handdator

Visa fullständig version : Köpa Kosttillskott!


glhf
2011-12-05, 17:07
Hejsan! :)

Jag har tränat i snart ett år nu, seriöst det senaste halvåret.
Jag äter proteinrik mat, kesella, tonfisk och annat. Jag får i mig protein ungefär var tredje timme men när jag går i skolan (är 16 snart 17) får jag i mig väldigt dåligt med protein.
Från frukost till maten som serveras där går det 5 timmar och från maten i skolan tills jag kommer hem går det också cirka 5 timmar.

En enkel lösning är ju något proteinpulver men vilket?
Jag ska endast ta det 1 eller 2 gånger om dagen på grund av allt annat jag käkar.
Så frågan är: vilket kosttillskott bör jag ta, eller behöver jag ta det?
Och har proteinpulver några bieffekter när man inte växt klart och sånt?
Tacksam för svar! :thumbup:

Mollestam
2011-12-05, 17:16
Hej!

Skulle rekommendera någon form av vassle då det inte går så lång tid mellan dina måltider. Annars finns ju t.ex. kasein, men det tas upp betydligt långsammare av kroppen och intas ofta innan läggdags.
Ta något i din egen prisklass, brukar inte skilja så mycket innehållsmässigt. T.ex. Whey-80 är väl rätt billigt, själv kör jag med Isolate FX (mest för att jag är laktosintolerant och fått höra att isolat innehåller mindre laktos) och det smakar helt ok. Annars finns ju alltid kolos egna protein som jag tyvärr inte provat men som jag bara hört gott om.

Om du behöver någon form av tillskott beror helt på vad/hur du äter i övrigt. Du skriver att du får i dig protein ca var tredje timme, men hur mycket totalt under en dag?
Ca 2-2,5g protein per kilo kroppsvikt och dag utgår jag och ganska många andra från.

Vanligt proteinpulver har inga kända bieffekter, nej.

Lycka till med träningen!

glhf
2011-12-05, 17:34
Räknade ihop snabbt av det jag ätit idag och kom fram till att jag ätit cirka 76g protein + skolmaten vilket jag inte vet. Var någon korvgryta, inte särskilt proteinrik troligen.
Senare blir det morsans mat vilket jag inte vet vad det är än och innan jag lägger mig en burk kesella (33.5g protein).
Kommer nog upp i cirka 120g skulle jag tro :)

vicarious
2011-12-05, 18:04
Kör på vassleprotein (whey.) Billigt och bra. Finns inga bieffekter, det är vanligt mjölkprotein, samma sort som finns i vanlig komjölk.

Rekommenderar Whey FX, Body Science Whey eller Kolozzeum Pure Whey. Eftersom du inte är 18 får du nog inte personligen beställa från internetshopar så då kanske Whey-80 kan vara det enklaste alternativet att skaffa.

Idefi
2011-12-05, 18:14
Det är inte viktigt att få i sig protein var 3e timma. Finns flera som bara äter mat/protein inom 6-8 timmar, och dom får goda resultat.

Men vassle är väl det jag skulle föreslå. Kolos egna eller whey fx.

glhf
2011-12-05, 18:27
Har för mig att musklerna bryts ned om man inte äter var tredjetimme.
Edit: drar bort cirka 20g, räknade fel ;)
Så om jag lägger på cirka 30g blir det perfekt! :)

Whey-80 är kanske ett alternativ! :hbang:

Idefi
2011-12-05, 18:32
Har för mig att musklerna bryts ned om man inte äter var tredjetimme.

Whey-80 är kanske ett alternativ! :hbang:

Det är bara en myt. Du kan ju kolla in leangains t.ex

Jag skulle hellre köpa whey fx eller kolos egna pure whey som sagt. Billigare och mycket godare.

glhf
2011-12-05, 18:50
Billigare blir det ju inte med Kolozzeum Pure Whey om det är den du snackar om.
Säkert godare. Vad är skillnaden på Fx och whey-80? :)

King Grub
2011-12-05, 18:56
Har för mig att musklerna bryts ned om man inte äter var tredjetimme.

Musklerna bryts ned dygnet runt, hela livet. Flera hundra gram per dygn. Samtidigt byggs lika mycket nytt muskelprotein upp. Styrketräning + födointag gör att uppbyggnaden på sikt blir lite större än nedbrytningen. Proteinmängden är viktig, men minuter hit eller dit för intag är det inte.

Idefi
2011-12-05, 18:58
Billigare blir det ju inte med Kolozzeum Pure Whey om det är den du snackar om.
Säkert godare. Vad är skillnaden på Fx och whey-80? :)

Nä men whey fx är billigare och mycket godare än whey-80 (tycker jag).
Skillnaden är väl priset och smaken, annars är dom väldigt lika varandra. Ingen ger bättre "effekt" än den andra.

glhf
2011-12-05, 19:21
Okej, tack för svar! Får se hur det blir.
Måste jämt säga att Kolo är grymt mycket bättre än Body där jag "hängde lite förut" :thumbup: