handdator

Visa fullständig version : Statistisk osäkerhet


Purren
2011-12-05, 15:51
För tre veckor sedan lade jag om min kost och samtidigt började jag kapa kalorier. Kostomläggningen har bland annat innefattat att gå över från en strikt till en mindre strikt lågkolhydratkost. Tidigare åt jag kanske 20-30 g kolhydrater per dag; nu äter jag kanske 150 g på en träningsdag och 40-50g på en vilodag. Jag har uppskattat energiminskningen till ungefär 500-700 kcal per dag, vilket jag bl.a. har gjort genom att mäta/väga maten jag äter och hålla mig ganska konsekvent med de livsmedel jag förbrukar.

Har vägt mig varje måndag (nu tre veckor). Tyvärr känns det inte som att måndag är en särskilt bra dag att mäta sig på då jag många gånger har ganska rage-iga helger. Energimängden brukar inte vara kolossal men har fått i mig många gånger mer kolhydrater än vanliga vilodagar.

Sedan jag började har jag istället för att gå ner i vikt gått upp ca ett kilo.

Vad är den bästa handlingsplanen?

1) Ingen handling? Fortsätta som planerat och räknat på och tippa på att detta bara är en statistisk avvikelse pga t.ex. ansamling av vatten i kroppen?
2) Kapa fler kalorier och se om det börjar vända på sig?

Inser att tre veckor inte är någon tid att tala om och att detta lite är att "micromanage" saker istället för att se på stora bilden, men jag är nyfiken över era erfarenheter.

begt
2011-12-05, 15:58
Kolhydraterna du får i dig binder mycket vätska. Har du ätit mycket en helg kan du lägga på dig flera liter vätska som tar kanske 3-4 dagar att bli av med. Så att du verkar ha ökat med 1 kg i vikt efter en helg behöver inte betyda att du gått upp alls (kan mycket väl vara tvärtom). Väg dig på torsdag morgon istället exempelvis.

Springer
2011-12-05, 16:34
Väg dig varje dag, så ser du förändringar lättare.

inweei
2011-12-05, 16:55
Precis som föregående, väg dig varje morgon och ta ett medelvärde på det

Sniggel
2011-12-05, 17:03
Som tidigare personer har sagt, väg dig varje morgon och ta genomsnitt per vecka.

Du får en grymt hög statistisk osannolikhet om du väger dig enbart en gång i veckan.
T ex kan du vecka 1 väga extra lite pga smärre dehydrering och sedan i vecka 2 väga extra mycket pga vätskebindning och lätt förstoppning. Då kanske det inte syns att du tappat 500g fett utan det ser ut som om du gått upp 1 kg okänd kroppsmassa.

daloatf
2011-12-05, 17:13
Jag gör så här angående medelvikt och träning

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AsWcgcEmup40dHdHS2UzZnJyVmVNb2lLcGVHY3Nha Xc&hl=en_US#gid=0