handdator

Visa fullständig version : Hantelpress för bröst


gr8boy
2011-12-05, 15:46
När jag kör hantelrpess för brösten så ser jag alltid till att gå DJUPT med hantlarna, jag tycker det känns mest naturligt och att muskeln blir sträckt ordentligt.

Men jag ser många på gymmet som kör hantelpress och stannar kanske efter halva vägen och pressar upp dom igen.

Är det någon fördel att göra så? Oftast så får jag känslan att dom kör med för tunga hantlar och klarar inte att gå djupt för då får dom inte upp dom igen...

Nephelite
2011-12-05, 15:52
Finns väl massa olika saker som spelar in där.

Bra rörelselängd ger bra aktivering och ser till att du inte blir stel i muskeln och du har lättare att klara dig ifrån skador m.m

nackdelen blir väl att du inte kan hantera lika tunga vikter, om man nu ser det som en nackdel^^ sedan kan det vara kul att köra kort rörelselängd men mkt TUT med tunga vikter (aldrig slappna av i muskeln)

men det går ju att variera hur man vill- var inte för snabb att döma folk som kör olika dock, dem brukar ha sina anledningar.. eller iofs i vissa fall vara ordentligt okunniga =D

Fartman
2011-12-05, 16:26
Rent generellt så har du alldeles rätt i din känsla. Jag skulle nog säga att det är ytterst få som faktiskt har en genomtänkt anledning till att köra kort ROM. En stor del av nyttan hos hantelpressar är ju just att man får en längre rörelse än i den vanliga bänkpressen.

Osis
2011-12-05, 18:57
Själv får jag alltid smärta i höger axel om jag går för djupt med hantlarna och med skapligt tynge på skroten. (gäller alla pressövningar för bröst btw) Betydligt lättare vikter går fint, men det känns ju inte som om det gör så värst mycket nytta. Jag har fått förklarat för mig att det är en slemsäck som kommer i kläm. Hurvida det stämmer vet jag inte men jag känner till ett flertal seriöst tränande personer som har eller har haft samma problem.
Så efter en lång tid med halvtaskig bröstträning vänder jag numera en bra bit ovanför bröstkorgen, vilket har fått fart på musklerna ordentligt. Ökar bra i volym och har blivit betydligt starkare på senare tid. Så för tillfället ser jag ingen anledning att börja krångla med att gå djupt med hantlarna igen.

Harnold
2011-12-05, 22:53
Värt att ha i åtanke är att det tar mer i triceps om man inte går lika djupt. Man tar i brösten som mest i början av lyftet sen övergår det till triceps.

Wessen
2012-01-30, 22:51
Jag tror faktiskt att vissa inte går djupt ner i rörelsen är för att det är där det blir jobbigt, eftersom triceps inte jobbar så mycket längst ner. Vill man träna bröst så bör man gå djupt enligt mig. Ska man korta ner rörelsen är det bättre att inte gå hela vägen upp istället eftersom att triceps används rätt mycket där.

Crocker
2012-01-30, 22:57
Jobbar bröst mindre i kortare vinkel i armbågsleden, how?

Arnoldski
2012-01-30, 23:15
Det handlar snarare om att den sista delen av rörelsen i större utsträckning (no pun intended) handlar om att räta ut armbågen (= tricpes) än att föra in överarmarna mot kroppen ( = bröst, transvers flexion), vilket i större utsträckning sker i början av rörelsen om man har gått djupt.

stromming
2012-01-31, 00:16
Har också funderat mycket på detta. Jag tycker inte att överarmarna parallellt med golvet, som jag blivit tipsad om på flera håll, är tillräckligt långt ner för att det ska kännas som en fullständig rörelse.

ceejay
2012-01-31, 00:28
du ska givetvis gå så djupt med hantlarna som du kan.

mysglenn
2012-01-31, 08:00
Värt att ha i åtanke är att det tar mer i triceps om man inte går lika djupt. Man tar i brösten som mest i början av lyftet sen övergår det till triceps.

tvärtom va?

Anders The Peak
2012-01-31, 08:25
Om man vill piska bröstmusklerna är det kanske att föredra att köra den lite kortare modellen där bröstmuskeln arbetar mest och har störst aktivering. Men självklart kan man ha olika syften med övningsutförandet och lite beroende på det kör man för syftet. Men som nybörjare är det bäst att köra fullt rörelseomfång för att inte bygga in obalanser...

Fordon
2012-01-31, 08:33
tvärtom va?

Han skriver lyftet.

aijou
2012-01-31, 09:14
Jag tycker att du ska köra full ROM för att hålla muskeln rörlig och skadefri och för att motverka framåtroterade axlar. :)