and Carl Foster, Ph.D., with Mark Anders

Idefi
2011-12-05, 21:24
Så smal bänkpress är typ sämst av dom där, enligt detta?

Skönt och se att dips är i topp :thumbup:

Fordon
2011-12-05, 21:27
Kickbacks... Att röreleomfånget där triceps faktiskt får jobba är minimalt vill de inte berätta :D

Sen säger de emot sigsjälva lite om jag har läst rätt nu..

All of the
test subjects had previous weight-training experience to
ensure proper exercise technique and to limit the potential
for injuries.


Why are those exercises so much more effective than the others
tested? Porcari says it’s because your body weight is used in
the push-ups and dips, and because it’s easier to “cheat” (using
momentum to more easily complete reps) while doing the other
exercises, specifically the bar push-downs and rope push-downs.

ceejay
2011-12-05, 21:33
Det där var ju rätt mycket humor. Givetvis är en gammal gubbe som aldrig tränat förut, modell, för övningarna.

Nog för att tricepsextensions med stång och smalbänk ligger "sist", men det är ju i dessa övningar man kan använda mest vikt.

Fishtank
2011-12-05, 21:34
Inte otippat att dips ligger i tio imo
Finns inget som tar lika bra på triceps.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sheogorath
2011-12-05, 21:45
Inte otippat att dips ligger i tio imo
Finns inget som tar lika bra på triceps.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

På mig tar den mest på bröst oavsett om jag håller smalt, brett, håller mig upprätt eller lutar mig fram. Och då är jag inte ens särskilt svag i bröst i förhållande till triceps. Ganska normalt styrkeförhållande skulle jag tro.

Pintan
2011-12-05, 22:49
På mig tar den mest på bröst oavsett om jag håller smalt, brett, håller mig upprätt eller lutar mig fram. Och då är jag inte ens särskilt svag i bröst i förhållande till triceps. Ganska normalt styrkeförhållande skulle jag tro.

Stämmer på mig också, om du menar bardips. Dock ser det ut som dom menar bänkdips i artikeln. Det är ju en helt annan femma imo.

Fartman
2011-12-05, 23:50
Triangle push-ups som etta!? Den får fan ta hur bra den vill, skulle jag köra den där handledsdödaren regelbundet skulle det snart vara färdigtränat.

Arne Persson
2011-12-06, 00:13
Cutting Edge Science, I presume...:smash:

krubkungen
2011-12-06, 00:25
Jag tycker bar pushdown tar bättre än rep pushdown. Kickbacks, aktiverar den ännes hela triceps?

Proxy
2011-12-06, 00:31
Undersökningar som denna har ingen som helst relevans och är knappt värda att reflektera över.
Med EMG-mätningar kan man få fram alla möjliga siffror utan direkt verklig anknytning. Press bakom nacke och sidolyft som ger högre värden på övre trapezius än shrugs, jo tjena.

Cutting edge science som Arne säger. :D

Sheogorath
2011-12-06, 06:39
Undersökningar som denna har ingen som helst relevans och är knappt värda att reflektera över.
Med EMG-mätningar kan man få fram alla möjliga siffror utan direkt verklig anknytning. Press bakom nacke och sidolyft som ger högre värden på övre trapezius än shrugs, jo tjena.

Cutting edge science som Arne säger. :D

Om du kollar var levator scapulae ligger i förhållande till trapezius kan du fråga dig själv om du tror att intelligensmaffian i byggarvärlden har kunnat vara så analytiska att de kunnat skilja på de musklerna när de tränat (eller klämmer på träningsvärk dagen efter).

Jag ser det inte som otroligt alls att övningar där man jobbar med scapulae i utåtrotation (dem du nämner t.ex.) aktiverar trapsen mer än övningar där man lyfter scapulae (vilket är levatorns huvudfunktion).

Ps. Med detta inte sagt att EMG är ofelbart; det är inte det jag argumenterar för.

