handdator

Visa fullständig version : Protein


andeem
2011-12-05, 11:02
Jag är ny här på forumet och har en fråga: Det verkar som om ganska många använder väldigt höga proteinintag. Den forskning jag har sett ger inget stöd för att intag över 2 g per kilo kroppsvikt och dag ger några fördelar för ökning av muskelmassa, vikt eller styrka. För mig betyder det ca 170 gram protein vilket jag får till 22 procent av ett dagligt energiintag på 3000 kcal.

Hur utformar ni era dieter, framför allt med tanke på proteinintaget? Vilka nivåer ligger ni på? Hur mycket tar ni i form av tillskott?

Idefi
2011-12-05, 11:10
Vad jag vet, så har dom bara testat upp till 1.2g x kroppsvikt, men är inte helt säker.

Själv försöker jag ligga på minst 2x, men brukar oftast bli 2,5-3x. Tar endast vassle direkt efter träningen, annars inga tillskott.

krubkungen
2011-12-05, 11:21
Brukar bli EAA innan passet och vassle efter. Ligger runt 2-3g protein. Runt 70g P kommer från vassle resten mat. Det som är Najs med protein är att det finns himla goda källor till det och att det mättar bra. Sen bli man grov också :)

andeem
2011-12-05, 11:36
Sen bli man grov också :)Det var lite det jag ifrågasatte.

Fredron
2011-12-05, 11:51
Det var lite det jag ifrågasatte.

Du gör rätt i att frågasätta.
De mest insatta här brukar aldrig rekommendera mer än 2g, men det finns ju inget som säger att mer skulle vara negativt så därför kör en del gärna på mer och hoppas på det bästa.

Själv ligger jag nog runt 150g/dag och det har jag inga problem med att nå upp till genom att äta husmanskost samt dricka mjölk.

Proteinpulver är dock billigare protein/krona så man kan argumentera för att det är en bra idé att även ta det ibland, istället för att alltid känna att man måste äta massa kött eller liknande som faktiskt kan bli ganska mycket dyrare i längden.

Fishtank
2011-12-05, 12:47
Well finns ju inga nackdelar med högre proteinintag så kör så mycket du känner att du har ork och råd till är mitt tips
Själv är det runt 2-2,5 g jag kör just nu

andeem
2011-12-05, 14:04
Well finns ju inga nackdelar med högre proteinintag så kör så mycket du känner att du har ork och råd till är mitt tips
Själv är det runt 2-2,5 g jag kör just nuDet finns ju i och för sig andra aspekter på det hela också. Miljöbelastning till exempel. Kanske fel forum för den diskussionen dock. :)

Fishtank
2011-12-05, 14:50
Självklart
Men tror det finns värre saker man gör än att äta mycket protein

Tom Warrior
2011-12-05, 15:45
I princip alla anekdotiska bevis ger GROVT stöd för ett REJÄLT proteinintag. Du lyfter bäbisvikter trots att du har tränat i 30 år. Kanske dags att prova att öka proteinintaget?

Fishtank
2011-12-05, 15:55
Har du tränat i 30 år och bänkar 75 kilo?
Well du behöver äta mer och lyfta tyngre tror jag

andeem
2011-12-05, 17:36
Har du tränat i 30 år och bänkar 75 kilo?Från och till. Mest från.
Well du behöver äta mer och lyfta tyngre tror jagDu har helt rätt.

andeem
2011-12-05, 17:43
I princip alla anekdotiska bevis ger GROVT stöd för ett REJÄLT proteinintag. Du lyfter bäbisvikter trots att du har tränat i 30 år. Kanske dags att prova att öka proteinintaget?Framför allt dags att börja lyfta regelbundet med ett riktigt program. Och att äta ordentligt, visst.

Och jag äter mycket protein nu sedan jag började träna. Både pulver och kvarg och rent allmänt. Hoppas det ska ge resultat. Men jag var mest intresserad av om det fanns forskning som stöder det.

willtjam
2011-12-05, 18:00
Här kanske du hittar ditt svar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158105

Eddie Vedder
2011-12-05, 18:04
Och jag äter mycket protein nu sedan jag började träna. Både pulver och kvarg och rent allmänt. Hoppas det ska ge resultat. Men jag var mest intresserad av om det fanns forskning som stöder det.

Det gör det inte. Inte mer än vad man med en viss fantasi kan extrapolera men det ska man se upp med. ;) Emellertid är inte maximal muskeltillväxt det mest intressanta att finansiera för varken privata aktörer eller staten så någon långtidsstudie med 400 byggare i fyra grupper med 100 deltagare vardera som genomför hypertrofiinriktad träning med isokalorisk kost på fyra olika proteinnivåer lär aldrig se dagens ljus. :) I just det här fallet tycker jag att man ska ta anekdoter på allvar även om man inte får lita blint på dem. Men det är trots allt många som påstår sig öka mycket bättre med mer protein och så pratar jag om vanliga Kolograbbar och inte byggare som behöver en egen walk-in-closet för att förvara sina dopingpreparat.

MtotheM
2011-12-05, 18:31
2g/kgv, ibland mer. Hur mycket som kommer från kosttillskott varierar. Under deff så blir den mellan 1-3 och under bulk 0-1.

the_matsson
2011-12-05, 20:21
Två gram per kg kroppsvikt lär duga gott och väl. Det är vad jag har läst främst vid stora energiunderskott det kanske kan vara aktuellt att höja det ännu lite till. Senaste studien jag läste jämfördes LBM-förlust mellan två grupper vid underskott, och då var 2,3 g protte/kg betydligt bättre än 1 g/kg i alla fall.. Mina egna empiriska studier säger att närmare 3 g protein/kg vid hårt deffande kan vara bra. :)

2HE
2011-12-06, 02:48
Träna och får i sig mindre än 2g/kroppskg, inget resultat ?

MtotheM
2011-12-06, 09:12
Träna och får i sig mindre än 2g/kroppskg, inget resultat ?

Nej.

Eddie Vedder
2011-12-06, 09:13
Träna och får i sig mindre än 2g/kroppskg, inget resultat ?

Givetvis får man resultat ändå. Det är ju självklart. Det är ju inte som att musklernas tillväxt är latent och väntar på startskottet att ett kalenderdygns proteinintag överstigit 2 gram/kg.

Senaste studien jag läste jämfördes LBM-förlust mellan två grupper vid underskott, och då var 2,3 g protte/kg betydligt bättre än 1 g/kg i alla fall..

Det stämmer. Och det är både konstigt och tråkigt att de jämförde med så jättelågt intag. 1.7 gram/kg eller så hade ju varit en intressant jämförelse. Att 2.3 gram/kg är bättre än vad alla redan vet är på tok för lite är ju inte direkt en kioskvältare. :)

Meanmug
2011-12-20, 15:00
Kör 2g/kg känns stabilt