handdator

Visa fullständig version : Ont i utsidan av höften vid marklyft


BengtBurk
2011-12-05, 14:33
Jag är en 20-årig kille på 174cm och stadiga 73kg.

Smärtbeskrivning: Det gör alltså ont i utsidan av höften på båda sidor men framförallt på högra sidan. Smärtan ligger djupt och jag får inte ont då jag trycker på området. Smärtan uppkom då jag körde marklyft med sumo-stil vilket jag inte använt mig av tidigare. Det var vid tredje passet med denna stil som smärtan kom första gången, dock väldigt lindrigt. Det fjärde passet fick jag ont det sista setet och valde då att avbryta mark-träningen. Det smärtar framför allt när jag sträcker maximalt i höftleden samtidigt som jag har benen brett isär och fötterna vinklade utåt, alltså så som jag stod vid marklyftet.

Senare på kvällen blev smärtan ännu mer påtaglig och det blev nästan svårt att hitta någon ställning där jag inte provocerade fram ännu mer smärta. Detta inträffade i torsdags (alltså fyra dagar sedan). Dagen efter var det fortfarande svårt att inte provocera fram smärtan men jag gav mig ut på en promenad och då jag blev varm minskade även smärtan. Idag har jag bara lite ont om jag sträcker i höftleden med benen brett isär och med fötterna vinklade utåt.

Jag har styrketränat i ca 4 år och innan dess var det hockey, fotboll och innebandy som gällde. Senaste halvåret har jag tränat mellan 3-5 gånger i veckan men tidigare har det varit mellan 7-14 gånger i veckan. De senaste månaderna har jag även börjat träna mer ben då jag har fått en axelskada.

Jag har än så länge inte tagit någon form av smärtstillande och inte sökt någon vård då det bara gått några dagar.

Frågan är alltså vad smärtan kan bero på? Min tanke är att det skulle kunna vara att musklerna eller övrig struktur i höften inte är van vid denna belastning och rörelse då jag ändrat teknik från "vanliga" marklyft till sumo-mark, någon som känner igen detta?

Mvh

BengtBurk
2011-12-06, 15:42
Jag fick avbryta gårdagens benpass på grund av smärtan. Idag är jag palpationsöm på baksidan av trochanter major. Jag har försökt hitta någon möjlig orsak och det som stämmer bäst överrens är trochantertendinos eller bursit/slemsäcksinflammation.

Scratch89
2011-12-07, 13:05
Strålar smärtan ut i benet?

Är det tendinos ska det ömma vid palpering, belastning och/eller sträck.

Tolkia
2011-12-07, 15:49
Det verkar inte omöjligt att du har överansträngt något i rumpan/höften; hur musklerna där arbetar förändras ju när du experimenterar med ben/fotställning. Hur känns det när du går, står och sitter? Vid en bursit brukar smärtan inte lätta särskilt mycket efter uppvärmning, utan hålla i sig hela tiden.

BengtBurk
2011-12-07, 21:11
Det verkar inte omöjligt att du har överansträngt något i rumpan/höften; hur musklerna där arbetar förändras ju när du experimenterar med ben/fotställning. Hur känns det när du går, står och sitter? Vid en bursit brukar smärtan inte lätta särskilt mycket efter uppvärmning, utan hålla i sig hela tiden.

När jag sitter/står/ligger i vissa lägen kan jag känna att det ömmar lite. Igår när jag gick på en lång promenad kände jag ingenting förrän jag gått 3-4km, därefter tilltog smärtan lite. Senare under kvällen var jag lite extra öm men det var aldrig att det gjorde jätteont.

BengtBurk
2011-12-07, 21:14
Strålar smärtan ut i benet?

Är det tendinos ska det ömma vid palpering, belastning och/eller sträck.

Ja, ibland strålar det lite, längre ned på utsidan av höften/låret. Det ömmar vid palpering och det har som sagt ömmat vid belastning också.

dahljevel
2013-04-15, 21:22
Bump! Exakt samma sak hände mig idag, prövade sumomark för första gången på ett pass. Nu "haltar" jag nästan lite pga difuss smärta i vänstra höften.

Hur gick det för dig Bengt?

pezrulezhaakon
2013-04-15, 22:52
dahljevel

Det kan röra sig oom problem med en bursa vid vändknölen på lårbenet. Ganska vanlig åkomma. Men det beror ju såklart om smärtan är precis där?

dahljevel
2013-04-19, 18:58
dahljevel

Det kan röra sig oom problem med en bursa vid vändknölen på lårbenet. Ganska vanlig åkomma. Men det beror ju såklart om smärtan är precis där?

Ja alltså, det är lite defust, men det gör "ont" när jag lyfter foten från marken samt lite sidledsrörelser och inte när jag belastar benet som i knäböjen, för det kan jag köra på ändå.

Rabiat
2013-04-19, 19:52
Angående bursit kan jag bara tala av egen erfarenhet och då i armbågarna, och då är det värre när jag är varm än när jag är kall...