handdator

Visa fullständig version : Tester - böcker


z_bumbi
2011-12-05, 15:08
Jag kikar på lite böcker om testverksamhet och har någon synpunkter på böckerna jag listar eller egna förslag så är de varmt välkomna.

Senior Fitness Test Manual [Paperback]
Roberta Rikli (Author), C. Jessie Jones (Author)
http://www.bokus.com/bok/9780736033565/senior-fitness-test-manual/

Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription-6th Edition [Hardcover]
Vivian Heyward (Author)
http://www.humankinetics.com/products/all-products/Advanced-Fitness-Assessment-and-Exercise-Prescription-6th-Edition

Tester och mätmetoder för idrott och hälsa
Michail Tonkonogi, Helena Bellardini, Anders Henriksson
http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/SISU-Idrottsbocker/1340/Tester-och-matmetoder-for-idrott-och-halsa/730/

z_bumbi
2011-12-06, 16:39
ACSM

ACSM's Resource Manual for Guidelines for Exercise Testing and Prescription

och

ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription

Ego
2011-12-06, 20:35
Vad vill få utav dina tester?

z_bumbi
2011-12-06, 20:57
Utförande inklusive risker och hur man undviker dessa
Vad testar man exakt med vetenskaplig förankring inklusive felkällor
Förslag på testprogram för olika grupper som man stöter på, vad är lämpligt för en 70-åring, vad ska man kolla på för 12-åringar osv.

Ego
2011-12-06, 21:11
Du vill veta vad individen får och inte får träna, samt vad den måste absolut träna? Screening eller mer ingående utvärdering

z_bumbi
2011-12-06, 21:37
Det är en aspekt men jag är minst lika intresserad av att kunna följa upp framsteg längs vägen och inte bara de vanliga kondition och styrka utan hela spektrat inom "fitness".

emi23j
2011-12-07, 14:44
Tror inte du kommer hitta en bok som uppfyller de där kraven, kanske är möjligt med en kombination av böcker men troligtvis är det artiklar som gäller.

Jag tycker dock att Tester och mätmetoder är en okej bok. Står mycket om testutförande och finns information om vad man testar. Men du bör nog gå och blada själv på biblioteket.

Men angående resten av dina önskemål så är det nog artiklar för vardera specifik målgrupp som du får rikta in dig på.

z_bumbi
2011-12-08, 11:41
Förhoppningsvis är de två första bra för de är de som tomten kommer att leverera någon gång i januari.
Att försöka läsa mig till den kunskapen som en bättre bok ger via enskilda studier ser jag som ett väldigt stort projekt och det blir lite jobbigt att göra det för varje enskild grupp jag stöter på. Böcker har ju dessutom den fördelen att de är granskade av andra för inom vissa områden har jag helt klart för dålig kunskap för att avgöra vad som är rimligt eller inte och jag vill ju inte direkt använda de jag tränar som lab hela tiden.

emi23j
2011-12-08, 15:36
Förhoppningsvis är de två första bra för de är de som tomten kommer att leverera någon gång i januari.
Att försöka läsa mig till den kunskapen som en bättre bok ger via enskilda studier ser jag som ett väldigt stort projekt och det blir lite jobbigt att göra det för varje enskild grupp jag stöter på. Böcker har ju dessutom den fördelen att de är granskade av andra för inom vissa områden har jag helt klart för dålig kunskap för att avgöra vad som är rimligt eller inte och jag vill ju inte direkt använda de jag tränar som lab hela tiden.

Enskilda studier är nog rätt drygt, ja. Men review artiklar är definitivt värt att söka, och läsa.
Men givetvis, lättare med böcker och mer generellt. Arbetar man med elit-idrottare bör man nog hålla sig uppdaterad efter det senaste. Men det har jag en känsla att du gör.