handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med Schema.


Bunyip
2011-12-05, 20:12
Hej! jag är en pojk på 19 år och har inte Gymmat mycket alls under under mina år. Jag har funderat länge på att börja gymma och bygga muskler, men det känns som att det har varit för många frågetecken i vägen för det, som t ex. Träningschema, jag har aldrig gjort ett träningschema, är inte hundra på vad reps/set är, vad man ska träna och hur, och hur mycket man ska äta för att kunna bygga muskler.

Jag är 170 cm kort och väger 66 - 67 kilo ( har ingen våg hemma men vägde mig på sjukhuset förra veckan ) Om ni vill - eller behöver se en bild för att lättare kunna bilda en uppfattning om hur vältränad/ovältränad jag är så gör jag gänra det.

Det kan vara värt att nämna att jag har Diabetes typ 1 sedan jag var 4 år, har hört/läst någonstans att insulin är lurigt när det gäller muskelbildning(?)

Hoppas någon vänlig själ ser det här och orkar hjälpa mid. :D tack på förhand. // Bunyip

garluch
2011-12-05, 20:25
Kolla den klistrade tråden om SL5x5 eller googla starting strength.

Bunyip
2011-12-05, 20:47
Tack då mycket för ditt svar :) är det någon stor skillnad på stronglifts eller om jag skulle vilja bygga för att se större ut?

stromming
2011-12-05, 22:01
Tack då mycket för ditt svar :) är det någon stor skillnad på stronglifts eller om jag skulle vilja bygga för att se större ut?

Många rekommenderar att börja med SL5x5 eller Starting Strength så man bygger upp en grund i styrka först. Du kommer växa bra oavsett vad du tränar i början, så länge du äter rätt och inte tränar helt superkonstigt, och efter ett halvår eller ett år kan du flumma till det med mer "Volymanpassade" program. Det är mitt tips.

Bunyip
2011-12-05, 22:08
Tack så mycket. :) får pröva på det. Kan man lika gärna göra alla dessa övningar hemma?

willtjam
2011-12-05, 22:26
Har du utrustningen för det så.

Bunyip
2011-12-06, 00:04
Ja så långt fattar jag ;P
Anta att jag skulle träna hemma, vad skulle det krävas för utrustning då?`Och skulle det vara smartare att gå till gymmet?

frong
2011-12-06, 01:20
Ja så långt fattar jag ;P
Anta att jag skulle träna hemma, vad skulle det krävas för utrustning då?`Och skulle det vara smartare att gå till gymmet?

Skulle gått till gymmet såvida du inte har råd med allt.

Tex. en skivstång, ett racket, hantlar, bänk osv.