Arne Persson
2011-12-06, 08:40
Om du kollar var levator scapulae ligger i förhållande till trapezius kan du fråga dig själv om du tror att intelligensmaffian i byggarvärlden har kunnat vara så analytiska att de kunnat skilja på de musklerna när de tränat (eller klämmer på träningsvärk dagen efter).

Jag ser det inte som otroligt alls att övningar där man jobbar med scapulae i utåtrotation (dem du nämner t.ex.) aktiverar trapsen mer än övningar där man lyfter scapulae (vilket är levatorns huvudfunktion).

Ps. Med detta inte sagt att EMG är ofelbart; det är inte det jag argumenterar för.

EMG bör utföras av, speciellt i detta fall, styrketräningsvana personer som kan eliminera så mycket felkällor som möjligt, annars kan man nog få fram precis vad som helst. Jag märker ju själv när jag testar med EMG hur enkelt det är att ändra värdena och hur det slår från person till person.

Sheogorath
2011-12-06, 08:44
EMG bör utföras av, speciellt i detta fall, styrketräningsvana personer som kan eliminera så mycket felkällor som möjligt, annars kan man nog få fram precis vad som helst. Jag märker ju själv när jag testar med EMG hur enkelt det är att ändra värdena och hur det slår från person till person.

:thumbup:

Fishtank
2011-12-06, 10:09
På mig tar den mest på bröst oavsett om jag håller smalt, brett, håller mig upprätt eller lutar mig fram. Och då är jag inte ens särskilt svag i bröst i förhållande till triceps. Ganska normalt styrkeförhållande skulle jag tro.

Hur jag än gör får jag ingen kontakt i bröst
Är ganska jämnstark också
Bardips

Mjölkprotein
2011-12-06, 10:12
Men OH press/stående militärpress då? Den övningen är ju guld värt!

Att smalbänk var sist var ju inte speciellt förvånande...

Sent from my Blade using Tapatalk

Sheogorath
2011-12-06, 10:44
Hur jag än gör får jag ingen kontakt i bröst
Är ganska jämnstark också
Bardips

Folk är olika byggda helt enkelt. Inget konstigt. Den tar naturligtvis ändå mycket på mina triceps och mycket på dina bröst vad vi nu än fått för oss att vi känner.

Alkro
2011-12-06, 15:27
Konstigt att resultaten vid smalbänk var så dåliga om den där triangel push-up'en nu var bäst. Blir ju i princip samma rörelse om man håller riktigt smalt i smalbänk.

Lord Humungus
2011-12-06, 16:50
Jag har då i princip aldrig fått träningsvärk i triceps förrän jag började med smalbänk, nu säger kanske inte det så mycket men ändå

krubkungen
2011-12-06, 18:17
Jag har då i princip aldrig fått träningsvärk i triceps förrän jag började med smalbänk, nu säger kanske inte det så mycket men ändå

Säger i alla fall att triceps jobbar :)

agazza
2011-12-06, 18:37
Smalbänk går ju att göra på många olika vis har jag sett...

Jag tycker att det här är den bästa tricepsövningen ever efter jag provat den.


Tackar till arne.


95FQqFWvxN4

Sheogorath
2011-12-06, 19:35
Smalbänk går ju att göra på många olika vis har jag sett...

Jag tycker att det här är den bästa tricepsövningen ever efter jag provat den.


Tackar till arne.


95FQqFWvxN4

Det är den bästa tricepsövningen. End of discussion.

Anders The Peak
2011-12-06, 22:13
http://www.t-nation.com/img/photos/07-171-training/image031.jpg

Det här är den bästa tricepsövningen(decline tricepsextension)

Utförande (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBDeclineTriExt.html)

agazza
2011-12-06, 22:52
http://www.t-nation.com/img/photos/07-171-training/image031.jpg

Det här är den bästa tricepsövningen(decline tricepsextension)

Utförande (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBDeclineTriExt.html)

Varför?

