handdator

Visa fullständig version : Ont i rygg... stel...


feldtarn
2004-01-07, 16:04
Tjena!

Börjar på att känna mig lite väl stel i min rygg nu. Är lite högre upp musklerna på var sida om ryggraden typ... tror muskeln heter Erector Spinae!

Tror inte att det är nått allvarligare utan jusst bara att den behöver streckas ut!

Förslag på bra övningar för detta?

Har sträckt den så gott jag kunnat tidigare o trodde att det räckte men tydligen inte:/

Det känns som det spänner i musklerna så fort jag sitter lite framåtlutad typ...



Help!:bow:

Pecca
2004-01-07, 16:24
men mongo... jag gav dig ju en övning!?

Tror att Farbror-Pecca får dyka upp hemma hos Feldtarn ikväll o lära honom ett o annat!

feldtarn
2004-01-07, 16:31
Originally posted by Pecca
men mongo... jag gav dig ju en övning!?

Tror att Farbror-Pecca får dyka upp hemma hos Feldtarn ikväll o lära honom ett o annat!


Ja låg på golvet häromdagen o kravla i dammet med den!

Verka sträcka bra! Ska köra den idag efter marken:))



puss på dig:love:

feldtarn
2004-01-07, 20:53
bump...

Man and Machine
2004-01-07, 21:19
Jag brukar också bli stel i ryggen och det stör mig. Detta händer dock inte när jag står framåtlutad utan nör jag t.ex går långt eller på stan eller är ute om kvällarna. Detta gäller mittmuskeln ovanför skinkorna. Hur var övningen som pecca gav dig?

feldtarn
2004-01-07, 21:23
Originally posted by Man and Machine
Jag brukar också bli stel i ryggen och det stör mig. Detta händer dock inte när jag står framåtlutad utan nör jag t.ex går långt eller på stan eller är ute om kvällarna. Detta gäller mittmuskeln ovanför skinkorna. Hur var övningen som pecca gav dig?

Vet inte om jag ska försöka förklara det.... :D Låg som en strandad val på gymgolvet o stånka med den förut iaf;)



ska se om jag hittar texten nånstans!

Allan
2004-01-07, 21:27
Tycker du ska stretcha iliopsoas

Stretchlänk (http://www.ryggochmuskelakuten.se/hoft.asp)

allan

Pecca
2004-01-07, 21:41
Eftersom jag är för lat/fet för o orka leta länkar med bilder så drar jag en beskrivning istället. Den som inte fattar orkar jag inte förklara för så då får Gruben gå in med någon länk istället...



1. lägg dig på sidan (förslagsvis högra).
2. Lägg den undre armen (högra) rakt ut från kroppen.
3. Lägg det vänstra knät i marken rakt ut (vinkeln på knäleden ska vara 90 grader) Viktigt att knät ligger emot backen!!! Man kan hålla ner knät med högra armen om man vill/ har problem...
4. det högra benet ska vara rakt.
5. Försök trycka ner vänster axel i marken, vänster arm ska man ha snett bakåt (i luften/marken)
6. Om du inte klarar o pressa ner axeln i marken, be en kompis att trycka försiktigt på axeln.
7. Känn hur det sträcker i musklerna längs ryggraden.

edit:

Vi får väl ta höftböjarna någon dag på gymmet... Gärna om det står någon fitness brud i närheten!:thumbup:

Castro
2004-01-08, 08:31
Originally posted by Allan
Tycker du ska stretcha iliopsoas

Stretchlänk (http://www.ryggochmuskelakuten.se/hoft.asp)

allan

Vilken utomordentlig sida för oss Umebor! Tror jag skall ringa honom redan idag och be om en tid. Tack Allan :thumbup: