handdator

Visa fullständig version : skum-gelé godis??


Speedy
2004-01-07, 17:27
Hej jag tycker det känns konstigt att äta godis efter träning som ni säger är bra! är det så himmla bra med te x ahlgrens bilar? vet inget om kost så tänkte bara fråga hur är det med godis om man inte vill lägga på sig extra vikt i form av fett??

tacksam för svar!

King Grub
2004-01-07, 17:57
Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.

mini2
2004-01-07, 23:25
:bow: för din kunskap, men ändå är väl kolhydrater näring?

King Grub
2004-01-08, 07:36
Originally posted by mini2
:bow: för din kunskap, men ändå är väl kolhydrater näring?

Kolhydrater är ett makronäringsämne, men socker är tomma kalorier som inte ger någon näring, bara energi.

Speedy
2004-01-08, 10:57
:cheers: heheh fan vad bra!...äntligen får man reda på nåt kul angånde kost och träning!...då ska ja börja proppa i mig alhgrens bilar nu då efter träningen ikväll!!...jiipppiiii

tack så väldigt mycket för ditt eminenta svar!

Sparrisen
2004-01-09, 12:14
Trots att jag är mycket medveten om dess goda effekter så tycker jag att det känns lite fel att äta godis i samband med ett träningspass. Känslan av att vara hälsosam försvinner liksom ganska snabbt... därför håller jag mig till gainern.

Ni som käkar skumbananer, hur mycket tar ni efter ett pass? Skumbananer torde väl vara billigare än typ gelégodis om man köper lösvikt? Eller krävs lika stor mängd, dvs vikt, skumbananer för att få i sig samma mängd socker? Hur många hektogram?

King Grub
2004-01-09, 12:15
Originally posted by SwedeForce
Trots att jag är mycket medveten om dess goda effekter så tycker jag att det känns lite fel att äta godis i samband med ett träningspass. Känslan av att vara hälsosam försvinner liksom ganska snabbt... därför håller jag mig till gainern.

Ni som käkar skumbananer, hur mycket tar ni efter ett pass? Skumbananer torde väl vara billigare än typ gelégodis om man köper lösvikt? Eller krävs lika stor mängd, dvs vikt, skumbananer för att få i sig samma mängd socker? Hur många hektogram?

Både skum och gelé innehåller runt 80-85 gram kolhydrater per 100 gram godis. Det är nog inte fråga om "hur många" hekto. :D

Officer
2004-01-09, 12:19
Jag körde Grub style igår på gymmet efter träningspasset, dvs ungefär 110 gram skumbananer efter mitt lårpass. Var ganska jobbigt med all sötma och socker att käka i det men fan det var kul omväxling från jävla druvsockret.
Ska köra så i ett par dagar nu då mitt druvsocker är slut.

King Grub
2004-01-09, 12:26
Belöningen efter smärtan och svetten:

http://www.grahnskonfektyr.se/images/randomz/4.jpg

Officer
2004-01-09, 12:35
Originally posted by King Grub
Belöningen efter smärtan och svetten:

http://www.grahnskonfektyr.se/images/randomz/4.jpg


LOL!!! så jävla bra Grub!!! hahaha

Sparrisen
2004-01-09, 12:52
Originally posted by King Grub


Både skum och gelé innehåller runt 80-85 gram kolhydrater per 100 gram godis. Det är nog inte fråga om "hur många" hekto. :D

"Svaret" på den frågan skulle kunna vara 4589 hekto, men likväl 0,8 hekto... :thumbup:

Chandler
2005-01-08, 22:12
Vad kan ett ungefärligt GI på skumgodis tänkas vara? Bara som jämförelse med malto/dextro.. :)

King Grub
2005-01-08, 22:13
Runt 90.

Scratch89
2005-01-08, 22:16
Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.



Är inte mjölk insulinhöjande? För jag tänkte att eftersom jag är fattig student och inte har råd att köpa proteintillskott utan endast äter mammas mat :hbang: så undrar jag ifall det inte räcker med en liter mjölk efter träning. Med 30-40 g druvsocker till. Vad tror du ?

King Grub
2005-01-08, 22:34
Är inte mjölk insulinhöjande? För jag tänkte att eftersom jag är fattig student och inte har råd att köpa proteintillskott utan endast äter mammas mat :hbang: så undrar jag ifall det inte räcker med en liter mjölk efter träning. Med 30-40 g druvsocker till. Vad tror du ?

Jo, mjölk är kraftigt insulinhöjande. Efter träning är det i och för sig kanske en fördel om proteinet är snabbt (vassle), och vassle utgör endast 20% av proteinet i mjölk. Resten är kasein, det långsammaste proteinet. Men även kasein stimulerar proteinsyntes efter träning, och gratis och gott. ;) Det fungerar säkert.

Scratch89
2005-01-08, 22:48
Jo, mjölk är kraftigt insulinhöjande. Efter träning är det i och för sig kanske en fördel om proteinet är snabbt (vassle), och vassle utgör endast 20% av proteinet i mjölk. Resten är kasein, det långsammaste proteinet. Men även kasein stimulerar proteinsyntes efter träning, och gratis och gott. ;) Det fungerar säkert.


Kasein upptas ju direkt från intag och 8 timmar framåt. Det var iaf vad Medusa sa! :hbang:

King Grub
2005-01-09, 07:26
Kasein upptas ju direkt från intag och 8 timmar framåt. Det var iaf vad Medusa sa! :hbang:

Ja, det är just därför det är bra vid andra tillfällen än vid träning. Åtta var i och för sig en överdrift, men protein som tas upp under en lång tid är att föredra vid andra tillfällen, men kring träning vill du ha ett så snabbt upptag som möjligt av allt protein du stoppar i dig just då.

LunaSpice
2005-01-09, 11:51
Jo, mjölk är kraftigt insulinhöjande. Efter träning är det i och för sig kanske en fördel om proteinet är snabbt (vassle), och vassle utgör endast 20% av proteinet i mjölk. Resten är kasein, det långsammaste proteinet. Men även kasein stimulerar proteinsyntes efter träning, och gratis och gott. ;) Det fungerar säkert.

Men det är suboptimalt jämfört med att blanda i vatten. ;)

King Grub
2005-01-09, 12:57
Men det är suboptimalt jämfört med att blanda i vatten. ;)

Blanda vad? Nu var det frågan om att frångå proteinpulvret helt och hållet. :)

LunaSpice
2005-01-09, 13:16
Blanda vad? Nu var det frågan om att frångå proteinpulvret helt och hållet. :)

Jaha, jag uppfattade det som vassle i vatten eller mjölk men ok. :)