Sent from phone

mathsa
2011-12-06, 22:54
http://www.t-nation.com/img/photos/07-171-training/image031.jpg

Det här är den bästa tricepsövningen(decline tricepsextension)

Utförande (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBDeclineTriExt.html)Handflatan uppåt som vanligt eller neråt?z-stång eller rak?

Proxy
2011-12-06, 23:01
Man får ett bättre sträck i triceps långa huvud, och hävarmens längd blir inte lika med noll när armarna är rakt ut. I övrigt så får man en bättre pressbana av ovanstående orsaker.

agazza
2011-12-06, 23:58
Man får ett bättre sträck i triceps långa huvud, och hävarmens längd blir inte lika med noll när armarna är rakt ut. I övrigt så får man en bättre pressbana av ovanstående orsaker.

Än arnes press i videon jag postade?

Sent from phone

entropy
2011-12-07, 01:07
Vi har en stång på gymmet som påminner om en stege - den är formad som en rektangel, med vikterna på kortsidorna och två handtag mellan långsidorna. Den är helt outstanding att använda i liggande tricepsextensioner, då tyngdpunkten är centrerad åt huvudet till i toppläget och nedanför händerna i botten. Då aktiveras triceps även bra i toppläget, då vikten aktivt drar åt huvudet. Den är även bekvämare för armbågarna än en rak stång.

Sheogorath
2011-12-07, 07:15
Man får ett bättre sträck i triceps långa huvud, och hävarmens längd blir inte lika med noll när armarna är rakt ut. I övrigt så får man en bättre pressbana av ovanstående orsaker.

Sträcket i triceps långa huvud blir sämre vid decline än vid rak bänk eller incline. Det blir mer och mer likt en pushdown ju mer bänken vinklas nedåt.

Idefi
2011-12-07, 10:43
Sträcket i triceps långa huvud blir sämre vid decline än vid rak bänk eller incline. Det blir mer och mer likt en pushdown ju mer bänken vinklas nedåt.

Måste bara fråga en gång för alla ang. liggande tricepsextension; Spelar det någon som helst roll om man använder sig av en rak stång eller en z-stång?

ceejay
2011-12-07, 11:02
Måste bara fråga en gång för alla ang. liggande tricepsextension; Spelar det någon som helst roll om man använder sig av en rak stång eller en z-stång?

nej, men rakstång är givetvis skönare :)

rooz
2011-12-07, 11:06
nej, men rakstång är givetvis skönare :)

För vem? dig eller stången?

Z-stång ftw..

agazza
2011-12-07, 11:27
Kan vara extremt svårt för vissa att hålla ihop armbågarna med rak stång.

Jag varierar för att inte bli stel i handlederna.

Sheogorath
2011-12-07, 18:13
Måste bara fråga en gång för alla ang. liggande tricepsextension; Spelar det någon som helst roll om man använder sig av en rak stång eller en z-stång?

Egentligen ser jag mest fördelar med hammer-stång eller Z-stång om rak stång gör det svårt att hålla ihop armbågarna. Det är inte nödvändigtvis så att det innebär att man har patologiskt stela underarmar. ;)

Fartman
2011-12-07, 18:25
För vem? dig eller stången?

Z-stång ftw..

Fast alla z-stänger som jag stött på hittills har haft löjligt dåliga lager och rullar sämst vilket gör det mycket obekvämare för handlederna. Så i det avseendet så brukar jag alltid välja rakstången.

Victuhh
2011-12-07, 18:45
Håller inte med om triangle push ups.. gillar inte denna övningen.. Kickback känns ändå bra tycker jag och dips såklart :)

Idefi
2011-12-07, 19:06
Alright, tack för alla svaren. Då kan man med gott samvete fortsätta köra med z-stången, kanske alternera med rak stång då och då.

