handdator

Visa fullständig version : Förhållande bäckenben bröstkorg, V-form etc


qqq111
2011-12-05, 18:48
V form är något alla vill ha. Vad är kraven för v formen då? Lågt bf, smal midja och breda axlar. Vissa har v form naturligt, andra får det inte hur mycket de än tränar. Varför? Jo, för att alla har olika stora bröstkorgar och bäckenben. Själv har jag breda axlar, liten bröstkorg och ganska stort bäcken, vilket ger en lite konstig T form.

Denna tråden kan handla om att diskutera sådana saker, men jag är egentligen mest intresserad av hur det ser ut hos dom flesta. Vill alltså helst att många röstar, även ifall ni inte kommenterar.

Här är ett extremt exempel på stor bröstkorg/liten midja (som har uppnåtts genom extremt bra gener samt AAS, AAS förstorar bröstkrogen och ger bredare axelbenstruktur):
http://forum.bodybuildingpro.com/attachment.php?attachmentid=14645&stc=1&d=1280121226
Från de nedersta benen i bröstkorgen går det alltså snedd in mot bäckenbenet, som är så litet att det inte ens syns på den individen.

Här är ett exempel på en stackars krake som inte har speciellt stor bröstkorg och stort bäckenben:
http://img299.imageshack.us/img299/3792/dohty4.jpg
Där ser man att de nedersta benen i bröstkorgen går ut mot det tydligt synliga bäckenbenet.

I omröstningen gäller avslappnat läge utan överdrivet med luft inandat/utandat. Spänner man t.exmagmusklerna så dras bröstkorgen ihop.

Så vad jag undrar är vad som är vanligast, att;
1: Nedestra revbenen större än bäcken
2. Nedersta revbenen lika med bäcken
3. Nedersta revbenen mindre än bäcken

Masterpan
2011-12-05, 21:54
Orkar inte mäta mig själv, men generellt är väl en form likt päron mer vanligt än pilspets om man säger så..

qqq111
2011-12-05, 23:21
Orkar inte mäta mig själv, men generellt är väl en form likt päron mer vanligt än pilspets om man säger så..
Det är inte så svårt att mäta, bara "spänna händerna raka" och lägga dom mot nedersta revbenen och dom yttersta punkterna på bäckenbenen. Sen är det bara att avgöra om händerna pekar innåt, utåt eller rakt ner/upp.

difeddy
2011-12-05, 23:26
Det gör rätt stor skillnad om man lägger på sig muskelmassa också. Förmodligen så mycket att man knappt märker av det efteråt. Själv ligger jag på 2 eller 3, tror nog det är vanligast.

Fishtank
2011-12-06, 10:22
2
Men V formen parerar ut det ganska mycket efter mycket ryggträning