Pushit
2012-01-18, 14:46
När jag kör liggande tricepsextensions lutar alltid min stång ganska i kraftigt i horisontalled när jag kommer ner i bottenläget, det har varit svårt att korrigera utförandet också har jag känt. Tips? Bara nöta och hoppas på att rörelsen blir rak så småningom?

ceejay
2012-01-18, 14:52
När jag kör liggande tricepsextensions lutar alltid min stång ganska i kraftigt i horisontalled när jag kommer ner i bottenläget, det har varit svårt att korrigera utförandet också har jag känt. Tips? Bara nöta och hoppas på att rörelsen blir rak så småningom?

förstår inte vad du menar, du kommer djupare med ena sidan?

Sheogorath
2012-01-18, 15:26
När jag kör liggande tricepsextensions lutar alltid min stång ganska i kraftigt i horisontalled när jag kommer ner i bottenläget, det har varit svårt att korrigera utförandet också har jag känt. Tips? Bara nöta och hoppas på att rörelsen blir rak så småningom?

"Hoppas" att rörelsen blir rak? Varför inte istället experimentera med utförandet TILLS det blir rakt, och sen hålla kvar det "tänket" när du kör? Vad det sen kan bero på kan nog vara en hel drös saker, allt från primärt bristande motorisk kontroll till t.ex. stram triceps/lats på ena sidan så att du inte får ut flexionen lika lätt varpå rörelsen blir asymmetrisk upptill vilket såklart fortplantar sig ner till händerna/stången. Kanske böjer du inte lika mycket i armbågarna osv osv.

Pushit
2012-01-18, 16:39
Precis, jag tror jag kommer lite djupare med en av händerna. Det jag menar är att man tex i bänk kan lyfta lite snett i början tills man fått in tekniken och blivit mer "stabil". Problemet är att jag inte ser själv att jag lyfter snett utan behöver isåfall ha någon som står och filmar hela tiden.

spoon
2012-01-18, 16:43
Jag är väldigt förtjust i klossbänk för tricepsstyrka. Hur är den ur byggarsynpunkt?

Sheogorath
2012-01-18, 17:23
Precis, jag tror jag kommer lite djupare med en av händerna. Det jag menar är att man tex i bänk kan lyfta lite snett i början tills man fått in tekniken och blivit mer "stabil". Problemet är att jag inte ser själv att jag lyfter snett utan behöver isåfall ha någon som står och filmar hela tiden.

Ah. Jag gör så att jag tar ett flytt- och ställbart rack och ställer framför en spegel, sen sätter jag en bänk tvärgående (som när man kör pullovers) och rackar av, och kör. Då kan jag se utförandet i spegeln framför mig bara genom att lyfta blicken litegrann. Om man kör så, med bara skuldrorna i bänken (röven fri osv) får man inte känslan av att man ska falla bakåt vilket annars kan hända för sparvar som jag på lite tyngre vikter.

yooii
2012-01-18, 17:25
nej, men rakstång är givetvis skönare :)
Personligen tycker jag att Z-stången är skönare i just den övningen. Vid närmare eftertanke så är det nog den enda övningen där den är användbar..

JesperWallén
2012-01-18, 19:01
Hmm, artikeln var inte särskilt övertygande. Fortsätter nog med smalbänk, extensions etc!

Mell
2012-01-18, 19:14
Ah. Jag gör så att jag tar ett flytt- och ställbart rack och ställer framför en spegel, sen sätter jag en bänk tvärgående (som när man kör pullovers) och rackar av, och kör. Då kan jag se utförandet i spegeln framför mig bara genom att lyfta blicken litegrann. Om man kör så, med bara skuldrorna i bänken (röven fri osv) får man inte känslan av att man ska falla bakåt vilket annars kan hända för sparvar som jag på lite tyngre vikter.

Bra tips. Ska prova detta. Har också känt på sistonde att jag emellanåt håller på att åka av bänken när jag reppar med ynka 40kg.